De meterstanden spreken voor zich. Die bepalen wie welke afrekening krijgt. De vaste kosten worden per dag berekend en per 02-12 in rekening gebracht. Gewoon, zoals altijd. Er is niets bijzonders aan dit verhaal. TS had ook per 01-12 de sleutel kunnen krijgen en pas per 01-01 (om maar wat te noemen) een contract af kunnen sluiten. Er is heel vaak een periode van contractloosheid op een adres, en pas als die te lang duurt gaat de netbeheerder acteren.
Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?
Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?
Dorfje
vindt dit leuk
Bij een auto spreek je vaak wel af dat die geleverd wordt met een volle tank. Dus je geeft vooraf opdracht (in het koopcontract) en voor de levering van de auto zit de benzine er in.....Bob.bril schreef: ↑03 jan 2023 19:24Op even op de vraag hierboven terug te komen, ik was hiervoor inderdaad thuiswonend. Ik heb hiervoor dus geen energiecontract gehad.
Ik vind gewoon frappant dat ik dus op 30 november een energiecontract had moeten afsluiten om in aanmerking komen voor de tegemoetkoming. Je gaat toch niks afsluiten voor iets dat technisch gezien nog niet van jou is.
Als ik voor een auto ga kijken, ga ik toch ook niet de dag vantevoren de benzine al aanschaffen?
-
Gewoon dikke pech
Misschien dat ik het niet helemaal correct verwoord, maar volgens https://www.acm.nl/nl/bedenktijd punt 7 kan dat wel voor het deel van de dienst dat je gebruikt tijdens de bedenktijd, of zelfs helemaal als de dienst compleet geleverd wordt tijdens de bedenktijd (dit is echter bij energie normaliter niet van toepassing).
En dat is juist wat energie maatschappijen normaliter doen, ze beginnen alleen met leveren binnen 14 dagen wanneer jij als consument akkoord gaat je dat het deel dat je geleverd krijgt in die 14 dagen zal moeten betalen.
Lady1234
vindt dit leuk
Ja, dat kan. Dat is geregeld in artikel 6:230s lid 4 BW. Een energieleverancier is de overeenkomst in doe veertiendagen niet volledig nagekomen, en echte uitsluiting kan om die reden niet.
Het gaat per energiecontract en niet per adres. De vorige eigenaar heeft een contract en een ander leveringsadres.
-
Als er geen contract is dan krijg je van de Netbeheerder een factuur van het verbruik.Moneyman schreef: ↑03 jan 2023 21:10De meterstanden spreken voor zich. Die bepalen wie welke afrekening krijgt. De vaste kosten worden per dag berekend en per 02-12 in rekening gebracht. Gewoon, zoals altijd. Er is niets bijzonders aan dit verhaal. TS had ook per 01-12 de sleutel kunnen krijgen en pas per 01-01 (om maar wat te noemen) een contract af kunnen sluiten. Er is heel vaak een periode van contractloosheid op een adres, en pas als die te lang duurt gaat de netbeheerder acteren.
De feitelijke levering is 1 december ingegaan, de eerste dag was de energie niet gratis. De datum die Vattenfall ingevuld heeft als startdatum, als je zegt dat je per direct een contract wilt, klopt dus niet. Zo moeilijk is het niet om de ingangsdatum van het contract te corrigeren maar dan moeten ze moeite doen om die 190 alsnog van de overheid te incasseren.
De oude eigenaar heeft het contract tot en met 01-12, TS vanaf 02-12. Dat is altijd zo als je een huis (geen nieuwbouw) koopt. Er kunnen immers geen twee contractanten op één moment op dezelfde aansluiting actief zijn.HandigeHarrie schreef: ↑04 jan 2023 17:17De datum die Vattenfall ingevuld heeft als startdatum, als je zegt dat je per direct een contract wilt, klopt dus niet.
Er valt niets te corrigeren, want er is niets fout gegaan. En die 190 euro hebben ze gewoon ontvangen, er was immers een lopend contract (van de vorige eigenaar).HandigeHarrie schreef: ↑04 jan 2023 17:17Zo moeilijk is het niet om de ingangsdatum van het contract te corrigeren maar dan moeten ze moeite doen om die 190 alsnog van de overheid te incasseren.
Hallo allemaal,
Ik ben in bezwaar gegaan en ik ben in mijn gelijk gesteld. Ik had er volgens de tegenpartij, achteraf, toch recht op.
Bedankt voor jullie hulp.
Ik ben in bezwaar gegaan en ik ben in mijn gelijk gesteld. Ik had er volgens de tegenpartij, achteraf, toch recht op.
Bedankt voor jullie hulp.
De oude contractant betaalt verbruik tot aan de meteropname, de nieuwe contractant daarna. Dat zijn 2 verschillende momenten, maar die vallen wel op dezelfde dag.
Alleen gaat het daar niet om - het gaat om de ingangsdatum van het contract. En die kan niet op 01-12 liggen, want toen was er nog een voorgaand actief contract.
-
Gelukkig voor TS is Vattenfall van mening dat de ingangsdatum vande levering en dus van het contract 1 december is en is hij in het gelijk gesteld.
Dan moet het contract van de oude eigenaar ook achteraf zijn beëindigd op 30-11 in plaats van 01-12. Twee actieve contracten op één adres op één datum kan immers gewoon niet. TS heeft mazzel dat Vattenfall coulant is. Top voor hem!
-
Ts geeft aan dat hij in het gelijk is gesteld, dat is geen coulance. Als Vattenfall de ingangsdatum administratief op 2/12 zou laten staan, dan krijgen ze het niet terug van de overheid.
Vattenfall zou uit coulance ook de ingangsdatum kunnen aanpassen. Het kost hen zelf niets en ze maken er de klant blij mee.