| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld
-
hänschen klein
Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld
Pinnen kost geldl!
Er bestaat een Stichting ter bevordering van het pinnen ...
Omdat er géén Stichting ter bevordering van cash-transacties bestaat, maar cash natuurlijk óók kosten veroorzaakt, hier een link waarin wordt uitgelegd wat de kosten en de verschillen voor de ondernemer zijn*):
http://pinnenzakelijk.nl/campagnes/slim ... t-contant/
*) Ik heb dit zèlf niet bestudeerd, ben ik toch een principiële fan ervan om zo min mogelijk te pinnen
om daarmee je gegevens niet te hoeven openbaren t.b.v. 'snuffelaars'.
Er bestaat een Stichting ter bevordering van het pinnen ...
Omdat er géén Stichting ter bevordering van cash-transacties bestaat, maar cash natuurlijk óók kosten veroorzaakt, hier een link waarin wordt uitgelegd wat de kosten en de verschillen voor de ondernemer zijn*):
http://pinnenzakelijk.nl/campagnes/slim ... t-contant/
*) Ik heb dit zèlf niet bestudeerd, ben ik toch een principiële fan ervan om zo min mogelijk te pinnen
om daarmee je gegevens niet te hoeven openbaren t.b.v. 'snuffelaars'.
De Europese richtlijn PSD2 wordt ook in NL ingevoerd, wanneer is me nog niet helemaal duidelijk. Volgens de DNB "verwacht de minister van Financiën dat PSD2 in Nederland in het voorjaar van 2018 is ingevoerd." Dat lijkt dus niet te lukken. Ik vind dat niet erg, want ik heb er geen enkele behoefte aan dat "derden" mijn betaalgegevens kunnen inzien en analyseren, en mij op basis daarvan "innovatieve diensten" aanbieden.
-
hänschen klein
Mijn afhaalchinees heeft het tot begin dit jaar kunnen vermijden om te kunnen pinnen. "De ING-automaat staat aan de overkant van de straat" was steeds het excuus. Maar uiteindelijk zijn ze er tòch voor gezwicht.fonsflons schreef:Opsteeds meer plekken is dat geen enkel probleem. Dat kan gewoon via een mobiel pin apparaatje (eventueel gekoppeld aan een smartphone.)atlas1302 schreef:Ga even een patatje oorlog afrekenen op de markt met uw pinpas
Nadeel is dat de ondernemer dan niet meer kan zeggen maar 200 patatjes oorlog verkocht te hebben die dag tegen de belastingdienst ipv 500.
Bij mijn ouders in het dorp was overigens wel een frituur waar je alleen cash kon betalen. Die paar keer per jaar dat ik daar was zag ik iedere keer meerdere mensen problemen hebben omdat ze geen cash geld bij zich hadden. Op mijn vraag waarom het in godsnaam niet mogelijk was om te pinnen kwam het klassieke argument PINKOSTEN te voorschijn. Op mijn vraag of die kosten opwogen tegen het verlies aan omzet had hij geen antwoord.
NB. Afhaalbestellingen worden hier echter verder nog steeds cash-zonder-kassa-bonnetje afgerekend bij de niet-pinners .... !!
-
atlas1302
Een hele grote auto handelaar die ik ken in Nederland levert zijn karretjes alleen CASH! Vroeg eens waarom aan de beste man, pinautomaten genoeg en dat was zijn uitleg.
In mijn geval kom ik naar Nederland alleen maar met CASH, hoezo??. Ik heb alleen een Kaapverdische bank en een Revolut hulpje, omdat Nederlandse banken geen buitenlandse klanten meer willen hebben. Ik heb dus ook geen pinpas alleen die debet mastercard van Revolut dan.
Ik krijg van mijn bank max. 9000 euro contant mee om een gezellige trip naar Nederland te maken, ben Nederlander en ook nog eens wit met een Nederlands paspoort. Ik wil gewoon CASH betalen maar dat begint verleden tijd te worden, geld moet rollen toch het is niet voor niks rond!
In mijn geval kom ik naar Nederland alleen maar met CASH, hoezo??. Ik heb alleen een Kaapverdische bank en een Revolut hulpje, omdat Nederlandse banken geen buitenlandse klanten meer willen hebben. Ik heb dus ook geen pinpas alleen die debet mastercard van Revolut dan.
Ik krijg van mijn bank max. 9000 euro contant mee om een gezellige trip naar Nederland te maken, ben Nederlander en ook nog eens wit met een Nederlands paspoort. Ik wil gewoon CASH betalen maar dat begint verleden tijd te worden, geld moet rollen toch het is niet voor niks rond!
-
NeoDutchio
Is het dan niet vanwege dit soort acties dat er meer controle moet zijn? Natuurlijk, zonder zwart geld draait de economie ook niet, maar enkel cash verkopen is grotere bedragen geeft vragen.atlas1302 schreef:Een hele grote auto handelaar die ik ken in Nederland levert zijn karretjes alleen CASH! Vroeg eens waarom aan de beste man, pinautomaten genoeg en dat was zijn uitleg.
In Kaapverdië kennen ze geen pinpassen? En een creditcard? Met buitenlandse pinpassen/creditcards kan je gewoon betalen hier en geld opnemen. Daarbij willen banken best wel buitenlandse klanten hebben, maar geen klanten die in het buitenland wonen en verder geen connectie meer met Nederland hebben. Oftewel, rekeningen waar nagenoeg niets mee gebeurd van Nederlanders die hier niet meer wonen.atlas1302 schreef:In mijn geval kom ik naar Nederland alleen maar met CASH, hoezo??. Ik heb alleen een Kaapverdische bank en een Revolut hulpje, omdat Nederlandse banken geen buitenlandse klanten meer willen hebben. Ik heb dus ook geen pinpas alleen die debet mastercard van Revolut dan.
atlas1302 schreef:Ik krijg van mijn bank max. 9000 euro contant mee om een gezellige trip naar Nederland te maken, ben Nederlander en ook nog eens wit met een Nederlands paspoort.
Wees blij, vanaf € 10.000 moet u het geld aangeven bij de douane. Al vraag ik mij af waar u zoveel geld voor nodig heeft tijdens een vakantie. Overigens gelden deze bedragen ook voor gekleurde mensen met een Nederlands paspoort.
Een familielid is onlangs teruggekeerd naar NL, na tien jaar in het buitenland te hebben gewoond (uitgeschreven geweest bij BRP). Al die jaren heeft hij bij een grote NL bank een rekening gehad, die vrijwel niet gebruikt werd.NeoDutchio schreef:Daarbij willen banken (...) geen klanten die in het buitenland wonen en verder geen connectie meer met Nederland hebben. Oftewel, rekeningen waar nagenoeg niets mee gebeurd van Nederlanders die hier niet meer wonen.
-
atlas1302
Dat weet ik en de bank ook natuurlijk en we kunnen hier in ieder geval mee vooruit, koop nu eenmaal veel en een container zit zo vol (snapt u het nu). U pint ook graag maar als daar 4.50 euro pinkosten tegenover staan dan wordt dat erg irritant.Wees blij, vanaf € 10.000 moet u het geld aangeven bij de douane
Ja natuurlijk heb ik een Visa bankkaart van mijn regionale bank, werkt dat overal in Nederland?? Ik moet toch verplicht pinnen bij ...noem er maar een op! En dan sta ik erbij en kijk erna met mijn Visa en Revolut card want dat werkt niet.
Geeft niet joh, we zoeken wel een land uit waar het wel werkt en waar de euro`s rollen.
-
hänschen klein
Inmiddels is de topic-klacht om te moeten pinnen bij de plaatselijke apotheker aan het uitgroeien tot een internationaal thema ...
waar ik als topicstarter totaal geen probleem mee heb.
Mijn punt blijft, dat je héle doen en laten bij de apotheek in een plaatselijk dorpje en in héél Europa voor EU-autoriteiten per knopdruk uitgeprint kan worden en gezien er bij betalingen véél derde partijen zijn betrokken kan overal een lek/hack ontstaan.
Mijn cash-betaling is NIET aan een navoltrekbaar nummer gebonden.
Léve de vrijheid, die dus steeds meer beperkt dreigt te worden met verschillende argumenten, maar politiek economisch gewild door in de zakken, de tassen en onder het matras van de burger te willen kijken. Criminelen zijn inmiddels juist de witte-boord-daders en zijn dus intussen onherkenbaar in de bovenwereld en in de geldinstituten aangekomen.
Moeten pinnen (bij de apotheek) is dus uiteindelijk helemaal niet zo onschuldig als het op het eerste gezicht lijkt.
waar ik als topicstarter totaal geen probleem mee heb.
Mijn punt blijft, dat je héle doen en laten bij de apotheek in een plaatselijk dorpje en in héél Europa voor EU-autoriteiten per knopdruk uitgeprint kan worden en gezien er bij betalingen véél derde partijen zijn betrokken kan overal een lek/hack ontstaan.
Mijn cash-betaling is NIET aan een navoltrekbaar nummer gebonden.
Léve de vrijheid, die dus steeds meer beperkt dreigt te worden met verschillende argumenten, maar politiek economisch gewild door in de zakken, de tassen en onder het matras van de burger te willen kijken. Criminelen zijn inmiddels juist de witte-boord-daders en zijn dus intussen onherkenbaar in de bovenwereld en in de geldinstituten aangekomen.
Moeten pinnen (bij de apotheek) is dus uiteindelijk helemaal niet zo onschuldig als het op het eerste gezicht lijkt.
Juist pinnen bij de apotheek kan verstandig zijn, dan heb je een correct overzicht van de eventuele aftrekbare medische kosten.
Bevalt dat niet, ga naar een andere apotheek.
hänschen klein schreef:HIER ALLEEN PINNEN ... staat er tweemaal in chocaladeletters wanneer je de winkel binnenkomt.
Die letters zullen inmiddels wel gesmolten zijn vanwege de warmte.
In een naburig dorp zit een Chinees-Indisch restaurant waar niet gepind kan worden.
Als je daar een hapklare brok gaat halen dan moet je eerst verderop contanten uit de muur gaan halen om te kunnen afrekenen.
Mocht je in de zaak gaan eten dan moet je een inschatting maken van wat je ongv. kwijt zou kunnen zijn en dat uit de muur halen in de hoop dat je genoeg hebt gehaald.
Handig voor de klant :nee.
Handig voor de eigenaar: misschien wel ?
Als reden om geen pin-apparaat te hebben wordt er aangegeven dat het "te duur" is, al hebben vele (vaste) klanten daar zo hun twijfel over.
-
hänschen klein
Dan zal ik dus een omweg moeten maken ...Lady1234 schreef:Juist pinnen bij de apotheek kan verstandig zijn, dan heb je een correct overzicht van de eventuele aftrekbare medische kosten.
- òf ... via de mededingingsautoriteit, want, zoals eerder aangegeven, zijn de twee plaatselijke apothekers dezelfde franchise/eigenaar met dezelfde PIN-dwang. Ergens een ongewenste blokkade t.a.v. de gewenste marktwerking dus ook buiten het PIN-probleem om.
- òf... ik moet er 15 km voor omrijden, voor een aankoop bij de eerstvolgende apotheek, een uitleveringspost van een apotheek die nog verder weg een stenen winkel heeft.
- òf ... zal een deelnemer aantipte, online bestellen. Maar dan staat alles weer geregistreerd. Gebruik en betalingen!
Het gaat (uiteindelijk) eerder om de PIN-dwang, want inderdaad zijn het artikelen die ik nog elders kan inkopen met cash.
De aftrekbaarheid is helemaal niet het probleem, daar je zèlf aangeeft hoe hoog de kosten waren en alle bonnetjes in een schoenendoos kunt mikken. Bewijs is er niet nodig, behalve bij een eerder zeldene controle, waarvoor de inspecteur standaard geen tijd en geen zin in zal hebben.
Jaja, als het je niet bevalt dan rot je maar op. Dat hebben we al vaker gehoord.stofzuigertje schreef:Ga in Duitsland wonen! Daar is Contant nog steeds populair.
@hänschen klein
“”””
Het gaat (uiteindelijk) eerder om de PIN-dwang, want inderdaad zijn het artikelen die ik nog elders kan inkopen met cash”””””
Dat dan maardoen dan,
“”””
Het gaat (uiteindelijk) eerder om de PIN-dwang, want inderdaad zijn het artikelen die ik nog elders kan inkopen met cash”””””
Dat dan maardoen dan,
-
atlas1302
Het hele cash gebeuren gaat van de baan en straks loopt niemand nog met een euro op zak, dan is er geen keuze meer dan alleen pinnen en daar willen ze naar toe. Controleren uw inkomsten en uitgaven!
Heee, crypto currency nog niet eens zo gek wie dat heeft bedacht...en doorn in het oog van de banken en overheid.
Portugal, daar ga ik naar toe! Sommige creme die perfect werken maar niet meer verkrijgbaar in Nederlandse apotheek, koop je daar gemakkelijk en goedkoper. En u kunt daar ook pinnen of cash betalen het is maar net waar u zin in heeft, makkelijk toch.
Heee, crypto currency nog niet eens zo gek wie dat heeft bedacht...en doorn in het oog van de banken en overheid.
Portugal, daar ga ik naar toe! Sommige creme die perfect werken maar niet meer verkrijgbaar in Nederlandse apotheek, koop je daar gemakkelijk en goedkoper. En u kunt daar ook pinnen of cash betalen het is maar net waar u zin in heeft, makkelijk toch.
Twee vragen:hänschen klein schreef:- òf ... via de mededingingsautoriteit, want, zoals eerder aangegeven, zijn de twee plaatselijke apothekers dezelfde franchise/eigenaar met dezelfde PIN-dwang. Ergens een ongewenste blokkade t.a.v. de gewenste marktwerking dus ook buiten het PIN-probleem om.
- òf... ik moet er 15 km voor omrijden, voor een aankoop bij de eerstvolgende apotheek, een uitleveringspost van een apotheek die nog verder weg een stenen winkel heeft.
- òf ... zal een deelnemer aantipte, online bestellen. Maar dan staat alles weer geregistreerd. Gebruik en betalingen!
1) waarom zouden twee apotheken van dezelfde keten een mededingingsissue zijn? Verbieden zij anderen een derde apotheek te openen ofzo? En wat heeft de mededinging (als die uberhaupt relevant zou zijn, wat niet het geval is) uberhaupt met je topiconderwerp tr maken?
2) denk je niet dat vrijwel alle apotheekaankopen sowieso al geregistreerd staan? Wat is dan het probleem?
-
hänschen klein
"Het nieuwe betalen" ligt ècht iets tevèr achter de horizon van deze topic. Bedrijven werken ermee, nederlandse banken niet:atlas1302 schreef:Het hele cash gebeuren gaat van de baan en straks loopt niemand nog met een euro op zak, dan is er geen keuze meer dan alleen pinnen en daar willen ze naar toe. Controleren uw inkomsten en uitgaven!
https://www.sprout.nl/artikel/crypto/ne ... ndernemers
-
atlas1302
Het probleem is ,,dwangmatig pinnen,, alles wat met dwang te maken heeft vind ik persoonlijk ook niet fijn. Het probleem ligt dus bij deze apotheker want zij accepteert geen cash en Master / Visa card toch wel niet.
Wie doet er in dit geval nu moeilijk, wij...klanten niet hoor.
Aanvullend, het nieuwe betalen is al ingezet door verschillende currency`s en het is niet meer te stoppen, grote spelers in deze tak van sport zijn er al druk mee, JA de banken vinden dit dus niets en zien hun monopoly inslinken, een verstandige bank in Nederland heeft gelukkig een andere visie.
Wie doet er in dit geval nu moeilijk, wij...klanten niet hoor.
Aanvullend, het nieuwe betalen is al ingezet door verschillende currency`s en het is niet meer te stoppen, grote spelers in deze tak van sport zijn er al druk mee, JA de banken vinden dit dus niets en zien hun monopoly inslinken, een verstandige bank in Nederland heeft gelukkig een andere visie.
-
hänschen klein
1) Een vergelijk in het procedere: De Gemeente moet ook met de Provincie, voor supermarkt-bedrijfsvestiging of uitbreiding de vergunning exact afstemmen met de drie gevestigde supermarkten en iedere super blijft er haarfijn op letten, dat het aanvragende bedrijf geen m2 teveel verkoopruimte of standplaatsvoordeel krijgt. Tot in de kleine tenen geregeld dus. De plaatselijke apotheker-monopolist vestigt zich eerst náást een artsenpraktijk en de tweede winkel op 1A-locatie. Daarbij is het toch logisch, dat een tweede apotheker een concurrent had moeten zijn? Nu is er geen keuze. Concurrentie heeft uiteindelijk ook met het moeten pinnen te maken, omdat er wat het pinnen betreft géén concurrentie kàn ontstaan.Moneyman schreef:Twee vragen:hänschen klein schreef:- òf ... via de mededingingsautoriteit, want, zoals eerder aangegeven, zijn de twee plaatselijke apothekers dezelfde franchise/eigenaar met dezelfde PIN-dwang. Ergens een ongewenste blokkade t.a.v. de gewenste marktwerking dus ook buiten het PIN-probleem om.
1) waarom zouden twee apotheken van dezelfde keten een mededingingsissue zijn? Verbieden zij anderen een derde apotheek te openen ofzo? En wat heeft de mededinging (als die uberhaupt relevant zou zijn, wat niet het geval is) uberhaupt met je topiconderwerp tr maken?
2) denk je niet dat vrijwel alle apotheekaankopen sowieso al geregistreerd staan? Wat is dan het probleem?
2) De handproducten die ik bij een apotheek moet kopen hebben niets met medicijnen te maken, het zijn de exclusief door apotheken aangeboden artikelen, zoals verzorgingsproducten. Koop ik die on-line, is de aanschaffing en betaling geregistreerd.
De tenor van de topic is echter gefixeerd op het klakkeloos moeten accepteren van een HIER ALLEEN PINNEN-voorschrift, hier toevallig een apotheek, maar buiten enige argumenten die andere leden aangaven, zoals hygiëne bij een levensmiddelenvakzaak, blijven principiële cash-betaler het onderspit delven. Het topic gaat uiteindelijk over systematische dwangmaatregelen tegen vrijheidsbeknotting bij de keuze van betalen en ... inmiddels aan de rand ook over mogelijke betalings-alternatieven.
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is ter vervanging van de Wet economische mededinging nieuwe regels vast te stellen omtrent mededingingsafspraken en economische machtsposities, alsmede om regels te stellen omtrent toezicht op concentraties van ondernemingen, en daarbij zoveel mogelijk aan te sluiten bij de regels betreffende de mededinging krachtens het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap;
-
hänschen klein
De redactie kondigt zojuist aan deze topic te willen afsluiten.
Ik ben mijn ei kwijt. Er was een prima discussie. Meer details over alternatieve betalingssystemen kunnen via een nieuwe topic opgestart worden.
RE: Feedback op het Forum - deel 2
door Radar » 29 jul 2018 14:28
De discussie over het HIER ALLEEN PINNEN-topic is wat ons betreft afgesloten: wij hebben onze ingreep toegelicht en daar laten wij het graag bij. Er kwamen in dit topic nog enkele reacties op onze ingreep, wat op zich prima is, maar hierdoor verschoof de discussie weer enigszins naar personen in plaats van inhoud / beleid. Wij hebben een aantal reacties daarom verwijderd of aangepast, en hierover ook gecommuniceerd met diverse individuele forumgebruikers.
Ik ben mijn ei kwijt. Er was een prima discussie. Meer details over alternatieve betalingssystemen kunnen via een nieuwe topic opgestart worden.
RE: Feedback op het Forum - deel 2
door Radar » 29 jul 2018 14:28
De discussie over het HIER ALLEEN PINNEN-topic is wat ons betreft afgesloten: wij hebben onze ingreep toegelicht en daar laten wij het graag bij. Er kwamen in dit topic nog enkele reacties op onze ingreep, wat op zich prima is, maar hierdoor verschoof de discussie weer enigszins naar personen in plaats van inhoud / beleid. Wij hebben een aantal reacties daarom verwijderd of aangepast, en hierover ook gecommuniceerd met diverse individuele forumgebruikers.