| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kwantum eist 'aanbetaling' van volledige geldsom
Re: Kwantum eist 'aanbetaling' van volledige geldsom
Iig niet in tegenspraak met wat er te lezen valt in dit recente topic over de al dan niet onpartijdigheid van geschillencommissies.16again schreef:Ook in dit topic valt CBW reactie te lezen, hoe wordt omgegaan met leden die de regels niet naleven: CBW grijpt niet in.
Dat kun je waanindeeen noemen, dit niet willen zien noem ik kop in het zand steken.
In dit oude topic staan wat quotes van de CBW site, hoe men destijds het fenomeen "volledig vooruitbetalen" wilde aanpakken.
viewtopic.php?t=70574
Getuige de reactie die pkuipers138 kreeg van het CBW......is er nog geen enkele vooruitgang geboekt in handhaving eigen regels
viewtopic.php?t=70574
Getuige de reactie die pkuipers138 kreeg van het CBW......is er nog geen enkele vooruitgang geboekt in handhaving eigen regels
Ook ik vind de CBW niet meer dan een windowdressing-keurmerk. Klinkt mooi, maar als het erop aankomt heb je er niets aan.
In dit soort discussies kies ik voor de praktische oplossing, die je als consument in eigen hand hebt: de deur uitlopen en bij de buren bestellen.
In dit soort discussies kies ik voor de praktische oplossing, die je als consument in eigen hand hebt: de deur uitlopen en bij de buren bestellen.
Dit is onjuist.vroem schreef:dit is onjuist gesteld.pkuipers138 schreef: Even voor alle duidelijkheid. Het is niet een kwestie van welles of nietes. Tis een kwestie van de CBW voorwaarden naleven. Kwantum is een erkend CBW bedrijf, maar houdt zich niet aan de regels. 25% maximale aanbetaling al dan niet op maat gemaakt. Daar is het me om te doen.
zij mogen 100% vragen, wanneer dat met u overeengekomen is. Keus is aan u, daar wel of niet mee akkoord gaan, niet meer en niet minder. Stellen dat Kwantum zich niet aan regels houdt is echter pertinent onjuist. als je dan principieel wilt gaan doen moet je het wel juist vertalen.
Als de CBW-voorwaarden niet van toepassing zijn, mag inderdaad 100% overeengekomen worden. als de CBW-voorwaarden wél van toepassing zijn, is het hoe dan ook gemaximeerd op 25%.
Als we dan toch principieel gaan doen...
-
pkuipers138
Hoe het ook zij, ik reageerde op de reactie van CBW met het volgende:
"Beste Stichting garantieregelingen CBW/HB,
Dank voor uw antwoord, maar hier heb ik dus niets aan. U schuift de naleving van uw eigen voorwaarden van uw bord. Ook de verwijzing naar "veelgestelde vragen" is nutteloos. Daarin wordt niets over deze kwestie behandeld.
met vriendelijke groet
Peter Kuipers
Het CBW reageerde hierop:
Beste Peter,
CBW is een garantieregeling. Alle informatie over uw rechten en plichten voor zover die zijn geregeld in de CBW-erkend
voorwaarden en de CBW-erkendgaranties is te vinden op onze site.
De drie garanties die CBW-erkend geeft zijn:
Driejarige (afbouwende) garantie op geleverde goederen en diensten;
Aanbetalingsgarantie tot maximaal 15%/25% van de koopsom (15% bij keukens, badkamers en houten vloeren en 25% bij meubels);
De mogelijkheid om geschillen goedkoop, snel en goed te laten behandelen door de Geschillencommissie Wonen. Stichting Garantieregelingen CBW staat ook garant voor de nakoming van het bindend advies, dat wil zeggen dat wij de verplichtingen uitvoeren als onze deelnemer dat nalaat.
Juridisch advies geven wij niet, noch bemiddelen wij
tussen u en de ondernemer. Graag verwijzen wij u daarvoor door naar uw rechtsbijstandverzekering (mocht u deze hebben) of een juridisch loket om juridisch advies in te winnen
Vertrouwend je hiermede voldoende te hebben geinformeerd,
Met vriendelijke groet,
Stichting garantieregelingen CBW / HB
"Beste Stichting garantieregelingen CBW/HB,
Dank voor uw antwoord, maar hier heb ik dus niets aan. U schuift de naleving van uw eigen voorwaarden van uw bord. Ook de verwijzing naar "veelgestelde vragen" is nutteloos. Daarin wordt niets over deze kwestie behandeld.
met vriendelijke groet
Peter Kuipers
Het CBW reageerde hierop:
Beste Peter,
CBW is een garantieregeling. Alle informatie over uw rechten en plichten voor zover die zijn geregeld in de CBW-erkend
voorwaarden en de CBW-erkendgaranties is te vinden op onze site.
De drie garanties die CBW-erkend geeft zijn:
Driejarige (afbouwende) garantie op geleverde goederen en diensten;
Aanbetalingsgarantie tot maximaal 15%/25% van de koopsom (15% bij keukens, badkamers en houten vloeren en 25% bij meubels);
De mogelijkheid om geschillen goedkoop, snel en goed te laten behandelen door de Geschillencommissie Wonen. Stichting Garantieregelingen CBW staat ook garant voor de nakoming van het bindend advies, dat wil zeggen dat wij de verplichtingen uitvoeren als onze deelnemer dat nalaat.
Juridisch advies geven wij niet, noch bemiddelen wij
tussen u en de ondernemer. Graag verwijzen wij u daarvoor door naar uw rechtsbijstandverzekering (mocht u deze hebben) of een juridisch loket om juridisch advies in te winnen
Vertrouwend je hiermede voldoende te hebben geinformeerd,
Met vriendelijke groet,
Stichting garantieregelingen CBW / HB
Het maakt het mogelijk dat je naar de geschillencommissie toe kan gaan, die mogelijkheid had je anders niet gehad.pkuipers138 schreef:M.a.w zij bemoeien zich niet met de naleving van nota bene hun eigen voorwaarden. Wat heeft het CBW dan eigenlijk voor zin?
Je moet zelf bedenk hoe je hiermee om wilt gaan. Je kan naar een andere winkel, je kan betalen, je kan naar de rechter/geschilcommissie. Met dat laatste ben je wel een jaar verder, voordat er iets gebeurt.
-
pkuipers138
Ik heb de kwestie inmiddels aan de geschillencommissie wonen voorgelegd.
Daarom heb ik hem ook verwijderd....Moneyman schreef:Dit is onjuist.vroem schreef:dit is onjuist gesteld.pkuipers138 schreef: Even voor alle duidelijkheid. Het is niet een kwestie van welles of nietes. Tis een kwestie van de CBW voorwaarden naleven. Kwantum is een erkend CBW bedrijf, maar houdt zich niet aan de regels. 25% maximale aanbetaling al dan niet op maat gemaakt. Daar is het me om te doen.
zij mogen 100% vragen, wanneer dat met u overeengekomen is. Keus is aan u, daar wel of niet mee akkoord gaan, niet meer en niet minder. Stellen dat Kwantum zich niet aan regels houdt is echter pertinent onjuist. als je dan principieel wilt gaan doen moet je het wel juist vertalen.
Als de CBW-voorwaarden niet van toepassing zijn, mag inderdaad 100% overeengekomen worden. als de CBW-voorwaarden wél van toepassing zijn, is het hoe dan ook gemaximeerd op 25%.
Als we dan toch principieel gaan doen...
ik neem wel aan dat het om een consumentenaankoop gaat. anders is die voorwaarde mbt aanbetaling niet van toepassing. (en hoort de vraag niet hier thuis..). Overigens heb ik het vermoeden dat niet alles verteld wordt...
Ik betwijfel of geschillencommissie dit ontvankelijk verklaart. Er moet eerst een overeenkomst zijn, en die vereist 100% aanbetaling.
Ik zou 2 klachten in dienen bij consuwijzer https://www.consuwijzer.nl/klacht-indie ... onsuwijzer.
Allereerst over Quantum over schenden CBW voorwaarden en wettelijke maximale aanbetaling
Ten 2e over het CBW, dat oogluikend toestaat dat leden zowel de CBW voorwaarden overtreden als ook wettelijke bepalingen aan de laars lappen (max verplicht 50% vooruitbetaling), en toch jaarlijks de vertrouwen uitstralende CBW erkend stickers blijft uitdelen.
Die erkenning suggereert een soort diploma of keurmerk, en controle daarop. Nu dat overduidelijk niet het geval is, is de term "erkend" m.i. misleidend.
In 2004 worstelde het CBW overigens zelf al met de term "erkend."
viewtopic.php?t=15297
Het geld regeert: De term "Erkend" straalt vertrouwen uit, en dit levert meer omzet voor de winkelier, en dus meer inkomsten voor het CBW.
Ik zou 2 klachten in dienen bij consuwijzer https://www.consuwijzer.nl/klacht-indie ... onsuwijzer.
Allereerst over Quantum over schenden CBW voorwaarden en wettelijke maximale aanbetaling
Ten 2e over het CBW, dat oogluikend toestaat dat leden zowel de CBW voorwaarden overtreden als ook wettelijke bepalingen aan de laars lappen (max verplicht 50% vooruitbetaling), en toch jaarlijks de vertrouwen uitstralende CBW erkend stickers blijft uitdelen.
Die erkenning suggereert een soort diploma of keurmerk, en controle daarop. Nu dat overduidelijk niet het geval is, is de term "erkend" m.i. misleidend.
In 2004 worstelde het CBW overigens zelf al met de term "erkend."
viewtopic.php?t=15297
Het geld regeert: De term "Erkend" straalt vertrouwen uit, en dit levert meer omzet voor de winkelier, en dus meer inkomsten voor het CBW.
Waarom? Je kan ook een verklaring voor recht vragen, daarmee kun je toekomstige dingen regelen en het zijn ook leuke dingen om toekomstige vorderingen van een andere partij mee te torpederen.16again schreef:Ik betwijfel of geschillencommissie dit ontvankelijk verklaart. Er moet eerst een overeenkomst zijn, en die vereist 100% aanbetaling.
Ik zou zelf wel eerst de overeenkomst sluiten, om te voorkomen dat de verkoper het aanbod intrekt en de overeenkomst een feit is. Dat is net even iets handiger.
-
Lowieze
Moneyman schreef:Ook ik vind de CBW niet meer dan een windowdressing-keurmerk. Klinkt mooi, maar als het erop aankomt heb je er niets aan.
Precies, bespaart je een hoop energie, ergernis en moeite voor niets.
Maar de buren gaan ook geen dure leren hoekbank in de combinatie 1,5 arm links, grote hoek met hoofdsteun, 2 zits zonder arm met lade, hoek met eiland rechts in leder soort X en kleur Y bestellen zonder aanbetaling.Lowieze schreef:Moneyman schreef:Ook ik vind de CBW niet meer dan een windowdressing-keurmerk. Klinkt mooi, maar als het erop aankomt heb je er niets aan.
Precies, bespaart je een hoop energie, ergernis en moeite voor niets.
Maar deze discussie is al 1000x gevoerd, dus succes er maar weer mee.
Een aanbetaling is iets anders dan volledige vooruitbetaling. Dat verschil is in dit topic essentieel.crazyme schreef:Maar de buren gaan ook geen dure leren hoekbank in de combinatie 1,5 arm links, grote hoek met hoofdsteun, 2 zits zonder arm met lade, hoek met eiland rechts in leder soort X en kleur Y bestellen zonder aanbetaling.
Dat moet zijn 50% indien via algemene voorwaarden en 100% indien via een individuele voorwaarden, met als aantekening dat het gaat om een algemene voorwaarden wanneer je met alle klanten individueel 100% afspreekt.Moneyman schreef:Als de CBW-voorwaarden niet van toepassing zijn, mag inderdaad 100% overeengekomen worden.
-
pkuipers138
Ik heb inmiddels kontakt met Kwantum gehad en zij gaan akkoord met een aanbetaling van 25% i.p.v. de volledige geldsom.
case closed!
case closed!
-
Lowieze
En wat voor reactie kreeg u van de Geschillencommissie?pkuipers138 schreef:Ik heb inmiddels kontakt met Kwantum gehad en zij gaan akkoord met een aanbetaling van 25% i.p.v. de volledige geldsom.
case closed!
-
moederslink
Zie je wel? Mooi!pkuipers138 schreef:Ik heb inmiddels kontakt met Kwantum gehad en zij gaan akkoord met een aanbetaling van 25% i.p.v. de volledige geldsom.
case closed!
En er is soms ook nog verschil tussen de filialen....de ene filiaalmanager gaat er correcter en relaxter mee om dan de ander.
Zo zie je maar een goed gesprek doet wonderen. Probleem opgelost . je hebt toch wel de afspraak gemaakt van Gisteren hangen .

Optie 3 dus. Mooi geregeld.pkuipers138 schreef:Ik heb inmiddels kontakt met Kwantum gehad en zij gaan akkoord met een aanbetaling van 25% i.p.v. de volledige geldsom.
case closed!
Mooi geregeld ?
Op je strepen moeten gaan staan , zaak bij geschillencommissie aanbrengen.......alleen om CBW voorwaarden nageleefd te krijgen.
Ik zie genoeg ruimte voor verbetering,
Als de winkel gewoon begint met naleven CBW voorwaarden, dan had dit hele topic niet bestaan.
......en bij de volgende klant gaat Quantum weer op oude voet verder.
Op je strepen moeten gaan staan , zaak bij geschillencommissie aanbrengen.......alleen om CBW voorwaarden nageleefd te krijgen.
Ik zie genoeg ruimte voor verbetering,
Als de winkel gewoon begint met naleven CBW voorwaarden, dan had dit hele topic niet bestaan.
......en bij de volgende klant gaat Quantum weer op oude voet verder.