Pagina 3 van 4

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 04 nov 2024 23:44
door jannelesen
Beste mensen,

Lees deze pagina even en je weet eat de wet bedoeld

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 04:17
door Consumenneke
Consumenneke schreef:
04 nov 2024 12:25
Hoe staat het met de levensduur van koelkasten en wasmachines?
Auto's gaan langer mee.
Een wasmachine gaat tussen de 8,5 jaar (1324 wasbeurten) en 15,1 jaar (2351 wasbeurten) mee, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De eerste zes jaar zijn reparatievrij, bij circa drie wasbeurten per week.

Een koelkast gaat elf tot negentien jaar mee. De economische levensduur zou acht tot tien jaar zijn.
Uit cijfers van VWE Automotive blijkt dat de gemiddelde leeftijd dat een auto naar de sloop gaat in 2019 19,2 jaar was. In 2013 was de gemiddelde sloopleeftijd zo’n 17,4 jaar. Er is dus een stijging in de leeftijd te zien. Niet zo gek, gezien de auto’s op de markt van steeds betere kwaliteit zijn.
Als ik Perplexity vraag naar de ontwikkeling van de levensduur van huishoudelijke elektronica, komt deze kennisbot met een verhaal uit één bron, een artikel in De Tijd uit 2010 dat verwijst naar onderzoek van Les Amis de Terre. Volgens deze Franse vrienden is er sprake van geprogrammeerde veroudering omdat producenten met opzet apparaten maken die eerder kapot gaan.
De levensduur van courante huishoudtoestellen bedraagt tegenwoordig gemiddeld 6 tot 8 à 9 jaar. Vroeger was dat nog 10 tot 12 jaar. De elektronenstraalbuis van de oudere televisietoestellen heeft bijvoorbeeld een gemiddelde levensduur van 10 tot 15 jaar. Bij een flatscreen is dat nog slechts 5 jaar.
Het Europees Milieu Bureau (EEA) signaleert eind 2023 dat de werkelijke economische levensduur van consumentenelektronica (smartphones, TV's, wasmachines en stofzuigers) 2,3 jaar korter is dan hun wenselijke levensduur.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 07:22
door Moneyman
De vraag is of dat aan de apparaten te wijten is of aan de consument, die immers gemiddeld genomen steeds sneller een nieuwer/ moderner/ slimmer/ zuiniger enz. apparaat Wil. Er gaan gigantisch veel apparaten weg die zowel hun economische als feitelijke levensduur nog niet bereikt hebben.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 08:10
door Nijogeth
Leuk, een bron over auto's die moderne auto's niet meeneemt.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 08:36
door Moneyman
Nijogeth schreef:
05 nov 2024 08:10
Leuk, een bron over auto's die moderne auto's niet meeneemt.
Ja, dat artikel is niet bepaald een goeie bron. Jaren oud, geen bronverwijzingen, en dus geen idee waar hun conclusies op gebaseerd zijn. Maar goed, dat auto's lang mee kunnen gaan is geen verrassing voor iedereen die op straat om zich heen kijkt.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 08:39
door 16again
Nijogeth schreef:
05 nov 2024 08:10
Leuk, een bron over auto's die moderne auto's niet meeneemt.
Er wordt gekeken hoe oud de autos zijn als ze op de sloop belanden. En dat is zo'n 18 jaar gemiddeld.
Dat zegt weinig over hoe lang moderne autos meegaan. Om dat vast te stellen moet je over 18 jaar weer eens op de sloop gaan kijken.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 08:51
door Speedy123
Consumenneke schreef:
05 nov 2024 04:17
Een wasmachine gaat tussen de 8,5 jaar (1324 wasbeurten) en 15,1 jaar (2351 wasbeurten) mee, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De eerste zes jaar zijn reparatievrij, bij circa drie wasbeurten per week.

Een koelkast gaat elf tot negentien jaar mee. De economische levensduur zou acht tot tien jaar zijn.
Het toverwoord is hier reparatievrij. Als de wasmachine een reparatie nodig heeft, dan komt u voor aanzienlijke kosten te staan.

BSH (Bosch, Siemens) rekent 129 euro voorrijkosten + kosten van eventuele onderdelen plus 12,90 per zes minuten.

Na vijf jaar had mijn Siemens iq500 een defect met het verwarmingselement (hard water en ik gebruik geen waterontharder dus niet eens zo onverwachts). Na contact met de BSH kreeg ik voorgeschoteld dat het onderdeel 60 euro ging kosten en de monteur zeker een uur bezig zou zijn.

Kosten zijn dan: 129 + 60 + 10x 12,90 = 318 euro.

De keuze voor de consument is dan, ga je 318 euro uitgeven aan een reparatie of doe je er wat extra geld bij en een koop je een gloednieuwe? Ik heb het laatste gedaan.

Een koelkast gaat lang mee. Zeker inbouwkoelkasten worden maar zelden vervangen. Merken als LG geven ook tien jaar garantie op de lineaire compressor. Maar heeft uw koelkast moderne features zoals ijsblokjes maken en gefilterd, koud water dan kan de levensduur rap afnemen.
Consumenneke schreef:
05 nov 2024 04:17
Uit cijfers van VWE Automotive blijkt dat de gemiddelde leeftijd dat een auto naar de sloop gaat in 2019 19,2 jaar was. In 2013 was de gemiddelde sloopleeftijd zo’n 17,4 jaar. Er is dus een stijging in de leeftijd te zien. Niet zo gek, gezien de auto’s op de markt van steeds betere kwaliteit zijn.
De levensduur van auto's meet je niet in jaren maar in kilometrage. Op een gegeven moment lopen de onderhoudskosten behoorlijk op en komt de consument voor de keuze, wederom reparaties uitvoeren of een andere auto kopen.

Mijn eerste auto die ik nieuw kocht was een Alfa Romeo 156 die op benzine reed. Heb ik afgereden in tien jaar tijd, toen stond er 230.000km op de teller. Bij de jaarlijkse beurt gaf de garage een prijsopgave van 3500 aan reparatie kosten. Dat was meer dan een tweedehands tien jaar oude Alfa Romeo 156 op Internet kostte. Dus tijd om afscheid te nemen.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 08:58
door Francesco26
Consumenneke schreef:
03 nov 2024 16:49
Speedy123 schreef:
03 nov 2024 16:21
En daar gaan we weer.
Is dat de majesteitelijke we?

Ik zal het voor u uitsplitsen:

Ik bespeur een negatief sentiment met betrekking tot:
  • regulering,
    handhaving
    en vertegenwoordiging door consumentenorganisaties.
Maar ik zie wel waarom u dat verkeerd begreep. Neem maar van mij aan dat ik weet dat de Consumentenbond niet reguleert en handhaaft... :?
Is dat laatste vraagteken een typefout of bewust? Sorry zie nu dat het een smiley is😁

Want ik ben het eens met jou dat organisaties als consumentenbond veel beloven maar weinig waarmaken. Wat ze ook niet kunnen natuurlijk want zijn niet bevoegd tot reguleren en handhaven.

Wat niet wegneemt dat net als bij voetbal de supporter ervoor kan zorgen dat een trainer wordt ontslagen de mening van het volk voor ingrijpende acties kan leiden.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 08:59
door 16again
Speedy123 schreef:
05 nov 2024 08:51
De levensduur van auto's meet je niet in jaren maar in kilometrage.
Eerder beide:
Kilometrage houdt verband met slijtage, ook leeftijd komt met gebreken: roest , uitgedroogde rubbers etc
Bij occasion zie je steevast leeftijd + kilometerstand.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 09:02
door witte angora
Er zijn auto's met een half miljoen op de teller. Stel ik zou die nieuw hebben gekocht met mijn 5000 km per jaar - hoe lang zou dat ding dan mee gaan als het enkel om het kilometrage?

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 09:09
door Speedy123
witte angora schreef:
05 nov 2024 09:02
Er zijn auto's met een half miljoen op de teller. Stel ik zou die nieuw hebben gekocht met mijn 5000 km per jaar - hoe lang zou dat ding dan mee gaan als het enkel om het kilometrage?
Dan komt u met allerlei parameters te zitten. Staat de auto binnen of buiten? Houdt u zich netjes aan de onderhoudsvoorschriften? Hoe is uw rijgedrag? In de vroege ochtend direct het gas erop of de auto rustig warm laten worden voor u er wat meer vermogen van vraagt? Met de hand wassen en regelmatig in de wax zetten en vogelpoep meteen verwijderen of af en toe door de wasstraat en verder niets?

Dieselauto's gaan sowieso motorisch langer mee dan benzine auto's. Maar reparatie van een auto is eigenlijk altijd wel mogelijk, het is dan de vraag, bent u bereidt de kosten te betalen? Want auto reparaties kunnen al heel snel duur worden.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 09:23
door Moneyman
Juist vanwege al die parameters is de gemiddelde sloopleeftijd helemaal niet zo'n gekke keuze om naar te kijken.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 09:29
door Speedy123
Moneyman schreef:
05 nov 2024 09:23
Juist vanwege al die parameters is de gemiddelde sloopleeftijd helemaal niet zo'n gekke keuze om naar te kijken.
Als indicatie voor hoe lang een auto mee kan gaan wellicht niet maar als u een tweedehands auto gaat kopen, dan zou ik persoonlijk veel meer naar het aantal gereden kilometers kijken dan naar de leeftijd.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 10:21
door Moneyman
Uiteraard. Maar in dit topic gaat het niet over de aankoop van een tweedehands auto, maar over de levensduur ervan. Al is ook dat hooguit zijdelings ontopic ;-)

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 10:33
door witte angora
Speedy123 schreef:
05 nov 2024 09:29
Moneyman schreef:
05 nov 2024 09:23
Juist vanwege al die parameters is de gemiddelde sloopleeftijd helemaal niet zo'n gekke keuze om naar te kijken.
Als indicatie voor hoe lang een auto mee kan gaan wellicht niet maar als u een tweedehands auto gaat kopen, dan zou ik persoonlijk veel meer naar het aantal gereden kilometers kijken dan naar de leeftijd.
Toch hoeft dat niet altijd zo te zijn. Mijn huidige auto had 245.000 op de teller toen ik hem kocht. Zal nu 252.000 zijn of daaromtrent. Ik rijd op het ogenblik niet meer dan 5000 km per jaar. Een Suzuki; megabetrouwbaar, al waren er wel wat issues met de versnellingsbak. Dat is op een simpele manier opgelost. Kan er nog wel een paar jaar mee vooruit als het moet, dat vertrouwen is er wel. Mijn vorige Suzuki had 218.000 op de teller. Kosten voor de APK en een nieuwe koppakking waren te hoog, anders was ik er wel mee doorgegaan.

Was het een Daewoo Matiz geweest met 80.000 op de teller, dan was ik gillend weggerend. Die staan niet zo heel goed bekend zeg maar.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 10:50
door Speedy123
witte angora schreef:
05 nov 2024 10:33
Mijn vorige Suzuki had 218.000 op de teller. Kosten voor de APK en een nieuwe koppakking waren te hoog, anders was ik er wel mee doorgegaan.
Dus bepalen de reparatie kosten hoe lang een auto meegaat. De auto kan wel gerepareerd worden, maar het is het niet meer waard.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 14:04
door Nijogeth
En daarom dus dat ik al zei dat veel mechanische dingen door elektronica vervangen zijn in de afgelopen 20 jaar, iets wat vaak een dure zaak is en vervangen moet worden, daar waar bijvoorbeeld een mechanische onderdeel nog gemaakt of gereviseerd kan worden. Een versnellingsbak van een oude Golf kost je duizend euro om te laten reviseren. Gaat de mechatronic van de huidige DSG automaat kapot, dan ben je in 1 klap ergens tussen de 1500 en 3000 euro lichter voor een nieuwe en moet ook de versnellingsbak vervangen worden. Gaat de versnellingsbak kapot, moet die mechatronic ook vervangen worden, dus je bent altijd 4a5000 euro kwijt. En dat is maar een voorbeeld.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 14:24
door Consumenneke
De techniek evolueert, dat heeft invloed op de levensduur. De samenleving stelt eisen aan duurzaamheid en hergebruik. Dat werkt vertraagd door in regelgeving en handhaving, met als gevolg dat garantie-aanspraken van de consument in gedrang komen.

Het is begrijpelijk dat producenten en wederverkopers kosten mijden en hun winsten willen opvoeren. Het omkeren van de bewijslast past daar goed bij. Alleen nette consumenten hebben rechten, lees ik hier al.

Toch moeten wetgevers en consumentenorganisaties het brede maatschappelijke belang in de gaten houden en de hele toeleverketen met sticks & carrots in het gareel houden. Hogere eisen aan de levensduur van apparaten passen daarbij.

Dus krokodillentranen over bedrijven die de concurrentie niet overleven zijn ongepast. Het is prima dat de Consumentenbond de druk erop houdt!

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 15:54
door Speedy123
Consumenneke schreef:
05 nov 2024 14:24
Alleen nette consumenten hebben rechten, lees ik hier al.
Nee hoor, dat heeft u hier nergens gelezen. Het zijn uw eigen woorden.
Consumenneke schreef:
05 nov 2024 14:24
De samenleving stelt eisen aan duurzaamheid en hergebruik
Ook een verzinsel uwerzijds. Als dat zo zou zijn, dan hadden we geen problemen met spotgoedkope kleding. Zouden we niet overspoeld worden met Temu pakketjes et cetera.

Sterker nog, er zijn merken die repareerbaarheid en duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Bij mobiele telefoons hebben we al jaren FairPhone, notabene een Nederlands bedrijf. Toch staan die nergens in het lijstje met best verkopende telefoons in Nederland.

Bij witgoed zien we hetzelfde. Merken als Miele staan sinds jaar en dag bekend om hun betrouwbaarheid, hun duurzaamheid. Toch staan die niet bovenaan de lijstjes van best verkopende merken.

De reden laat zich vrij makkelijk raden, de producten zijn duurder. Je moet er meer voor betalen. En veel consumenten zijn daartoe niet bereid.

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Geplaatst: 05 nov 2024 16:34
door 16again
Speedy123 schreef:
05 nov 2024 15:54
Consumenneke schreef:
05 nov 2024 14:24
De samenleving stelt eisen aan duurzaamheid en hergebruik
Ook een verzinsel uwerzijds
Niet echt...
EU is bezig om repareerbaarheid van apparaten te verplichten, idem voor vermindering van plastic plastic afval en bevordering van recycling.