Die laatste alinea is voor mij overbodig.Cro schreef: ↑25 jan 2025 14:31En op dat moment maak je dan als ouder een keuze, gordel niet om en door blijven rijden, en dus het vergrote risico op ongelukken accepteren dat daarbij komt kijken.
Of je gaat kijken naar alternatieven, kind bijvoorbeeld zelf laten fietsen, andere bakfiets, stintachtig apparaat, er zijn natuurlijk opties genoeg en het zal ook niet uit de lucht komen vallen dat het kind langzaam te groot wordt de huidige bakfiets en bijbehorende gordel.
Ik denk dat hier voornamelijk jammer is dat het kind de dupe lijkt te zijn geworden van een ongelukkige keuze van de ouder.
Babboe bakfietsen onveilig voor langere kinderen > ernstig letsel door val over lage rand van de bak
Re: Babboe bakfietsen onveilig voor langere kinderen > ernstig letsel door val over lage rand van de bak
Re: Babboe bakfietsen onveilig voor langere kinderen > ernstig letsel door val over lage rand van de bak
Ze hadden natuurlijk een verplichting moeten aangeven dat de veiligheidsgordels gebruikt moesten worden. Dan was het ook duidelijk geworden.
Heel eerlijk, ik was mij onvoldoende bewust van de risico's: de ontwerpkenmerken waren mij eerder niet bewust als gevaarlijk opgevallen voor vervoeren van langere kinderen. Het ongeluk wat we hebben meegemaakt had ik nooit voorzien.
Mijn zoon is opgegroeid in deze bakfiets. In de peuter en kleuterfase maak je gebruik van speciale zitjes en de driepuntsgordel, die leeftijd blijft niet stilzitten. Grotere mensen (Babboe zei eerder zelfs tot 99 jaar meen ik) vervoer je los, want daar wordt ook geen driepuntsgordel meer voor gemaakt, en die zitten natuurlijk stil (laatste was mijn aanname). Om me heen (schoolplein) zitten alle langere kinderen bij dit type bakfiets los, ik zag er ook een aantal keer iemand een volwassene in vervoeren. Alleen gewicht is een exclusiecriterum. Die afstand tussen de rand en het bankje lijkt bij peuters/kleuters best groot, dat is ook wat ik gewend was. Ik vervoerde alleen nog maar kleuters in de bakfiets, om redenen is mijn oudste er 1x in meegegaan. Na het ongeluk heb ik de rand opgemeten en besef ik me dat de rand voor hem veel te laag is en zijn kantelpunt anders ligt.
Een waarschuwingssticker of instructie (net zoals op mijn trampoline) had voor bewustwording gezorgd in mijn geval.
Jullie lezen mijn hele ervaring ook retrospectief. Je weet niet of je zelf alles tevoren had voorzien, dat kun je achteraf ook niet meer zeggen.
Daarom pleit ik voor meer bewustwording op welke manier dan ook.
In NL is er geen gordelplicht, waardoor een verplichting afgeven moeilijk is. Maar het had, ook in kader van bewustwording, wel gescheeld als Babboe gordels beschikbaar had gemaakt voor langere personen. Of desnoods een waarschuwingssticker op de bak had geplakt.
Integendeel. Als Babboe gordels had gemaakt voor lange kinderen die niet meer met de bakfiets vervoerd zouden moeten worden, juist dan zouden ze nalatig zijn geweest.
Kinderen zet je in de bakfiets vast met de gordels. Als dat niet meer gaat, dan moet het kind niet meer per bakfiets vervoerd worden.
Dat is flauw. Niemand vervoer je los in een bakfiets. Dat is levensgevaarlijk. Dat een olijke reclame uiting zegt tot 99 jaar, maakt het niet dat de bakfiets ineens geschikt is om volwassen mensen mee te vervoeren. Als een zorginstelling besluit het busje te vervangen voor een bakfiets om de bejaarden zo los in de bak naar het ziekenhuis te fietsen, is het land te klein. Werkelijk iedereen zou er schande van spreken. Als de politie het zou zien, zouden ze meteen ingrijpen.Grotere mensen (Babboe zei eerder zelfs tot 99 jaar meen ik) vervoer je los
Bakfietsen zijn om kleine kinderen in te vervoeren, dat snapt iedereen. Daarom ziet u op alle reclame foto's op de site van de fabrikant alleen maar kleine kindertjes erin zitten, met de gordel om. En meestal ook netjes met een helm op.
Zie de Babboe site:
https://www.babboe.nl/bakfiets-veiligheid
De berijder en passagiers (indien van toepassing) moeten tijdens het rijden een goed passende helm dragen. Passagiers moeten goed worden vastgemaakt met veiligheidsgordels.
De veiligheidsgordels zijn bedoeld voor personen met maximaal 116,5 cm lichaamslengte of een maximaal gewicht van 22 kg. Wanneer de passagier niet in de gordels past, dient deze ook niet vervoerd te worden. De berijder moet ten allen tijde de veiligheidsgordels controleren voor aanvang van de rit.
Had dat niet duidelijker gecommuniceerd moeten worden? Lengtebeperking is zelfs in tegenspraak met de eigen site:Speedy123 schreef: ↑27 jan 2025 07:46De berijder en passagiers (indien van toepassing) moeten tijdens het rijden een goed passende helm dragen. Passagiers moeten goed worden vastgemaakt met veiligheidsgordels.
Zie de Babboe site:
De berijder en passagiers (indien van toepassing) moeten tijdens het rijden een goed passende helm dragen. Passagiers moeten goed worden vastgemaakt met veiligheidsgordels.De veiligheidsgordels zijn bedoeld voor personen met maximaal 116,5 cm lichaamslengte of een maximaal gewicht van 22 kg. Wanneer de passagier niet in de gordels past, dient deze ook niet vervoerd te worden. De berijder moet ten allen tijde de veiligheidsgordels controleren voor aanvang van de rit.
https://www.babboe.nl/blog/tot-welke-le ... driewieler
Het is inderdaad niet handig om oude reclame blogs te laten staan op de website. Sowieso zouden marketeers hun eigen producten wel beter mogen/moeten kennen voordat ze dit soort blogs gaan schrijven.16again schreef: ↑27 jan 2025 08:33Had dat niet duidelijker gecommuniceerd moeten worden? Lengtebeperking is zelfs in tegenspraak met de eigen site:
Echter al sinds 2019 staat er duidelijk bij de veiligheidsinstructies dat de gordel en een helm ten zeerste aanbevolen worden. Tegenwoordig staat er zelfs expliciet dat er zonder gordel geen kinderen vervoerd moeten worden met de bakfiets.
De veiligheidsinstructies staan bij het bakfietsen overzicht. Dus zodra u de bakfietsen selecteert, krijgt u ook de uitgebreide veiligheid instructies te zien.
En uiteindelijk heeft een ieder ook een eigen verantwoordelijkheid. Los vervoeren in een bakfiets betekent bij een calamiteit dat de kinderen al snel door de bak vliegen. Dat kan bij een aanrijding zijn maar ook bij een glij partij, een scherpe bocht of bij abrupt remmen. Wanneer een kind gaat staan of over de bak gaat hangen, dan kan een kind er zelfs uitvliegen.
Precies en dat laatste had ik graag willen weten voor het ongeluk. Dat staat er volgens de NVWA pas op na alle recente ongelukken.Speedy123 schreef: ↑27 jan 2025 07:46Integendeel. Als Babboe gordels had gemaakt voor lange kinderen die niet meer met de bakfiets vervoerd zouden moeten worden, juist dan zouden ze nalatig zijn geweest.
Kinderen zet je in de bakfiets vast met de gordels. Als dat niet meer gaat, dan moet het kind niet meer per bakfiets vervoerd worden.
Dat is flauw. Niemand vervoer je los in een bakfiets. Dat is levensgevaarlijk. Dat een olijke reclame uiting zegt tot 99 jaar, maakt het niet dat de bakfiets ineens geschikt is om volwassen mensen mee te vervoeren. Als een zorginstelling besluit het busje te vervangen voor een bakfiets om de bejaarden zo los in de bak naar het ziekenhuis te fietsen, is het land te klein. Werkelijk iedereen zou er schande van spreken. Als de politie het zou zien, zouden ze meteen ingrijpen.Grotere mensen (Babboe zei eerder zelfs tot 99 jaar meen ik) vervoer je los
Bakfietsen zijn om kleine kinderen in te vervoeren, dat snapt iedereen. Daarom ziet u op alle reclame foto's op de site van de fabrikant alleen maar kleine kindertjes erin zitten, met de gordel om. En meestal ook netjes met een helm op.
Zie de Babboe site:
De berijder en passagiers (indien van toepassing) moeten tijdens het rijden een goed passende helm dragen. Passagiers moeten goed worden vastgemaakt met veiligheidsgordels.De veiligheidsgordels zijn bedoeld voor personen met maximaal 116,5 cm lichaamslengte of een maximaal gewicht van 22 kg. Wanneer de passagier niet in de gordels past, dient deze ook niet vervoerd te worden. De berijder moet ten allen tijde de veiligheidsgordels controleren voor aanvang van de rit.
Dat stond er vroeger inderdaad niet op echter het volgende stond er vroeger wel al op:Valley schreef: ↑27 jan 2025 09:16
Zie de Babboe site:
De berijder en passagiers (indien van toepassing) moeten tijdens het rijden een goed passende helm dragen. Passagiers moeten goed worden vastgemaakt met veiligheidsgordels.Precies en dat laatste had ik graag willen weten voor het ongeluk. Dat staat er volgens de NVWA pas op na alle recente ongelukken.De veiligheidsgordels zijn bedoeld voor personen met maximaal 116,5 cm lichaamslengte of een maximaal gewicht van 22 kg. Wanneer de passagier niet in de gordels past, dient deze ook niet vervoerd te worden. De berijder moet ten allen tijde de veiligheidsgordels controleren voor aanvang van de rit.
Voor mij is dat duidelijk genoeg, geen kinderen in de bakfiets zonder gordel. Maar zoals again16 al aangaf, het is erg slordig dat de Babboe marketeers in hun verkoop blogs de gordels niet serieus nemen. Dat kan mensen op het verkeerde been zetten en vervelende gevolgen hebben.Veiligheidsgordels voor kinderen zijn in bakfietsen niet wettelijk verplicht. Om te voorkomen dat kinderen onverwachts gaan opstaan en om ervoor te zorgen dat ze beter beschermd zijn in het verkeer, raden wij aan om kinderen altijd vast te zetten met de driepuntsgordel voor een betere veiligheid in de bakfiets. Zo kunnen ze minder gemakkelijk van het bankje glijden tijdens het remmen. Alle bakfietsen van Babboe zijn uitgerust met driepuntsgordels.
-
Nou ben ik niet zo heel goed in leeftijden, maar dat kind schat ik eerder in op 10 als op 4.16again schreef: ↑27 jan 2025 08:33Had dat niet duidelijker gecommuniceerd moeten worden? Lengtebeperking is zelfs in tegenspraak met de eigen site:
Anyway: de site is dus recent aangepast, dus daar is inmiddels geen 'winst' meer te behalen. Kun je je alleen nog afvragen of Babboe aansprakelijk gesteld kan worden voor het gebrek aan informatie.
Die veiligheidsinstructie is aangepast na het ongeluk en ver nadat ik mijn bakfiets kocht. Er was bij ons sprake van normaal gebruik, geen glijpartij, botsing of aanrijding of scherpe bocht. De fiets is gewoon ongeschikt voor langere kinderen, vanwege her kantelpunt van langere kinderen icm de lage ontwerprand. En blijkbaar was dat al jullie conclusie, en de mijne pas na het ongeluk.Speedy123 schreef: ↑27 jan 2025 08:46Het is inderdaad niet handig om oude reclame blogs te laten staan op de website. Sowieso zouden marketeers hun eigen producten wel beter mogen/moeten kennen voordat ze dit soort blogs gaan schrijven.16again schreef: ↑27 jan 2025 08:33Had dat niet duidelijker gecommuniceerd moeten worden? Lengtebeperking is zelfs in tegenspraak met de eigen site:
Echter al sinds 2019 staat er duidelijk bij de veiligheidsinstructies dat de gordel en een helm ten zeerste aanbevolen worden. Tegenwoordig staat er zelfs expliciet dat er zonder gordel geen kinderen vervoerd moeten worden met de bakfiets.
De veiligheidsinstructies staan bij het bakfietsen overzicht. Dus zodra u de bakfietsen selecteert, krijgt u ook de uitgebreide veiligheid instructies te zien.
En uiteindelijk heeft een ieder ook een eigen verantwoordelijkheid. Los vervoeren in een bakfiets betekent bij een calamiteit dat de kinderen al snel door de bak vliegen. Dat kan bij een aanrijding zijn maar ook bij een glij partij, een scherpe bocht of bij abrupt remmen. Wanneer een kind gaat staan of over de bak gaat hangen, dan kan een kind er zelfs uitvliegen.
Urban Arrow zit je echt in totaan je oksel. Die hebben daar duidelijk over na gedacht.
Beter gezegd: die hebben een andere keuze gemaakt. Als koper moet je kijken wat bij je past. Wil je een makkelijk instap, dan is een lage bak handig. wil je grotere kinderen of meer veiligheid, dan is een hogere bak handig. Een product is altijd een keuze met bepaalde eigenschappen.
Als je een herenfiets koopt, en je valt omdat je voet achter de stang blijft hangen, dan zeg je toch ook niet: "die verkoper met een damesfiets, die heeft daar duidelijk over nagedacht"?
BL2
vindt dit leuk
Nou ik heb er vantevoren zelf niet over nagedacht, ook omdat je als ouder meestal zo'n fiets koopt als je kinderen nog erg jong en klein zijn. Urban Arrow en Babboe City-e leken voor mij destijds op elkaar (behalve in prijs). Bakhoogte en bv manier van instappen leken mij ook op elkaar. Echter, bij de Urban Arrow is de zitdiepte véél lager. Achteraf veel veiliger en vind ik goed doordacht ja. Juist omdat dit kenmerk mij niet negatief was opgevallen bij aanschaf van de City-e.Moneyman schreef: ↑27 jan 2025 10:12Beter gezegd: die hebben een andere keuze gemaakt. Als koper moet je kijken wat bij je past. Wil je een makkelijk instap, dan is een lage bak handig. wil je grotere kinderen of meer veiligheid, dan is een hogere bak handig. Een product is altijd een keuze met bepaalde eigenschappen.
Als je een herenfiets koopt, en je valt omdat je voet achter de stang blijft hangen, dan zeg je toch ook niet: "die verkoper met een damesfiets, die heeft daar duidelijk over nagedacht"?
Iemand kan het altijd proberen. Uiteindelijk zal de rechter dan afwegen of een bakfiets rijder geacht wordt te weten dat de gordels gebruikt moeten worden. Dat een kind een helm op zou moeten hebben.witte angora schreef: ↑27 jan 2025 09:40Nou ben ik niet zo heel goed in leeftijden, maar dat kind schat ik eerder in op 10 als op 4.16again schreef: ↑27 jan 2025 08:33Had dat niet duidelijker gecommuniceerd moeten worden? Lengtebeperking is zelfs in tegenspraak met de eigen site:
Anyway: de site is dus recent aangepast, dus daar is inmiddels geen 'winst' meer te behalen. Kun je je alleen nog afvragen of Babboe aansprakelijk gesteld kan worden voor het gebrek aan informatie.
ANWB:
Gordels: De meeste bakfietsen hebben standaard driepuntsgordels, zodat je je kinderen veilig kunt vervoeren.
Helm: Kies je voor een elektrische variant? Dan heb je vaak een hogere snelheid, dus veiligheid boven alles, doe je kind(eren) een fietshelm op.
Babboe (voor de recentelijke update):
Om te voorkomen dat kinderen onverwachts gaan opstaan en om ervoor te zorgen dat ze beter beschermd zijn in het verkeer, raden wij aan om kinderen altijd vast te zetten met de driepuntsgordel voor een betere veiligheid in de bakfiets. Zo kunnen ze minder gemakkelijk van het bankje glijden tijdens het remmen.
Het dragen van een fietshelm is in Nederland zowel voor volwassen als kinderen niet wettelijk verplicht. Toch wordt het bij het fietsen op bakfietsen veelvuldig gedaan. In het geval dat het tot een ongeval komt, vangen de hoge zijpanelen van de bakfiets voor een groot deel de val op, maar het dragen van een helm zorgt voor nog meer veiligheid.
Kan me wel voorstellen dat je er, als je kids nog heel klein zijn, niet direct aan denkt of het ook nog past als ze groter zijn. En als ze dan eenmaal groter zijn, moet er ook nog maar net een moment komen dat je je wel realiseert dat het misschien niet veilig meer is. Op het moment dat de gordels niet meer pasten, zou dat een logisch moment geweest kunnen zijn. Maar goed, dat is niet gebeurd blijkbaar.
Ik hoop vooral dat het weer goed gaat met je zoon en dat dit topic wellicht andere mensen aan het denken zet.
Ik hoop vooral dat het weer goed gaat met je zoon en dat dit topic wellicht andere mensen aan het denken zet.
Ik heb er helaas niet aan gedacht dat dit kon gebeuren, op een recht autovrij stuk. Ging alleen even door het park heen en terug op recht fietspad. Ja nu achteraf. En daarom blijft de film zich in mijn hoofd natuurlijk ook steeds afspelen, spoel ik terug en zeg ik: blijf jij maar even thuis, ik ben over 10 minuutjes terug. Er zitten geen gordels in voor de langere kinderen en de rand is te laag. Als je meerijd val je eruit en is de vraag of je de rest van je leven nog normaal kan functioneren.
Dankjewel voor je wensen voor mijn zoon.
Dankjewel voor je wensen voor mijn zoon.
Heel veel sterkte, niet alleen voor je zwaar getroffen zoon, maar ook bij het een plekje geven van je eigen psychische schade.
Valley
vindt dit leuk
Denkt u er overigens wel aan dat u de helm van uw zoon per direct vervangt? Deze is na het ongeval onbruikbaar geworden