Over
OPGELICHT DOOR UPC Chello gesproken... ook bij mij is UPC bezig met een poging tot oplichting (die ze niet gaat lukken):
Inleiding
Ik ben Martin Meyerink, woon in Zutphen, en in 1998 heb ik een kabelinternet abonnement afgesloten bij Tebenet. En zoals iedereen heb ik daarbij ook een kabelmodem in bruikleen gekregen, waarvoor ik 50 gulden borg heb betaald, die ik zou terugkrijgen wanneer ik het modem zou inleveren. Later is Tebenet overgenomen door UPC, ook hier heb ik nog een paar jaar internet van gehad. De laatste paar jaar was de kwaliteit van mijn internetverbinding gewoon heel goed, het is bijna nooit uitgevallen. In mei van dit jaar kreeg ik bericht dat mijn modem vervangen zou moeten worden. Daarbij zat ook een boekje met de algemene voorwaarden, waaruit bleek dat ik volgens hen geen eigen mail/ftp/webserver mocht draaien. En dat terwijl ik wel een webserver heb. Aangezien ik niet akkoord kon gaan met deze voorwaarden, moest ik mijn abonnement dus opzeggen. Dit was medio mei 2004.
Opzegging internet
Rond 20 mei heb ik dus mijn internetabonnement opgezegd, ik heb een bevestiging van UPC gehad, dat mijn abonnement met ingang van 20 juni zou worden beeindigd. Mijn modem is volgens afspraak netjes op 4 juli opgehaald. Mijn borg kreeg ik daarbij nog niet terug, dit zou later worden verrekend.
Borg kabelmodem
Aangezien ik de borg bij Tebenet heb betaald, en alles van Tebenet door UPC is overgenomen, zou ik dus van UPC de borg terug moeten krijgen. Maar hier doen ze heel moeilijk over. Volgens hen zijn er ook Tebenetklanten geweest die geen borg hebben betaald, en ze konden in de administratie van Tebenet niet terugvinden of ik borg had betaald. Deze informatie ontbrak bij hen, en daarom heb ik volgens hen als ik zelf niet kon aantonen dat ik borg had betaald, DUS geen borg betaald! Ik heb daar meerdere malen over gebeld, totdat ik UPC-medewerker
Bas Hendriks aan de lijn kreeg, daar was in tegenstelling tot andere UPC-medewerkers goed mee te praten. Hij was in ieder geval niet arrogant, begreep mijn probleem, en zei dat hij het even zou uitzoeken, en dat het allemaal in orde zou komen. Dus ik eindelijk tevreden, in de veronderstelling dat het inderdaad goed zou komen.
Foutieve fakturen
Aangezien ik naast internet ook nog een radio/tv abonnement heb bij UPC, is het dus logisch dat ik nog steeds fakturen daarover krijg. Maar wie schetst mijn verbazing: ondanks het feit dat het internet abonnement duidelijk beeindigd is (schriftelijke bevestiging, modem op 4 juli opgehaald) blijkt dat de hele maand juli ook nog eens in rekening is gebracht! En de EUR 22,69 borg was ook nog niet in mindering gebracht. Dus ik bel met de helpdesk, vertel ze vriendelijk dat
ik even helemaal niks betaal, totdat ze een correcte faktuur sturen. Op 3 augustus kreeg ik dus een nieuwe faktuur, er was een correctie op toegepast, maar deze klopte niet. Volgens deze faktuur zou namelijk mijn abonnement op 15 juli beeindigd zijn, terwijl op 4 juli mijn modem al was opgehaald. Dus ik bel weer de helpdesk, vertel ze dat de faktuur weer niet klopt, en dat
ik nog even wacht met betalen totdat ik een correcte faktuur krijg. Ook de borg was nog steeds niet in mindering gebracht, terwijl we al weer een paar maanden verder zijn. Daarbij wordt dan ook nog eens stellig beweerd dat ik die borg niet betaald zou hebben, in plaats van dat ze nou gewoon zeggen dat ze de administratie van Tebenet missen. "Dan moet je dat maar bewijzen" werd me verteld...
Einde van UPC
Gisteren, 3 september 2004:
De faktuur klopt nu bijna, alleen is de borg nog steeds niet in mindering gebracht. Ik bel dus weer de helpdesk, en krijg
Karin Gerritsma aan de lijn. Haar heb ik uitgelegd dat mijn rekening nog steeds niet klopte, en dat
ik dus even nog helemaal niks betaal, tot het wel klopt. Ze kwam zeer ongeinteresseerd over, en ik had ook de indruk dat ze het allemaal niet noteerde. Ook vertelde ik het haar dat de borg nog steeds niet in mindering was gebracht, en dat als de volgende faktuur nog niet klopt, dat daarmee dan ook mijn rtv-abonnement bij UPC beeindigd zou worden, aangezien ik graag helemaal van UPC af wilde. Ze vond het niet interessant en zei alleen: "heb je verder nog iets?", en dat had ik dus niet, waarna het gesprek abrupt was beeindigd.
Dus heb ik meteen maar weer gebeld, want ik had het idee dat ze niks genoteerd had. Ik kreeg
Marla Autar aan de lijn, vroeg haar of ze me even met Karin Gerritsma kon doorverbinden, omdat ik haar wilde vragen het wel even te noteren. Maar doorverbinden kennen ze bij UPC blijkbaar niet, maar ze wilde me wel helpen. Er bleek dus idd niks in hun computer te staan, dus moest ik weer het hele verhaal vertellen. Ze was een stuk vriendelijker dan die Karin (met die Karin was echt niet te praten), maar ze zei dat er in juni een aantekening was gemaakt dat ik in 1998 geen borg zou hebben betaald. Ik was daar wel een beetje verontwaardigd over, want je verwacht toch niet dat bij een professioneel bedrijf de administratie zo'n puinhoop is, dat die borg helemaal nergens terug te vinden is, en dat ze daar dan dus uit concluderen dat ik die borg nooit betaald heb! Ze zat net als alle anderen weer te praten over dat ik het maar moest bewijzen, terwijl het 6 jaar geleden is, en ik die oude papieren natuurlijk allang niet meer heb. En ze zei dat ze daarom nu al wel kon zeggen dat op de volgende rekening het nog niet in mindering gebracht zou zijn. Daarom wou ik het rtv abonnement dus ook maar meteen opzeggen, zodat ik dan zelf maar bij het definitieve eindbedrag EUR 22,69 in mindering kan brengen. Als ze mijn geld niet terug willen geven moet ik het maar op die manier doen. Ze kon me wel doorverbinden met de afdeling waar ik mijn rtv-abonnement kon opzeggen, daar kreeg ik
Jurjen Beimers aan de lijn. Heb hem dus gezegd dat ik het abonnement onmiddellijk wilde opzeggen, hij vroeg ook nog waarom, kon hij blijkbaar niet in de computer zien. Heb hem dus in grote lijnen het verhaal uitgelegd, en het was geregeld, vanaf 31 oktober 2004 heb ik geen rtv meer, en ben ik van UPC af. Maar ik vind het wel heel erg arrogant en a-sociaal dat ze dus niet gewoon zeggen dat ze het niet weten hoe het met mijn borg zit, maar inplaats daarvan stellig beweren dat ik die borg nooit betaald zou hebben. Alleen maar omdat hun administratie niet compleet is. Voor mij dus geen UPC meer.