LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Erthanax schreef:
26 sep 2019 22:37
Mag ik uit uw laatste zin opmaken dat u de situatie rond TS onrechtvaardig vindt? Dan zijn we het daarover eens.

Als "de politiek" het daar dan ook mee eens is, kan er een oplossing gezocht worden. Zijn natuurlijk meer mogelijkheden, dan wat u "de enige andere optie" noemt. Bijvoorbeeld dat de AOW van een echtpaar gezamenlijk nooit lager is dan de AOW voor een alleenstaande.
Los van de honderden miljoenen die dat zou gaan kosten, zou ik het juist onrechtvaardig vinden dat iemand die jarenlang niet in Nederland heeft gewoond en bewust geen AOW premie heeft betaald, op die manier toch een volledige AOW zou krijgen. Zo kun je juist hele scheve situaties krijgen.

Ook krijg je dan ellenlange discussies of je alleen de pure AOW mee zou tellen, of ook de buitenlandse staatspensioenen. En tot welk niveau dan? In veel landen is er immers geen onderscheid tussen een basis-AOW en een inkomensafhankelijk aanvullend pensioen. Of neem je buitenlandse pensioenen helemaal niet mee?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door tttlocke »

Veel emotie in dit topic. 'Gevoel', 'gevoel van onrechtvaardigheid', 'een fout', 'kan niet de intentie geweest zijn'. En als dan iemand uitlegt dat dit geen fout is, en het juist de intentie was, dan wordt in de emotie dezelfde riedel herhaalt. Maar argumenten ho maar.

Waarom wordt toch steeds de vergelijking gemaakt met de AOW voor een alleenstaande? Ik snap dat niet. Daarmee vergelijken lijkt mij arbitrair.
Erthanax schreef:
26 sep 2019 22:37
...Zijn natuurlijk meer mogelijkheden, dan wat u "de enige andere optie" noemt. Bijvoorbeeld dat de AOW van een echtpaar gezamenlijk nooit lager is dan de AOW voor een alleenstaande.
Maar waarom? Alleen maar om een kennelijk 'gevoel van onrechtvaardigheid' te voorkomen?
Geen enkel inhoudelijk argument waarom de geschetste situatie een probleem vormt? Geen enkel inhoudelijk argument waarom zo'n voorgestelde wijziging een juiste beslissing is? Is dat het gewenste niveau van politieke besluitvorming tegenwoordig?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men schijnt niet te begrijpen dat de overheid, die wij dus gekozen hebben, vindt dat iedereen voor zichzelf moet zorgen.

En ook dat iemand die net een paar jaar hier is niet zoveel AOW krijgt als iemand die hier 50 jaar woont, of ander voorwaarden, en wellicht gewerkt heeft.

En rampzalig is die opstelling niet, want we hebben nog altijd de bijstand.

En omdat de overheid het een nare zaak vindt, dat bejaarden zich voor aanvullende bijstand tot de gemeente moeten wenden, hebben ze in hun wijsheid besloten die aanvulling, oftewel de AIO, onder te brengen bin de SVB, prima geregeld.

Als dan twee bejaarden samenwonen, en dus een huishouden vormen, wordt er naar het gezinsinkomen gekeken voor de benodigde aanvulling.

Als de Ts hier het over onrecht heeft, en vindt dat hij recht heeft op meer, hoe denkt hij dan over bijvoorbeeld een AOW gerechtigde Marokkaan, die hier 30 jaar is, met een vrouw die hier 20 jaar is, zij nooit gewerkt, beiden even oud. Recht op volledige AOW?
En lees voor Marokkaan en vrouw maar alle mensen die niet 50 jaar in Nederland gewoond hebben, of aan andere voorwaarden voldoen.

Even generaliserend gesproken zijn er nog steeds heel veel mannen die, als zij AOW gerechtigd worden, een jongere vrouw hebben, waar zij dus GEEN aanvulling meer voor krijgen op hun AOW. En er zijn nog genoeg jongere vrouwen die zelf geen inkomen hebben. En die mannen zijn niet alleenstaand en krijgen dus geen AOW voor een alleenstaande. En als die vrouw op haar AOW leeftijd geen 50 jaar opbouw heeft, heeft dat tot gevolg dat er ook een korting is op haar AOW.

Dat is dus al jaren en jaren bekend.

Ook het programma Max kan daar helemaal niets aan veranderen.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

🙆👍😱😀😀👍👍

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Jaap Olthof schreef:
26 sep 2019 18:05
Open voor suggesties over wie ik het beste kan benaderen voor constructieve vervolgstappen!!🙆😀
Alle politieke partijen benaderen.
De Minister van Sociale Zaken aanschrijven.
Vakbonden benaderen.
Redacties van consumentenprogramma's aanschrijven.
Een petitie starten.
Kranten/tijdschriften benaderen.

Zo zou u het aan kunnen pakken.

En ik ben het nog steeds met u eens hoor...

Erthanax
Berichten: 10062
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zoals ik al eerder schreef, zijn de regels wel duidelijk. Die hoeven niet elke keer opnieuw uitgelegd te worden. Dat TS en zijn echtgenote door die regels samen minder krijgen dan wanneer TS ongehuwd was, blijf ik merkwaardig vinden.

Cro
Berichten: 2143
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Cro »

Volgens mij hebben we hier te maken met een troll topic gezien de tot "beste reactie" verkozen reactie. Enkel wat emoticons is wel zo'n beetje de meest onzinnige reactie in het hele topic.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

Dank Klaas Jan, en anderen, die meegaan in mijn onbegrip.
Ik strijd door, maar ben bang dat ik een Don Quichot zal blijken/blijven!!
👍😀🙆 😠👎👎👎👎👎

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Jaap Olthof schreef:
26 sep 2019 18:05
Open voor suggesties over wie ik het beste kan benaderen voor constructieve vervolgstappen!!🙆😀
De Thaise overheid voor de daar opgebouwde AOW; waarom zou NL die moeten ophoesten??

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

ChridD1, begrijpt me niet. IK wil helemaal geen AOW voor mijn Thaise vrouw, maar minimaal mijn opgebouwde AOW-rechten. Maar nu ontvang ik 2600 euro minder per jaar. DAT vind ok onrechtvaardig

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
27 sep 2019 00:12
Men schijnt niet te begrijpen dat de overheid, die wij dus gekozen hebben, vindt dat iedereen voor zichzelf moet zorgen.
Dat is nu juist het punt ! Zorgde TS alleen voor zichzelf….dan kreeg hij meer AOW.

Logisch dat bij gezamenlijk huishouden , met gedeelde kosten, niet ieder volledige AOW ontvangt. Maar ik heb nog geen goede reden gelezen, waarom bijwerking van die regel moet zijn dat TS nu gezamenlijk minder krijgt, dan voorheen alleen

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Erthanax schreef:
27 sep 2019 08:24
Zoals ik al eerder schreef, zijn de regels wel duidelijk. Die hoeven niet elke keer opnieuw uitgelegd te worden. Dat TS en zijn echtgenote door die regels samen minder krijgen dan wanneer TS ongehuwd was, blijf ik merkwaardig vinden.
Als de Ts ongehuwd was maar samenwoonde zou hij ook niet meer krijgen.

Hij zou alleen meer krijgen als hij alleenstaand was.

Heel wat bejaarden die “latten” hebben al genoeg moeite moeten doen om aan te tonen dat zij beiden een zelfstandig huishouden vormen, waardoor zij recht hebben op die alleenstaanden uitkering. En nu zou iemand die echt een huishouden vormt, wegens ‘onrecht’ recht moeten hebben op een alleenstaanden uitkering?

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door 16again »

@Lady1234
De term "onrecht" vind ik ongepast. Daar is sprake van als een stel samen hokt, met ieder een volledige AOW uitkering.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als een stel getrouwd is, en dergelijke, moet je elkaar onderhouden. Niet de overheid.

En als de Ts zijn vrouw niet zou kunnen onderhouden, omdat zijn pensioen te laag is, dan pas schiet de overheid te hulp. In zo’n geval met AIO.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

Nogmaals @Lady1234, ............... WIJ krijgen SAMEN minder dandat ik alleen aan AOW-rechten heb opgebouwd. Dus IK wil helemaal geen extra AOW, maar minimaal MIJN AOW. M.i. behoor ik niet gekort te worden door mijn huwelijk met een Thaise. En........ het scheelt 2600 Euro per jaar!!! DAT vind ik onrechtvaardig!!

ZeerPrivé
Berichten: 6057
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
27 sep 2019 09:20
@Lady1234
De term "onrecht" vind ik ongepast. Daar is sprake van als een stel samen hokt, met ieder een volledige AOW uitkering.

Je bedoelt met ieder een alleenstaande uitkering. Een volledige uitkering is 2 x 50 = 100.

angel1978
Berichten: 11251
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jaap Olthof schreef:
27 sep 2019 09:28
Nogmaals @Lady1234, ............... WIJ krijgen SAMEN minder dandat ik alleen aan AOW-rechten heb opgebouwd. Dus IK wil helemaal geen extra AOW, maar minimaal MIJN AOW. M.i. behoor ik niet gekort te worden door mijn huwelijk met een Thaise. En........ het scheelt 2600 Euro per jaar!!! DAT vind ik onrechtvaardig!!
Je krijgt JOUW AOW. Dat blijkt ook heel duidelijk uit je eigen berekening. Je krijgt JOUW AOW + het stukje dat je vrouw heeft opgebouwd. Je krijgt NIET een alleenstaandenuitkering, maar daar heb je ook geen recht op (immers niet alleenstaand), dus volgens mij is het helemaal goed zo.

angel1978
Berichten: 11251
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
27 sep 2019 09:20
@Lady1234
De term "onrecht" vind ik ongepast. Daar is sprake van als een stel samen hokt, met ieder een volledige AOW uitkering.
Een volledige AOW uitkering is toch niet hetzelfde als een alleenstaanden AOW?
Een volledige AOW is wat TS nu krijgt. Alle andere gehuwden en samenwonenden hebben toch ook geen recht op 2x een alleenstaanden AOW.

ZeerPrivé
Berichten: 6057
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jaap Olthof schreef:
27 sep 2019 09:28
Nogmaals @Lady1234, ............... WIJ krijgen SAMEN minder dandat ik alleen aan AOW-rechten heb opgebouwd. Dus IK wil helemaal geen extra AOW, maar minimaal MIJN AOW. M.i. behoor ik niet gekort te worden door mijn huwelijk met een Thaise. En........ het scheelt 2600 Euro per jaar!!! DAT vind ik onrechtvaardig!!

Kun je ophouden met dat geschreeuw? Nergens voor nodig. Je mag het onrechtvaardig vinden, dan maar snel aan het werk met aanschrijven van politieke partijen enz.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt geen recht opgebouwd om 70 procent AOW te krijgen.

U zou alleen maar die 20 procent extra krijgen als u alleen de kosten voor een zelfstandig huishouden zou moeten opbrengen.

Heeft niets met Thais of wat dan ook van doen. Geldt ook als u met elk ander persoon zou samenwonen.

Gesloten