NeoDutchio schreef: ↑03 nov 2022 17:36
Jablan schreef: ↑03 nov 2022 17:23
Volgens Bahn.de kost een losse enkele reis Bad Bentheim (ik heb maar het eerste Duitse station genomen) - Berlin Hbf morgen tussen de 71,90 en 98,90. Gegeven de afstand (bijna 500 km) een nette prijs.
In Nederland kennen we maar 1 vaste prijs per traject. Het maakt dus niet uit wanneer je een kaartje haalt, het blijft hetzelfde. Dit kaartje is ook alleen via de vervoerder te krijgen. Onder andere in Duitsland zijn er andere systemen. Je hebt de keuze in het soort ticket (voor een bepaalde trein, op datum, een traject, een dagkaart per regio/type trein/hele land, omwisselbaar ticket, flexibel ticket, enz). Ook zijn er meerdere plekken waar je tickets kan kopen. Als ik nu kijk voor morgen beginnen de prijzen met €42,- van Bad Bentheim naar Berlijn. Voor volgende week donderdag staat de prijs nu op €23,90.
Nederland heeft ook actietarieven, kortingen naar leeftijd, tijdstippen, dagen, etc. Ze zijn alleen waanzinnig goed verstopt op de verschillende sites van de vervoerders en eigenlijk alleen bekend bij wie al gebruik maakt van trein of bus.
DB hanteert het airline-principe bij de tarieven voor de lange afstand (IC/ICE). Vroeg boeken op een vaste trein is het goedkoopst, een losse enkele reis kort voor vertrek het duurst. Dat is logisch, omdat de afstanden veel groter zijn. (Oost-West 750; Noord-Zuid 1200 km).
De Nederlandse prijsmodellen kom je weer tegen bij de overige treinen: RE/RB/S. Het 9-euro-ticket van afgelopen zomer was hier geldig plus in metro, tram, bus; de opvolger heet nu 49-euro Duitsland-ticket.
Als je al wilt vergelijken: het kwaliteitsniveau* van de IC/ICE bestaat niet in Nederland. Wat hier intercity heet, is in Duitsland een RE en wat hier 'sprinter' wordt genoemd, is daar een RB of een S.
* kwaliteit: optelsom van materieel, gemiddelde snelheid, aantal stops en het comfort onderweg. Boordbistro bijvoorbeeld.
Terug naar WA en de prijsverhogingen bij NS. Op zich valt het mee bij een inflatie van tien procent of meer.
Belangrijker voor de keuze wel of geen trein lijkt mij de puin-en-paniek-dienstregeling, Prorail 'er rijden bussen' en wat er overblijft in het stad- en streekvervoer, want ook daar gaan de prijzen omhoog bij een krimpend aanbod.
Hier in huis is die keuze allang gemaakt - zoon is erg blij met zijn auto en hem krijg je niet meer vrijwillig de trein in.