Essent incasseert dubbel

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Speedy123

Re: Essent incasseert dubbel

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
21 mar 2025 16:03
cilla15 schreef:
21 mar 2025 13:37
Hier nog zo een van Essent....
Even alle kinderachtige grappen ten koste van een forumdeelnemer terzijde: een tweede indicatie dat er iets hapert bij Essent. Automatische incasso zou een standaard proces moeten zijn.
Het is een standaard proces. Ben sinds vier jaar klant van Essent en elke maand is de automatische incasso goed gegaan.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Opgezegd in de chat in plaats van in Mijn Essent, dat is al vragen om fouten. Dan ook nog eens gaan bepalen hoe de eindafrekening verwerkt moet gaan worden? Alsof klanten kunnen bepalen hoe bedrijven werken.
En al dan zo'n beetje alles fout gaat wat je van te voren al kan voorzien ook nog aangifte doen? Wat hebben ze dan proberen te stelen?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
22 mar 2025 19:40
Opgezegd in de chat in plaats van in Mijn Essent, dat is al vragen om fouten. Dan ook nog eens gaan bepalen hoe de eindafrekening verwerkt moet gaan worden? Alsof klanten kunnen bepalen hoe bedrijven werken.
Een correcte eindafrekening is kennelijk inderdaad te veel gevraagd.
J. Deltoer schreef:
22 mar 2025 20:29
Nee, ik heb goed gelezen.
Goed, dan heb je dus gelezen dat er geen stroom is verbruikt en klaag je bewust dat ik daar niet voor wil betalen.

NeoDutchio

alfatrion schreef:
23 mar 2025 06:17
NeoDutchio schreef:
Want daar zat een fout in, of was het in ogen niet correct omdat ze niet uw gewenste einddatum hebben aangehouden?
alfatrion schreef:
J. Deltoer schreef:
22 mar 2025 20:29
Nee, ik heb goed gelezen.
Goed, dan heb je dus gelezen dat er geen stroom is verbruikt en klaag je bewust dat ik daar niet voor wil betalen.
Nihil heeft meerdere betekenissen, niets of heel klein. Daarbij bestaat een stroomrekening uit meer dan enkel de variabele leveringskosten. Doelbewust opzeggen en pas op een later moment een nieuw contract aangaan kan dus ook gezien worden als diefstal met voorbedachte rade. En dan wel klagen dat Essent fout zit? Sorry hoor, maar ik valt bij mij in de categorie lastig doen om het lastig doen.

alfatrion

NeoDutchio schreef:
23 mar 2025 07:51
Want daar zat een fout in, of was het in ogen niet correct omdat ze niet uw gewenste einddatum hebben aangehouden?
Ja, daar zit een fout in. Ik ga over de einddatum. Op 12 december is opgezegd per 1 maart 2025. De einddatum is daarmee 1 maart 2025.
NeoDutchio schreef:
Nihil heeft meerdere betekenissen, niets of heel klein.
Klopt.
NeoDutchio schreef:
Daarbij bestaat een stroomrekening uit meer dan enkel de variabele leveringskosten.
Klopt ook.
NeoDutchio schreef:
Doelbewust opzeggen en pas op een later moment een nieuw contract aangaan kan dus ook gezien worden als diefstal met voorbedachte rade.
Nope. Diefstal is het wegnemen van enig goed met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen. Als diefstal puur wordt gebaseerd op het niet hebben van een contract, dan ontbreken alle bestanddelen.
NeoDutchio schreef:
En dan wel klagen dat Essent fout zit?
Op 11 maart heb ik aangeven dat ze de eindafrekening niet van mijn bankrekening mochten afhalen. Op 20 maart heeft mijn bank mij bericht dat Essent dat toch heeft geprobeerd. Essent heeft daarmee geprobeerd om enig goed weg te nemen met het oogmerk om zich dat wederrechtelijk toe te eigenen. Vinden dat je recht hebt op een bedrag geeft je niet het recht om dat bedrag uit de portomonee van een ander te halen.

Speedy123

NeoDutchio schreef:
Opgezegd in de chat in plaats van in Mijn Essent, dat is al vragen om fouten.
Maar Essent wil dat nu eenmaal graag, zie hun website.
Je denkt erover om je contract op te zeggen. Daar balen we natuurlijk van. We zien liever dat je klant bij ons blijft. Is het ons niet gelukt om je een goed (verleng)aanbod te doen? Dan bespreken we dit graag met je! Chat ons gelijk even. Dan helpen we je om een goede keuze te maken.

Speedy123

jonis schreef:
02 mar 2025 11:24
-Je ziet dat er 1 maand niet afgeschreven is
- Je ziet dat volgende maand erna 2x wordt geincasseerd
Wat is er zo slecht dan, behalve dat incasso mis gaat en gecorrigeerd wordt?
Het risico's ontstaat dat Essent de niet gedane incasso poging als betalingsachterstand aanmerkt en daar op acteert. Als er dan de maand erop iets misgaat met de betaling, dan loopt TS het risico dat er ineens onterecht incasso kosten in rekening gebracht gaan worden.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

alfatrion schreef:
Met een verbaasde glimlach lees ik wederom in dit topic hoe enkele deelnemers gaan beredeneren dat een (groot) bedrijf niet kan voldoen aan de wensen en verwachtingen van individuele klanten. Het betreft doorgaans gerechtvaardigde wensen, op grond van wet, regels en beloften.

Opzeggen in de chat zou vragen om problemen zijn, maar Alfatrion laat zien dat Essent dat zelf aanbeveelt. Om in samenspraak tot een oplossing te komen. Wie weleens met de abonnementenafdeling van zijn krant heeft gebeld, weet dat je 1:1 betere aanbiedingen krijgt.

Automatische incasso is daarentegen geen 1:1 transactie. Dat is een proces. Als daar iets fout gaat, is het proces niet goed ingericht. Eén of enkele onverklaarbare incidenten zijn een teken van grotere ellende.
Speedy123 schreef:
22 mar 2025 15:05
Consumenneke schreef:
21 mar 2025 16:03
Even alle kinderachtige grappen ten koste van een forumdeelnemer terzijde: een tweede indicatie dat er iets hapert bij Essent. Automatische incasso zou een standaard proces moeten zijn.
Het is een standaard proces. Ben sinds vier jaar klant van Essent en elke maand is de automatische incasso goed gegaan.
Bedrijven zijn er om hun klanten van dienst te zijn, niet andersom.
NeoDutchio schreef:

NeoDutchio

Speedy123 schreef:
23 mar 2025 09:34
NeoDutchio schreef:
Opgezegd in de chat in plaats van in Mijn Essent, dat is al vragen om fouten.
Maar Essent wil dat nu eenmaal graag, zie hun website.
Je denkt erover om je contract op te zeggen. Daar balen we natuurlijk van. We zien liever dat je klant bij ons blijft. Is het ons niet gelukt om je een goed (verleng)aanbod te doen? Dan bespreken we dit graag met je! Chat ons gelijk even. Dan helpen we je om een goede keuze te maken.
Ze vragen om te chatten om je binnen boord te houden.
Op dezelfde pagina waar u dit vandaan heeft: https://www.essent.nl/klantenservice/contract/opzeggen staan nog veel meer zaken om de klant er van te overtuigen om klant te blijven.
Iets verder naar beneden staat:
Weet je het helemaal zeker dat je zelf wil opzeggen? Bijvoorbeeld omdat je naar het buitenland verhuist of naar een huurhuis waar de huur inclusief energie is. Ga naar Mijn Essent en je hebt het zo geregeld.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

alfatrion schreef:
23 mar 2025 08:24
NeoDutchio schreef:
Ja, daar zit een fout in. Ik ga over de einddatum. Op 12 december is opgezegd per 1 maart 2025. De einddatum is daarmee 1 maart 2025.
Anders dan levensmiddelen die u iedere keer opnieuw bestelt zijn energie en water continue leveringen die niet afgesloten worden alleen maar omdat u een contract opzegt.
U had ook moeten zorgen dat op de datum van opzegging er een nieuwe leverancier was en dat hebt u niet gedaan. Er is geen enkele reden dat u de periode tussen opzegging en nieuwe leverancier gratis zou moeten krijgen.
Voor mensen als u zou een ouderwetse muntenmeter heel geschikt zijn. Geen muntje, geen stroom (of gas)

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
23 mar 2025 09:50
jonis schreef:
02 mar 2025 11:24
-Je ziet dat er 1 maand niet afgeschreven is
- Je ziet dat volgende maand erna 2x wordt geincasseerd
Wat is er zo slecht dan, behalve dat incasso mis gaat en gecorrigeerd wordt?
Het risico's ontstaat dat Essent de niet gedane incasso poging als betalingsachterstand aanmerkt en daar op acteert. Als er dan de maand erop iets misgaat met de betaling, dan loopt TS het risico dat er ineens onterecht incasso kosten in rekening gebracht gaan worden.
Voordat er incassokosten verschuldigd zijn, is er meer nodig dan wat je hier omschrijft.

NeoDutchio

alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:
Opgezegd via een verkeerd kanaal waarbij ik mij zeer goed kan voorstellen dat u daar ook geen bevestiging van ontvangen hebt.
alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:
Doelbewust opzeggen en pas op een later moment een nieuw contract aangaan kan dus ook gezien worden als diefstal met voorbedachte rade.
Nope. Diefstal is het wegnemen van enig goed met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen. Als diefstal puur wordt gebaseerd op het niet hebben van een contract, dan ontbreken alle bestanddelen.
Zonder contract al dan niet stroom toe eigenen en de vaste kosten niet betalen, hoe noemt u dat?
alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:
En dan wel klagen dat Essent fout zit?
Op 11 maart heb ik aangeven dat ze de eindafrekening niet van mijn bankrekening mochten afhalen. Op 20 maart heeft mijn bank mij bericht dat Essent dat toch heeft geprobeerd. Essent heeft daarmee geprobeerd om enig goed weg te nemen met het oogmerk om zich dat wederrechtelijk toe te eigenen. Vinden dat je recht hebt op een bedrag geeft je niet het recht om dat bedrag uit de portomonee van een ander te halen.
Allemaal theorie, maar u zegt niets over de praktijk. Juist diegene die niets zeggen hebben het meest te verbergen.
Nu ben ik toch wel heel benieuwd wat uw aandeel in het geheel is. Als het niet over de einddatum gaat, wat hebt u aangegeven waaruit zou blijken dat de eindafrekening niet juist zou zijn en waardoor er niet geïncasseerd zou mogen worden.

Speedy123

Moneyman schreef:
23 mar 2025 10:55
Voordat er incassokosten verschuldigd zijn, is er meer nodig dan wat je hier omschrijft.
Volgens de Essent website is er niet zoveel meer nodig:
Stap 1: Je krijgt een herinnering
Hierin vragen we je om je factuur alsnog te betalen. Als je dit binnen 2 weken doet, is er niks aan de hand. Er komen dan geen extra kosten bij.
Heb je niet genoeg geld om te betalen? Lees hier wat je kunt doen.

Stap 2: Je krijgt een aanmaning
Heb je na de herinnering nog niet betaald? Dan krijg je een 2e herinnering. Dit heet een aanmaning. Hierin staat dat je zo snel mogelijk moet betalen en dat er extra kosten bij zijn gekomen. Deze kosten noemen we incassokosten. De incassokosten zijn € 20.
Het voorschot is niet betaald, er volgt een herinnering. Is er daarna binnen twee weken niet betaald, dan volgt er 20 euro incasso kosten.

Het overkwam Cilla15 bijna:
Hier nog zo een van essent.... Ik heb vorige maand een mail gehad dat ik nog een openstaande rekening had en dacht nog dat dit raar was omdat het altijd automatisch afgeschreven wordt. Ik naar ze gemaild dat ik hier niet van hield en kreeg vervolgens een reactie terug dat de fout bij hun bank lag en dat ik verder niets hoefde te ondernemen.
Groot was mijn verbazing dat ik een paar weken hierna door een medewerker van essent werd gebeld met de mededeling dat er een openstaande schuld was van Februari.
Ik heb de hoorn erop gegooid in de veronderstelling dat het een oplichter was die naar mijn gegevens viste.
Vervolgens rechtstreeks essent gebeld en in eerste instantie werd er gezegd dat ik nog openstaande schulden had!
Na nachecken van de medewerkster zag ze dat dit niet mijn fout was en vroeg of ik het alsnog handmatig over wilde maken. Op mijn vraag of ze dan nog steeds problemen met hun bank hadden kreeg ik te horen dat dit niet zo was. Als er geen problemen meer met de bank waren dan konden ze het nu toch automatisch alsnog incasseren? Dit kon niet en de medewerkster zou de mail met de betalingsherinnering stopzetten 'omdat dit mij extra kosten scheelde

Moneyman

NeoDutchio schreef:
23 mar 2025 10:58
Opgezegd via een verkeerd kanaal waarbij ik mij zeer goed kan voorstellen dat u daar ook geen bevestiging van ontvangen hebt.
Dat is natuurlijk onzin. Er is helemaal geen sprake van ‘een verkeerd kanaal”, maar gewoon van één van de door Essent zelf aangeboden kanalen. Essent heeft de opzegging ontvangen en moet die ook gewoon verwerken.

NeoDutchio

Moneyman schreef:
23 mar 2025 11:50
NeoDutchio schreef:
Dat is natuurlijk onzin. Er is helemaal geen sprake van ‘een verkeerd kanaal”, maar gewoon van één van de door Essent zelf aangeboden kanalen. Essent heeft de opzegging ontvangen en moet die ook gewoon verwerken.
Essent biedt geen opzegging via chat aan. Essent vraagt om te chatten als er geen goed (verleng)aanbod gedaan is. Opzeggen gaat, zoals ik al heb aangegeven, volgens de website van Essent via Mijn Essent.

alfatrion

NeoDutchio schreef:
Je roeptoet maar wat. Partijen hebben geen afspraak gemaakt over het kanaal dat gebruikt moet worden. Daarbij komt dat er via de elektronische weg opgezegd moet kunnen worden omdat het contract ook langs die weg is aangegaan. Ik heb gebruik gemaakt van de chat zodat ik feedback heb dat de opzegging is aangekomen en daarvan bewijs heb.
NeoDutchio schreef:
alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:
Zonder contract al dan niet stroom toe eigenen en de vaste kosten niet betalen, hoe noemt u dat?
Dat was je stelling alleen niet, maar ook nu ontbreekt nog steeds het oogmerk.
NeoDutchio schreef:
Allemaal theorie, maar u zegt niets over de praktijk. Juist diegene die niets zeggen hebben het meest te verbergen.
Nu ben ik toch wel heel benieuwd wat uw aandeel in het geheel is. Als het niet over de einddatum gaat, wat hebt u aangegeven waaruit zou blijken dat de eindafrekening niet juist zou zijn en waardoor er niet geïncasseerd zou mogen worden.
Dat zeg je niet bij wat het Essent doet of bij jouw eigen harde uitspraken over diefstal van mijn kant.

Als ik aangeef dat een bedrag niet van mijn bankrekening mag worden afgehaald, dan mag het bedrag niet van mijn bankrekening afgehaald. Dat geld ook als de afrekening later juist blijkt te zijn en ook als partijen geen geschil hebben over de afrekening. Er is één die gaat over andere in mij portomonee mogen graaien en dat ben ik.
NeoDutchio schreef:
23 mar 2025 12:02
Moneyman schreef:
NeoDutchio schreef:
Essent biedt geen opzegging via chat aan. Essent vraagt om te chatten als er geen goed (verleng)aanbod gedaan is. Opzeggen gaat, zoals ik al heb aangegeven, volgens de website van Essent via Mijn Essent.
Nogmaals je roeptoet maar wat.
1. Wettelijk is vastgelegd dat langs dezelfde weg opgezegd moet kunnen worden als dat een overeenkomst aangegaan kan worden.
2. Partijen hebben geen afspraak over hoe opgezegd moet worden.
3. Volgens Essent zelf kan er ook telefonisch of via de chat worden opgezegd.
Er is iemand overleden
Gecondoleerd met dit verlies. We wensen je veel sterkte. Wil je het contract opzeggen? Of heb je vragen over het contract van de overledene? Bel ons op 0900-1550 (je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten). Dan maken we het meteen in orde. Of geef de opzegging door via de chat. Dat kan ook buiten openingstijden.
https://www.essent.nl/klantenservice/contract/opzeggen

alfatrion

J. Deltoer schreef:
23 mar 2025 10:52
Anders dan levensmiddelen die u iedere keer opnieuw bestelt zijn energie en water continue leveringen die niet afgesloten worden alleen maar omdat u een contract opzegt.
Oh, de netbeheerder komt je op een gegeven moment echt afsluiten. Sterker nog dit is de beproefde methode (door o.a. Ivo) om van een aansluiting af te komen zonder kosten. Je zegt gewoon de overeenkomst op en wacht vervolgens af.
J. Deltoer schreef:
U had ook moeten zorgen dat op de datum van opzegging er een nieuwe leverancier was en dat hebt u niet gedaan.
Onjuist. Er is geen enkele verplichting om een overeenkomst te hebben met een energieleverancier.
J. Deltoer schreef:
Er is geen enkele reden dat u de periode tussen opzegging en nieuwe leverancier gratis zou moeten krijgen.
Je doet veel harde uitspraken, maar weet te weinig details om die ook te kunnen staven. Je uitspraken zijn dan ook grotendeels onjuist.

1. Voor een periode hoeft niet betaalt te worden.
2. In deze periode was er geen overeenkomst met een leverancier dus hoeft aan hen in ieder geval geen vastrecht betaald te worden.
3. Het verbruik is nihil en op basis van marktafspraken wordt dat niet separaat in rekening gebracht.
4. De netbeheerder zou op basis van de ongerechtvaardigde verrijking heel misschien een vergoeding kunnen krijgen voor hun vastrecht, maar gezien de praktijk die uit de geciteerde uitspraak gaat dat lager uitpakken dan de vermindering van de energiebelasting.

Moneyman

NeoDutchio schreef:
23 mar 2025 12:02
Moneyman schreef:
NeoDutchio schreef:
Prima als mening, maar meer is het niet. Sterker: het is gewoon onjuist. Opzegging kan op allerlei manieren. Jouw stelling “opzeggen kan alleen via Mijn Essent” is sowieso pertinent onjuist, want je moet kunnen opzeggen op dezelfde manier als je het contract bent aangegaan.

Jouw stelling volgt ook niet uit wat je citeert van de website van Essent. Dat ze voor opzegging aangeven “ ga naar Mijn Essent” is logisch (is de makkelijkste manier voor hen), maar daar volgt niet uit dat andere manieren niet zouden kunnen. Logisch ook, want dat is onjuist. Je kunt ze daarnaast ook bellen, en iedere vorm van schriftelijke opzegging is uiteraard ook mogelijk.

Speedy123

Moneyman schreef:
23 mar 2025 11:44
Bedankt voor de uitwerking van mijn punt :D want dat is dus duidelijk meer dan wat jij schreef.
Maar niet veel meer, slechts een herinnering dat er niet betaald is. Essent beschouwt een mislukte incasso, ook als de oorzaak falen van haar eigen bank is, als gemiste betaling waarna de gratis herinnering volgt. De 14 dagen termijn gaat dan lopen en als er dan niet binnen die termijn betaald wordt, volgt al de incasso verhoging.

alfatrion

Speedy123 schreef:
23 mar 2025 13:23
Moneyman schreef:
23 mar 2025 11:44
Bedankt voor de uitwerking van mijn punt :D want dat is dus duidelijk meer dan wat jij schreef.
Maar niet veel meer, slechts een herinnering dat er niet betaald is. Essent beschouwt een mislukte incasso, ook als de oorzaak falen van haar eigen bank is, als gemiste betaling waarna de gratis herinnering volgt. De 14 dagen termijn gaat dan lopen en als er dan niet binnen die termijn betaald wordt, volgt al de incasso verhoging.
De kosten zijn dan onverschuldigd. De veertiendaagse aanmaning moet verstuurd worden nadat verzuim is ingetreden. In deze situatie is er sprake van schuldeisersverzuim, omdat Essent het bedrag had moeten afschrijven en dat niet heeft gedaan, en dan raakt de schuldenaar niet in verzuim. De Hoge Raad is streng als het aankomt op de veertiendaagse aanmaning. Te hoge kosten opgeven? Te korte termijn gehanteerd? Twee aanmaningen verstuurd met ieder zeven dagen?Te vroeg verstuurd? Of een andere fout gemaakt? De kosten zijn onverschuldigd, omdat niet aan de wettelijke voorwaarden is voldaan.

Plaats reactie