Re: TUI Nederland misleiding!
Geplaatst: 30 aug 2023 07:40
Onzin. Hier is evident sprake van misleiding.
Nee. Je mag afgaan op mededelingen van de verkoper.juliomariner schreef: ↑29 aug 2023 17:35Echter heb je als consument niet een plicht om je goed te informeren voor je een overeenkomst aangaat.
Zonder twijfel. De lijn in de jurisprudentie is duidelijk op dit punt.juliomariner schreef: ↑29 aug 2023 17:35Ik vraag me dan ook echt af of een rechter helemaal meegaat in misleiding aangezien er op de webpagina staat ( wel onder een knop) dat het om een reis zonder accomodatie gaat.
Heel verstandig, dat zouden meer mensen moeten doen. Maar het is geen vereiste.juliomariner schreef: ↑29 aug 2023 17:35Als ik een reis boek lees ik alles goed door en druk op alle knoppen die beschikbaar zijn voor meer informatie.
De verkoper meld (weleenswaar onder een knop) dat de reis zonder accomadatioes worden geboekt dus zou je kunnen stellen dat de aanbieder dit wel heeft gemeld. Die informatie woredt dus wel gegeven. De stellighheid hier dat de rechter dus TS zomaar gelijk zou geven kan ik niet volgen.Moneyman schreef: ↑30 aug 2023 07:58Nee. Je mag afgaan op mededelingen van de verkoper.juliomariner schreef: ↑29 aug 2023 17:35Echter heb je als consument niet een plicht om je goed te informeren voor je een overeenkomst aangaat.
Zonder twijfel. De lijn in de jurisprudentie is duidelijk op dit punt.juliomariner schreef: ↑29 aug 2023 17:35Ik vraag me dan ook echt af of een rechter helemaal meegaat in misleiding aangezien er op de webpagina staat ( wel onder een knop) dat het om een reis zonder accomodatie gaat.
Die kan jij niet volgen omdat je (blijkbaar) de jurisprudentie niet kent. Logisch ook. Maar er is geen twijfel dat een aanbod als dit, waarbij op diverse belangrijke punten expliciet over logies en accommodatie wordt gesproken, en waarbij alleen ergens in een tekstblok onder een knop iets anders staat, als misleidend wordt gezien. Het gaat er niet om of het gemeld, is, maar hoe het gemeld is. Bij twijfel geldt de voor de consument meest gunstige uitleg. En ook de prijs is niet dusdanig dat de consument had moeten begrijpen dat dit exclusief logies was.juliomariner schreef: ↑30 aug 2023 08:16De verkoper meld (weleenswaar onder een knop) dat de reis zonder accomadatioes worden geboekt dus zou je kunnen stellen dat de aanbieder dit wel heeft gemeld. Die informatie woredt dus wel gegeven. De stellighheid hier dat de rechter dus TS zomaar gelijk zou geven kan ik niet volgen.
Klopt. Want dan had hij gewoon gekregen wat hij mocht verwachten.juliomariner schreef: ↑30 aug 2023 08:32TUI had TS dan dus ook in een 1 sterren kippenhok kunnen stoppen. (en had hij hier dus niet over kunnen klagen)
Kunnen wel, moeten niet.juliomariner schreef: ↑30 aug 2023 08:32Dus misschien zit het juridisch zoals jullie zeggen maar naar mijn bescheiden mening had TS zich ook beter kunnen (moeten) informeren.
Alles wat er voor het woord maar staat wordt teniet gedaan door hetgeen erna staat.juliomariner schreef: ↑30 aug 2023 08:32Dus misschien zit het juridisch zoals jullie zeggen maar naar mijn bescheiden mening had TS zich ook beter kunnen (moeten) informeren.
Men hoeft natuurlijk geen kleuter te zijn om een fout te maken. Ook Tui niet en die kan een fout maken. Ook dat hoeft geen misleiding / opzet te zijn.alfatrion schreef: ↑30 aug 2023 16:29De feiten:
- TUI heeft in aanbod staat dat logies zijn inbegrepen;
- TUI herhaalt dit hier na nog;
- De prijs is dermate hoog dat logies kunnen zijn inbegrepen.
En dan zanik jij over dat TS geen kleuter is en zelf moet nadenken, terwijl waar je eigenlijk op aanstuurt is een verplichting dat de klant het aanbod van TUI gaat controleren. Kennelijk vind jij dat TUI een kleuter is, waarvan alles gecontroleerd moet worden.
Opzet niet, misleiding wel. En dat is het probleem van TUI, niet van TS.WeerIemandanders schreef: ↑30 aug 2023 16:38Men hoeft natuurlijk geen kleuter te zijn om een fout te maken. Ook Tui niet en die kan een fout maken. Ook dat hoeft geen misleiding / opzet te zijn.
Zeker weten. Maar dat maakt niet dat TS hier geen geslaagd beroep op misleiding kan doen.WeerIemandanders schreef: ↑30 aug 2023 16:38Echter is het wel aan te raden ( wat altijd overal geroepen wordt) lees alles goed door voordat je tekent of ergens mee akkoord gaat.
Een onderbouwing qua prijzen is al gegeven in dit topic. Bovendien stel je precies de verkeerde vraag: de vraag is niet of het logisch is dat logies er voor die prijs bij inzit, de vraag is of TS gezien de prijs had moeten weten dat logies er niet bij in zit. En dat is niet het geval, want het kan prima voor die prijs.juliomariner schreef: ↑30 aug 2023 16:42Wie zegt dat de prijs zo hoog is dat logies kunenn zijn inbegrepen. Het ging om iets van 250 euro voor een week bestaande uit vlucht en autohuur (dat staat vast) en eventueel logies (dat is dus het strijdpunt. Ik vind de prijs dan niet zo hoog dat er logischerwijs logies bij zit.
juliomariner schreef: ↑30 aug 2023 11:53Er wordt ook regelmatig gezegd dat er jurisprudentie is zonder deze te melden maar moeten we het alleen met de opmerking doen dat het er is.
Dus ook in dit geval is het doel niet het helpen van een TS, maar om het forum verder te vullen zonder iets concreets te zeggen.
Maar daar is hier geen sprake van. Het bedrag, vanaf 260 euro, is prima te verdedigen. Misschien dat 360 of 460 gebruikelijker is, met een betere accommodatie. Maar vanaf 260 euro is zeker niet onmogelijk. Wat te denken bijvoorbeeld van een jeugdherberg, als het er om te doen is te reizen en te gaan en staan wanneer je wil? Dat boek je vaak per nacht, en meestal is er ook nog plek. Zeker in de zomer. Gewoon een paar vouchers per mail opsturen, per nacht inleveren en klaar.WeerIemandanders schreef: ↑30 aug 2023 17:17@Moneyman, ik herinner me nog een aantal jaar geleden waar een winkel in een reclamefolder ook een vergissing maakte met een komma in het bedrag. Dit artikel werd gigantisch veel goedkoper aangeboden dan de bedoeling was.
Misleiding vereist geen opzet. Van misleiding is sprake wanneer er onjuiste, onduidelijke of dubbelzinnige informatie wordt gegevens, waardoor iemand een besluit kan nemen over een transactie dat hij anders niet had genomen. Dit kun je uiteraard onopzettelijk doen.WeerIemandanders schreef: ↑30 aug 2023 16:38Men hoeft natuurlijk geen kleuter te zijn om een fout te maken. Ook Tui niet en die kan een fout maken. Ook dat hoeft geen misleiding / opzet te zijn.
Commandeer niet. En dat doe ik niet.
Dit aanbod kan kloppen.juliomariner schreef: ↑30 aug 2023 16:42En tuurlijk moet je als klant controleren of een aanbod wel kan kloppen.
Je veronderstelt opnieuw dat een wederpartij moet veronderstellen dat de aanbieder onjuiste informatie verstrekt over het aanbod en een verplichting om dat aanbod te controleren op fouten. TS hoeft de tegenstrijdige informatie helemaal niet gezien te hebben.juliomariner schreef: ↑30 aug 2023 16:42TUi spreekt op hun site zichzelf tegen, er staat dat het is inbegrepen en later dat het niet is inbegrepen. Dan zou er toch op zijn minst vraagtekens bij TS op moeten komen.
In dit topic is voldoende onderbouwd dat de prijs dusdanig is dat logies inbegrepen kunnen zijn.juliomariner schreef: ↑30 aug 2023 16:42Wie zegt dat de prijs zo hoog is dat logies kunenn zijn inbegrepen. Het ging om iets van 250 euro voor een week bestaande uit vlucht en autohuur (dat staat vast) en eventueel logies (dat is dus het strijdpunt.
Tui 100%, TS 0%.NeoDutchio schreef: ↑30 aug 2023 17:24Niemand van ons kan er een percentage aan hangen hoeveel schuld de verkoper hieraan heeft en hoeveel schuld de klant heeft voor het niet reageren op dat er geen accommodatie beschreven staat.
Daarvoor moet gekeken worden naar de goedkoopste logies dat verkrijgbaar is.NeoDutchio schreef: ↑30 aug 2023 17:24Mocht u niet gegaan zijn kan een jurist bekijken in hoeverre u welk bedrag kan terug vorderen. Bent u wel gegaan kan de jurist nagaan in hoeverre het haalbaar is om zelfgeboekte logies al dan niet gedeeltelijk vergoed te krijgen.