Maar als je netto bijna niks betaalt, waarom zouden mensen dan nog van zorgverzekeraar wisselen? En als de meesten uiteindelijk toch niet meer gaan wisselen, waarom zijn er dan zoveel verschillende verzekeraars?
Dan zou je eerder kiezen voor een systeem van regionale verzekeraars, die gebruik kunnen maken van de contracten van zorgverzekeraars met zorgverleners uit andere regio's. Hooguit drie of vier verzekeraars per regio, met ieder hun eigen doelgroep. Scheelt alweer een hoop onderhandelingen en een hoop administratie.
Wat ga jij betalen als de zorgpremie volledig inkomensafhankelijk wordt?
-
-
Re: Wat ga jij betalen als de zorgpremie volledig inkomensafhankelijk wordt?
Als je dat met 11.000 bruto in de maand niet kunt opvangen,dan leef je op te grote voet.Moneyman schreef: ↑31 dec 2024 10:30Als je dat zonder nivellering in zou voeren, is het overigens ook voer voor enorme problemen. Een gezin met een prima inkomen van bijvoorbeeld 2x 5.500 euro bruto per maand, gaat ineens 2x 430 euro per maand betalen. In plaat van de huidige 300 euro per maand is dat ineens 860 euro per maand. Dat wordt niet gedempt door toeslagen, dus de verhoging is in een klap 560 euro per maand. Dat is een impact die veel gezinnen helemaal niet kunnen hebben, ook niet als ze in de hogere inkomensklasse zitten.
De gemiddelde werkelijke zorgkosten per maand zijn ongeveer 450 euro pp.
Met zo'n inkomen mag je toch minimaal verwachten dat je de daadwerkelijke kosten betaalt.
Ik werk,geheel vrijwilliger,15 uur per week.
Na 40 jaar fulltime de laatste jaren stapje terug.
Van 800 euro in de maand,kan ik wel leven.
Krijg daardoor maximale zorgtoeslag, sinds kort,voor het eerst in mijn leven.
Netto betaal ik zo'n 35 euro.
Voor de laagste inkomens verandert er dus niets.
Jaren geleden wilde men dit al invoeren, maar de VVD hield het tegen, goh,wat verrassend.
Solidariteit kunnen ze zo langzamerhand wel uit het woordenboek schrappen.
Nu de boetes nog inkomensafhankelijk maken zoals in de meeste andere Europese landen al wel het geval is.
Soms beperkt,maar er zijn ook voorbeelden van tonnen boete voor te hard rijden, ik dacht in Finland, directeur Nokia.
Re: Wat ga jij betalen als de zorgpremie volledig inkomensafhankelijk wordt?
De gehele zorg is een ontoelaatbaar verdienmodel geworden voor heel wat louche bedrijfjes en personen. Dit varieert van zorgmanagers bij zorginstanties tot die figuren die PGB's van clienten beheren. Tevens is de verkwisting bij zorgverzekeraars onbegrijpelijk. Zie alleen de eindeloze reclames die eind december altijd in de media verschijnen. En dan krijgen ze het ook nog voor elkaar om bepaalde sporten te sponsoren. Complete waanzin. Daar betalen wij die premies dus voor.