Pagina 3 van 3

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Geplaatst: 03 nov 2022 20:43
door Lowieze
witte angora schreef:
03 nov 2022 20:33
Volgens mij gaat dit topic over de prijsverhogingen bij de NS, niet of het wel of geen optie is om een auto aan te houden of weg te doen. En of mijn auto duur is of niet, dat gaat je ten eerste niks aan, ten tweede - dat is aan mij om te bepalen.
U komt zelf met de vergelijking:” Dan is een abonnement van nog geen 40 euro voor de eerste klas wel fijn, enkel kosten voor de bus kunnen er bij komen. Maar doorgaans ben ik daarmee stukken voordeliger uit dan als ik de auto zou pakken.“

Waarom zou daar niet op gereageerd mogen worden?

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Geplaatst: 03 nov 2022 20:51
door angel1978
moederslink schreef:
03 nov 2022 20:42
Eens! Waarom het nu weer persoonlijk maken , gericht tegen WA :roll: ?
Het gaat over de nieuwe prijzen vd NS.
Er was er maar een die het persoonlijk maakte door over de eigen auto te beginnen.
Wil je het daar niet over hebben, noem het dan niet.

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Geplaatst: 03 nov 2022 21:20
door moederslink
angel1978 schreef:
03 nov 2022 20:51
moederslink schreef:
03 nov 2022 20:42
Eens! Waarom het nu weer persoonlijk maken , gericht tegen WA :roll: ?
Het gaat over de nieuwe prijzen vd NS.
Er was er maar een die het persoonlijk maakte door over de eigen auto te beginnen.
Wil je het daar niet over hebben, noem het dan niet.
Als vergelijking auto versus OV.

Niet dat er bv moet worden ingegaan of WA wel/ niet een auto moet aanhouden .

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Geplaatst: 03 nov 2022 21:22
door Jablan
NeoDutchio schreef:
03 nov 2022 17:36
Jablan schreef:
03 nov 2022 17:23
Volgens Bahn.de kost een losse enkele reis Bad Bentheim (ik heb maar het eerste Duitse station genomen) - Berlin Hbf morgen tussen de 71,90 en 98,90. Gegeven de afstand (bijna 500 km) een nette prijs.
In Nederland kennen we maar 1 vaste prijs per traject. Het maakt dus niet uit wanneer je een kaartje haalt, het blijft hetzelfde. Dit kaartje is ook alleen via de vervoerder te krijgen. Onder andere in Duitsland zijn er andere systemen. Je hebt de keuze in het soort ticket (voor een bepaalde trein, op datum, een traject, een dagkaart per regio/type trein/hele land, omwisselbaar ticket, flexibel ticket, enz). Ook zijn er meerdere plekken waar je tickets kan kopen. Als ik nu kijk voor morgen beginnen de prijzen met €42,- van Bad Bentheim naar Berlijn. Voor volgende week donderdag staat de prijs nu op €23,90.
Nederland heeft ook actietarieven, kortingen naar leeftijd, tijdstippen, dagen, etc. Ze zijn alleen waanzinnig goed verstopt op de verschillende sites van de vervoerders en eigenlijk alleen bekend bij wie al gebruik maakt van trein of bus.

DB hanteert het airline-principe bij de tarieven voor de lange afstand (IC/ICE). Vroeg boeken op een vaste trein is het goedkoopst, een losse enkele reis kort voor vertrek het duurst. Dat is logisch, omdat de afstanden veel groter zijn. (Oost-West 750; Noord-Zuid 1200 km).

De Nederlandse prijsmodellen kom je weer tegen bij de overige treinen: RE/RB/S. Het 9-euro-ticket van afgelopen zomer was hier geldig plus in metro, tram, bus; de opvolger heet nu 49-euro Duitsland-ticket.

Als je al wilt vergelijken: het kwaliteitsniveau* van de IC/ICE bestaat niet in Nederland. Wat hier intercity heet, is in Duitsland een RE en wat hier 'sprinter' wordt genoemd, is daar een RB of een S.

* kwaliteit: optelsom van materieel, gemiddelde snelheid, aantal stops en het comfort onderweg. Boordbistro bijvoorbeeld.


Terug naar WA en de prijsverhogingen bij NS. Op zich valt het mee bij een inflatie van tien procent of meer.
Belangrijker voor de keuze wel of geen trein lijkt mij de puin-en-paniek-dienstregeling, Prorail 'er rijden bussen' en wat er overblijft in het stad- en streekvervoer, want ook daar gaan de prijzen omhoog bij een krimpend aanbod.

Hier in huis is die keuze allang gemaakt - zoon is erg blij met zijn auto en hem krijg je niet meer vrijwillig de trein in.

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Geplaatst: 03 nov 2022 22:03
door Lowieze
moederslink schreef:
03 nov 2022 21:20

Als vergelijking auto versus OV.

Niet dat er bv moet worden ingegaan of WA wel/ niet een auto moet aanhouden .
Niemand zegt ook dat dat moet hè, alleen dat het een optie is.

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Geplaatst: 03 nov 2022 22:09
door Lowieze
@Jablan “Hier in huis is die keuze allang gemaakt - zoon is erg blij met zijn auto en hem krijg je niet meer vrijwillig de trein in.”

Dat kan ik goed geloven hoor. Mijn kinderen moesten met de trein naar hun opleiding na de middelbare school en zij waren ook zo blij toen ze daar vanaf waren. Ze zouden voor geen goud met de trein naar hun werk willen. Hoewel hun baas het juist probeert te stimuleren om met het openbaar vervoer te komen, maar dat is veel te omslachtig

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Geplaatst: 03 nov 2022 22:13
door BL2
witte angora schreef:
03 nov 2022 11:41
Sinds jaar en dag heb ik een NS-flex abonnement, weekend vrij. Kosten: 37,70 euro per maand voor de eerste klas.

Dus 8 dagen per maand onbekend eerste klasse reizen. Je denkt dat NS daar ook maar iets aan verdient?

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Geplaatst: 04 nov 2022 12:12
door Dirkie
Bezorgdeburger schreef:
03 nov 2022 20:02
witte angora schreef:
03 nov 2022 17:15
Lowieze schreef:
03 nov 2022 17:12
Het is natuurlijk wel een optie, alleen voelt u daar niks voor.
Ik vind het nogal een dure oplossing hoor.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat jij daar iets over kan zeggen. :wink:
Je begint zelf dit onderwerp en dan zouden mensen niet mogen reageren?
Wat een dure auto heb jij voor 3000 km per Jaar. Reken je km prijs eens uit en vergelijk dat met je treinkaartjes of abonnement
Dus als het uitkomt moet je wel de km prijs berekenen en als het niet uitkomt dan hoeft het niet.

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Geplaatst: 04 nov 2022 12:14
door Dirkie
J. Deltoer schreef:
03 nov 2022 12:46
Dirkie schreef:
03 nov 2022 12:36
witte angora schreef:
03 nov 2022 11:41
Terwijl de benzinekosten van die rit de helft zijn van dat abonnement.
Veel gemaakte denkfout. Die auto kost meer dan alleen benzine. Je hebt hem ooit gekocht of geleased, belasting, verzekering, onderhoud enz enz. En daarbij ook de benzine. Als je alle kosten meerekent kost die rit echt wel meer.
Veel gemaakte denkfout. Al die kosten heb je als autbezitter toch al. Dus hoef je inderdaad alleen de kosten van de benzine te tellen met een kleine opslag voor onderhoud en slijtage.
Zo kan ik het. De trein rijdt toch wel of ik nu mee ga of niet. En omdat die kosten toch al gemaakt zijn hoef ik niet te betalen :D

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Geplaatst: 04 nov 2022 14:49
door juliomariner
Voor veel mensen vooral in het buitengebied is OV gewoon geen goed alternatief voor de auto.
Als ik vanaf mijn voormalige woonplaats in Nederland met de trein wil moet ik eerst met de fiets naar een buurtbus halte. Daarna met de buurtbus naar een plaats met busstation (echter buurtbus rijd niet in weekend en s'avonds maar tot 8 uur.
Daarna met de bus naar een andere plaats met een treiunstation.
Al met al ben je dan al een uur onderweg om bij de trein te komen.
In die tijd ben ik met de auto al op de plaats van bestemming terwijk ik dan dus op de trein moet stappen.
OV in Nederland is leuk voor druk bevolkte gebieden en steden maar woon je in een klein dorp is het dus gewoon geen alternatief.

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Geplaatst: 06 nov 2022 22:26
door Moneyman
Erthanax schreef:
03 nov 2022 13:27
Minister-president Joop den Uyl zei het zo mooi in zijn televisietoespraak op 1 december 1973 over de oliecrisis (vanaf 11'10"):
We zullen ons blijvend moeten instellen op een levensgedrag met een zuiniger gebruik van grondstoffen en energie. Daardoor zal ons bestaan veranderen, bepaalde uitzichten vallen daardoor weg; maar ons bestaan hoeft er niet ongelukkiger op te worden.
Let vooral ook op zijn geamuseerde glimlach bij die laatste zin!
Grappig; ik zit nu Nederland is vol te kijken, met daarin direct dit citaat :wink:

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Geplaatst: 06 nov 2022 23:01
door Lady1234
Ja, dat was een goeie.