Pagina 3 van 3
Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer
Geplaatst: 02 jul 2019 08:56
door jonis
Klaas Jan schreef: ↑02 jul 2019 07:27
Ik ben benieuwd of u daar een antwoord op gaat vinden. Ik hoop het.
Misschien een argument in die kwestie: ik zit bij een andere netwerkbeheerder dan Liander en heb het aanbod voor een slimme meter in de loop der jaren al een paar keer afgeslagen. Ik heb echter nog gewoon dag -en nachtstroom.
Netwerkbeheerders gaan er blijkbaar verschillend mee om.
Dat antwoord is al gegeven:
https://www.consumentenbond.nl/energie- ... meter#no15
De toonfrequentsignalen zijn onderdeel van een verouderde techniek. Daarom gaan netbeheerders het TF-signaal stapsgewijs uitschakelen, met toestemming van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Niet-slimme meters kunnen hierdoor op een gegeven moment geen onderscheid meer maken tussen stroom die je verbruikt in daluren of piekuren.
En het gaat bij jou ook nog veranderen, net zoals bij TS dat nu gaat gebeuren als ze de digitale meter weigert.
Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer
Geplaatst: 02 jul 2019 09:08
door Moneyman
Klaas Jan schreef: ↑01 jul 2019 15:27
Moneyman schreef: ↑01 jul 2019 13:12
Klaas Jan schreef: ↑01 jul 2019 12:57
Hallo @LadyAms, u hebt volkomen gelijk. Netwerkbeheerders doen er alles aan om de slimme meter te pushen.
Ook als je die (nog) niet wilt zoals u aangeeft.
Inderdaad door het daltarief te schrappen. Zeer dubieus en klantonvriendelijk.
Ehm. Het klinkt misschien wel heel lekker om dingen even snel aan elkaar te verbinden, maar dat maakt het nog niet automatisch waar...
Ik ben er niet op uit dingen
heel lekker te laten klinken. Dat maakt u er van.
Ik geef slechts mijn ongezouten mening. Net als anderen hier. Een waarheid qua slimme meters bestaat niet.
Tsja. Als je expliciet aangeeft dat de netwerkbeheerders het daltarief schrappen om de slimme meter te pushen en dat tot een dubieuze werkwijze bestempelt, dan baseer je je simpelweg op je onderbuikgevoelens en niet op de realiteit.
De werkelijke reden van het vervallen van het daltarief is een hele simpele technische reden, die al meermaals genoemd is. Dus ja, er bestaat wél een waarheid, en dat is niet wat jij hierboven schrijft.
scontra schreef: ↑30 jun 2019 13:54
Maar u kunt inderdaad nog jaren gebruik maken van uw huidige, maar dan wel bij enkeltarief, meter en kunt het plaatsen van de digitale meters eenvoudig weigeren.
Edoch, op termijn zult u er ook aan moeten geloven en overgaan op de digitale meters. eerst zal u nogmaals een "gratis" wisseling worden aangeboden en
als u die weigert, dan is het vervangen later bij de definitieve verplichte vervanging ineens niet meer voor noppes.
marc1766 schreef: ↑01 jul 2019 09:45
Voorlopig kun en mag je plaatsing slimme meter weigeren,
later kost dit geld, maar dat bedrag ligt rond de 80 euro, dus dat is nog te overzien.
Dit is onjuist. Inderdaad zal iedereen aan de slimme (lees: digitale) meter moeten, maar dat je dat zelf zou moeten betalen als je 'm eerst geweigerd hebt is onzin. Alleen als je hem weigert en vervolgens zélf om een digitale meter vraagt, zal je daar kosten voor in rekening gebracht krijgen. In alle andere gevallen is er geen rechtsgrond voor die zogenaamde betaalverplichting.
Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer
Geplaatst: 02 jul 2019 09:40
door Komkommertijd
De Slimme meter?
Elders noemen ze het Digitale meter, en deze is op afstand uit te lezen.
De Toonfrequent schakelaars die de oude draaischijf bedienen zullen zodra de meeste weg zijn uitgezet worden.
Dan is deze op 1 stand, en zodra die oude draaischijf afgekeurd word moet je toch Digitale nemen.
Er worden geen nieuwe draaischijven meer uitgedeeld en wegens de hoge opname kosten en vele 2 verdieners niet thuis
zijn ze op digitaal overgegaan.
Elders in Europa rekenen ze nu voor oude Draaischijf meters opname kosten, moet iemand langs komen.
Daar betalen ze vaak zelf de meter en kopen vele daarom een Digitale op afstand uit te lezen.
Ook de vele zonnepanelen, de netbeheerder wil weten of en hoeveel er geleverd word of juist alleen gebruikt,
dat is ook op afstand uit te lezen, en de oude, die worden binnenkort afgekeurd dus je moet wel over!
Ook zijn we dankzij de digitale meters af van afleesfouten en hierdoor foute rekeningen af.
Zowel door mensen zelf als de persoon die opname heeft gedaan kan foutje maken, fout lezen of schrijven, dat is nu beter geworden in de vaak donkere slecht zichtbare kast die illegaal voor opslag van schoenen en andere zooi misbruikt word bij de meeste mensen.
Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer
Geplaatst: 02 jul 2019 14:54
door Klaas Jan
@Moneyman, van de site van Liander:
Door veranderingen aan het hoogspanningsnet komt dit signaal in de toekomst niet meer door. Hierdoor kunnen oude elektriciteitsmeter niet meer schakelen tussen het hoge en het lage tarief. Vanaf dan heeft u dus een slimme meter nodig om gebruik te maken van het dubbeltarief.
En hier
https://www.liander.nl/consument/meters ... l%20tarief staat
Dubbeltarief kan straks alleen nog met een slimme meter.
In de toekomst en
straks.
@LadyAms heeft (nog) geen interesse in een slimme meter. Maar wordt nu al met die wijziging in de toekomst geconfronteerd.
Dubieus en klantonvriendelijk. Niks onderbuik.
En achter het pushen sta ik nog steeds. Ongevraagd zonder overleg een afspraak maken en langskomen. Niet telefonisch af kunnen zeggen. Een paar voorbeelden van en gebrekkige communicatiestrategie.
@jonis, bedankt voor de nuttige info!
Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer
Geplaatst: 02 jul 2019 15:05
door Komkommertijd
We hebben meer dan 7 miljoen woningen en die kun je niet binnen enkele maanden omwisselen.
Daarom zijn we nu al meer dan 7 jaren bezig met het plaatsen van Digitale meters met een beperk aantal erkende monteurs die het ook kunnen en mogen verzegelen.
Zodra ze alleen nog weigeraars overhebben zullen ze de code niet meer gaan versturen.
Verder weet ik in diverse landen die opname kosten rekenen tenzij je een slimme meter tegen betaling zou laten plaatsen!
Als een netbeheerder wegens weigeraars extra opname kosten moet maken is die kosten in rekening brengen toegestaan!
Dus hoe dom zijn de weigeraars en vooral zonnepaneel bezitters die denken zo te kunnen salderen willen vaak die oude zooi houden!
De huidige omruil word betaald door de lagere meter opname kosten.
Straks verwacht ik vele klagers , die weigeraars hier!
Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer
Geplaatst: 02 jul 2019 17:06
door Moneyman
Je draait erom heen, Klaas-Jan. Je laatste reactie onderstreept slechts dat mijn eerdere reactie waarin ik jouw onjuiste standpunt weerleg, zie hieronder, terecht is.
Moneyman schreef: ↑02 jul 2019 09:08
Klaas Jan schreef: ↑01 jul 2019 15:27
Moneyman schreef: ↑01 jul 2019 13:12
Ehm. Het klinkt misschien wel heel lekker om dingen even snel aan elkaar te verbinden, maar dat maakt het nog niet automatisch waar...
Ik ben er niet op uit dingen
heel lekker te laten klinken. Dat maakt u er van.
Ik geef slechts mijn ongezouten mening. Net als anderen hier. Een waarheid qua slimme meters bestaat niet.
Tsja. Als je expliciet aangeeft dat de netwerkbeheerders het daltarief schrappen om de slimme meter te pushen en dat tot een dubieuze werkwijze bestempelt, dan baseer je je simpelweg op je onderbuikgevoelens en niet op de realiteit.
Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer
Geplaatst: 02 jul 2019 17:38
door angel1978
Klaas Jan schreef: ↑02 jul 2019 14:54
@Moneyman, van de site van Liander:
Door veranderingen aan het hoogspanningsnet komt dit signaal in de toekomst niet meer door. Hierdoor kunnen oude elektriciteitsmeter niet meer schakelen tussen het hoge en het lage tarief. Vanaf dan heeft u dus een slimme meter nodig om gebruik te maken van het dubbeltarief.
En hier
https://www.liander.nl/consument/meters ... l%20tarief staat
Dubbeltarief kan straks alleen nog met een slimme meter.
In de toekomst en
straks.
@LadyAms heeft (nog) geen interesse in een slimme meter. Maar wordt nu al met die wijziging in de toekomst geconfronteerd.
Dubieus en klantonvriendelijk. Niks onderbuik.
En achter het pushen sta ik nog steeds. Ongevraagd zonder overleg een afspraak maken en langskomen. Niet telefonisch af kunnen zeggen. Een paar voorbeelden van en gebrekkige communicatiestrategie.
@jonis, bedankt voor de nuttige info!
Niet alleen gebaseerd op onderbuik gevoelens maar ook nog eens onjuist. Heb zelf bij Liander de slimme meter gewijzigd en dat kon gewoon zonder telefoon, online via een formuliertje.. eenvoudig, snel en zonder overdreven pushen en / of zeuren.
Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer
Geplaatst: 10 jul 2019 13:40
door Radar
Hallo forummers,
Wij hebben deze kwestie ook even uitgezocht, en het een artikel over gepubliceerd. Zie:
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... arief-meer.
Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer
Geplaatst: 13 nov 2019 12:41
door Roosje25
in november 2018 heeft de installateur bij Enexis gemeld dat ik panelen krijg. Is in maart 2019 is dat ook gebeurd.
Mijn dubbeltariefmeter deed het in eerste instantie goed. Nu merk ik dat beide schijven even snel lopen, tegelijkertijd. Volgens mij betekent dat ook meteen dat ik 2x zo veel berekend krijg. Ik heb nooit van mijn leverancier te horen gekregen dat ik nog maar 1 meterstand hoef door te geven, of dat er een (RF) signaal verdwijnt.
Wat ik wel merk is dat de schijven terugdraaien in een langzaam tempo en zo maar veel sneller de 'gebruiks'kant op gaan draaien. Ik betaal wel meer voor de ene meter. Dat lijkt me idioot.
Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer
Geplaatst: 13 nov 2019 12:58
door Theotrucker
Hoeveel schijven heeft jouw meter?
Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer
Geplaatst: 13 nov 2019 13:14
door Komkommertijd
In plaats van Hoog/ laag betaal je nu midden tarief.
wel kunnen ze salderen stoppen als je slimme weigerde.
En ik weet elders in Europa dat je voor een oude opname kosten moet betalen en ze een mannetje langs sturen.
Dan willen vele plotseling wel een Digitale meter!
Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer
Geplaatst: 13 nov 2019 13:33
door Lady1234
De nieuwe meter kost niets meer dan de oude.
Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer
Geplaatst: 13 nov 2019 18:54
door Komkommertijd
Lady1234 schreef: ↑13 nov 2019 13:33
De nieuwe meter kost niets meer dan de oude.
Nog niet, ze zijn nog steeds bezig iedereen er een aan te bieden....
Maar als er alleen weigeraars over zijn heeft iedereen een kans gehad en mogen ze Meter Opname Kosten berekenen.
In Zweden heeft die een Waterval van klachten ooit opgeleverd, plotseling wilde ze allen toch een Digitale meter!
Naast de meterstand kunnen ze ook zien of je in de Regen of in de Zon woonde, dus hoeveel stroom er Zelf gemaakt word.
Een bedrijf met 240 panelen is dat wel handig om te weten, want dat zijn 24 flinke huizen.... omgerekend.