LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alternatief voor waarschuwing 'Geld lenen kost geld'?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
16again

Re: Alternatief voor waarschuwing 'Geld lenen kost geld'?

Ongelezen bericht door 16again »

Wie waarschuwt eigenlijk de regering?
Geld lenen aan Griekenland kost geld !

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
13 sep 2018 13:20
:mrgreen: :mrgreen:

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
13 sep 2018 13:20
Geld lenen aan Griekenland kost "de Nederlandse belastingbetaler" geld, en niet te weinig ook.
En zeker is zeker, "dat geld zien we nooit meer terug".
Overigens is Griekenland slecht één van de vele charitatieve doelen waar de Nederlandse regering gul aan geeft en dat allemaal over de rug van de belastingbetaler.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

witte angora schreef:
13 sep 2018 11:20
Ik zou helemaal geen slogan verzinnen. Een foto van een zeer agressief kijkende deurwaarder die een dossier voor de neus van de kijker houdt en dan de vraag stelt: 'Dus u had geleend?' zou wel eens meer indruk kunnen maken. Althans misschien tot meer bewustwording leiden.

Of niet.
Ik ken onze deelnemer @moneyman niet, maar misschien kan hij/zij gepast agressief kijken, krijgt géén commentaar van zijn/haar collega's en is tevens ook nog erg fotogeniek ... :roll:

Ik dacht eerder aan een oplossing, waarbij de aanbieder met een gepast leenvoorstel meteen eerlijke informatie geeft zoals;

1 - Het door u zojuist gekozen product kost: € 478,-
2 - Het door u gekozen product mèt een lening (zie *) extra plus € 80,- aan rente plus € 35,- administratiekosten:totaal € 583,-

*) Maak uw leningskeuze HIER (duidelijke varianten als keuzemenu)

U kiest dus voor directe betaling of indirectebetaling: 1 - € 478,00 of 2 - € 593,00.
Het verschil is dus € 115,00
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 13 sep 2018 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

hänschen klein schreef:
13 sep 2018 17:18
witte angora schreef:
13 sep 2018 11:20
Ik zou helemaal geen slogan verzinnen. Een foto van een zeer agressief kijkende deurwaarder die een dossier voor de neus van de kijker houdt en dan de vraag stelt: 'Dus u had geleend?' zou wel eens meer indruk kunnen maken. Althans misschien tot meer bewustwording leiden.

Of niet.
Ik ken onze deelnemer @moneyman niet, maar misschien kan hij/zij gepast agressief kijken, krijgt géén commentaar van zijn/haar collega's en is tevens ook nog erg fotogeniek ... :roll:

Ik dacht eerder aan een oplossing, waarbij de aanbieder met een gepast leenvoorstel meteen eerlijke informatie geeft zoals;

1 - Het door u zojuist gekozen product kost: € 478,-
2 - Het door u gekozen product mèt een lening (zie *) extra plus € 80,- aan rente plus € 35,- administratiekosten:totaal € 583,-

*) Maak uw leningskeuze HIER (duidelijke varianten als keuzemenu)

U kiest dus voor directe betaling of indirectebetaling: 1 - € 478,00 of 2 - € 583,00.
Het verschil is dus € 105,00
En dat mag/moet over 20 jaar betaald worden? Maar volgens mij € 593.

Nog afgezien daarvan mogen er geen administratiekosten gerekend worden bij een lening.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nou is mensen waarschuwen best leuk, maar..... Wat voor effect hebben de teksten op de pakjes sigaretten? Iemand ze ooit wel leest er echt iets mee doet? In het buitenland gaan ze verder, drukken ze er plaatjes bij af van zwarte longen. Geen probleem, houdertjes kopen voor de sigaretten en je ziet het niet meer.
Hoe vaak worden hier topics geopend en heropend met mensen die concertkaartjes kopen bij doorverkoopsites? Het barst van de waarschuwingen, televisieprogramma's zijn er mee gevuld en weet ik hoe vaak in andere media voor gewaarschuwd. En toch kopen mensen daar nog steeds kaartjes.
Maar dan op financieel gebied. Geweldige actie om nu een nieuwe auto te kopen en deze in 24 termijnen te betalen. Staat netjes bij wat de rentepercentage is en het eindbedrag, maar is er iemand die de kleine lettertjes leest wat er gebeurd als je een maand over slaat?

Ja, er lig een verantwoordelijkheid bij de leningverstrekker. Vroeger kon alles. Je was gek als je niet leende. Maar langzamerhand zijn wij toch wel slimmer geworden? Kunnen wij als consument zelf niet meer nadenken en overzien wat het gevolg is van een lening? Dat onlangs iemand hier kwam die al 20 jaar rente aan het betalen was op een doorlopend krediet van € 15.000,-. Het was nu overgezet in een PL waar ze nog 10 jaar voor moet gaan betalen. Op het eind is er dan € 120.000,- betaald. Als je na 20 jaar betalen nog niet door hebt dat je geld in een bodemloze put aan het gooien bent, dan heb je simpelweg je huishoudboekje niet onder controle. Maar moeten wij dan iets gaan verzinnen om andere mensen wakker te schudden dat ze niet slim bezig zijn?
Sowieso snap ik het principe van een lening niet. Buiten een hypotheek zie ik niet in waarvoor je zou moeten lenen. Dat er wel eens onvoorziene zaken zijn en financieel geen goede buffer is bekend. Voor mensen in schrijnende gevallen zijn daar oplossingen voor.
Beter zou zijn om mensen vooraf te screenen. Waar is de lening voor bedoeld en hoe snel zal het afbetaald worden. Dan pas zal men nadenken en zal er voorkomen worden dat mensen in de problemen komen.

Lady1234

Waarschuwen is inderdaad compleet zinloos en als men geen gewone lening kan krijgen gaat men naar Ferratum of consorten, waarvan men nu onder meer denkt niets terug te hoeven betalen.
Gezien dat ellenlange topic dat hier ook al loopt.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Erica Verdegaal is Drs. econoom en actief als columniste, óók voor Radar (klik eens bovenaan op deze site op Columns).

Onlangs heeft ze een bericht geschreven over mensen en geld, over de financiële bijziendheid.

Ik post dit bericht, omdat deze econoom op onze ooghoogte één en ander prima weet uit te leggen.

http://ericaverdegaal.nl/tips-tegen-fin ... ziendheid/

SjaakA

Ongelezen bericht door SjaakA »

Ja natuurlijk is er meer aan de hand. 'Geld lenen kost geld' vertelt maar de helft van het verhaal. 'Geld gebruiken kost geld' zou een betere slogan zijn. Want zo goed als al het geld dat wij gebruiken (97%, de rest zijn de munten en bankbiljetten) is schuld bij een bank en kost dus aan iemand rente. Radar heeft dit zelf aan de orde gesteld in een paar roemruchte uitzendingen aan het eind van 2013: "Radar Extra: de Schuldvraag".
Alleen focussen op consumptief krediet is huichelarij en al helemáál als het van het Ministerie van Financiën komt.
Zie ook Geld als water

blont007

Ongelezen bericht door blont007 »

Als straks de rente negatief gaat worden dan leent heel Nederland en dat kost u geld, inderdaad.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... AWn0hbexyx

De ECB deposito staat al op -0.4%, dus banken betalen al voor spaargeld. De rest volgt.

Lady1234

@snuffel. En dat staat ook al bij autoleningen vermeld.

Lady1234

Waarom zou een verkoper moeten veronderstellen dat u alles wat u koopt, op afbetaling koopt?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
15 sep 2018 14:07
In het leencontract staat het wel maar niet bij de informatie die de verkoper laat zien want die betreft enkel de aanschafprijs die voor het product betaald dient te worden. Als verkopers van consumenten producten duidelijk bij het product zichtbaar maken wat de aanschafprijs zonder lening is en die met een lening dan lijkt me dat al een hele verbetering want dan weet de consument waar die aan toe is.
Kijk de volgende keer nog maar een goed naar de borden bij de dealer. Het staat er allemaal al op.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

snuffel1 schreef:
15 sep 2018 13:19
Voor de consument mag wat mij betreft de veelvoud aan leenvormen teruggebracht worden tot maar één leenvorm voor consumptieve leningen aan te bieden. Voorbeeld een auto staat te koop voor vijfduizend euro bij direct betalen dan zou de totaalprijs ingeval van een leenvorm en de looptijd er bij dienen te staan, als die auto dan zeg zes en een half duizend euro gaat kosten gaan mensen wel nadenken want vijftienhonderd euro meer betalen dan werkelijke prijs geeft wel stof tot nadenken.
En wat als je de lening elders af gaat sluiten? Of moet die autoverkoper dat ook allemaal voor je gaan uitrekenen?

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

NeoDutchio schreef:
13 sep 2018 17:41
Sowieso snap ik het principe van een lening niet. Buiten een hypotheek zie ik niet in waarvoor je zou moeten lenen.
Lenen als vorm van investering. Zo heb ik ooit een lening afgesloten voor mijn eerste auto omdat ik daardoor een heel goed betaalde baan kon krijgen. Zonder die auto was dat niet mogelijk. In dat geval was het dus een positieve business case (je zou kunnen stellen dat zonder die baan, het salaris gedurende mijn hele carriere hoger is geworden). Maar dan is het wel zaak om een lening af te sluiten die je zo snel mogelijk weer kunt aflossen. Niet dat de schuld hoger blijft dan de waarde van hetgeen je hebt gekocht. Dus flink maandelijks aflossen en alle extra's gebruiken om versneld af te lossen.

Lady1234

In de “oudheid” had je overigens ook al verschillende vormen van lenen, koop op afbetaling, huurkoop, persoonlijke lening, continukrediet, net zoals financiering van een auto bij een dealer. Dus niets nieuws onder de zon, behalve de Engelse termen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

renewouters schreef:
16 sep 2018 09:34
NeoDutchio schreef:
13 sep 2018 17:41
Sowieso snap ik het principe van een lening niet. Buiten een hypotheek zie ik niet in waarvoor je zou moeten lenen.
Lenen als vorm van investering. Zo heb ik ooit een lening afgesloten voor mijn eerste auto omdat ik daardoor een heel goed betaalde baan kon krijgen. Zonder die auto was dat niet mogelijk. In dat geval was het dus een positieve business case (je zou kunnen stellen dat zonder die baan, het salaris gedurende mijn hele carriere hoger is geworden). Maar dan is het wel zaak om een lening af te sluiten die je zo snel mogelijk weer kunt aflossen. Niet dat de schuld hoger blijft dan de waarde van hetgeen je hebt gekocht. Dus flink maandelijks aflossen en alle extra's gebruiken om versneld af te lossen.
Dan ben ik misschien van de oude stempel, maar een voorval als bij u zal niet uit de lucht komen vallen. Je kan ook van te voren sparen om daarmee je auto te kunnen betalen.
En waar komen mensen mee in de problemen? Geld lenen voor een auto en voordat de auto afbetaald is rij je hem total los. Dan kan je blijven betalen voor iets dat je niet hebt. En een mogelijkheid om opnieuw te lenen is er niet.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Belangrijkste is dus dat de waarde van datgene waarvoor je leent altijd hoger moet zijn dan de lening. Daarom is het ook goed dat tegenwoordig een hypotheek niet meer hoger 'mag' zijn dan de koopsom en dat de lening moet worden afgelost, waarbij hopelijk de woningwaarde niet sneller daalt dan de lening.

Naast de eigen woning komt daar voor particulieren maar weinig voor in aanmerking. Een tv is bij verkoop bijvoorbeeld nauwelijks meer iets waard. Bij een auto zou je nog kunnen stellen dat je een deel van de koopsom zou kunnen lenen, mis je een groot deel ook uit eigen geld betaalt. Maar dan komt meteen de vraag waarom je dan geen goedkopere auto zonder lening koopt.

Gesloten