Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling
Geplaatst: 15 apr 2021 00:21
Tja, God moet niet denken dat hij alles in de hand heeft en al helemaal niet inzake videokaarten.
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Mijn vrouw werkt in de Eurasia logistieke markt, en ook al zouden die kaarten gemaakt kunnen worden omdat de TSMC's van deze wereld ineens nog een paar niks doende, miljarden kostende foundries vinden waar ze het licht even aan doen, en met een druk op de knop even een paar miljoen 30X0 chips maken voor Nvidia, dan is er door de logistieke clusterfukc door de crisis alsnog een enorm gebrek aan allerlei kleine onderdeeltjes die óók nog nodig zijn om die complete kaarten te kunnen maken. Ook proberen de grote autobouwers overal chip-capaciteit te kopen, dus er is een wereldwijde grote schaarste in de semiconductor industrie, en die zal dit jaar nog serieus voelbaar blijven is de verwachting. Daar kan jij met je juridische haarkloverij, of een Nederlandse rechter mocht het daar komen, niks aan veranderen.alfatrion schreef: ↑14 apr 2021 23:54Een pandemie is zeker een Acts of Gods en kan dus overmacht op leveren. Maar dat er een pandemie is is onvoldoende. Er is ook nog causaal verband nodig tussen de pandemie enerzijds en de onmogelijkheid om te produceren. Andere fabrikanten hebben ook problemen maar kiezen er voor om wel te blijven produceren. Corona zorgt daar mischien voor vertraging maar niet voor het stopzetten van bestaande orders.
Exact. Degenen die de jurisprudentie een beetje volgen, zien dat ook de rechtspraak hiermee worstelt en dat beschikbare uitspraken nog alle kanten op gaan. De uitspraken zijn vooral heel casuïstisch, waarbij het verschil tussen B2C en B2B bijvoorbeeld een grote rol speelt.
Amen to that
De tekst duid op twee criteria: (i) dat er sprake is van een dekkingskoop; en (ii) dat de koper redelijk te werk is gegaan. Een dekkingskoop is een koopovereenkomst die dient als oplossing voor een wanprestatie die een verkoper uit een eerdere koopovereenkomst heeft gepleegd. Wat betreft het tweede criterium stelt Eisenberg (Eisenberg 2005, p. 1043-1049) dat de koper enerzijds moet zoeken totdat de verwachte kosten van het zoekproces de de kans op het vinden van een geschiktere partij overtreffen en anderszijds dat de koper bij het aangaan van de dekkingskoop niet ter kwade trouw is.Artikel 7:37 BW
Heeft de koper of de verkoper een dekkingskoop gesloten en is hij daarbij redelijk te werk gegaan, dan komt hem het verschil toe tussen de overeengekomen prijs en die van de dekkingskoop.
De wet maakt nadrukkelijk duidelijk dat kwade trouw moet worden bewezen. Op dit punt heeft Eisenberg dus ongelijk.Artikel 3:118 lid 3 BW
Goede trouw wordt vermoed aanwezig te zijn; het ontbreken van goede trouw moet worden bewezen.
De koper doet de facto een beroep op art. 6:74 BW en moet daarom feiten aandragen ter onderbouwing van zijn schade. Zoals gesteld wordt die bepaald door een vergelijking te maken tussen de hypothesis situatie en de werkelijke situatie. Je komt er dan op uit dat de koper moet stellen en bij betwisting bewijzen dat hij een koop en een dekkingskoop heeft gesloten en wat de overeengekomen bedragen zijn.Artikel 6:74 lid 1 BW
Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.
Artikel 6:101 lid 1 BW
Wanneer de schade mede een gevolg is van een omstandigheid die aan de benadeelde kan worden toegerekend, wordt de vergoedingsplicht verminderd door de schade over de benadeelde en de vergoedingsplichtige te verdelen in evenredigheid met de mate waarin de aan ieder toe te rekenen omstandigheden tot de schade hebben bijgedragen, met dien verstande dat een andere verdeling plaatsvindt of de vergoedingsplicht geheel vervalt of in stand blijft, indien de billijkheid dit wegens de uiteenlopende ernst van de gemaakte fouten of andere omstandigheden van het geval eist.
Wanneer de verkoper tekortschiet in zijn verplichting tot nakoming en die nakoming blijvend onmogelijk is, dan kan de koper vervangende schadevergoeding eisen.Artikel 6:87 lid 1 BW
Voor zover nakoming niet reeds blijvend onmogelijk is, wordt de verbintenis omgezet in een tot vervangende schadevergoeding, wanneer de schuldenaar in verzuim is en de schuldeiser hem schriftelijk mededeelt dat hij schadevergoeding in plaats van nakoming vordert.
Dit standpunt kan niets anders dan onjuist zijn. Immers, de koper kan vervangende schadevergoeding eisen en met het geld vervolgens elders kopen, ook als Azerty iets vergelijkbaars kan leveren. Dekkingskoop is slechts een methode om de schade te begroten.NeoDutchio schreef: ↑14 apr 2021 20:52Dezelfde videokaart is nergens te krijgen, dus die reden vervalt om gebruik te maken van de dekkingskoop. Dan blijft over op zoek gaan naar een alternatief waar TS ook echt iets mee kan. Die videokaart kan dan rustig bij Azerty gekocht worden dan. Blijft wel een puntje over met de prijs. Maar dat hangt af van wat de specificaties van de nieuwe kaart is. Als die kaart behoorlijk beter is, dan is het niet meer vergelijkbaar en is het niet redelijk om deze voor de prijs van de eerder bestelde te krijgen.
Maar pas als Azerty geen passend alternatief heeft kan je tot dekkingskoop aangaan.
Geen rechter zal er in meegaan om elders te gaan kopen als Azerty ook gewoon kan leveren.
Dit is niets anders dan het willen ontlopen van verantwoordelijkheid. Zoals eerder al aangegeven is er geen sprake van overmacht. Nu er (ook) aan de kant van de fabrikant geen overmacht is heeft Azerty op haar beurt haar schade verhalen. Het is alleen makkelijk om de rekening bij de consument neer te leggen. Dat vind ik dan weer een heel naar iets om te doen.Methusalah schreef: ↑14 apr 2021 19:29En Azerty is niet de enige. Force majeur mensen, dat kan je ze niet aanrekenen. Al willen sommigen als consument altijd het onderste uit de kan halen en hebben maling aan de winkel die moet bloeden. Dat vind ik hele nare mensen.
Én de achterplaats is veranderd van plastic naar metaal (de voorgaande ging af en toe bij levering al kapot). Dit is eerder een revisie dan een nieuw product. In hoeverre kan je het dan nog overmacht noemen?In fact, the only difference of note is that the new Gaming Z Trio card comes with a factory boosted overclock speed of 1830MHz - 15MHz, or just under 1% faster than the Gaming X Trio.
Ze moeten die nieuwe types máken, en tenzij ze nog een magazijn vol 30X0 chipssets hebben, idem voor alle andere semi-conductor onderdelen met leveringsproblemen, kunnen ze dat ook niet in voldoende volume. En áls dat allemaal wel lukt, moeten ze die kaarten nog gedistribueerd krijgen, wat zoals je kan lezen in mijn eerdere post, een evengroot probleem is als de beschikbaarheid van alle semiconductor onderdelen.Celestral schreef: ↑16 apr 2021 15:48Het is niet zo dat de fabrikant compleet gestopt is met het produceren van "deze" kaart.
Echter hebben ze de MSI RTX 3080 X Gaming Trio vervangen door de MSI RTX 3080 Z Gaming Trio. De kaart is vrijwel identiek:Én de achterplaats is veranderd van plastic naar metaal (de voorgaande ging af en toe bij levering al kapot). Dit is eerder een revisie dan een nieuw product. In hoeverre kan je het dan nog overmacht noemen?In fact, the only difference of note is that the new Gaming Z Trio card comes with a factory boosted overclock speed of 1830MHz - 15MHz, or just under 1% faster than the Gaming X Trio.
Alle verdere kenmerken inclusief aansluitpunten zijn hetzelfde. Het overzetten van alle bestaande bestellingen op deze revisie zou al deze problemen oplossen. Natuurlijk heeft MSI besloten dat deze minimaal-nieuwe versie veel duurder is omdat de markt veranderd is Dat mogen de distributeurs met MSI uitvechten mijn inziens, die zullen ook afspraken gemaakt hebben voor alle orders destijds.
[EDIT: Overigens heb ik zelf besteld direct op de launchday, 17 september, en stond er daarna nog lange tijd "levering in 2020"]
alfatrion schreef: ↑15 apr 2021 17:49Dit is niets anders dan het willen ontlopen van verantwoordelijkheid. Zoals eerder al aangegeven is er geen sprake van overmacht. Nu er (ook) aan de kant van de fabrikant geen overmacht is heeft Azerty op haar beurt haar schade verhalen. Het is alleen makkelijk om de rekening bij de consument neer te leggen. Dat vind ik dan weer een heel naar iets om te doen.Methusalah schreef: ↑14 apr 2021 19:29En Azerty is niet de enige. Force majeur mensen, dat kan je ze niet aanrekenen. Al willen sommigen als consument altijd het onderste uit de kan halen en hebben maling aan de winkel die moet bloeden. Dat vind ik hele nare mensen.
Dat begrijp ik, ik wachtte zelf ook nog. Waarom betekent dit echter dat dit nu opeens tegen een 4x verhoogde prijs moet? Ik wil prima nog een paar maanden wachten voor die revisie om mijn systeem compleet te maken alleen snap ik niet waarom we vanaf 0 weer moeten beginnen (opnieuw order plaatsen aan het einde van wachtrij voor een veel hogere prijs dan de order op launchday).
Je punt begrijp ik fonsflons. TS geeft alleen aan over de bestelling: "Deze zou eerst in maart geleverd worden". Als deze levertermijn expliciet bij de aanbieding stond op het moment van bestellen, dan moet je uiteraard als klant gewoon wachten en wellicht ook nog een vertraging in levering op de koop toenemen. Of is deze levertermijn hem (vlak) na zijn bestelling meegedeeld? Ik vind de OP van topicstarter onduidelijk op dit punt en hij komt ook niet terug om die duidelijkheid te geven. Verder heb ik geen bestelervaring bij dit bedrijf om hierover redelijke aannames te doen.fonsflons schreef: ↑15 apr 2021 10:55Ik snap dat je dat leest, maar zoals ik het lees is staat er: ik zie een product, ik betaal en heb daarna geen boodschap aan voorraad of leveringsproblemen. Betaald , dus versturen.
Over dat puntje 'val' ik. Niet dat er een (uitgestelde) leveringsplicht danwel dekkingskoop bestaat. Dat betwist ik niet.
Met die denktfout dat een verkoper zelf niet produceert. Een fabrikant investeert miljoenen om iets te kunnen maken en die heeft ook gewoon gemaakt. Echter niet de hoeveelheden die gewenst zijn. De verkoper biedt het aan en gaat uit van wat er toegezegd is. Echter blijkt al meer dan een jaar dat vanwege een bepaald virusje dat rond waait wat er voor zorgt dat de toezeggingen niet waar gemaakt kunnen worden. Fabrieken die stil liggen, transport die tot stilstand komt. Dus geen delving meer van grondstoffer, productielijnen die stil vallen doordat eigen voorraden op raken en dus ook geen transport naar de verkopers. Nu dat alles weer langzaamaan kan beginnen is er te weinig personeel, geen voorraden, grote vraag, containers die allemaal op verkeerde plekken staan en dus nog steeds hele productielijnen die stil liggen.Celestral schreef: ↑17 apr 2021 00:39Zo is het wel makkelijk natuurlijk. Ik weet hoe ik mijn bedrijf later ga opzetten! Gewoon product uitbrengen voor lage prijs, deze niet leveren, na zes maanden uit productie halen en tegen iedereen zeggen dat ze maar de revisie moeten kopen. Kan ik ook lekker rente halen op die betaalde orders zes maanden lang. Waarom is dit niet eerder bedacht? Dit is gewoon the way to become a millionaire, laat die dogecoin maar zitten.
Behalve dat ze dus echt onlangs een "nieuwe versie" van hetzelfde product hebben uitgebracht. Dus er wordt wél geproduceerd, alleen nu bijna-hetzelfde product tegen een veel hogere prijs. Kijk als de hele lijn er helemaal uitgetrokken was dan was dat zuur maar wel te begrijpen. Het product is echter van de een op de andere dag vervangen door eenzelfde met een hogere winstmarge.NeoDutchio schreef: ↑17 apr 2021 08:16[...] Fabrieken die stil liggen, transport die tot stilstand komt. Dus geen delving meer van grondstoffer, productielijnen die stil vallen doordat eigen voorraden op raken en dus ook geen transport naar de verkopers. Nu dat alles weer langzaamaan kan beginnen is er te weinig personeel, geen voorraden, grote vraag, containers die allemaal op verkeerde plekken staan en dus nog steeds hele productielijnen die stil liggen.
Dus de fabrikant vervangt X met Z en laat alle retailers en vervolgens klanten met de problemen zitten.I have contacted MSI directly who have confirmed the part is indeed EOL.
The part will be replaced by a Gaming Z Trio, to which I asked MSI can you fulfil our back orders which are presently at 576 units to which the response was "sorry mate, I believe you know the answer" which means not a chance.
This is deeply upsetting to ourselves as we know it will cause great upset amongst our customers, but I must make it crystal clear OcUK has kept MSI informed of our back order quantity since day one, which was originally around 1100 units.