Crowdfunding voor kazerne betaalt niet terug

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Metal_Marc_01

Re: Crowdfunding voor kazerne betaalt niet terug

Ongelezen bericht door Metal_Marc_01 »

Ondertussen is er media aandacht. Ook vanuit Omroep Brabant.
Link: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/463 ... oplichting

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Haha het is wel overduidelijk dat jij geciteerd wordt in dat artikel ;-)

Heb je geen spijt dat je dat aanbod tegen finale kwijting niet hebt geaccepteerd?

Metal_Marc_01

Moneyman schreef:
30 jan 2025 15:23
Haha het is wel overduidelijk dat jij geciteerd wordt in dat artikel ;-)

Heb je geen spijt dat je dat aanbod tegen finale kwijting niet hebt geaccepteerd?
Ach achteraf is het makkelijk om in een koe zijn kont te kijken ☺. Nee ik heb er geen spijt van, daar ik - destijds in 2021 - in de volle overtuiging was dat het goed zou komen in 2024. Ik dacht dat de ondernemer eervol zou zijn, de tijd na Corona was booming qua omzet en de wijk achter zijn pand was helemaal volgebouwd met dure huizen. Dus omzetpotentie voldoende om er bovenop te komen. Jammer, verkeerd gegokt en helaas ook wat vertrouwen kwijt geraakt nu. Ik geef het echter nog niet op. Heb ondertussen contact met meer gedupeerden. Al blijf ik er wel met mijn bedrijfskundige bril naar kijken.

Moneyman

Zeker dat laatste ie verstandig. Voorkomt dat je, zoals we hier vaak zien, als een Don Quichot achter je eigen gelijk aan blijft rennen.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Consumenneke schreef:
13 nov 2024 16:51
Dat is geen onbekende Nederlander. Daar zijn de media wel geïnteresseerd in, als je van Radar geen namen mag noemen.
Toch maf dat Radar er niks mee deed en getipte media met deze bal al aan de haal zijn gegaan. 8)

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarom maf. Radar heeft ook maar beperkte zendtijd en vond het waarschijnlijk niet belangrijk genoeg.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Metal_Marc_01 schreef:
30 jan 2025 15:03
Hoe zit het nu eigenlijk?
In dit artikel staat dat de crowdfunding voor Kafe van Leer zou zijn geweest, terwijl iedereen het heeft over de crowdfunding voor de Kazerne. Een snelle zoektocht zegt mij dat die laatste gewoon nog bestaat.

Voor mijn gevoel is de crowdfunding al dusdanig misleidend geweest als die zogenaamd voor de Kazerne was, maar uiteindelijk de gelden naar een andere zaak gingen. Zeker als je achteraf weet dat hetgene waar de crowdfunding voor was nog bestaat en degene waar het geld heen ging niet meer. Dat is erg vreemd. Alsof ze al vooraf het idee hadden om de boel te bedriegen en mensen niet terug te betalen.

Consumenneke

juliomariner schreef:
30 jan 2025 22:12
Waarom maf. Radar heeft ook maar beperkte zendtijd en vond het waarschijnlijk niet belangrijk genoeg.
Surprise, surprise: Radar heeft ook een website met onderwerpen die de TV-uitzending niet halen. :roll:

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

en daar vonden ze het dus blijkbaar ook niet belangrijk genoeg voor.

Metal_Marc_01

Nijogeth schreef:
30 jan 2025 22:13
Metal_Marc_01 schreef:
30 jan 2025 15:03
Hoe zit het nu eigenlijk?

Destijds in 2019 is het contract op naam gezet van de BV Kafé van Leer. Dat was de enige horeca activiteit die de ondernemer had. De andere BV hadden te maken met zijn TV optredens en bakkerij. Met het geld dat hij heeft opgehaald met de crowdfunding heeft hij de BV De Kazerne + deel inboedel overgekocht van twee andere eigenaren die er voorheen een BBQ restaurant in hadden. In de KvK stukken is te zien wanneer e.e.a. qua datum op de ondernemer zijn naam is gezet. Dat is pas nadat hij geld van de crowdfunding heeft gehad. Tevens heeft hij apparatuur gekocht om in het pand De Kazerne aanvullende horeca activiteiten te kunnen beginnen. Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van ambachtelijk ijs, crepes etc... De BV De Kazerne bestaat als entiteit nog steeds, de BV Kafé van Leer is in 2023 middels een turboliquidatie bij de KvK uitgeschreven (geen bezittingen/vorderingen - alleen schulden). Juridisch zijn er inderdaad aanknopingspunten die ik aan het bewandelen ben. Mijn rechtsbijstand maakt echter niet zo'n haast 😖. Dus negatieve media aandacht speelt e.e.a. wel in mijn kaart 😊.

Moneyman

Metal_Marc_01 schreef:
31 jan 2025 08:57
Dus negatieve media aandacht speelt e.e.a. wel in mijn kaart 😊.
Toeval bestaat niet :wink:

Moneyman

?? wil je iets zeggen, Nijogeth?

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Het AD komt er nu ook mee:
https://www.ad.nl/binnenland/robert-van ... ~ae3b04ae/

Wellicht dat TrosRadar haar schroom afwerpt omdat het om een collega bij de publieke omroep gaat en toch eens in de wonderlijke wereld van crowdfunding duikt.

Want dat mensen makkelijk een hoop centjes kwijtraken terwijl de lener en het crowdfunding platform er warmpjes bijzitten, dat moge inmiddels wel duidelijk zijn.

Metal_Marc_01

Beste eventuele gedupeerden,

Ik weet niet of je op linkedin zit. Indien wel, type dan in de zoekbalk de term #integerzakendoen in de balk. Dan zie je verschillende items die op deze crowdfunding betrekking hebben. Je ziet ook mijn naam. Stuur een koppelverzoek en dan kunnen we verder kijken wat we kunnen doen.

Moneyman

Speedy123 schreef:
31 jan 2025 12:28
Want dat mensen makkelijk een hoop centjes kwijtraken terwijl de lener en het crowdfunding platform er warmpjes bijzitten, dat moge inmiddels wel duidelijk zijn.
Hoe kom je hierbij? Ik lees nog niets wat het crowdfunding platform fout gedaan zou hebben, terwijl je hier wel suggereert dat ze de boel bedonderd hebben.

Metal_Marc_01

Speedy123 schreef:

Het crowdfundersplatform is ook in het pak genaaid en onaangenaam verrast door de ondernemer is november 2024. Zij hebben momenteel ook verschillende vragen uitgezet bij hun jurist.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
31 jan 2025 13:11
Speedy123 schreef:
Hoe kom je hierbij? Ik lees nog niets wat het crowdfunding platform fout gedaan zou hebben, terwijl je hier wel suggereert dat ze de boel bedonderd hebben.
Zie mijn post van 13 nov j.l.
Als we dan kijken wat het Crowdfunding platform zelf gekregen heeft:
Opstartfee €695
Plaatsingsfee 1%
over max. doelbedrag Succesfee 4%
over opgehaald bedrag, min. €1.390
Beheerfee jaar 1 2% over opgehaald bedrag, min. €695
Beheerfee jaar 2 2% over opgehaald bedrag, min. €695
Die hebben dus aardig verdiend aan deze campagne en inmiddels hun handen er vanaf getrokken. De investeerders mogen nu zelf achter hun geld aan.

En om het wat vervelender te maken:

Wat gebeurt er bij betalingsproblemen?
We bieden hierin in eerste instantie de kans aan ondernemers en investeerders om tot nieuwe afspraken te komen, dit noemen wij een herstructurering. De beste uitkomst: de ondernemer krijgt ademruimte om financiële zaken op orde te brengen en de investeerder krijgt (met uitstel) het geïnvesteerde bedrag terug. Lukt dit niet? Dan brengen we investeerders met elkaar in contact om gezamenlijk een incassoprocedure te starten. CrowdAboutNow kan geen vordering indienen namens de investeerder. Ook kan het zijn dat een ondernemer failliet wordt verklaard door de rechtbank.
Maar dat is niet wat TS te horen kreeg. TS kreeg te horen dat de leningnemer besloten heeft het verder zelf af te handelen en zij dus niet meer kunnen betekenen.

Ik kan TS aanraden om ook contact op te nemen met de ACM die toezicht houdt op dit Crowdfunding platform. Zeker nu het lijkt dat ze hun afspraak bij wanbetaling niet nakomen en simpelweg hun handen er vanaf trekken.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 31 jan 2025 13:35, 4 keer totaal gewijzigd.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
Wellicht dat TrosRadar haar schroom afwerpt omdat het om een collega bij de publieke omroep gaat en toch eens in de wonderlijke wereld van crowdfunding duikt.
Nee hoor, dat is gewoon een slapende redactie.
Het is core business voor Radar om zulke verhalen op te pikken.
Logisch dat Brabants Dagblad er wel achter aan gaat, zodat het vervolgens door andere bladen van DPG Media overgenomen kan worden.
Primeurtje gemist. :roll:

Was ook een mooie aanleiding om de wondere wereld van crowdfunding eens te verkennen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
31 jan 2025 11:36
?? wil je iets zeggen, Nijogeth?
Nee, niet echt. Geen idee hoe die er kwam.

Edit: Oh ja, toch wel. Het geld van de investeerders is dus eigenlijk in de nu opgeheven BV geïnvesteerd, omdat er nog geen andere BV bestond. Maar die andere BV die nu nog bestaat is dus gekocht met het geld van die investeerders, wat ook het doel van de crowdfunding was. Ergens moet daar toch wel iets uit te halen zijn, dat kan toch niet zomaar? Een BV oprichten met geld van investeerders vanuit een andere BV en dan die laatste BV laten klappen om vervolgens te claimen dat er geen geld is.

Roxane

Ongelezen bericht door Roxane »

Hoi, hier nog een gedupeerde!

Ik ben hier op het forum terechtgekomen omdat ik het persbericht zag. Zelf liep ik ook al een tijdje rond met het idee hier meer mee te gaan doen nadat ik geen reactie meer krijg van "De Directie" van De Kazerne.

Ook heb ik CAN al eerder gevraagd of ik in contact kon komen met andere gedupeerden, daar heb ik helaas geen reactie op gekregen dus in ieder heel fijn om hier een aantal van jullie treffen!

Waar ik de twee grootste vraagtekens bij zet:

1. Toen de BV werd opgeheven was er geen geld om de Crowdfunders terug te betalen, maar de liquidatiebalans die ze hebben gemaild komt op 0,- uit. Betekent dat niet dat we uit de eigen reserves op die balans hadden moeten worden terugbetaald? Daarbij, liquidatie is geen faillissement en betekent toch niet zomaar dat je niet meer aan je betalingsverplichtingen (Belastingdienst?) hoeft te voldoen?

2. Van de crowdfunding zou €200,000,- voor overnamekosten worden gebruikt en €50.000,- voor de apparatuur. Ik vind dat we recht hebben om te weten hoeveel de nieuwe BV die nu in de Kazerne zit (Kazerne BV) aan de oude BV die wij gefinancierd hebben (Kafé van Leer BV) heeft betaald voor de overname. Die apparatuur wordt nu neem ik aan gewoon door de nieuwe BV gebruikt.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de oude BV 2 ton overnamekosten betaalt aan de vorige uitbater voor het uitoefenen van een horecaconcept in de Kazerne, die BV vervolgens opdoekt en dat de nieuwe BV geen overnamekosten aan de oude BV betaalt, waardoor er geen geld is om aan de betalingsverplichtingen te voldoen.

PS @Metal_Marc_01 ik kan op LinkedIn niets vinden hierover als ik zoek op #integerzakendoen --> Maar wel als ik zoek op "integerzakendoen Marc" (misschien handig voor andere gedupeerden)
Laatst gewijzigd door Roxane op 31 jan 2025 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie