Pagina 3 van 3
Re: Geldklopperij door onduidelijk aangegeven parkeerverbod
Geplaatst: 17 sep 2018 12:04
door Moneyman
Ik ga de mij bekende voorbeelden uit mijn omgeving om voor de hand liggende redenen niet noemen
Maar ik heb ook nooit gezegd dat het "zomaar" gebeurt: alleen dát het gebeurt. Meestal heeft het inderdaad te maken met de omstandigheden ter plaatse die op een bepaalde manier voor gevaarzetting kunnen zorgen. Op delen van de weg is de maximumsnelheid dan verlaagd. Zónder wegaanpassing, want daar ging het om
Overigens heeft dit weinig meer te maken met de casus van TS, realiseer ik me nu.
Re: Geldklopperij door onduidelijk aangegeven parkeerverbod
Geplaatst: 17 sep 2018 12:10
door NeoDutchio
Moneyman schreef: ↑17 sep 2018 12:04
Ik ga de mij bekende voorbeelden uit mijn omgeving om voor de hand liggende redenen niet noemen
Maar ik heb ook nooit gezegd dat het "zomaar" gebeurt: alleen dát het gebeurt. Meestal heeft het inderdaad te maken met de omstandigheden ter plaatse die op een bepaalde manier voor gevaarzetting kunnen zorgen. Op delen van de weg is de maximumsnelheid dan verlaagd. Zónder wegaanpassing, want daar ging het om
Overigens heeft dit weinig meer te maken met de casus van TS, realiseer ik me nu.
Klopt, we dwalen wat af, de connectie die er is is het woord zone.
Maar, een snelheidsaanpassing is iets anders dan een zone. Op een 80 weg kunnen gewoon borden 60 staan. Dit dus in bepaalde situaties. Echter, als de weg een max 60km/u weg is, dan moet de wegbelijning aangepast zijn. Op een provinciale weg met 80 hoeft de belijning niet aangepast worden als er een tijdjelijke snelheidsverlaging is. Wel als de weg zou overgaan in een 60 zone. Maar dan is het ook geen provinciale weg meer.
Re: Geldklopperij door onduidelijk aangegeven parkeerverbod
Geplaatst: 17 sep 2018 12:27
door Moneyman
De definitie van een zone is "een afgebakend gebied", "een gebied tussen grenzen". Dat is het geval met de 60-zones waar ik over spreek. Blijkbaar ken jij een andere betekenis aan het begrip zone toe.
Re: Geldklopperij door onduidelijk aangegeven parkeerverbod
Geplaatst: 17 sep 2018 12:46
door NeoDutchio
Moneyman schreef: ↑17 sep 2018 12:27
De definitie van een zone is "een afgebakend gebied", "een gebied tussen grenzen". Dat is het geval met de 60-zones waar ik over spreek. Blijkbaar ken jij een andere betekenis aan het begrip zone toe.
Een 60 zone wordt aangegeven middels borden van zone. Zie
https://www.gratistheorie.nl/verkeersbo ... -zone.html. Aan het einde van deze zone staat er een nieuw bord met einde zone. Dit geldt dan voor het hele gebied totaan het bord einde zone. Ook alle zijstraten horen daarbij.
Op een provinciale weg (80 toegestaan) kan een tijdelijke snelheidsverlaging staan. Dit gaat in vanaf het bord 60 totaan het bord einde 60.
https://www.informatiebord.nl/p/2173/ve ... id-60-kmh/. Dit is, in uw woorden, een afgebakend gebied, maar geen zone. Overigens wordt dit laatste bord ook opgeheven bij een kruising terwijl een zone doorloopt tot een bord einde zone.
Re: Geldklopperij door onduidelijk aangegeven parkeerverbod
Geplaatst: 17 sep 2018 13:30
door Moneyman
Je hanteert dus inderdaad een andere uitleg van het begrip "zone" dan ik.
Re: Geldklopperij door onduidelijk aangegeven parkeerverbod
Geplaatst: 18 sep 2018 10:27
door kweenie
NeoDutchio schreef: ↑17 sep 2018 11:57
Moneyman schreef: ↑16 sep 2018 22:51
Zeker wel. Let maar eens op: er zijn genoeg 80-wegen waar een 60-zone in verwerkt is, zonder dat er iets aan de weg is veranderd.
Als een provinciale weg overgaat in een 60 zone, dan moet dat te zien zijn aan de weg. Heeft u een voorbeeld van een weg met deze situatie? Vaak wordt er een snelheidsverlaging gedaan op een provinciale weg bij bijvoorbeeld gevaarlijke oversteken of kruisingen. Een 80 weg die ‘ineens’ overgaat in een 60zone en daarna weer 80 heeft weinig nut.
Ik kom regelmatig zulke 60 km zones tegen die in de weginrichting niet afwijken van 80 km wegen. En ook gebieden met 80 km wegen waarbij de gemeente een deel tot 60 km zone verklaart zonder iets aan de weginrichting te veranderen.
Zones zijn dus zeker niet altijd goed herkenbaar.
Re: Geldklopperij door onduidelijk aangegeven parkeerverbod
Geplaatst: 18 sep 2018 10:56
door NeoDutchio
kweenie schreef: ↑18 sep 2018 10:27
Ik kom regelmatig zulke 60 km zones tegen die in de weginrichting niet afwijken van 80 km wegen. En ook gebieden met 80 km wegen waarbij de gemeente een deel tot 60 km zone verklaart zonder iets aan de weginrichting te veranderen.
Zones zijn dus zeker niet altijd goed herkenbaar.
Een zone is wel goed herkenbaar. Echter zit er een verschil in een 60 zone en een snelheidsverlaging naar 60 op een provinciale weg. Bij een snelheidsverlaging staat een rond bord met 60, maar blijft het een provinciale weg. Daar hoeft dus niets aangepast te worden aan de belijning.
Bij een zone 60 heb je een langwerpig bord met het woord zone er op. Hier is de wegbelijning wel op aangepast.
Een provinciale weg kan geen 60zone zijn. 60 zones zijn zogenaamde erftoegangswegen. Dus geen doorgaande wegen. Aan het begin van de weg staat een langwerpig bord met het woord zone en de maximum snelheid.
Re: Geldklopperij door onduidelijk aangegeven parkeerverbod
Geplaatst: 18 sep 2018 11:11
door Brainless
NeoDutchio schreef: ↑18 sep 2018 10:56
Een provinciale weg kan geen 60zone zijn. 60 zones zijn zogenaamde erftoegangswegen. Dus geen doorgaande wegen. Aan het begin van de weg staat een langwerpig bord met het woord zone en de maximum snelheid.
Alsof provinciale wegen niet langs/door bebouwing lopen?!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Provinciale_weg_806
https://www.wegenwiki.nl/N806_(Nederland)
En zo zijn er wel meer in Nederland.
Re: Geldklopperij door onduidelijk aangegeven parkeerverbod
Geplaatst: 18 sep 2018 11:42
door NeoDutchio
Het Gelderse deel is een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 km/h. Het Utrechtse deel is ingericht als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom en als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom.
Zomaar even een quote uit uw link.