LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Brahms »

Helaas treed ik niet in herhaling....
Maar denk even aan reizen naar een bepaald punt en weer terug en dan uitchecken....

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door renewouters »

37171170882362194312 schreef: 2. Hoeveel geld haalt de NS op met deze maatregel en wat doet de NS met dit geld? Een webcare medewerker vertelde mij dat de NS deze informatie niet vrij geeft.
De opbrengst zal erg laag zijn. Het aantal mensen dat voor hun lol langer dan een uur op een station blijft hangen is uitermate klein. Het horeca argument vind ik zwak: dat is alleen bedoeld voor een snelle hap. Je gaat niet een gezellig avondje uit op het station.

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

Brahms schreef:Helaas treed ik niet in herhaling....
Maar denk even aan reizen naar een bepaald punt en weer terug en dan uitchecken....
In dat voorbeeld loop je op de terugweg een grote kans op een bekeuring van een conducteur in de trein voor zwartrijden. De conducteur kan zien dat je niet op je eindlocatie hebt uitgecheckt en dan is het heel simpel: een bekeuring van de NS voor de zwartrijder. Dit is dus bewust misbruik waar de conducteur op kan ingrijpen en de conducteur vormt dus een controlerende taak uit en voorkomt misbruik, dat hoeft dus NIET door de poortjes te worden gedaan met een 10,- euro afschrijving.

Wat ik mis is een voorbeeld van misbruik waardoor dit systeem van 10 euro ECHT nodig is.

Waar ik WEL begrijp dat het nodig is, is voor het bewust niet uitchecken, als je een lange treinreis maakt voor veel geld, en niet uitcheckt omdat dat dat goedkoper zou zijn. Tegen dit soort misbruik vind ik het begrijpelijk dat je na een x aantal uur een afschrijving krijgt op je chipkaart, omdat de NS niet kan weten waar jij je hebt uitgecheckt als je zelf geen uitcheck doet.

Er zijn dus scenario's te bedenken waarin het écht niet anders kan omdat de conducteur er niet op kan betrappen. Dat is wel het geval bij deze kwestie.

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

renewouters schreef:
37171170882362194312 schreef: 2. Hoeveel geld haalt de NS op met deze maatregel en wat doet de NS met dit geld? Een webcare medewerker vertelde mij dat de NS deze informatie niet vrij geeft.
De opbrengst zal erg laag zijn. Het aantal mensen dat voor hun lol langer dan een uur op een station blijft hangen is uitermate klein. Het horeca argument vind ik zwak: dat is alleen bedoeld voor een snelle hap. Je gaat niet een gezellig avondje uit op het station.
Dat ben ik volledig met je eens zoals ik aangaf. :)

angel1978
Berichten: 11084
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door angel1978 »

In dat voorbeeld loop je op de terugweg een grote kans op een bekeuring van een conducteur in de trein voor zwartrijden. De conducteur kan zien dat je niet op je eindlocatie hebt uitgecheckt en dan is het heel simpel: een bekeuring van de NS voor de zwartrijder. Dit is dus bewust misbruik waar de conducteur op kan ingrijpen en de conducteur vormt dus een controlerende taak uit en voorkomt misbruik, dat hoeft dus NIET door de poortjes te worden gedaan met een 10,- euro afschrijving
die kans is uitermate klein. Een conducteur krijgt het nooit voor elkaar ( zeker niet in de spits ) om elke station een hele trein te checken. Op een druk traject als Arnhem - Utrecht of Utrecht - Amsterdam met in de spits honderden reizigers en meerdere treinstellen is er geen doorkomen aan en zou je dus op deze manier zelden tot nooit hoeven betalen aangezien je zo weinig gecontroleerd (kunt) word(en) dat je het risico makkelijk kunt lopen. Zeker voor korte trajecten is het dan lonend / aantrekkelijk om dit trucje uit te halen.

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

angel1978 schreef:
In dat voorbeeld loop je op de terugweg een grote kans op een bekeuring van een conducteur in de trein voor zwartrijden. De conducteur kan zien dat je niet op je eindlocatie hebt uitgecheckt en dan is het heel simpel: een bekeuring van de NS voor de zwartrijder. Dit is dus bewust misbruik waar de conducteur op kan ingrijpen en de conducteur vormt dus een controlerende taak uit en voorkomt misbruik, dat hoeft dus NIET door de poortjes te worden gedaan met een 10,- euro afschrijving
die kans is uitermate klein. Een conducteur krijgt het nooit voor elkaar ( zeker niet in de spits ) om elke station een hele trein te checken. Op een druk traject als Arnhem - Utrecht of Utrecht - Amsterdam met in de spits honderden reizigers en meerdere treinstellen is er geen doorkomen aan en zou je dus op deze manier zelden tot nooit hoeven betalen aangezien je zo weinig gecontroleerd (kunt) word(en) dat je het risico makkelijk kunt lopen. Zeker voor korte trajecten is het dan lonend / aantrekkelijk om dit trucje uit te halen.
Maar dat argument is van toepassing voor alle zwartrijders met welke truc dan ook. Denk aan mensen die over poortjes springen, mensen die bewust acteren of de ov-chipkaart kapot is en aan zwartrijders die snel achter andere reizigers door het poortje glippen.

De NS kan ook nooit iedereen controleren, dat lukt geen enkele vervoerder ter wereld. De NS controleert in mijn ogen best goed in de trein. Het is al heel lang mogelijk om zwart te reizen in de spits en dat blijft het ongeacht of de poortjes wel of geen 10 euro rekenen. Al deze trucjes kan de conducteur bekeuren als hij of zij en reiziger snapt.

angel1978
Berichten: 11084
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door angel1978 »

je wilt dus de argumenten niet horen, iets heel anders dan dat ze er niet zijn.
Voor heel veel mensen ( 99% ? ) voldoet het huidige systeem prima, die verkeren echt niet meer dan een uur op een station zonder te reizen.
Voor die paar uitzonderingen gaat de NS dus geen uitzonderingspositie creëren, en terecht wat mij betreft.

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

angel1978 schreef:je wilt dus de argumenten niet horen, iets heel anders dan dat ze er niet zijn.
Voor heel veel mensen ( 99% ? ) voldoet het huidige systeem prima, die verkeren echt niet meer dan een uur op een station zonder te reizen.
Voor die paar uitzonderingen gaat de NS dus geen uitzonderingspositie creëren, en terecht wat mij betreft.
Ik luister heel graag naar je en ben blij met je bijdrage. Het argument dat je mensen in de spits toch niet kunt pakken, staat wel ver van de vraag waarom de NS 10 euro rekent en niet besluit om genoegen te nemen met de inkomsten uit boetes zoals dr GVB bijvikrbeeld doet.

Ik snap dat er weinig animo voor is omdat er maar een kleine groep is die langer dan 60 minuten op het station blijft. Ook is er een groep die niet eens doorheeft dat de NS een tientje rekent en dit niet terugvragen. Deze mensen vind je ook niet op dit forum en zullen mijn visie niet steunen omdat ze het simpelweg niet doorhebben.

De NS is de lachende derde in het verhaal omdat zij het geld incasseren en ook reizigers pallen die het niet door hebben en absoluut niet de intentie hebben om zwart te reizen of om ook maar iets fout te doen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door sjohie »

Translink heeft vorig jaar 2,45 miljard transacties afgehandeld. Laten we zeggen 1/3e in-, 1/3e uitchecken, en 1/3e saldo opladen om die eerste twee mogelijk te maken. Dus ~1,633 miljard reisbewegingen. NS doet 1 miljoen reizigers per dag, dus 365 miljoen per jaar, die allemaal een keer in- en uitchecken, dus van die 1,633 miljard zijn 730 miljoen voor de NS. Op de site van Somda, volgens mij dé club van treinspotters, zie ik als piek 4800 spots op een dag. Stel, en dat is een genereuze aanname, dat elke spot 1 lid is, én plaatsvind op een station, binnen de poortjes, dan is dat op die 1 miljoen/per dag die er langskomen, een erg zachte scheet in een tornado van de zwaarste categorie.

Die groep zullen het verschil dus niet echt gaan maken. :wink:

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door arvandongen »

Ik kan mij als uitzondering voorstellen dat je:
- een lange treinreis maakt,
- deze onderbreekt op een overstapstation,
- een uitgebreide lunch of diner neemt op het station (en langer dan een uur)
- de treinreis vervolgt naar het eindstation

Ik ga ervan uit dat deze situatie geen gevolgen heeft voor je in- en uitchecken.

Een uur rondhangen op een station zonder een reis te maken. lijkt mij de uiterste uitzondering. Bovendien geeft de NS in deze situatie blijkbaar mogelijkheid voor restitutie (zolang men geen misbruik vermoedt).

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Brahms »

Op de site van Somda, volgens mij dé club van treinspotters, zie ik als piek 4800 spots op een dag. Stel, en dat is een genereuze aanname, dat elke spot 1 lid is, én plaatsvind op een station, binnen de poortjes
Mijn hemel, wat is dat een negatieve spotter site.....
Het eens vluchtig bekeken maar als ik het zo zie zijn dat allemaal zeer regelmatige reizigers, welke uit de trein en vanaf perron treinnummertjes opschrijven.
Die zijn dus waarschijnlijk gewoon onderweg naar school of werk.
Verder zijn er dan wel veel spots, maar de groep spotters is maar klein.
Een beetje doorgewinterde spotter op een station zal wel gewoon achter iemand aanlopen naar binnen, en uren later weer naar buiten. :D
Niemand controleert op het perron, bij de poortjes is geen toezicht.
Laatst gewijzigd door Brahms op 21 mar 2018 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik moet voor mijn werk nogal eens naar een ander gebouw, aan de andere kant van het station. Omdat het station groot en breed is, kost omlopen mij een half uur. Ik heb dus een passagepas, want anders is het net of ik langer dan een uur op het station gebleven ben. Heb trouwens wel lichtelijk moeten smeken om die pas want ik woon niet in de plaats waar ik werk. Ik reis verder alleen af en toe met de bus dus ik heb geen chipkaart voor de trein dus zonder die passagepas is het érg onhandig allemaal. Hier is ook niet over nagedacht; er zijn meer stations die a.h.w. een grens vormen tussen twee delen van de stad.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Brahms »

Passage pas is niet nodig Miepje1 in jou geval als je door station moet.
Ene kant inchecken, door het station, andere kant uitchecken. Dat kan je zo vaak doen als je maar wilt.
Of staat je ene werklocatie binnen de poortjes ?
Wel moet je dan je Chipkaart eenmalig aanmelden bij NS en er saldo op hebben staan (E 20,-).

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Student90 »

Vind jij dat de tijd die je krijgt om uit te checken op hetzelfde station gelijkgesteld moeten worden aan de tijd die een reiziger krijgt om op een ander station uit te checken?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Sorry dat ik niet duidelijk was. Ik moet inderdaad soms meer dan een uur op het station zijn. En ik heb geen zin om geld op mijn pas te zetten dat ik niet zelf kan gebruiken ;-)

windows95
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2018 13:48

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door windows95 »

Weet iemand of bij NS businesscards ook deze boete wordt geincasseerd? Het is me nog nooit opgevallen. De enige reden dat ik na 60 min uitcheck op hetzelfde station is als er extreme vertraging ontstaat of aanwezig is na het inchecken of herinchecken. Dit is me herhaaldelijk overkomen - de boete is me nooit echt opgevallen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door sjohie »

windows95 schreef:Weet iemand of bij NS businesscards ook deze boete wordt geincasseerd? Het is me nog nooit opgevallen. De enige reden dat ik na 60 min uitcheck op hetzelfde station is als er extreme vertraging ontstaat of aanwezig is na het inchecken of herinchecken. Dit is me herhaaldelijk overkomen - de boete is me nooit echt opgevallen.
Dat kan de persoon die namens je werkgever die kaarten beheerd zo inzien op hun portal volgens mij. Overigens verblijf ik, reizend met mijn NS Businesscard nooit meer dan 60m op een station, want ik kom er slechts langs op weg naar een zakelijke afspraak. :wink:

Gesloten