Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Langras
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Langras »

Standpunt van de ondernemer
De overheid heeft een prijsplafond voor stroom en gas ingesteld voor 2023 om de hoge energierekening
betaalbaar te houden. Dit betekent dat de consument een vergoeding ontvangt als het gemiddelde tarief in
2023 hoger was dan het tarief van het prijsplafond. Het prijsplafond voor stroom is € 0,40 en voor gas €
Zaaknummer 247068/252451 Pagina 2 van 3
1,45 inclusief energiebelasting en btw. De vergoeding geldt tot een bepaald verbruik: het verbruiksplafond.
Dit is voor stroom 2900 kWh en voor gas 1200 m³ op jaarbasis. Als de consument meer verbruikt dan het
verbruiksplafond dan betaalt de consument hiervoor het tarief van zijn energiecontract.
De definities in de wet dienen derhalve als volgt geïnterpreteerd te worden. De totale hoeveelheid stroom is
de geleverde energie in 2023. Het gemiddelde contractuele leveringstarief betreft alle leveringstarieven in
2023 gewogen naar de geleverde energie in 2023. Als het tarief van het energiecontract meerdere keren
verandert tijdens 2023 wordt het gemiddelde tarief over de gehele periode waarin wij in 2023 leverden
berekend; betreffende de consument van 1 januari tot 15 augustus 2023. Dit betreft dus tarieven die hoger
maar ook lager zijn dan het prijsplafond. De consument heeft in 2023 drie perioden met verschillende
tarieven: - 1 januari tot 24 februari: stroom € 0,95453 en gas € 3,57178; - 24 februari tot 24 mei : stroom €
0,63362 en gas € 2,41112; - 24 mei tot 15 augustus : stroom € 0,35658 en gas € 1,33408. In de eerste twee
perioden zijn de tarieven hoger dan het prijsplafond. In de derde periode zijn de tarieven lager dan het
prijsplafond. Verbruiksplafond Het verbruiksplafond op jaarbasis is 2900 kWh voor stroom en 1200 m³ voor
gas. Van 1 januari tot 15 augustus 2023 is het verbruiksplafond voor stroom 1672 kWh en voor gas 732 m³.
Berekening korting prijsplafond De vergoeding voor stroom en gas is door Eneco als volgt berekend; totale
verbruik in 2023 * (het gemiddelde contracttarief in 2023 minus het prijsplafond). Daarbij is het totale
verbruik de in 2023 door ons geleverde energie. Het gemiddelde contracttarief in 2023 betreft het totaal van
de leveringskosten van alle tariefperioden (de periodes waarin de prijs onder het plafond ligt worden
meegerekend) gedeeld door het totale verbruik.
Wij berekenden voor zowel stroom als gas de korting in verband met het prijsplafond volgens de wettelijke
voorschriften. Daarbij gaat het om het gewogen tarief over 2023 maal het verbruik in 2023. Daarbij nemen
wij ook de perioden waarbij het contracttarief lager is dan het prijsplafond mee in de berekening van het
gemiddelde/gewogen tarief dat met het prijsplafond wordt vergeleken. De consument meent ten onrechte
dat het prijsplafond enkel van toepassing is op de perioden met leveringstarieven boven het prijsplafond.
Gelet op bovenstaande is er geen reden de eindnota te corrigeren. Eneco acht de klacht van de consument
derhalve ongegrond.
Oordeel van de commissie
Op grond van de stukken en het verhandelde ter zitting onderschrijft de commissie in grote lijnen het
standpunt van de ondernemer. Naar het oordeel van de commissie heeft de ondernemer in het geval van
de consument de prijsplafondregeling op juiste wijze toegepast door te werken met gewogen gemiddelden.
Wanneer de ondernemer mee zou gaan In de gedachtegang van de consument zou deze een
ongerechtvaardigd voordeel hebben, omdat de compensatieregeling dan niet toegepast zou worden op de
gehele periode van 2023 waarover de jaarrekening gaat. De klacht treft geen doel.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Zaaknummer 247068/252451 Pagina 3 van 3
Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen.

Ivo.w
Berichten: 1809
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik had niet anders verwacht. De regeling heeft het ook over het gewogen gemiddelde, net als Eneco.

DeZevendeHenk
Berichten: 871
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Eigenlijk is het punt hier dus dat iemand iets verkeerd begrijpt maar niemand zin heeft drie a vier uur te spenderen waarin 80% van de zinnen beginnen met "ja maar", om het uit te leggen?

J. Deltoer
Berichten: 3342
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik vraag me af hoe leveranciers dit met elkaar afstemmen indien een klant na het 1e kwartaal van leverancier switcht.

Langras
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Langras »

Het wordt onderling niet afgestemd.
Als je wisselde in mei 2023, had je geluk.
Als je niet wisselde in 2023 heb je dus pech gehad en ben je honderden euro’s meer kwijt.

J. Deltoer
Berichten: 3342
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Precies, dat is rechtsongelijkheid.

Langras
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Langras »

Ja, dat heb ik ook gezegd en geschreven.
Dus wat we verder moeten weet ik ook niet. Het gaat bij mij maar om 100 euro, maar het ging mij om het principe.

Recht hebben is nog niet recht halen in Nederland blijkt.

DeZevendeHenk
Berichten: 871
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Langras schreef:
25 jul 2024 21:03
Ja, dat heb ik ook gezegd en geschreven.
Dus wat we verder moeten weet ik ook niet. Het gaat bij mij maar om 100 euro, maar het ging mij om het principe.

Recht hebben is nog niet recht halen in Nederland blijkt.
Welk recht heb jij dan dat je niet hebt gehad? Want ik denk dat we nog mazzel hebben dat je niet bejaard bent want anders was het óók nog "discriminatie" geweest.

Plaats reactie