Pagina 3 van 5

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 07:26
door peter17111962
Ikzelf bel nu ook nog steeds met een 2G toestel, "gelukkig" via het KPN netwerk, dus ik heb nog een paar jaar om een
ander toestel te kiezen. Ik ben voor mezelf ook aan het uitzoeken geweest welk toestel voor mij het meeste geschikt is.
Wat mij het meeste opvalt is dat er veel van de goedkopere toestellen die worden verkocht, er wel met grote letters 4G
bij staat, echter bij het bestuderen van de specificaties, als die al te vinden zijn, staat er ergens ver verstopt. VoLTE NEE
Oftewel dat zijn toestellen die wel (beperkt) kunnen internetten via 4G, maar niet kunnen bellen via 4G. Daarom ook
mijn advies: Koop geen toestel via een of andere vage website, Anders loopt U kans dat U nog niet kunt bellen via 4G.
Ga eens langs bij een T-Mobile of een KPN winkel en kijk daar of een geschikt toestel los te koop is, Dan loopt U minder
kans dat U een toestel aanschaft wat niet kan wat u wilt.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 07:50
door witte angora
Inderdaad. Gisteren even bij een KPN winkel langs geweest omdat het sms-en niet goed lukte. Online en telefonisch kwamen we er niet uit, alles stond open en goed. De medewerkster in Utrecht heeft alles nagelopen, de simkaart vervangen, nog eens alles nagelopen, en hij doet weer wat hij doen moet. Het toestel dat ik heb kende ze ook, ze had ook de spullen om dat malle schuifje waar de simkaart in zit er uit te halen.

M.i. kun je daar voor service bijzonder goed terecht. Dit in tegenstelling tot de dozenschuivers, waar ze je enkel kunnen vertellen dat je de duurste moet hebben omdat dat de beste is, terwijl ze overduidelijk de specs niet kennen.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 09:16
door kweenie
Simpel heeft al in oktober 2019 aangekondigd dat 2g zou gaan stoppen. Als er dan in december 2019 nog een tweejarig abonnement wordt afgesloten, dan is het niet vreemd dat ze het stoppen van 2g niet zien als reden om vervroegd te kunnen overstappen.

Voor TS is het wellicht een tijdelijke workaround om elders een abonnement af te sluiten dat nog wel met 2g werkt, met een nieuw nummer, en het oude telefoonnummer 'door te schakelen' naar het nieuwe nummer. Je blijft dan op het oude nummer bereikbaar, maar kunt werk net het nieuwe abonnement blijven bellen.

Overigens zijn dit allemaal natuurlijk maar tijdelijke oplossingen, omdat alle providers 2g uitfaseren. Net als dat je nu niet meer met een analoge mobiele telefoon kunt bellen, zul je binnenkort dus ook niet meer met 2g kunnen bellen.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 09:48
door Moneyman
kweenie schreef:
12 mei 2021 09:16
Simpel heeft al in oktober 2019 aangekondigd dat 2g zou gaan stoppen. Als er dan in december 2019 nog een tweejarig abonnement wordt afgesloten, dan is het niet vreemd dat ze het stoppen van 2g niet zien als reden om vervroegd te kunnen overstappen.
Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat Simpel in december 2019 dit niet meer mag verkopen, als ze al weten dat ze het gewenste product niet meer kunnen leveren.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 10:23
door kweenie
Moneyman schreef:
12 mei 2021 09:48
kweenie schreef:
12 mei 2021 09:16
Simpel heeft al in oktober 2019 aangekondigd dat 2g zou gaan stoppen. Als er dan in december 2019 nog een tweejarig abonnement wordt afgesloten, dan is het niet vreemd dat ze het stoppen van 2g niet zien als reden om vervroegd te kunnen overstappen.
Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat Simpel in december 2019 dit niet meer mag verkopen, als ze al weten dat ze het gewenste product niet meer kunnen leveren.
Ze hebben dan ook geen specifieke 2g abonnementen verkocht.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 10:31
door Moneyman
Klopt. Maar of en hoe de 2G-eis ten tijde van het afsluiten besproken is, is nog niet duidelijk.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 11:16
door Simpelbellen01
kweenie schreef:
12 mei 2021 09:16
Simpel heeft al in oktober 2019 aangekondigd dat 2g zou gaan stoppen. Als er dan in december 2019 nog een tweejarig abonnement wordt afgesloten, dan is het niet vreemd dat ze het stoppen van 2g niet zien als reden om vervroegd te kunnen overstappen.

Voor TS is het wellicht een tijdelijke workaround om elders een abonnement af te sluiten dat nog wel met 2g werkt, met een nieuw nummer, en het oude telefoonnummer 'door te schakelen' naar het nieuwe nummer. Je blijft dan op het oude nummer bereikbaar, maar kunt werk net het nieuwe abonnement blijven bellen.

Overigens zijn dit allemaal natuurlijk maar tijdelijke oplossingen, omdat alle providers 2g uitfaseren. Net als dat je nu niet meer met een analoge mobiele telefoon kunt bellen, zul je binnenkort dus ook niet meer met 2g kunnen bellen.
Als Simpel dat al in oktober 2019 had aangekondigd, dan hadden ze dat bij het afsluiten van het abonnement moeten melden. Ze kunnen moeilijk van een "Simpele" klant verwachten dat die eerst alle nieuwsberichten gaat uitpluizen vóór die een "Simpel" belabonnementje gaat afsluiten.
Maar dat hebben ze dus niet gedaan...

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 11:27
door angel1978
Simpelbellen01 schreef:
12 mei 2021 11:16
kweenie schreef:
12 mei 2021 09:16
Simpel heeft al in oktober 2019 aangekondigd dat 2g zou gaan stoppen. Als er dan in december 2019 nog een tweejarig abonnement wordt afgesloten, dan is het niet vreemd dat ze het stoppen van 2g niet zien als reden om vervroegd te kunnen overstappen.

Voor TS is het wellicht een tijdelijke workaround om elders een abonnement af te sluiten dat nog wel met 2g werkt, met een nieuw nummer, en het oude telefoonnummer 'door te schakelen' naar het nieuwe nummer. Je blijft dan op het oude nummer bereikbaar, maar kunt werk net het nieuwe abonnement blijven bellen.

Overigens zijn dit allemaal natuurlijk maar tijdelijke oplossingen, omdat alle providers 2g uitfaseren. Net als dat je nu niet meer met een analoge mobiele telefoon kunt bellen, zul je binnenkort dus ook niet meer met 2g kunnen bellen.
Als Simpel dat al in oktober 2019 had aangekondigd, dan hadden ze dat bij het afsluiten van het abonnement moeten melden. Ze kunnen moeilijk van een "Simpele" klant verwachten dat die eerst alle nieuwsberichten gaat uitpluizen vóór die een "Simpel" belabonnementje gaat afsluiten.
Maar dat hebben ze dus niet gedaan...

Heb je gemeld dat je dit zo gaat gebruiken dan? Of hadden ze dat moeten ruiken?

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 11:29
door Simpelbellen01
Maar inmiddels is het probleem opgelost. Ik heb eergisteren mijn verhaal ook op klacht.nl geplaatst en kreeg vanmorgen al een bericht dat Simpel mij "uiteraard tegemoet wil komen en akkoord gaat met mijn voorstel". Ik kan het abonnement afkopen en elders nummerbehoud aanvragen.
Eind goed, al goed, al heeft het nogal wat moeite gekost.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 11:40
door kweenie
Simpelbellen01 schreef:
12 mei 2021 11:16
Als Simpel dat al in oktober 2019 had aangekondigd, dan hadden ze dat bij het afsluiten van het abonnement moeten melden. Ze kunnen moeilijk van een "Simpele" klant verwachten dat die eerst alle nieuwsberichten gaat uitpluizen vóór die een "Simpel" belabonnementje gaat afsluiten.
Maar dat hebben ze dus niet gedaan...
Je kunt ook redeneren dat het logisch is dat je eerst kijkt wat je afsluit voordat je een abonnement afsluit. Of, als je weinig kennis van zaken hebt, bij een winkel nagaat of het biedt wat je zoekt. Simpel kan immers niet bij voorbaat weten dat jij alleen een 2g toestel hebt en daar ook geen verandering in wilt aanbrengen.

Misschien te vergelijken met als je een abonnement op Ziggo afsluit. Die kondigen al een tijd aan dat ze gaan stoppen met analoge televisie. Als je dan op dit moment een abonnement bij Ziggo afsluit en over een halfjaar stof de doorgifte van analoge televisie, is het Ziggo dan te verwijten dat je met je analoge televisie geen beeld meer hebt?

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 12:41
door Erthanax
Fijn dat het opgelost is!

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 13:22
door witte angora
Inderdaad, en op een 'simpele' manier ook nog.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 13:24
door Moneyman
Vind je? :D

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 13:56
door ZeerPrivé
Er worden zonder waarschuwing nog steeds - senioren - mobieltjes met 2G verkocht. Net als - eenvoudige - stereo apparatuur, wekkerradio's enz. met FM waar je binnenkort ook niets meer aan hebt.

Is het de verantwoordelijkheid van de verkoper of van de koper om alert te zijn op de veranderingen?

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 14:30
door sjohie
Ik_weet_niet_alles schreef:
11 mei 2021 19:31
Revoked schreef:
11 mei 2021 18:55
Maar het is mogelijk een KPN-abbo te nemen, het eigen nummer laten uitporteren (met de juiste code...) en het Simpel-abbo nummerloos uit te zitten.
Probleem gaat worden dat 2G in 2022 van de consumentenmarkt wordt gehaald en voor andere doeleinden wordt gebruikt. Dan krijgen we zeker weer zo'n topic.
Eindgebruiker moet gewoon leren omgaan met een andere telefoon, of helemaal geen telefoon meer gebruiken. Het is gewoon einde oefening voor 2G.
Nog zo'n figuur die maar even bepaald wat een ander moet doen. Blijkbaar is het probleem nog niet goed bij u doorgekomen. TS heeft duidelijk uitgelegd wat het probleem is en hoe TS dit probleem wil oplossen. Dat heeft TS al allemaal onderzocht.
De kwestie is dat Simpel dwarsligt en TS daar niet doorheen komt. Daarvoor zoek TS een oplossing.
Dwars ligt/klant aan wederzijdse voorwaarden houdt, het is maar met welke bril op je deze vrij exotische materie bekijkt... :wink:

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 14:47
door kweenie
ZeerPrivé schreef:
12 mei 2021 13:56
Er worden zonder waarschuwing nog steeds - senioren - mobieltjes met 2G verkocht. Net als - eenvoudige - stereo apparatuur, wekkerradio's enz. met FM waar je binnenkort ook niets meer aan hebt.

Is het de verantwoordelijkheid van de verkoper of van de koper om alert te zijn op de veranderingen?
Dat is inderdaad een leuke discussie. Ik denk dat je daarin wel onderscheid zou kunnen maken tussen een aankoop waarbij je ook om advies vraagt en een aankoop waarbij je simpelweg product X uit het schap haalt en in je (virtuele) winkelmandje stopt. In het tweede geval vind ik dat je er vanuit zou kunnen gaan dat ik weet wat ik kies en dat ik mijn 'huiswerk' heb gedaan.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 14:53
door sjohie
kweenie schreef:
12 mei 2021 14:47
ZeerPrivé schreef:
12 mei 2021 13:56
Er worden zonder waarschuwing nog steeds - senioren - mobieltjes met 2G verkocht. Net als - eenvoudige - stereo apparatuur, wekkerradio's enz. met FM waar je binnenkort ook niets meer aan hebt.

Is het de verantwoordelijkheid van de verkoper of van de koper om alert te zijn op de veranderingen?
Dat is inderdaad een leuke discussie. Ik denk dat je daarin wel onderscheid zou kunnen maken tussen een aankoop waarbij je ook om advies vraagt en een aankoop waarbij je simpelweg product X uit het schap haalt en in je (virtuele) winkelmandje stopt. In het tweede geval vind ik dat je er vanuit zou kunnen gaan dat ik weet wat ik kies en dat ik mijn 'huiswerk' heb gedaan.
Dan zou een verkoper al moeten weten op welk netwerk je van plan bent om dit toestel te gebruiken. Bij KPN en Vodafone kan je een 2G toestel nog wel even gebruiken. Dat zou een aardige janboel worden om bij te houden denk ik.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 14:54
door Moneyman
Eens met Kweenie. Als ik een audiozaak binnenloop, een willekeurige radio uit het schap pak en afreken, hoef ik niet te verwachten dat de verkoper me erop attendeert dat FM uit de lucht gaat. Als ik me laat adviseren en mijn wensen kenbaar maak, ligt dat natuurlijk totaal anders.

Ik gok dat TS in deze casus onvoldoende stellig heeft gevraagd hoe het zat met 2G om zinvol actie te ondernemen op basis van deze route.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 15:17
door kweenie
sjohie schreef:
12 mei 2021 14:53
Dan zou een verkoper al moeten weten op welk netwerk je van plan bent om dit toestel te gebruiken. Bij KPN en Vodafone kan je een 2G toestel nog wel even gebruiken. Dat zou een aardige janboel worden om bij te houden denk ik.
Van iemand die gespecialiseerd is in het verkopen van mobiele telefoons en abonnementen zou je toch wel kunnen verwachten dat die een beetje de ontwikkelingen in zijn vak bijhoudt. Een zo belangrijke wijziging zou hij dan wel moeten weten. Als je vervolgens met een redelijk oud mobieltje langs komt, dan zou er toch wel een belletje moeten gaan rinkelen.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 17:44
door Simpelbellen01
Nee, een verkoper cq. provider hoeft niet te weten via welk netwerk je wilt gaan bellen en met welk toestel. Een provider moet weten wat de plannen van zijn netwerk operator(s) zijn voor ingrijpende wijzigingen in hun netwerk in de komende periode, en dat duidelijk aangeven aan potentiële klanten die een belabonnement willen afsluiten dat die periode omvat. Dus als Simpel in oktober 2019 al wist dat T-Mobile binnen twee jaar het 2G-netwerk zou uitschakelen (en dat beweren ze), dan moeten ze dat iedereen die rond die tijd een tweejarig belabonnement wil afsluiten duidelijk laten weten, en niet achteraf zeggen dat dat best wel ergens op een telecom-nerds blog gestaan heeft. Dan kan die klant zelf beslissen of hij toch wil bestellen omdat hij genoeg kennis heeft om te beoordelen of hij daarmee kan leven, of eerst advies wil vragen over wat dat voor hem kan betekenen.