Loonbeslag

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Papegaaiduiker

Re: Loonbeslag

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Ben wel benieuwd, ik heb me er niet in verdiept, maar is het mogelijk dat men in gemeenschap van goederen trouwt met een een vooraf opgenomen uitsluitingsclausule dat ieder die de schulden maakt, ook bij de schuldenaar blijft? Of is het een vreemd iets wat ik vraag?

EDIT: Laat maar, onder huwelijkse voorwaarden is het mogelijk na 2018, ervoor is niet duidelijk.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
20 jan 2025 18:47
Moneyman schreef:
20 jan 2025 18:00
Ik_weet_niet_alles schreef:
20 jan 2025 17:53
Het is de vraag of de schuld van de ex is meegegaan in de schuldsanering. Als deze schuld is verzwegen bij het aangaan van de WSNP dan valt deze niet onder de schuldsanering en blijft deze gewoon opeisbaar.
Ook hier: waarom verzin je er zaken bij die helemaal niet spelen? Uit de OP blijkt duidelijk dat de schuld wel degelijk meegegaan is in de WSNP.
Waar lees je dat dan? Ik lees enkel dat er helemaal niets betaald is, dat suggereert het tegendeel.
Er is sprake van een schone lei, die voor deze vordering werking heeft. Daarmee ben je er al.

Los daarvan is het sowieso totaal onlogisch dat de vordering niet meegegaan zou zijn. Niet alleen omdat de vrouw dan juist een hele grote vordering, waar ze het meeste last van heeft, zou hebben verzwegen (wat niet haar belang is), maar ook omdat dergelijke vorderingen in de praktijk eigenlijk gewoon altijd meegaan. Dit soort vorderingen wordt niet door alle betrokkenen, inclusief de bewindvoerder, de schuldeiser en de gerechtsdeurwaarder, over het hoofd gezien.

Moneyman

Papegaaiduiker schreef:
20 jan 2025 20:19
EDIT: Laat maar, onder huwelijkse voorwaarden is het mogelijk na 2018, ervoor is niet duidelijk.
Ervoor kon het niet. Althans, je kon het wel afspreken, maar dat had geen werking tegenover derden, alleen tegenover elkaar. Waarmee je exact dezelfde situatie hebt als nu.

Papegaaiduiker

Moneyman schreef:
20 jan 2025 20:59
Papegaaiduiker schreef:
20 jan 2025 20:19
Ervoor kon het niet. Althans, je kon het wel afspreken, maar dat had geen werking tegenover derden, alleen tegenover elkaar. Waarmee je exact dezelfde situatie hebt als nu.

Pfff, dan mogen veel mensen blij zijn dat het nu wel mogelijk is. Ik vind het maar een nare gedachte om in dezelfde situatie als TS te zitten. De beste man kan hierdoor geen kant op. Ex-vrouw is gevrijwaard van de gemaakte schulden (zowel vóór als tijdens het huwelijk) en TS mag blijven bloeden. Een beroep op verjaring kan inderdaad de pijn ietwat verzachten, maar hoe dan ook, hij zal ondanks dat toch maar blijven moeten betalen.

Brrr, het idee van een huwelijk en de bijkomende juridische consequenties zorgen ervoor dat mijn nekharen overeind gaan staan.

Moneyman

Vermogensrechtelijk is een huwelijk in gemeenschappelijk van goederen inderdaad een gedrocht :wink: Menig schuldeiser heeft er zo gratis schuldenaren bij gekregen.

Papegaaiduiker

Moneyman schreef:
20 jan 2025 21:53
Vermogensrechtelijk is een huwelijk in gemeenschappelijk van goederen inderdaad een gedrocht :wink: Menig schuldeiser heeft er zo gratis schuldenaren bij gekregen.
En dat door een financiële keuze die is gemaakt door de partners met alle mogelijke nadelige financiële gevolgen van dien bij het niet voldoen ervan...

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Ben benieuwd of TS nog terugkomt, of dat dit weer zo'n one-post-wonder is...

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Tja,nederland is soms krom,mijn vader is 16 jaar geleden overleden,en was voor de 2e keer gehuwd
Daar was een testament,vorig jaar oeverleed mijn stiefmoeder,die heeft ook een dochter
Als ik de erfenis geclaimd had,16 jaar met rente
Was zij nooit meer uit de schulden gekomen,ondanks dat ze in de wsnp zat,want die schuld was dan ontstaan bijna aan het einde van de wsnp,was dus een nieuwe schuld geworden
Ik heb dus niet geclaimd,want hoe moest zij aan 47.000 euro komen?
Ik bedoel gewoon,soms moet je je verlies nemen

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Haar moeder heeft voeger waarschijnlijm tegen haar gezegd:
Meid, trouw later maar met een rijke vent,
Want dan betaald hij een paar jaar later al je schulden, tot en met de laatste cent. :mrgreen:

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

wikop schreef:
21 jan 2025 09:58
Tja,nederland is soms krom,mijn vader is 16 jaar geleden overleden,en was voor de 2e keer gehuwd
Daar was een testament,vorig jaar oeverleed mijn stiefmoeder,die heeft ook een dochter
Was zij nooit meer uit de schulden gekomen,ondanks dat ze in de wsnp zat,want die schuld was dan ontstaan bijna aan het einde van de wsnp,was dus een nieuwe schuld geworden
Ik bedoel gewoon,soms moet je je verlies nemen
Maar waarom zou de dochter van uw stiefmoeder aansprakelijk zijn voor de erfenis die uw stiefmoeder kennelijk opgemaakt heeft? Ze had dan toch gewoon de erfenis van haar moeder kunnen weigeren?

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Speedy123 schreef:
21 jan 2025 11:35
Maar waarom zou de dochter van uw stiefmoeder aansprakelijk zijn voor de erfenis die uw stiefmoeder kennelijk opgemaakt heeft?
Die vrouw mocht het geld ook gewoon opmaken en er valt niets meer te claimen dan dan dat er is. De erfenis kan voor kinderen dus (bijna) geheel verdwijnen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

wikop schreef:
21 jan 2025 09:58
Een mogelijke keuze is dan: beneficiair aanvaarden, en als er behalve schulden niks in zit: verwerpen.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
20 jan 2025 20:56
16again schreef:
20 jan 2025 18:47
Moneyman schreef:
20 jan 2025 18:00

Ook hier: waarom verzin je er zaken bij die helemaal niet spelen? Uit de OP blijkt duidelijk dat de schuld wel degelijk meegegaan is in de WSNP.
Waar lees je dat dan? Ik lees enkel dat er helemaal niets betaald is, dat suggereert het tegendeel.
Er is sprake van een schone lei, die voor deze vordering werking heeft. Daarmee ben je er al.

Los daarvan is het sowieso totaal onlogisch dat de vordering niet meegegaan zou zijn. Niet alleen omdat de vrouw dan juist een hele grote vordering, waar ze het meeste last van heeft, zou hebben verzwegen (wat niet haar belang is), maar ook omdat dergelijke vorderingen in de praktijk eigenlijk gewoon altijd meegaan. Dit soort vorderingen wordt niet door alle betrokkenen, inclusief de bewindvoerder, de schuldeiser en de gerechtsdeurwaarder, over het hoofd gezien.
Grotendeels eens, maar wat ik dan wel raar vind, en waar ik denk dat 16again naar verwees is dat het dan wel heel vreemd is dat er in dat hele WSNP traject niets is afgelost op de schuld door de ex-vrouw als we TS mogen geloven.

Jij zit er vast dichterbij dan ik, maar ik heb nog nooit een WSNP traject gezien waar uiteindelijk niets werd afgelost aan het einde van het traject. Dat niet alles afgelost wordt is dan ook weer aannemelijk, maar je zou toch verwachten dat er op een schuld als deze, waarvan je zelf ook al aangeeft dat dit normaal gesproken over serieuze bedragen gaan, dat er dan wanneer de 'boedel' aan het einde van het traject naar rato verdeeld wordt tussen de schuldeisers dat er dan toch minimaal wat afgelost zou zijn.

Moneyman

Cro schreef:
21 jan 2025 14:09
Grotendeels eens, maar wat ik dan wel raar vind, en waar ik denk dat 16again naar verwees is dat het dan wel heel vreemd is dat er in dat hele WSNP traject niets is afgelost op de schuld door de ex-vrouw als we TS mogen geloven.

Jij zit er vast dichterbij dan ik, maar ik heb nog nooit een WSNP traject gezien waar uiteindelijk niets werd afgelost aan het einde van het traject. Dat niet alles afgelost wordt is dan ook weer aannemelijk, maar je zou toch verwachten dat er op een schuld als deze, waarvan je zelf ook al aangeeft dat dit normaal gesproken over serieuze bedragen gaan, dat er dan wanneer de 'boedel' aan het einde van het traject naar rato verdeeld wordt tussen de schuldeisers dat er dan toch minimaal wat afgelost zou zijn.
De vraag is of dat "niets" letterlijk bedoeld is. TS kan ook bedoelen dat er door zijn ex niets zelf (uit eigener beweging) is betaald. Daarnaast zijn er helaas heel veel slotuitdelingen waarbij (na aftrek van kosten bewind) percentages tussen de 0 en 1 procent uitgekeerd worden, of waarbij de WSNP (met schone lei!) wordt beëindigd omdat de kosten de betalen overstijgen.

Hieronder een recent voorbeeld waarbij de tranen je als schuldeiser in de ogen schieten:

Afbeelding

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Je zou er dan eerder voor kiezen niet mee te werken en nog even gauw een loonbeslag te regelen....

Moneyman

witte angora schreef:
21 jan 2025 19:12
Je zou er dan eerder voor kiezen niet mee te werken en nog even gauw een loonbeslag te regelen....
... en dan wordt je afgestraft met een moratorium of een dwangakkoord.

De bescherming van de schuldenaar ten opzichte van de schuldeiser is echt compleet doorgeslagen.

Papegaaiduiker

Moneyman schreef:
21 jan 2025 18:50
Cro schreef:
21 jan 2025 14:09

De vraag is of dat "niets" letterlijk bedoeld is. TS kan ook bedoelen dat er door zijn ex niets zelf (uit eigener beweging) is betaald. Daarnaast zijn er helaas heel veel slotuitdelingen waarbij (na aftrek van kosten bewind) percentages tussen de 0 en 1 procent uitgekeerd worden, of waarbij de WSNP (met schone lei!) wordt beëindigd omdat de kosten de betalen overstijgen.

Hieronder een recent voorbeeld waarbij de tranen je als schuldeiser in de ogen schieten:

Afbeelding
Moet ik hieruit afleiden dat de schuldeiser maar een schijntje van het totale bedrag terugkrijgt minus de bemiddelingskosten als de schuldenaar het WSNP-traject van ongeveer 3? jaar heeft doorlopen??? Als dit zo is, zou ik ook in tranen schieten.

En wat wordt er dan bedoeld met het intrekken van het loonbeslag? Moet de schuldeiser dat loonbeslag intrekken om nog iets van zijn geld terug te zien? Klinkt een beetje als een mes op de keel.
Laatst gewijzigd door Papegaaiduiker op 21 jan 2025 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Papegaaiduiker schreef:
21 jan 2025 19:33
Moet ik hieruit afleiden dat de schuldeiser maar een schijntje van het totale bedrag terugkrijgt als de schuldenaar het WSNP-traject van ongeveer 3? jaar heeft doorlopen??? Als dit zo is, zou ik ook in tranen schieten.
Het is niet eens meer 36 maanden, tegenwoordig is het nog maar 18 maanden... (!!) En ja, de schuldeiser krijgt na die tijd slechts 0,29% (!!) van zijn vordering :|
Papegaaiduiker schreef:
En wat wordt er dan bedoeld met het intrekken van het loonbeslag? Moet de schuldenaar dan zelf actief aangeven dat hij/zij in de WSNP zit?
Dat de schuldeiser een eventueel al gelegd beslag op moet heffen. Anders wordt dat via de rechter afgedwongen.
Papegaaiduiker schreef:
Als dit zo is, zou ik ook in tranen schieten.
En met jou vele anderen. De schuldeiser van nu is de schuldenaar van morgen.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
21 jan 2025 18:50

Afbeelding
Dat is inderdaad wel heel treurig. Eigenlijk vraagt dat gewoon om een aanpassing van de wet. Ergens zou je gewoon moeten bepalen dat een WSNP net zo lang duurt tot iemand minimaal 90% van de schuld heeft afgelost, of wanneer dat niet binnen een redelijke termijn kan dat een schone lei simpelweg niet mogelijk is, en dat men zich tijdens het traject maximaal moet inspannen om tot een zo hoog mogelijk bedrag te komen (bijvoorbeeld niet werken terwijl daar geen medische noodzaak voor is, of ontslagen worden tijdens de sanering pauzeren dan de sanering tot er weer voldoende verdien capaciteit is).

Eigenlijk belachelijk dat iemand €164k aan schulden kan maken, en dan met droge ogen durft te beweren dat er maar €479,77 afgelost kan worden en dat het dan ook afhangt van de spaar mogelijkheden van de client. Wat doet zo iemand dan tijdens dat traject, echt helemaal niets?

Edit: berekening aangepast, had initieel verkeerd gelezen.
Laatst gewijzigd door Cro op 21 jan 2025 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Papegaaiduiker

Ik begin meer en meer empathie te kweken voor schuldeisers als bedrijf zijnde. Schuldenaar maakt bijvoorbeeld tonnen schuld, bedrijf krijgt maar een fractie terug en waarschijnlijk zal dat indirect leiden tot faillissement...

Plaats reactie