LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
witte angora

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door witte angora »

koopnietbijleapp schreef:
witte angora schreef:
koopnietbijleapp schreef:ik ben particulier, geen bedrijf. en ja ik heb verschillende auto's uit liefhebberij.
Dan is het des te opmerkelijker dat je al een klant hebt nog voordat je contact hebt opgenomen met de verzender.

Weet je dat ik je nu helemaal niet meer geloof?
Nou een kennis van me heeft de banden nodig van dezelfde maat. Daar kan ik ze aan verkopen voor een mats prijsje als de verzender via mail bevestigd heeft dat hij ze niet retour wil want onbekend order nummer.
Die kennis van me had me al eerder gevraagd of ik dit formaat band had liggen. Toen nog niet maar door een vreemde gang van zaken nu wel.
En waarom zal die kennis van jou aan een particulier vragen of hij toevallig 4 banden heeft liggen?

Daarbij, eerst geef je aan dat hij er de nieuwprijs voor wil betalen, en nu is het ineens een mats prijsje. En het is wel heel toevallig dat hij precies die maat nodig heeft, en dat jij ze toevallig van een bedrijf binnen krijgt dat helemaal van niks weet.
Laatst gewijzigd door witte angora op 20 apr 2018 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U bent een particulier die meerdere auto's heeft.
U klust blij aangezien u over klanten praat.
Vrienden komen 'spontaan' bij u vragen om een bepaalde maat banden.
U krijgt heel toevallig deze maat banden toegestuurd.
De leverancier weet van niets en kan niets achterhalen.
U wilt betalen voor banden die u niet besteld heeft.

Hoe geloofwaardig bent u nog?

Op de pakbon staat een naam, adres, maar ook een bestelnummer. Niemand gaat willekeurig 4 banden naar iemand opsturen die heel toevallig dezelfde maat hebben als uw maat nodig heeft.
Heeft u misschien meegelezen met bepaalde personen hier die aangegeven hebben dat ongevraagde leveringen niet betaald hoeven te worden? Het gaat toevallig precies volgens de regeltjes, maar dan wel in uw voordeel.
En buiten dit alles mag de belastingdienst ook wel onderzoek gaan doen naar u. U handelt.

Hoe is het trouwens met uw telefoon. Beetje vreemd dat u daar praat over het zakelijk gebruiken van de telefoon. Weet u zeker dat u in dit topic wel een particulier bent?

koopnietbijleapp

Ongelezen bericht door koopnietbijleapp »

Erthanax schreef:Uw verhaal hangt van steeds meer toevalligheden aan elkaar. Te veel, naar mijn gevoel. Ik geloof er niets meer van.
Ik leg het je nog eens uit...

Kennis a vraagt of ik banden over heb met maat XXX. Nee, helaas.

zonder enige aanleiding komen er 4 banden binnen die ik niet besteld heb, noch betaald. Dus ik zeg tegen kennis a, ik heb banden binnen die ik niet heb besteld.
Ik mail de verzender met als bijlage de pakbon. Ik schrijf erbij dat ik de banden wel wil betalen voor een lager tarief. Ik had namelijk nooit verwacht dat de verzender de order niet zou kennen. Ze willen uiteindelijk de banden niet terug want deze zijn niet van hun ONDANKS de verzender op de pakbon.

Mijn vraag is en was niet anders of ik nu eigenaar ben van de banden als de verzender per mail bevestigd dat de banden niet van hun komen. Dat laatste zal een fout zijn in hun administratie. maar goed, ik heb het duidelijk gevraagd.

Mijn vraag was NIET of ik een verhaal verzin of niet. Dat weet ik zelf het beste.... Mocht je bij me thuis willen komen kijken inclusief de email dan ben je welkom.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

koopnietbijleapp schreef:Mijn vraag is en was niet anders of ik nu eigenaar ben van de banden als de verzender per mail bevestigd dat de banden niet van hun komen. Dat laatste zal een fout zijn in hun administratie. maar goed, ik heb het duidelijk gevraagd.
En het antwoord op die vraag is nee. Je moet daarvoor 3 jaar wachten.

Je kunt dus beter de banden alsnog retour sturen om gedoe te voorkomen. Je kan ze ook 3 jaar ergens bewaren.

Voor die tijd verkopen mag dus niet. Het is namelijk niet jouw eigendom.

Student90

Ongelezen bericht door Student90 »

Julie4444 schreef:
koopnietbijleapp schreef:Mijn vraag is en was niet anders of ik nu eigenaar ben van de banden als de verzender per mail bevestigd dat de banden niet van hun komen. Dat laatste zal een fout zijn in hun administratie. maar goed, ik heb het duidelijk gevraagd.
En het antwoord op die vraag is nee. Je moet daarvoor 3 jaar wachten.

Je kunt dus beter de banden alsnog retour sturen om gedoe te voorkomen. Je kan ze ook 3 jaar ergens bewaren.

Voor die tijd verkopen mag dus niet. Het is namelijk niet jouw eigendom.
Hier is duidelijk geen sprake van goede trouw. Als TS werkelijk geen overeenkomst is aangegaan, is de termijn 20 jaar.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die zie ik niet. Blijkt ergens uit dat TS de toezending heeft uitgelokt?

Student90

Je bent bezitter te goeder trouw als je meent en tevens mocht menen dat je de rechthebbende/eigenaar bent.

Gelet op de stellingen van TS is hij/zij (overduidelijk) niet te goeder trouw.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Stel dat de banden na twee jaar alsnog worden teruggehaald door de verzender, mag de ontvanger dan kosten berekenen aan de verzender? Je zal maar klein behuisd zijn. Kostenvergoeding voor opslag en administratie lijken mij redelijk. Eerst betalen en dan pas banden mee.

NeoDutchio

Bob Schurkjens schreef:Stel dat de banden na twee jaar alsnog worden teruggehaald door de verzender, mag de ontvanger dan kosten berekenen aan de verzender? Je zal maar klein behuisd zijn. Kostenvergoeding voor opslag en administratie lijken mij redelijk. Eerst betalen en dan pas banden mee.
Welke administratiekosten heb je als consument? En als je ze in je achtertuin of op je balkon legt maak je ook geen kosten. Altijd dat gezeur om geld.
Er is ergens een fout gemaakt. Geen enkel bedrijf stuurt zomaar banden naar een willekeurig iemand. Of iemand anders zit te wachten op zijn banden die spoorloos verdwenen zijn, of er spelen andere zaken.

Hoeveel verschillende bandenmaten zijn er en hoe toevallig is het dat precies die maat banden ontvangen worden die niet besteld zijn? Je zegt consument te zijn, maar men komt wel bij je aan de deur om banden te kopen. Ook ik heb een aantal auto's staan (1 zakelijk, 1 privé en 2 hobby), maar ik krijg geen buren of vrienden aan de deur die banden willen hebben.

De banden zijn niet besteld, niet betaald, dus geen eigendom van TS. Ik ben wel benieuwd naar de pakbon met bijbehorend bestelnummer en bedrijf waar het vandaan komt. Ik zou zeggen, voeg dat maar eens toe hier. Over welk bedrijf hebben we het hier überhaupt.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wie wil de banden na 3 jaren op balkon in de volle zon gelegen?
Ook in huis heb ik geen ruimte voor ongevraagde zendingen en mag als ze weigeren deze terug te halen houden.

U melde zich met de vraag en deze maat, ik weet hoeveel variatie er is......
Ook bij mijn maat, dan zit ik met zomer of winter terwijl ik juist 4 seizoenen wilde!

Als de afzender weigerde ze terug te halen en zegt van niets te weten moet je opname gesprek of email hiervan bewaren en dan word het jou keuze wat je hier mee doet.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Verzender weet niet dat er 4 nieuwe banden uit het magazijn zijn gehaald en bezorgd en niet zijn betaald, ik ga daar ook bestellen!

alfatrion

Student90 schreef:Je bent bezitter te goeder trouw als je meent en tevens mocht menen dat je de rechthebbende/eigenaar bent.
Je bent bezitter te goede trouw, als je met zuivere motieven het pakketje hebt aangenomen. Ik acht daarvoor niet noodzakelijk dat je mocht menen eigenaar te worden.
Student90 schreef:Gelet op de stellingen van TS is hij/zij (overduidelijk) niet te goeder trouw.
Aan welke stellingen denk je?

Student90

Zie jij de TS als bezitter of als houder?

alfatrion

TS is een middellijke bezitter.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je na melding van ontvangen maar niets besteld of betaald ze deze niet retour willen en je na een maand nog niets hoorde is verkopen of zelf gebruiken niet verboden.
Ze hebben dan voldoende tijd gehad om de fout te vinden en de persoon die betaalde, moet maar jou adres niet invullen....

Of was het familie die even bij jou liet bezorgen zoals mijn zoon ook vaak ongevraagd doet omdat ik wel thuis ben?

Student90

alfatrion schreef:TS is een middellijke bezitter.
Oke, dan zijn we het in ieder geval eens dat TS bezitter is; volgens mij wel onmiddellijk (voor zover ik weet heeft TS de banden).

Een bezitter houdt een goed voor zichzelf. Wanneer een bezitter dat doet, terwijl hij weet dat het goed van een ander is, dan is de bezitter te kwader trouw.

alfatrion

Student90 schreef:Oke, dan zijn we het in ieder geval eens dat TS bezitter is; volgens mij wel onmiddellijk (voor zover ik weet heeft TS de banden).
Nee, toch niet. Ik heb het begrip bezit verkeert geïnterpreteerd. Ik zag bezit als generieke term, met eigenaar en houder als specifieke vormen.

Ik had moeten antwoorden onmiddellijke houder. TS heeft contact gezocht met de verzender om de goederen terug te geven tegen vergoeding van de kosten (impliciet) of in eigendom over te nemen en daarvoor te betalen (expliciet).

Student90

M.i. is TS bezitter om de volgende redenen.

1. TS heeft wel contact gezocht met de verzender, maar de verzender geeft volgens TS aan niet de eigenaar te zijn. De verzender heeft daarmee te kennen gegeven geen aanspraak te kunnen doen op de goederen. Er is volgens TS dus geen verhouding tussen de verzender en TS. De verzender heeft TS niet gevraagd of TS de goederen voor hem (de verzender) wil "houden".

2. TS wil weten wanneer hij eigenaar wordt. Daarmee geeft TS in principe aan het goed voor zichzelf te willen houden en dus bezitter te zijn.

3. TS is voornemens de goederen te verkopen, dat zou een houder nimmer kunnen doen. TS gedraagt zich dus als bezitter.

alfatrion

1. Ik zie dat niet als bezwaarlijk. TS kan de verzender niet vragen of hij het goed wilt houden, omdat de contact partij aangeeft de verzender niet te zijn. De bezitter hoeft m.i. niet te vragen of je houder wilt zijn om als houder te kunnen gekwalificeerd.

2 en 3. Van een doorsnee burger mag je niet verwachten dat hij zijn juridische positie weet en dus ook niet of hij houder of bezitter is, nadat een hem een ongevraagd pakketje is toegestuurd, wel dat hij hierover juridisch advies inwint. Dat is wat TS doet. Een doorsnee burger kan daarom het idee hebben dat hij bezitter is, terwijl hij dat niet is, of zijn vraag zo formuleren dat voor beantwoording noodzakelijk is dat hij bezitter is. TS laat zich daarover informeren, maar daarin kan m.i. niet een gedrag als bezitter worden gelezen.

Als je een pakketje ontvangt dat je niet besteld hebt, ben je dan direct na de ontvangst een bezitter of een houder? Volgens mij ben je dan een houder. De normale handelswijze is dat je dan contact zoekt met de verzendende partij. TS heeft hetzij geen contact gehad met de verzender, hetzij de verzender weet niet dat hij verzender is. De vervolg vraag is dan: hoe nu verder? Dat is een abstracte vraag en TS heeft er voor gekozen om die concreet te maken, met daarin een aantal aannames, waarvan TS volgens mij zelf niet weet dat hij deze maakte.

NeoDutchio

Ik wil langzamerhand wel eens weten over wel bedrijf we het hier hebben. Aangezien de telefoon van TS voor zakelijk gebruik is, TS meerdere auto's heeft staan, over klanten praat en een 'vriend' hem vroeg naar banden, lijkt het mij meer op een bedrijfsmatig iets.
Banden kan je overal kopen. Kleine bandenboeren zullen echt wel weten wat de deur uit gaat en naar wie. Groothandels wil nog wel eens een ander verhaal zijn. Maar niet elke groothandel levert aan consumenten.

Gesloten