LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Keesjan »

die met deze vorm NAAST hun huidige baan bezig zijn.
Dit impliceert al dat alle verhaaltjes over "rijk worden met MLM" uit de duim gezogen zijn. Als ik miljoenen zou verdienen zou ik ernaast echt niet meer werken.
Iemand een verklaring voor dit gedrag?
Uiteraard is het pure afgunst, maar ik denk dat je de verklaring moet zoeken in het wantrouwen dat mensen hebben over de manier waarop je het geld hebt verdiend. Mensen zien al snel een verband tussen "veel geld" en "misdaad". Ik denk dat als je aannemelijk kan maken hoe je het geld hebt verdiend, mensen veel minder negatief zijn.

Stel dat je eerst 20 jaar onderwijs hebt genoten om vervolgens via een startersfunctie in een topfunctie te belanden, dan kijken mensen je toch anders aan dan wanneer je met MLM iets hebt verdiend door mensen te besodemieteren.

de Wit

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door de Wit »

De meeste mensen gunnen een ander geen succes.Ook ik heb met keihard werken een mooi huis en auto kunnen kopen.Heel vreemd, maar sindsdien heb ik minder 'vrienden'. Het vreemde is dat deze 'vrienden'zelf in een rijtjeshuis wonen, met een auto voor de deur die elk moment door zn voegen kan zakken.

Het heeft alles te maken met afgunst. Kijk hem nou.....hij zal wel.......!
Typisch Nederlands gedrag.Mensen die zeggen dat geld niet gelukkig maakt, zijn vaak mensen die zelf geen geld hebben.

Geld hoeft ook niet gelukkig te maken, maar het is wel verrekte makkelijk.

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door student26 »

Uiteraard is het pure afgunst, maar ik denk dat je de verklaring moet zoeken in het wantrouwen dat mensen hebben over de manier waarop je het geld hebt verdiend. Mensen zien al snel een verband tussen "veel geld" en "misdaad". Ik denk dat als je aannemelijk kan maken hoe je het geld hebt verdiend, mensen veel minder negatief zijn.
Er is denk ik ook wel een economische verklaring voor: in Nederland is het bijzonder moeilijk om veel geld te verdienen. Is het niet omdat aan veel hoge functies een in internationaal perspectief relatief laag inkomen gekoppeld is, dan is het wel omdat er hier zo godsgruwelijk veel belasting moet worden betaald. Daarnaast zijn auto's in Nederland ook afschuwelijk duur door bpm en dergelijken. Als je dat soort zaken koppelt aan gevoelens van afgunst en gebrek aan informatie over hoe iemand zijn geld verdient dan is het plaatje wel redelijk compleet denk ik.

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door student26 »

Mensen die zeggen dat geld niet gelukkig maakt, zijn vaak mensen die zelf geen geld hebben.
Dat ben ik met je eens. Met geld kun je de dingen doen waar je gelukkig van wordt (bijvoorbeeld vakantie), dus indirect maakt geld zeker wel gelukkig.

Maar goed, we dwalen nu wel erg ver af van het onderwerp.

Gast

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Gast »

dan wanneer je met MLM iets hebt verdiend door mensen te besodemieteren.
Typisch een reactie van iemand die last heeft van afgunst.
Leer het nou een keer, jongen. MLM heeft niets te maken met besodemieteren. PIRAMIDESPELEN heeft te maken met mensen besodemieteren.

Gast

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Gast »

Als je dat soort zaken koppelt aan gevoelens van afgunst en gebrek aan informatie over hoe iemand zijn geld verdient dan is het plaatje wel redelijk compleet denk ik.
Ik hoef aan mijn vrienden toch geen verantwoording af te leggen hoe ik aan mijn geld kom. Ik kan ook een leuke erfenis gehad hebben :D

Ik vind geldzaken nog altijd een privezaak en daar loop je niet mee tekoop denk dat het juist dan afgunst opwekt wanneer je dat wel zou doen.

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Keesjan »

Je hoeft ook niet alles in detail te gaan uitleggen. Een globale uitleg (al dan niet gelogen ;)) volstaat al om bij een aantal mensen de gevoelens van afgunst weg te nemen. Zodra ze merken dat de verdiensten het gevolg zijn van keihard werken, valt er een groot gedeelte van het bezwaar weg.

Ik zou zelf heel erg wantrouwig worden als mijn buurman morgen met een Porch komt aanrijden. Die man heeft nooit enige vorm van opleiding gehad, trekt al jaren steun en toevallig is de lotto hier ook niet gevallen. :roll:

Gast

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn vrienden en familie weten dat ik al 3 jaar geen tv meer kijk omdat ik aan het werk ben. Ze zien dat ik de uren maak. Denk dat dat al voldoende is.

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door student26 »

Typisch een reactie van iemand die last heeft van afgunst.
Leer het nou een keer, jongen. MLM heeft niets te maken met besodemieteren. PIRAMIDESPELEN heeft te maken met mensen besodemieteren.
Misschien was het je nog niet opgevallen, maar volgens velen hier zijn de grenzen tussen die 2 erg vaag...
Ik hoef aan mijn vrienden toch geen verantwoording af te leggen hoe ik aan mijn geld kom. Ik kan ook een leuke erfenis gehad hebben
Ik zeg ook niet dat je dat wel moet doen. Alleen is het gebrek aan informatie daarover 1 van de redenen dat mensen vreemd kunnen reageren als iemand een dure auto of iets dergelijks heeft.
Ik vind geldzaken nog altijd een privezaak en daar loop je niet mee tekoop denk dat het juist dan afgunst opwekt wanneer je dat wel zou doen.
Dat kan, maar hoeft niet. Als je in de VS een huis koopt komt er vaak een bord in de tuin te staan waarop staat wie er komt wonen, wat hij/zij voor werk doet en hoeveel hij/zij daarmee verdient. Daar is openheid over geldzaken vaak heel normaal. Maar goed, de Nederlandse cultuur zit op dat gebied gewoon anders in elkaar.

Gast

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik vind geldzaken nog altijd een privezaak en daar loop je niet mee te koop denk dat het juist dan afgunst opwekt wanneer je dat wel zou doen.
Daar zit hem nu net de clou! Geldzaken zijn normaliter ook een privézaak. Echter, als een MLM-er de hele wereld bij zijn business probeert te betrekken, omdat dat de enige wijze is om succes te boeken, wordt jouw privézaak een zaak van je directe omgeving.

Jan

echte kenner

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door echte kenner »

Geplaatst op 10 Aug 2004 20:11 door echte kenner


--------------------------------------------------------------------------------

Oplichting is bij de wet verboden.
Piramidespelen is oplichting, dus verboden.
MLM is niet verboden, dus geen oplichting.
Hierover mekkeren heeft dus geen zin. 8)



student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door student26 »

Oplichting is bij de wet verboden.
Piramidespelen is oplichting, dus verboden.
MLM is niet verboden, dus geen oplichting.
Hierover mekkeren heeft dus geen zin.
Een koe is een dier met 4 poten.
Een dier met 4 poten is dus een koe.

Zo lust ik er nog wel een paar...

Dat iets niet verboden/illegaal is maakt het nog niet tot iets goeds. Hierover is overigens al eens uitgebreid gediscussieerd.

echte kenner

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door echte kenner »

Geplaatst op 10 Aug 2004 20:11 door echte kenner


--------------------------------------------------------------------------------

Oplichting is bij de wet verboden.
Piramidespelen is oplichting, dus verboden.
MLM is niet verboden, dus geen oplichting.
Hierover mekkeren heeft dus geen zin. :lol:




Gast

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Gast »

Kletskoek.

De strafwetgeving hobbelt achter de praktijk aan. Daar zit een vertragende factor in. Het feit dat MLM niet strafbaar is, wil niet zeggen dat MLM op zich "juist" is. Waarbij ik overigens niet beweer dat het niet/wel verboden zou moeten worden. Of niet/wel juist zou zijn.

Daarnaast is wetgeving tijds- en cultuurgebonden. Wat vandaag geaccepteerd wordt, kan morgen in een heel ander daglicht staan. Denk bv. maar aan het homo huwelijk. het uiting geven aan homosexualiteit heeft lange tijd in Nederland in het wetboek van strafrecht gestaan.

Overigens is het nu niet de bedoeling dat hier een discussie over het homohuwelijk losbarst. Ik heb het slechts als voorbeeld gebruikt. Ik had het net zo goed over de maximum snelheid kunnen hebben.

Jan

Jan Verbeek

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Jan Verbeek »

h.o.m.o is vervangen door ****. Da's wel eigenaardig. Volgens de Tros kan het woord h.o.m.o dus alleen als scheldwoord gebruikt worden en kent men dit geen legitieme plek in een discussie toe

Jan

PS Aan de verschillende MLM-voorstanders. Nee, ik ben geen h.o.m.o

echte kenner

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door echte kenner »

Geplaatst op 10 Aug 2004 20:11 door echte kenner


--------------------------------------------------------------------------------

Oplichting is bij de wet verboden.
Piramidespelen is oplichting, dus verboden.
MLM is niet verboden, dus geen oplichting.
Hierover mekkeren heeft dus geen zin 8)

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Keesjan »

Het excuus "niet illegaal" is allang verworpen door het argument dat je met legale constructies illegale dingen kan bereiken. Gelieve deze discussie niet weer op te halen.

echte kenner

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door echte kenner »

Geplaatst op 10 Aug 2004 20:11 door echte kenner


--------------------------------------------------------------------------------

Oplichting is bij de wet verboden.
Piramidespelen is oplichting, dus verboden.
MLM is niet verboden, dus geen oplichting.
Hierover mekkeren heeft dus geen zin. :lol:




Voorbijganger

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Voorbijganger »

MLM-ers zijn nou al vergeleken met
-religieuze sektes
-Hitler-jugend

Wat ik nog mis is MAFFIA

Slim

Re: MLM = een eigentijdse vorm van religie?

Ongelezen bericht door Slim »

Oplichting is bij de wet verboden.
Piramidespelen is oplichting, dus verboden.
MLM is niet verboden, dus geen oplichting.
Hierover mekkeren heeft dus geen zin.
"Kijk eens, het regent. En de dakpannen worden nat" .

" De dakpannen worden nat. Dan zal het wel regenen."

Ik denk dat je de wereld wel heel simpel ziet.

Gesloten