Dat gaat dus nooit gebeuren omdat het vaak de rijkeren zijn die meerdere huizen bezitten en vaak óók nog politiek actief zijn (kijk Prins Bernard bijvoorbeeld).sjohie schreef: ↑18 mar 2022 13:46Waar het mij om gaat, is dat er door een grote groep mensen (vastgoed) waarde wordt gecreëerd, zonder daar iets voor te doen. Dié groep profiteert van de vastgoedschaarste op meerdere manieren, ten eerste door simpelweg te blijven wonen in een koophuis. Zelfreflecterend. wij potten 10% per jaar aan waarde extra op, enkel door het huis in bezit te hebben. Daar zit geen enkele positive prikkel in, om zeg iets te verduurzamen. Huren volgen de huizenprijzen, en zijn dientengevolge voor verhuurders, de bezitters van dat enorm in waarde stijgende vastgoed, ook erg lekker renderend. Als je zeg de overwaarde/winst voor 50% in moet leveren bij verkoop. haal je de perverse beleggingsprikkel wat uit die verstoorde markt. Als je dat iets uitbreidt en zeg 30% heft als het verkochte huis energielabel "C" heeft, 15% voor "B" en 0% voor "A", dan prikkel je die bezitters, om wat te doen met die verkregen waarde.
Het is allemaal makkelijk praten voor de overheid:
- Accijns verlagen met wat centen, terwijl de prijs stijgt? Als de oorlog doorgaat dan is die 17 cent zo weg.
- Lage inkomens compenseren met €800,00, prima, niet iedereen heeft voldoende, ben ik mee eens. Vraag me alleen af waarom jan modaal hierin dan pech heeft, ook jan modaal houdt niet vaak enkele honderden euro's over per maand.
- De gasprijzen stijgen en stijgen, alsmede de elektriciteit. ~ 50% hiervan is belasting. Doordat de prijs stijgt, stijgt energiebelasting ook sterk. Des de hoger de prijs wordt, de meer de staat verdiend aan energiebelasting, ongeacht de compensatie. vorig jaar juni betaalde ik nog 0,71 cent per m3, toen, 1 juli (omdat vast contract was afgelopen) ging ik naar 0,82 inclusief belasting! Nu betaal ik straks 1,63 per m3 inclusief belasting (Vattenfall gooit de prijs met 8 cent per m3 omhoog). voorheen kreeg de Staat dus ~ 35 cent per m3, nu meer dan het dubbele.
- Hetzelfde geldt voor thuiswerkcompensatie. De Overheid geeft aan da bedrijven dit zelf moeten regelen, echter voor ambtenaren was dit zo geregeld: 363 euro per half jaar. Waarom? Waarschijnlijk omdat dit Belastinggeld is en het kabinet dit gewoon kan regelen, als het hun uitkomt.
- Duurde benzineprijs, de meeste Ministers worden gereden, nog niet eens in elektrische auto's... een Groener Nederland begint bij? Juist, jan modaal die het allemaal maar moet fixen terwijl die er geen geld voor heeft.