En normaal gesproken zorg je er wel voordat je de verbinding niet verzadigd wanneer je juist wel met Citrix, RDS, Teams of andere latency gevoelige applicaties bezig gaat of moet.
Ik heb er nooit bewust over nagedacht, maar heb nooit problemen gemerkt wanneer er gestreamd en gegamed wordt terwijl ik zit te Team-en in Citrix.
Het is dankzij 16again dat ik weet dat ik een (te?) hoge pingtijd heb Dus nu wil ik gelijk ook meer weten
Wel slightly offtopic, maar toch (voor mij) leerzaam
Die pingtijd gaat pas echt omhoog als iets de lijn helemaal vol trekt. Zoals de speedtest. Bij gaming en streaming gebeurt dat niet, dat heeft dus nauwelijks effect op ping-tijd
Ik snap werkelijk niet waarom TS geen gebruik heeft gemaakt van zijn bedenktijd
Tot 14 KALENDER dagen na de start van je abonnement, of ontvangst van je apparaat kun je een online/telefonische bestelling GRATIS annuleren.
De externe callcenters die voor Ziggo bellen, richten zich vaak op kleine zelfstandigen omdat die een zakelijke overeenkomst aangeboden krijgen. Normaliter heb je dan geen consumentenrechten. Bij energiecontracten gelden voor thuiswerkende ZZPers echter wel consumentenrechten. Of dat voor telecom ook zo is, weet ik niet.
Dat die callcenters glasvezel als argument gebruiken, kan ik bevestigen. Ik ben afgelopen jaar al twee keer gebeld door zo'n gladde prater met babbeltrucs. Dat de papieren contracten iets anders vertellen, bevestigt dat misleidende omissie inmiddels redelijk gemeengoed is bij telemarketing. Dat is een oneerlijke handelspraktijk. Ziggo weet dat.
Die pingtijd gaat pas echt omhoog als iets de lijn helemaal vol trekt. Zoals de speedtest. Bij gaming en streaming gebeurt dat niet, dat heeft dus nauwelijks effect op ping-tijd
Oftewel: het is in de praktijk geen probleem.
In de regel niet nee, tenzij je ergens een piraat in spe in huis hebt die bijv. met torrents / nieuwsgroepen of via andere middelen flink gaat lopen down of uploaden terwijl jij aan het werk bent, dan kan je het mogelijk wel gaan merken.
Het probleem is:
Een kabel aanleggen tot of
een kabel aanleggen tot en met.
Dit hebben we ook bij afspraken:
op vakantie gaan van 1-2-2025 tot 23-2-2025
betekent dat de vakantie tot en met 22-2-2025 loopt.
op 23-2-ben je weer terug op je werk bijvoorbeeld.
op vakantie gaan van 1-2-2025 tot en met 23-2-2025
betekent dat de vakantie tot en met 23-2-2025 loopt
op 24-2-2025 ben je weer terug op je werk.
Tot aan de meterkast betekent dat er niet in de meterkast wordt aangelegd.
Dan zou er moeten staan of gezegd worden: tot en met in de meterkast.
Bij ons heeft KPN de glasvezelkabels aangelegd tot aan de straat. Een ander bedrijf heeft doorgetrokken tot en met in de tuin. En Ziggo heeft de zaak tot en met in de meterkast doorgetrokken en de televisie aangesloten.
Mensen gaan vaak de boot in met het begrip tot en tot en met.
Mensen/klanten kopen een dienst (een werkende internet verbinding in dit geval) maar staren zich vervolgens blind op de techniek erachter. Zolang de beloofde waarden gehaald worden maat het (volgens mij) niets uit of het geheel of deels via glasvezel gaat en al helemaal niet als je niet hebt gekozen voor het snelste pakket. Ziggo (maar volgens mij de andere providers ook) voldoen doorgaans aan het beloofde en als je denkt dat providers die van glasvezel gebruik maken beter zijn kom je vaak ook bedrogen uit.
In 2005 waren wij in onze wijk de eerste in Nederland die op glasvezel werden aangesloten en wel tot in het huis op het modem. Daar was een vereniging voor opgericht zodat per lid (aansluiting) 500 euro subsidie werd gegeven door het ministerie van economische zaken. Het was een proefproject wat al snel gevolgd werd om de hele stad op glasvezel aan te sluiten, na een paar jaar werd alles overgenomen door de KPN. Daarnaast had of heb je Ziggo die deels gebruik maken van het hoofd glasvezelnetwerk van KPN. In bestaande huizen is het bij Ziggo vanaf de straat nog steeds koperdraad maar dat maakt weinig of niets uit voor de snelheid.
Ziggo besteed de telefonische verkoop uit aan diverse vage callcenters (third party intermediairies) die de aanleg van glasvezel in de buurt als standaard babbeltruc gebruiken. Die bellen half Nederland af, ook naar mensen (en zelfstandige ondernemers) die geen bestaande klantrelatie met Ziggo hebben. Dat is tegen de wet.
Ik ben de afgelopen jaren letterlijk vele tientallen keren gebeld door call centers die zich als Ziggo of Oidido voordeden en vroegen 'of ik misschien al gehoord had van glasvezel'. Soms twee keer op een dag waarbij nr. 2 niet wist dat nr. 1 al eerder op de dag had gebeld. Altijd met diezelfde nep-optimistische toon. Een van de call center plaaggeesten liet zich een keer ontvallen 'dat ik de kleine lettertjes bij de KvK' maar goed had moeten lezen. Het nummer van mijn eenmanszaak is mijn prive nummer, en blijkbaar mogen ze je dan onbeperkt bellen met dit soort spam.
Een van de call center plaaggeesten liet zich een keer ontvallen 'dat ik de kleine lettertjes bij de KvK' maar goed had moeten lezen. Het nummer van mijn eenmanszaak is mijn prive nummer, en blijkbaar mogen ze je dan onbeperkt bellen met dit soort spam.
Allemaal babbeltrucs. Thuiswerkende zelfstandigen worden volgens de Telecomwet en de Code Telemarketing gezien als consumenten. Ik snap niet dat je je door zo'n verkoper laat overbluffen.
Regels telemarketing beschermen ook zzp’ers
De regels voor telemarketing moeten ook bescherming bieden aan ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid (zoals zelfstandigen zonder personeel). Ook zzp’ers kunnen voortaan alleen nog worden benaderd via de telefoon als ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven, klant of donateur zijn (geweest).
Die betere bescherming van ZZP-ers is er nog maar sinds de nieuwe Telecomwet (2021). Als ik de reactie van EppeTot zo lees, kan het zomaar van voor die tijd zijn.
Maar één ding is duidelijk: het mag nu in ieder geval (gelukkig) niet meer. En wet of geen wet: gewoon het gesprek afbreken is en blijft de beste optie.
Aangezien ik op papier ook een bedrijf op mijn adres heb (alleen geen activiteit, op een enkele keer in het jaar een pc op maat bouwen voor een vriend na), word ik ook regelmatig gebeld. Ooit eens gevraagd hoe dat nu komt dat ze mijn van Ziggo belden en de dame aan de andere kant van de lijn was zo vriendelijk om mijn nummer van haar lijst te halen, maar zei direct dat Ziggo misschien wel honderd verschillende callcenters gebruikt en zij het alleen bij haar eruit kon halen en dat ze dat zou doen. 10 minuten later belt een compleet ander nummer weer voor Ziggo, snelle jongen met een iets te grote mond. Die vervolgens nog een kwartier aan de lijn gehad (ja, ik verveelde me die avond en zag er vermaak in) met heel veel domme vragen waarvan ik het antwoord al lang wist, maar toen ik m dat vertelde na al die tijd, toen begon ie me te bedreigen. Uiteindelijk zei ik maar 'ik zie je wel verschijnen om me in elkaar te rossen, je hebt mijn nummer, als je van tevoren belt, dan zet ik de koffie klaar'. Al scheldend hing ie op. Gegarandeerd dat ik ook daar van de lijst af ben.
Maar het gaat echt soms 2,3 maanden goed en dan bellen ze ineens vanuit meerdere callcenters per dag.
Maar één ding is duidelijk: het mag nu in ieder geval (gelukkig) niet meer.
Ze gaan gewoon door, met door Ziggo aangeleverde adressen.
Ik neem dat soort gesprekken op.
En dien een klacht in, al herinner ik me dit formulier weer niet.