LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onder druk ingegaan op het Legioaanbod, wat nu ???

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
cornelis
Berichten: 880
Lid geworden op: 12 feb 2004 10:58

Re: Onder druk ingegaan op het Legioaanbod, wat nu ???

Ongelezen bericht door cornelis »

Ikwaseenbeetjedom

Nee mijn vrouw heeft de contracten niet ondertekendn,en hetaanbod ook niet.
groetjes

pluutje
Berichten: 2669
Lid geworden op: 04 aug 2004 00:01

Re: Onder druk ingegaan op het Legioaanbod, wat nu ???

Ongelezen bericht door pluutje »

Berendjan en Impact,

SMALL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onder druk ingegaan op het Legioaanbod, wat nu ???

Ongelezen bericht door 16again »

Sara,

Ongetwijfeld sla ik de plank ver mis:
Een ondernemer mag niet zomaar elk beding in zijn algemene voorwaarden (en door reflexwerking ook niet in zijn contract) opnemen.
Zo bestaat er een zwarte en grijze lijst van bedingen die voor de rechter kunnen sneuvelen als onredelijk bezwarend.
Enkele punten uit die zwarte/grijze lijst die m.i. houvast kunnen bieden:
BW6 art 236 g. dat een wettelijke verjarings- of vervaltermijn waarbinnen de wederpartij enig recht moet geldend maken, tot een verjarings- onderscheidenlijk vervaltermijn van minder dan een jaar verkort;
Het recht om naar de rechter te stappen wordt bij ondertekening van het Dexia-aanbod per direct ontnomen!
BW6 art237 h. dat als sanctie op bepaalde gedragingen van de wederpartij, nalaten daaronder begrepen, verval stelt van haar toekomende rechten of van de bevoegdheid bepaalde verweren te voeren, behoudens voor zover deze gedragingen het verval van die rechten of verweren rechtvaardigen;
BW6 art237f. dat de gebruiker of een derde geheel of ten dele bevrijdt van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding;

Optimist
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:36

Re: Onder druk ingegaan op het Legioaanbod, wat nu ???

Ongelezen bericht door Optimist »

16again,

Inderdaad op deze artikelen doelt fraude ook. Helaas zijn de "geleerden" het niet altijd eens.

Wanneer fraude het heeft over "rug tegen de muur" bedoelt hij de dreiging van DEXIA met BKR registratie, incassobureaus, gerechtsdeurwaarders en de daaraan verbonden bijkomende kosten.

Hoewel ik zelf niet gezwicht ben voor het aanbod, kan ik mij voorstellen dat deze dreiging voor veel mensen dermate groot was dat ze getekend hebben.

En wat Sara betreft: de "muur" was niet voor een ieder hetzelfde, de één kan de restschuld makkelijker opbrengen dan een ander.


Groet,

Frauduleuze Optimist

trudy
Berichten: 1568
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:44

Re: Onder druk ingegaan op het Legioaanbod, wat nu ???

Ongelezen bericht door trudy »

De één kan de stress beter aan dan de ander, zonder ziek te worden.
Een ander wilde een huis kopen en stond dus met de rug tegen de muur.
Ja, het was een aanbod met het mes op de keel.
Weer een ander kon niet leven met een torenhoge schuld en geen mogelijkheid zien dit nog ooit af te lossen.
Ja, het was een "schandalig" aanbod!

Optimist
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:36

Re: Onder druk ingegaan op het Legioaanbod, wat nu ???

Ongelezen bericht door Optimist »

Sara en andere beslangstellenden.

Nog even ter verduidelijking over het item "onredelijk bezwarend beding"

Als ik het over "onredelijk bezwarend beding heb", bedoel ik het volgende:

"(overeenkomstenrecht) beding dat is overeengekomen, maar gezien de omstandigheden zodanig bezwarend zou zijn voor een van de partijen bij de overeenkomst, dat het in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid deze partij aan dit beding te houden."

De vraag die beantwoord moet worden (door de rechter) is dus:

"Is het in strijd met de redelijkheid en billijkheid deze partij aan dit beding te houden" (het beding af te zien van juridische stappen)

Ik ben er niet zo zeker van als Sara dat in casu de rechter zal beslissen
dat het beding NIET onredelijk bezwarend is.

Met vriendelijke groet,

Frauduleuze Optimist






Met vriendelijke groet,[[/u]

Gesloten