Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
ClaimConcept
Berichten: 2037
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

16again schreef:
09 jan 2025 06:51
10/7.775 = 1.29 Eigelijk geen idee wat dat cijfer zegt.
Het is niet 7.775 maar 0,775 correctie van het "Voorbeeld eindkapitaal" van 1998 t/m 2018. Of dat actuarieel juist is? Geen idee.

Rendementsberekening bij jaarlijkse en/of meestal maandelijkse premies over een periode van 20 jaar/240 maanden, dat blijft ook voor mij lastig monnikenwerk. Ik ben geen actuaris, terwijl de inhoudingen in het zwarte gat bij AEGON c.s. verdwenen zijn.

Slotsom is en blijft dat AEGON Spaarbeleg én adviseur doeleinden hebben voorgespiegeld die bij lange na niet zijn waargemaakt, en dat is een gigantische understatement. Jan met de Pet zit met de gebakken peren(lucht).

geld regeert
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2021 17:04

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door geld regeert »

Ik heb twee producten in mijn voorstel van consumenten bond, met de ene vergoeding ben ik het eens. De vergoeding voor andere product vind ik belachelijk laag en ga dus ook niet akkoord.
wel jammer dat je bij ondertekenen beide tegelijk ondertekend, handtekening gaat net als bij de bank via QR dus niet fysiek een handtekening.
vraag maar even uitgezet via vragen@consumentenclaim.nl

ClaimConcept
Berichten: 2037
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

geld regeert schreef:
10 jan 2025 19:57
Ik heb twee producten in mijn voorstel van consumenten bond, met de ene vergoeding ben ik het eens. De vergoeding voor andere product vind ik belachelijk laag en ga dus ook niet akkoord.
wel jammer dat je bij ondertekenen beide tegelijk ondertekend, handtekening gaat net als bij de bank via QR dus niet fysiek een handtekening.
vraag maar even uitgezet via vragen@consumentenclaim.nl
Het antwoord is al eerder gegeven en ook nu dus voorspelbaar
Claimservice Consumentenbond schreef:Het compensatie bedrag is afhankelijk van verschillende factoren. Zo is de hoogte van het bedrag onder andere afhankelijk van het soort product en of de verzekeraar hierover belasting verschuldigd is.

Deze vergoeding is een mooi resultaat wat wij na 15 jaar procederen en na lange onderhandelingsgesprekken voor u hebben kunnen realiseren. Wij adviseren u daarom om met het voorstel akkoord te gaan. Voor de woekerpolisclaim is het no cure no pay percentage 10%.
Voor de vele kleine polissen is de (extra) vergoeding acceptabel, voor de andere slechts een belachelijke fooi. Zonder uitleg slikken of stikken, met 1 handtekening voor verschillende soorten polissen met uiteenlopende doelstellingen, dat riekt naar gemakzuchtige oplichting. En slim strategisch handelen van ASR-CEO Jos Baeten.

ClaimConcept
Berichten: 2037
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:
23 dec 2024 19:58
Hoe het ooit begon bij Aegon Spaarbeleg, eind 1998 op advies van de tussenpersoon:

1998.12-2018.12 Spaarbeleg VermogensPlan Spaardoel na 20 jaar: tenminste ƒ 278.800 voor aflossing hypotheek
(..)
1998.12-2018.12 Spaarbeleg Toekomstplan Spaardoel na 20 jaar: tenminste ƒ 374.900 voor maandelijkse aanvulling op AOW
De met de adviseur besproken doelstellingen én de door Spaarbeleg gewekte verwachtingen zijn bij lange na niet uitgekomen. Met nu anno 2025 via collega ConsumentenClaim/Leaseproces in nauwe samenwerking met de Consumentenbond, een uiterst magere fooi als finale aanbod. Voldoende reden voor een klacht tegen ASR Aegon Spaarbeleg bij het 'gratis' Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid
20 december 2024, Kifid schreef:Uw vertegenwoordiger ontvangt binnen zeven werkdagen bericht of uw klacht behandelbaar is volgens het Kifid-reglement. Het reglement vindt u in de bijlage. Wij communiceren vanaf nu via uw vertegenwoordiger. U kunt dit blijven volgen via Mijn Kifid. U hoeft nu zelf niets te doen.
Inmiddels bijna 4 weken verder, hebben we nog geen enkele reactie van Kifid en/of van ASR Aegon Spaarbeleg zelf.
Wil je de gang naar Kifid en rechter open houden, dan moet je sowieso niet de Vaststellingsovereenkomst ondertekenen :!:
ASR Claimservice Consumentenbond, veelgestelde vragen schreef:
Wat zijn de gevolgen als je dit voorstel accepteert?
(..)
Daarnaast houdt deze finale kwijting in dat je niet meer naar het Kifid of de rechter kan gaan om jouw verzekering(en) te laten beoordelen. Je doet afstand van jouw recht om in de toekomst een nieuwe klacht of vordering tegen a.s.r./Aegon in te dienen.

Het gaat dan bijvoorbeeld om klachten of vorderingen over de informatie over jouw beleggingsverzekering(en), de vraag of de (hoogte van de) kosten en overlijdensrisicopremies zijn overeengekomen en de (beleggings)risico’s die aan jouw beleggingsverzekering(en) zijn verbonden. Ook kun je geen beroep meer doen op de Richtlijn oneerlijke bedingen.
:idea: Dus om nog naar Kifid en rechter te kunnen, mag je hoe dan ook de Vaststellingsovereenkomst niet ondertekenen!
Of de fooi accepteren en het boek voorgoed sluiten 8)

ClaimConcept
Berichten: 2037
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:
15 jan 2025 10:52
(..)
Inmiddels bijna 4 weken verder, hebben we nog geen enkele reactie van Kifid en/of van ASR Aegon Spaarbeleg zelf.
Well, that escalated quickly!
Kifid behandelt geen klachten die voortvloeien uit collectieve acties. Kifid schreef: Kifid behandelt geen klachten die onderdeel zijn van een collectieve actie. Dit is een juridische procedure van een groep personen die hun belangen hebben gebundeld. Uit de stukken in het dossier maak ik op dat hij zich heeft aangemeld bij een claimstichting. Hieruit volgt dat hij heeft gekozen heeft voor een collectieve behandeling van zijn klacht voor de rechter.
Klinkklare onzin natuurlijk: klager heeft zich aangemeld bij ConsumentenClaim, die zelf nooit een collectieve juridische procedure over woekerpolissen van ASR Aegon Spaarbeleg heeft gevoerd. Kifid reageert als de brandweer op mijn herinnering, om op voorhand een mogelijk uitslaande veenbrand te blussen?

ZLK
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2025 22:21

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door ZLK »

Hallo,

Ik heb ook een absurd laag voorstel gekregen (EUR 468 per polis). Zijn er mensen die niet akkoord zijn gegaan? Wat is jullie plan van aanpak? Ik vind het absurd dat er geen transparantie geboden wordt in de berekening van het bedrag, maar wel verwacht wordt dat we de vaststellingsovereenkomst tekenen binnen 10 dagen.

ClaimConcept
Berichten: 2037
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ZLK schreef:
15 jan 2025 22:28
Ik heb ook een absurd laag voorstel gekregen (EUR 468 per polis). Zijn er mensen die niet akkoord zijn gegaan? Wat is jullie plan van aanpak? Ik vind het absurd dat er geen transparantie geboden wordt in de berekening van het bedrag, maar wel verwacht wordt dat we de vaststellingsovereenkomst tekenen binnen 10 dagen.
ASR, Aegon, Spaarbeleg en vele vele anderen adviseerden rond de eeuwwisseling massaal goudgerande maar volledige ondoorzichtige levensverzekeringen. Met bruto rendement verpakt als netto illusie, een pakketje schroot met een dun laagje goud.

Anno 2025 flikken de grote claimorganisaties Consumentenbond, ConsumentenClaim en Woekerpolis.nl eenzelfde kunstje.

Ga er maar gerust vanuit dat algehele afwikkeling sowieso nog jaren gaat duren, er is dus totaal geen haast bij. De eerste drempel is al dat je éérst je bankrekening moet invullen om überhaupt je eigen schikkingsoverkomst in te mogen zien, met de kleine lettertjes. Deze individuele Vaststellingsovereenkomst kan vervolgens digitaal worden ondertekend, maar zal in de praktijk meestal moeten worden uitgeprint voor een zogeheten natte handtekening met pen en papier.

Ik zou voorlopig eerst massaal niet akkoord gaan, maar wel met de nadrukkelijke kanttekening dat ook ik geen ijzer met handen kan breken. Niet collectief maar puur individueel, met beperkte capaciteit en zonder garantie op succes. In beginsel alleen met gedupeerden van Aegon Spaarbeleg SprintPlan of Vliegwiel, waar de tussenpersoon toevallig ook nog beleggingsverzekeringen heeft geadviseerd. Zoals Aegon Spaarbeleg BonusPlan, KoersPlan, ToekomstPlan of VermogensPlan.

Plan van aanpak? Eerst alsnog inzicht krijgen in de berekening/motivatie achter het huidige aanbod, liefst gratis mét beoordeling via "Laagdrempelige, deskundige, toegankelijke klachtenloket Kifid, als alternatief voor de rechter"

Het zou helemaal geweldig zijn als consumentenwaakhond AVROTROS Radar met Antoinette Hertsenberg het aandurft om alle aspecten van deze massaschikking te belichten, zoals eerder in 2021 met ConsumentenClaim over Aegon Spaarbeleg SprintPlan:
Radar schreef:
27 sep 2021 15:23
Een veelbesproken onderwerp op ons forum: het SprintPlan van Aegon en de schikking die ConsumentenClaim met Aegon trof. Veel gedupeerden zijn diep teleurgesteld in de uitkomst van deze schikking en vinden dat het totaal geen recht doet aan de persoonlijke omstandigheden van dit geval. Is dit herkenbaar voor jou?

In de uitzending van 27 september werd dit onderwerp behandeld. Je kunt de uitzending hier terugkijken: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... printplan/

ClaimConcept
Berichten: 2037
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

15 januari 2025, klachten spaarpolissen ASR Aegon Spaarbeleg niet behandelbaar. Kifid schreef: Kifid behandelt geen klachten die onderdeel zijn van een collectieve actie. Dit is een juridische procedure van een groep personen die hun belangen hebben gebundeld. Uit de stukken in het dossier maak ik op dat hij zich heeft aangemeld bij een claimstichting. Hieruit volgt dat hij heeft gekozen heeft voor een collectieve behandeling van zijn klacht voor de rechter.
Ik heb meteen protest aangetekend bij de Voorzitter, die ons Bezwaarschrift zelf wél vlot oppakt. De voorbarige beslissing van Kifid-Intake mag nooit stand houden, want Kifid behandelt tot op de dag van vandaag wel degelijk klachten over spaarverzekeringen van ASR AEGON Spaarbeleg. Weliswaar gewoontegetrouw inhoudelijk afwijzingen door veelal eenhoofdige Geschillencommissies, en daarmee (boven €25.000) rijp voor de Commissie van Beroep bij Kifid. Maar dus wél gewoon behandelbaar voor (al dan niet-) Bindend Advies, zoals deze Klacht+Verweer+Repliek+Dupliek :arrow: Uitspraak 9 januari 2025, publicatie 16 januari 2025.

Of deze van vlak vóór onze klacht, als voorbeeld bij ons bezwaarschrift:
12 december 2024, Uitspraak GC Kifid nr. 2024-1100. Kifid schreef:3.7 Bij repliek heeft de consument – in antwoord op de verklaring van de verzekeraar – nogmaals de door hem verzochte en in de klacht gespecificeerde informatie opgevraagd. De consument heeft daarbij bevestigd deze informatie te willen ontvangen om inzicht te krijgen in de gemaakte kosten om zo te kunnen toetsen aan een eventuele (toekomstige) compensatieregeling. De commissie gaat er op grond van deze bewoordingen van uit dat de consument doelt op een compensatie die hij zou kunnen ontvangen uit hoofde van het akkoord dat in november 2023 is bereikt met verschillende belangenorganisaties zoals Consumentenclaim en Woekerpolis.nl, dan wel de regeling die zal gelden voor klanten van de verzekeraar die niet bij één van deze belangenorganisaties is aangesloten. Over de inhoud van beide regelingen is echter nog geen concrete informatie bekend. De commissie kan daarom niet vaststellen of de consument een belang heeft bij de door hem opgevraagde informatie.
Concrete informatie die inmiddels wel bekend zal zijn, maar met een totaal gebrek aan transparantie bij het aanbod van ASR via Consumentenbond Claimservice (samen met ConsumentenClaim en Woekerpolis.nl). Zou Kifid nu wél oordelen dat de consument alle belang heeft bij de door hem opgevraagde informatie?

ZLK
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2025 22:21

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door ZLK »

Ik krijg steeds een generiek Q&A antwoord in antwoord op mijn verzoek(en) tot inzage:

Hartelijk dank voor uw bericht.
Uw bedrag is tot stand gekomen als resultaat van schikkingsonderhandelingen met de verzekeraar.
Het compensatie bedrag is afhankelijk van verschillende factoren. Zo is de hoogte van het bedrag onder andere afhankelijk van het soort product en of de verzekeraar hierover belasting verschuldigd is.
Deze vergoeding is een mooi resultaat wat wij na 15 jaar procederen en na lange onderhandelingsgesprekken voor u hebben kunnen realiseren. Wij adviseren u daarom om met het voorstel akkoord te gaan.



Mijn Aegon Koersplan had een looptijd van 1998 tot 2013. Bij de aanvang van dit product werd mij een eindkapitaal geprojecteerd tussen fl. 36.900 (€16.742,94) en fl. 47.600 (€21.598,94), afhankelijk van het rendement. Het werkelijke eindkapitaal bedroeg echter slechts €9.940,53. Dit betekent dat ik minimaal €6.802,41 ben misgelopen.

EUR 468 is een lachtertje.

Carel51
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 nov 2012 09:20

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door Carel51 »

Beste ZLK

Zit in ongeveer dezelfde situatie. Ik heb zelfs 3 Koersplannen en heb gelukkig door tussenkomst van Stichting: KoersplanDewegKwijt een kleine compensatie ontvangen. Ook ik ga deze fooi niet accepteren. De dood of de gladiolen. Dit was het antwoord wat ik vandaag heb teruggestuurd naar Consumentenclaim:

Goedemorgen,

Als reactie op uw mail met o.a.:
“Wij hebben in opdracht van duizenden cliënten geprocedeerd en kwamen tot een schikking. Daarbij zijn wij hier 15 jaar mee bezig geweest.”
u zult met me eens dat alleen al het reageren op dit voorstel aan een erg kort tijdsbestek hangt. 14 dagen om te reageren!!
De “belangenbehartigers” zijn 15 jaar bezig geweest en nu is er ineens haast.
Het aangeboden voorstel van compensatie is blijkbaar standaard Є468 erg vreemd.Ik zelf heb al 3 verschillende koersplan overeenkomsten,
Het aangeboden voorstel van compensatie is erg mager ± 10%.
U schrijft: “Toch raden wij zelf procederen erg af.”Als er < dan 90% akkoord gaan, laat deze belanghebbende dan aan hun lot over? Vreemde gang van zaken.
Verder is vreemd/dubieus dat Ab Flipse van https://www.woekerpolis.nl/ precies op het moment van de compensatie is gestopt als voorzitter en je via de mail niet meer kan reageren naar hem.

Ben benieuwd of ik nog een reactie krijg.

Fonzie65
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2025 09:05

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door Fonzie65 »

Ik heb net als vele anderen een compensatievoorstel ontvangen voor mijn Woekerpolis bij ASR. (geen Spaarbeleg-product) Het compensatievoorstel is ongeveer 10% van de werkelijk geleden schade. En het zal weinigen verbazen dat dit volkomen ontoereikend is.
Ik heb bij de Stichting Woekerpolis en de (Stichting?) Consumentenclaim gevraagd of ik inzage kan krijgen in de berekening. Maar tot dusverre wil geen van deze organisaties openheid van zaken geven. Ik heb mij nooit aangemeld bij Consumentenclaim, en vind het zeer vreemd dat zij nu opeens mijn belangen vertegenwoordigen en geen openheid van zaken willen geven.
Ik ben door deze gang van zaken en de volstrekt ontoereikende compensatievergoeding niet van zins om dit voorstel te accepteren, maar weet niet goed welke vervolgstappen ik kan zetten. Wie weet dat wel? En heeft het zin op ons (opnieuw) te organiseren om op zijn minst transparantie te eisen en in te zetten op een beter voorstel?

Carel51
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 nov 2012 09:20

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door Carel51 »

Miss. is het een idee om deze fooi die ze nu na jaren door onze strot willen duwen onder de aandacht te brengen van Rogier de Haan van omroep Max.https://www.maxvandaag.nl/columnisten/rogier-de-haan/

Frans Oudeweg
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2025 15:54

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door Frans Oudeweg »

Ik heb vandaag ook de herinnering gekregen om antwoord te geven.

2 "Waardeye" Beleggingsverzekering bij ASR sinds 2000:
één KEW om de hypotheek t.w.v. bijna 2 ton af te lossen;
  deze loopt nog t/m 2028 en staat nu op bijna 90 mille.
en één "lijfrente" verzekering als 'appeltje voor de dorst';
  deze loopt ook tot 2028 en staat op 65 mille (80 beoogd).

De KEW loopt dus behoorlijk achter op het gestelde doel...
Heb een voorstel ontvangen van resp. 13,5 en 1,5 mille.
En ik denk dat ik maar mijn handtekening ga zetten.

Tja, genaaid voor ± 80 mille, door de "financiële adviseurs".
Ik zie 'm nog zitten. Een jonkie, net als ik toen, met een map vol paperassen.
Ik wilde een spaarhypotheek, maar nee, dat raadde hij mij af. "Beleggings-hypotheken, die zijn veel beter en meer van deze tijd. Kan niet mis gaan, eigenlijk hetzelfde. Maak je geen zorgen." Ik weet nog dat hij snel wat Excel-cijfers liet zien, wat erbij krabbelde en toen vroeg of ik als prille ZZP-er nog voor een "appeltje voor de dorst" wilde gaan sparen ? Ja hoor, toe maar. De deals werden beklonken.

Vreemd genoeg heb ik nooit de aanduiding van "doelkapitaal" in mijn overzichten gezien. Alsof ASR dat liever niet wil(de) weten of laten weten ? Het "verwachte eindkapitaal" van de KEW staat wèl vermeld en houdt in dat ik straks een kleine 80 mille tekort kom om de lening af te lossen. Da's toevallig het bedrag van de lijfrente-polis, maar daar had ik die niet voor bedoeld. En het is maar de vraag of ik dat spaarpotje mag opbreken om bij een schuld aan te passen. Hoe dan ook: als ik een nieuwe lening moet afsluiten dan betaal ik de rente wel met die lijfrente-uitkering. Dan maar geen appeltje...

Fonzie65
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2025 09:05

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door Fonzie65 »

jammer dat je op dit forum niet op elkaar kunt reageren, want ik wil graag mijn steun uitspreken voor het idee van Carel51 om naar buiten te treden met het karige compensatievoorstel en het gebrek aan transparantie. Via Max of nog beter ... via Radar!

Moneyman
Berichten: 32332
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fonzie65 schreef:
30 jan 2025 12:00
jammer dat je op dit forum niet op elkaar kunt reageren...
Huh? Dat is precies wat je nu doet...

Thijs124
Berichten: 2026
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Je hebt zelfs op 2 manieren gereageerd. Met zijn bijdrage als leuk te bestempelen en jouw reactie.

Hulsbergen
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2025 12:07

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door Hulsbergen »

Woekerpolis gaat vrolijk door Ook ik ben in het gelukkige :| bezit van een Aegon woekerpolis. Van stichting woekerpolis ook een compensatievoorstel gekregen. Een sigaartje uit eigen doos gewoon lachwekkend! Aangezien de polis nog loopt en ik eind vorig jaar de nota kreeg voor de storting van dit jaar zakte mijn broek af toen ik las dat er dik 50 % ingehouden wordt............. Toen ik Aegon belde adviseerde de Aegondame om te stoppen met dit product en benadrukte ze dat het geen woekerpolis is. Stoppen is echter geen optie aangezien het opgebouwde kapitaal dan verdampt. Wat nu?? Ik weet het niet.

29 jan 2025 13:18

ZLK
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2025 22:21

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door ZLK »

Ik sluit me graag aan. Klacht ingediend bij vereniging woekerpolis. Krijg steeds generieke antwoorden op verzoek tot inzage van berekening. Weet niet goed wat te doen nu.

Carel51
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 nov 2012 09:20

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door Carel51 »

Aan ZLK en andere Koersplan gedupeerden:
Ook ik ben niet tevreden met de compensatie van consumentenclaim. In het bijzonder: Koersplan. Ik ben aangesloten bij www.woekerpolis.nl
die de mail heeft uitgezet! Apart. Als je zo lang bezig bent voor compensatie en je noemt jezelf “belangenbehartiger”dan vind ik een vast bedrag van Euro 468 voor elke polis een lachertje. Ik denk dat we de krachten moeten bundelen. Gaf al eerder aan dat Rogier de Haan als ombudsman van omroep Max. https://www.maxvandaag.nl/columnisten/rogier-de-haan/
veel voor elkaar krijgt bij klachten van financiële aard. Denk daarbij aan zijn succes voor Samenvallende diensttijd. Verder kunnen we de dwaling onder de aandacht brengen van het programma Radar: https://radar.avrotros.nl/tag/antoinett ... enberg-403
SAMEN STAAN WE STERK.

yeroon
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2025 16:47

Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg

Ongelezen bericht door yeroon »

Wij hebben onze woekerpolis Levensloop wonen van Aegon (nu ASR) aangemeld bij vereniging Woekerpolis.

inmiddels een compensatievoorstel ontvangen van de Consumentenbond Claimservice die de afhandeling uitvoert.

Wat schetst mijn verbazing: op geen enkele wijze een transparante verklaring in de vorm van een cijfermatige onderbouwing, het geboden compensatiebedrag is een schijntje.

Ik heb berekend mijn misgelopen rendement een factor 2 tot 6 hoger zou moeten zijn dan wat nu wordt geboden.

De begeleidende tekst is er op gefocust om claimhouders snel akkoord te laten gaan, (90% moet immers akkoord gaan!)

Ik vind het gewoon niet uit te leggen dat de verklaring op de website van de consumentenbond claimservice eruit bestaat dat het nou eenmaal te ingewikkeld is om voor iedereen een onderbouwing te geven. Nog steeds geen transparantie dus. Ik heb gebeld en gemaild maar ik verwacht geen fatsoenlijk antwoord meer.

Het lijkt een slechte deal.

Zoals ik het nu zie:
- de grote verzekeraars zijn bij de rechters meerdere malen in het ongelijk gesteld.
- de claimclubs hebben bij de rechter gelijk gekregen en wij moeten gecompenseerd worden op teveel betaalde kosten én misgelopen rendement. Daarbij is het de verzekeraars zeer te verwijten dat zij niet transparant over kosten zijn geweest.
- de claimclubs werken op basis van 10% van de compensatie, no-cure-no-pay.
- veel claimhouders zijn inmiddels op leeftijd en dreigen te gaan overlijden, dit betekent verlies van inkomsten voor de claimclubs. Zij willen nu gewoon de zaak afronden, de verzekeraars hebben gedreigd om nog verder te traineren door weer in cassatie te gaan.
- na uitspraak rechter daalden de beurskoersen van een aantal verzekeraars en wilden ze de deal direct afronden.
- de claimclubs zijn nu de leden aan het pushen om akkoord te gaan met een slecht voorstel. ze moeten 90% akkoord halen anders moeten ze doorprocederen om nog inkomsten te krijgen.

Als je het goed beschouwd hebben we gewonnen voor de rechter en worden we toch nog steeds afgescheept met een schijntje. De consumentenbond en andere figuren uit de claimclub wereld doen samen met de verzekeraars alsof er een super goede deal tot stand is gekomen. Maar ik vind inmiddels ook kritische commentaren waar dit wordt tegengesproken.

De politiek heeft tijdens de kredietkrisis het niet aangedurfd om maatregelen te nemen tegen de grote verzekeraars uit angst dat er meer financiële instellingen zouden gaan omvallen.
Het woekerpolis dossier is inmiddels 20 jaar oud, en er zijn ontzettend veel slachtoffers en geen fatsoenlijke oplossing.

Na 20 jaar is deze uitkomst een grote schande voor onze rechtstaat. Ik ben erg teleurgesteld. Ook in de politiek die haar kaken ook nu waarschijnlijk weer stijf op elkaar zal blijven houden.

bronnen:
https://www.infinance.nl/artikel/rene-g ... orstellen/
https://renegraafsma.nl/telegraafsma-72 ... ekerpolis/
https://archive.is/do9IZ
https://radar.avrotros.nl/artikel/uitze ... ssen-54947

Hoe zien jullie dit en wat is jullie ervaring met de voorgestelde compensatie bedragen?

Plaats reactie