Pagina 3 van 3

Re: Dieselverboden. Bewuste misleiding?

Geplaatst: 10 mar 2018 08:00
door kweenie
Als er in jouw ogen toch nauwelijks meer zulke oude dieselauto's meer rijden, dan is een verbod in de binnensteden dus ook geen probleem... Dan heeft er ook niemand last van dat verbod. Helaas eigen er nog behoorlijk wat van die oude diesels rond. En wat je ook aangeeft, van die diesel auto's wordt ook juist relatief veel gebruik gemaakt.

Wat die sjoemelsoftware betreft, dat is zeker een probleem. Helaas kun je, vanwege allerlei regels en praktische bezwaren, niet eenvoudig specifieke types wel en andere types niet toelaten. Daarom wordt de eenvoudige scheiding gemaakt voor een bepaald jaar, waarin de normen strenger zijn geworden.

Dat valt natuurlijk veel op af te dingen. Zo zal een nieuwe auto van een autotype dat een paar jaar eerder geïntroduceerd werd waarschijnlijk nog niet aan die normen voldoen, maar dus niet onder het verbod vallen. En andersom kunnen er auto's van voor die tijd zijn die al wel aan de strengere eisen voldoen, maar toch niet worden toegelaten. Maar de introductie van een type-afhankelijke toelating, zoals in de Duitse binnensteden, zou nog heel wat voeten in de aarde hebben.

Re: Dieselverboden. Bewuste misleiding?

Geplaatst: 10 mar 2018 08:11
door kweenie
Daarom komen ze ook niet naar de grote roetdeeltjes, maar juist naar fijnstof (kleiner dan 10 micrometer).

Dat de grens op bijvoorbeeld 2005 of 2000 wordt gezet is natuurlijk redelijk arbitrair. Want het is inderdaad zo dat ook de sjoemeldiesels flink uitstoten. Dat die (nog) wel toegelaten worden is niet zozeer omdat ze veel beter zouden zijn, maar vooral omdat je niet in één keer een hoop relatief nieuwe auto's in de ban kunt/wilt doen. Het zou niet zo aardig zijn als je iemand die vijf jaar geleden vol goede bedoelingen zijn vieze auto heeft ingeruild voor een (volgens de fabrikant) 'milieuvriendelijk' type, daar nu zo voor zou worden gestraft. Nederland is daar vaak wel redelijk pragmatisch in.

Maar in Duitsland zijn ze daar wel wat strenger in. Daar zijn al delen waar alleen diesels mogen komen die aan de strengste eisen, van na 2015, voldoen. Wellicht dat we in Nederland over een tijdje daar ook staan.

Re: Dieselverboden. Bewuste misleiding?

Geplaatst: 10 mar 2018 11:56
door BreejKC
Juist om die oude diesels, maar dus ook die euro 4 en 5 diesels dan toch minder vervuilend te laten rijden zou je die GTL veel meer moeten promoten, produceren en iets goedkoper maken als de conventionele dieselolie. Dieselrijdend Nederland zou snel om zijn. Door die schonere brandstof pak je het nog lang genoeg bestaande probleem dus bij de basis aan, de te verbranden vuile brandstof die dat allemaal veroorzaakt.

Re: Dieselverboden. Bewuste misleiding?

Geplaatst: 13 mar 2018 08:34
door sjohie
BreejKC schreef:Juist om die oude diesels, maar dus ook die euro 4 en 5 diesels dan toch minder vervuilend te laten rijden zou je die GTL veel meer moeten promoten, produceren en iets goedkoper maken als de conventionele dieselolie. Dieselrijdend Nederland zou snel om zijn. Door die schonere brandstof pak je het nog lang genoeg bestaande probleem dus bij de basis aan, de te verbranden vuile brandstof die dat allemaal veroorzaakt.
Of stroom opwekken met dat fantastische GTL, en daarmee elektrische auto's aandrijven. Dan verplaats je álle emissies tot buiten de woonkernen, en heb je 1 schoorsteen waar je alle fijnstof etc uit kan filteren. Is ook veul makkelijker te controleren, en zo goed als niet mee te sjoemelen. :wink:

Re: Dieselverboden. Bewuste misleiding?

Geplaatst: 13 mar 2018 09:02
door stofzuigertje
APK keuring?

Vroeger kwam ik voor de 3 gas test van Benzine auto's en de Roet test voor diesels tegen.....
Dan vallen alle sjoemelende eigenaren door de mand.
Als ik roetfilter of Ad Bleu uitschakelde bij de diesel of de EGR klep die in beide zit?
Ook de katalysator, moet een lampje geven bij storing of verwijderen maar dat is uit te schakelen!

Ja, ik kan zowel een Benzine als Diesel manipuleren!
Met een OBD II stekker en smartphone met juiste gratis te downloaden programma kan ik naast stroringen uitlezen als iets meer software gebruik ook een EGR klep bij regelen..... zuiniger verbruik en snellere auto, maar niet schonere uitstoot!

Daarmee kunnen we ook zien of jou diesel nog wel Euro 3, 4 of 5 is.... of naar lagere waarde moet, even doorgeven aan RDW....
Dat zou betekenen dat een relatief schone Euro 4 of 5 niet meer de binnensteden in mag als je Euro 3 als grens zette....
Die norm geld zowel voor benzine als diesels, alleen iets andere waarden.
Dan krijg je eerst Euro 3 steden, later Euro 4 en verder....

Ook kan dit werkgelegenheid opleveren dat mensen met oude Euro 3 Diesel via roetfilter en eventueel Ad Bleu naar Euro 5 gaan.
Dat is vaak mogelijk tegen flinke kosten maar voordeliger dan compleet nieuwe auto!

Op de achterzijde kenteken pasje staat onder V9 de Euro norm....
Als niets is vieze oude, en anders kun je jou auto aflezen.....
De kenteken controle kan in plaats van leeftijd ook de V9 regel uitlezen.
Dan is herkeuren voor vuile oude mogelijk na ombouw.

De V9 is de oplossing want de VW Lupo 3L, en de Audi A2 1.2 Tdi waren schone zuinige spaardiesels met Euro 4, vaak als Euro 3 omdat in 1999 de Euro 4 er niet was, later zonder aanpassen wel... dus die kun je na keuring RDW van Euro 3 naar Euro 4 zetten en oplossen.
De Audi A2 1.4 Tdi heeft meestal Euro 3 en zal dat houden, tenzij.... je wilt investeren achteraf inbouw.

Ook alle andere Europese landen hebben de Euro norm, ja zelfs Rusland heeft dit dus elke auto is te controleren!
Dan voorkom je ook dat er straks in 2019 een Euro 3 auto uit 2007, gemaakt in 2003 die verkeerde kleur had en in voorraad stond nog Arnhem in mag!
Deze Oktober 2003 uit de fabriek en Februari 2007 verkochte zal dan ook geweigerd worden, wel zo eerlijk.

Dan komen er vele Campers in aanmerking voor ombouw naar tenminste Euro 4 en ik zou gelijk Euro 5 proberen.
Met naast het voordelige roetfilter, helaas zelf reinigen na 80.000 Km in garage omdat regenereren door auto lastig word... en Ad Bleu pompje toevoegen en afregelen en in de Auto software opnemen...... meestal kan dat, helaas niet altijd.

Naast de melding op het Kenteken pasje wil ik dan zoals in Duitsland een Sticker plakken, naast kleurtje maar ook Euro norm erop!
Dat moet met kleur en Euro 0,1,2,3,4,5,6 of 7 die er nu aan zouden moeten komen dus 8 kleuren?
0 t/m 3 kan gelijk rood worden.... rest controleerbaar op kleur en als we per Euro norm een duidelijke kleur hebben is het Europees opgelost!

Dus voor Den Haag;
1 Ga terug naar de metingen van gassen en roet bij APK voor handhaving.
2 Maak ombouw naar hogere Euro norm via RDW mogelijk.
3 Geef voor laag bedrag een gekleurde sticker die bij kenteken pasje hoorde!
4 Verbied afwijkende milieu zone's en doe voor hele land hetzelfde.

Dit kan gezien de kamer meerderheid binnen 1 week door 2e en 1e kamer!

:evil: PS, Als zelfs Rusland aan deze Euro norm voldoet, moeten we Donald Trump dan boycotten? :twisted: