Roydata geeft aan dat er geen schadevrije jaren zijn

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Har45

Re: Roydata geeft aan dat er geen schadevrije jaren zijn

Ongelezen bericht door Har45 »

HenriZ schreef:
09 apr 2025 20:28
Har, ga nu even goed lezen en nadenken.

Ik herhaal het nog één keer:

JE KUNT NIET MET 2 PERSONEN SAMEN SCHADEVRIJE JAREN OPBOUWEN

Nee, dat kan niet. Ook niet volgens de pagina's die jij aanhaalt, sterker nog, die zeggen letterlijk dat dat niet kan.

Daar gaat geen tussenpersooon wat aan veranderen.

Nu nog een keer hetzelfde gaan stellen, doe maar niet.
Zal ik maar de wijste van het stel zijn, en net als tegen krijsende kindjes zeggen ........ Je hebt gelijk :)

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

HenriZ schreef:
09 apr 2025 20:32
@speedy: liegen kun je wel. Bij ELKE overstap is het een issue. Je moet altijd zelf je schadevrije jaren doorgeven, en dan na 3-4 maanden controleert men dat tegen roy data.
Denkt u dat ik zelf niet zal weten of ik problemen heb gehad met het overstappen van de autoverzekering?

De vorige verzekeraar meldt de verzekering af bij Roydata, de nieuwe verzekeraar vraagt die gegevens op. Nog nooit fout gegaan bij mij en ik heb al vier verschillende verzekeraars gehad.

Bij u ging het fout maar eerlijk gezegd verbaasd mij dat niet. U hebt heel veel moeite om de begrippen zoals de verzekeraar hanteert te begrijpen. Dan ontstaat er al snel miscommunicatie en gaan zaken fout.

Zoek bij dergelijke zaken gewoon hulp van iemand die er wat neutraler tegen aankijkt, die kan u echt helpen de zaken goed te regelen zodat er geen problemen ontstaan achteraf.

HenriZ

Ongelezen bericht door HenriZ »

Aha.. dus omdat ik niet gecontroleerd heb of de verzekeraar een fout maakt, is het nu mijn fout?

Volstrekt helder.

Werk je bij een verzekeraar? Lijkt mij van wel.

Speedy123

HenriZ schreef:
09 apr 2025 21:04
Aha.. dus omdat ik niet gecontroleerd heb of de verzekeraar een fout maakt, is het nu mijn fout?

Volstrekt helder.

Werk je bij een verzekeraar? Lijkt mij van wel.
Omdat u niet gecontroleerd heeft is het nu onduidelijk wie er een fout gemaakt heeft. Het doet er dan niet meer toe wie er fout is, het is welles/nietes geworden.

Omdat u niet gecontroleerd heeft, zit u nu met de gebakken peren en bent u erg boos.

Een wijze les voor u, wat u ook opzegt, gas/licht, een verzekering, internet/TV et cetera, controleer altijd de opzegging ruim voor de vertrek datum. Vertrouw er niet op dat alles zomaar goed gaat, al helemaal niet bij telefonisch opzeggen.

Oh en nee, ik werk niet bij een verzekeraar, ik werk op de IT afdeling van een bank.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Welke fout heeft de verzekeraar precies gemaakt dan? Want dat wordt nu juist niet duidelijk uit het verhaal. De posts lezende lijkt er prima naar de geldende wetgeving gehandeld te worden, alleen lijk je het niet eens te zijn met de regels.

Speedy123

Cro schreef:
09 apr 2025 21:15
Welke fout heeft de verzekeraar precies gemaakt dan? Want dat wordt nu juist niet duidelijk uit het verhaal. De posts lezende lijkt er prima naar de geldende wetgeving gehandeld te worden, alleen lijk je het niet eens te zijn met de regels.
TS had zijn auto verzekering telefonisch op willen zeggen, de verzekeraar heeft de verzekering opgeschort.

TS heeft niet gekeken naar de bevestiging van zijn verzekeraar en gewoon een nieuwe verzekering afgesloten.

Nadat de nieuwe verzekering drie maanden liep, werd er met terugwerkende kracht voor drie maanden een flink hogere premie in rekening gebracht omdat het aantal schadevrije jaren nul bleek te zijn.

Ts kwam erachter dat Roydata nimmer het aantal schadevrije jaren had bijgewerkt omdat zijn oude verzekering deze niet doorgegeven had.

Toen TS belde met zijn oude verzekering vertelde die hem dat de verzekering nimmer opgezegd was, hij was alleen opgeschort en dat bij opschorting het aantal schade vrije jaren niet bijgewerkt wordt in Roydata.

Dat is wat TS verteld tussen het stoom afblazen door.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Op zich heeft HenriZ wel een paar goede punten.

* De info van RoyData zou met de huidige stand van de techniek continu 100% up-to-date moeten (kunnen) zijn en ook deelbaar moeten kunnen zijn met alle verzekeraars.

* Je kan geen dubbele schadevrije jaren opbouwen als meer dan één persoon de auto rijdt. En al hoewel dat begrijpelijk is betekent dat ook dat als een auto door twee mensen bereden wordt er een dus nadeel heeft hiervan omdat die dan geen schadevrije jaren opbouwt.

* Het zou prettig zijn als daar een (soort van) oplossing voor komt. Bijvoorbeeld dat je aangeeft hoeveel procent ieder in de auto rijdt en je procentueel schadevrije jaren opbouwt. Bijvoorbeeld partner 1 rijdt 70% en partner 2 rijdt 30%, dan bouwen ze ook navenant schadevrije jaren op.

* Als verzekeraars fouten maken ben jij meestal diegene die er last van heeft.

Doch, al die punten kan je ook op een normale manier melden hier.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

HenriZ schreef:
09 apr 2025 20:38
@Arizonakid hou nou op met liegen. Zodra je wil overstappen is het EERSTE wat men je vraagt, je aantal schadevrije jaren. OVERAL.
En dan vult u gewoon de schadevrije jaren in die u heeft. En die staan, in mijn geval, jaarlijks op het polisblad die meegestuurd word als de verzekering na een jaar weer verlengd word.
Die schadevrije jaren worden inderdaad na het indienen gecontroleerd. Dat er in uw geval schijnbaar een fout gemaakt is doordat de verzekering niet stopgezet is staat hier los van.

HenriZ

Die schadevrije jaren worden inderdaad na het indienen gecontroleerd. Dat er in uw geval schijnbaar een fout gemaakt is doordat de verzekering niet stopgezet is staat hier los van.
Drie maanden ná, ja. En dan wordt de premie meer dan verdubbeld en met terugwerkende kracht automatisch afgeschreven.

Speedy123

kuklos schreef:
09 apr 2025 21:42

* De info van RoyData zou met de huidige stand van de techniek continu 100% up-to-date moeten (kunnen) zijn en ook deelbaar moeten kunnen zijn met alle verzekeraars.
Niet geheel juist. Dan zou de verzekeraar continue de verzekering moeten controleren bij Roydata. Juist bij het opschorten van een verzekering en elders er eentje afsluiten ontstaat het risico dat als de opschorting ongedaan gemaakt wordt en vlak erna een claim ingediend wordt. Dus dat iemand bij verzekering A claimt terwijl die bij verzekering B zijn korting gewoon krijgt. De verzekeraars hebben daarom afgesproken gewoon bij beëindiging van een verzekering Roydata bij te werken.

Het kan ook anders ingericht worden maar dat is hoe het nu werkt. Normaliter heeft niemand daar nadeel van.
kuklos schreef:
* Je kan geen dubbele schadevrije jaren opbouwen als meer dan één persoon de auto rijdt. En al hoewel dat begrijpelijk is betekent dat ook dat als een auto door twee mensen bereden wordt er een dus nadeel heeft hiervan omdat die dan geen schadevrije jaren opbouwt.

* Het zou prettig zijn als daar een (soort van) oplossing voor komt. Bijvoorbeeld dat je aangeeft hoeveel procent ieder in de auto rijdt en je procentueel schadevrije jaren opbouwt. Bijvoorbeeld partner 1 rijdt 70% en partner 2 rijdt 30%, dan bouwen ze ook navenant schadevrije jaren op.
Dat kan maar dan wordt premie berekenen erg lastig. Je krijgt dan met gebroken kortingsjaren te maken, de staffels worden dan erg complex.
kuklos schreef:
* Als verzekeraars fouten maken ben jij meestal diegene die er last van heeft.
Correct, dus vandaar het controleren na een opzegging zo belangrijk is.
kuklos schreef:
Exact, en dat geeft meteen al te denken hoe TS communiceert naar zijn oude verzekeraar. Ik ben bang dat het op dezelfde manier gaat dus daar zal hij op weinig sympathie kunnen rekenen.

Speedy123

HenriZ schreef:
09 apr 2025 21:53
Drie maanden ná, ja. En dan wordt de premie meer dan verdubbeld en met terugwerkende kracht automatisch afgeschreven.
Uiteraard, er zijn geen kortingsjaren dus wordt de premie opnieuw berekent en het verschil in rekening gebracht.

Verdubbeld val me nog mee, meestal is het premie verschil groter dan 70 procent bij veel kortingsjaren.

kuklos

Speedy123 schreef:
09 apr 2025 21:56
kuklos schreef:

Niet geheel juist. Dan zou de verzekeraar continue de verzekering moeten controleren bij Roydata. Juist bij het opschorten van een verzekering en elders er eentje afsluiten ontstaat het risico dat als de opschorting ongedaan gemaakt wordt en vlak erna een claim ingediend wordt. Dus dat iemand bij verzekering A claimt terwijl die bij verzekering B zijn korting gewoon krijgt. De verzekeraars hebben daarom afgesproken gewoon bij beëindiging van een verzekering Roydata bij te werken.

Het kan ook anders ingericht worden maar dat is hoe het nu werkt. Normaliter heeft niemand daar nadeel van.
Dit is heel simpel middels push en pull berichten te regelen.
Speedy123 schreef:
kuklos schreef:

Dat kan maar dan wordt premie berekenen erg lastig. Je krijgt dan met gebroken kortingsjaren te maken, de staffels worden dan erg complex.
Niet complexer dan nu. Zeker met de huidige techniek niet.
Na drie jaar zou de een dan 2,1 schadevrije jaren hebben opgebouwd en de ander 0,9.
Speedy123 schreef:
kuklos schreef:
Exact, en dat geeft meteen al te denken hoe TS communiceert naar zijn oude verzekeraar. Ik ben bang dat het op dezelfde manier gaat dus daar zal hij op weinig sympathie kunnen rekenen.
100% mee eens.

Speedy123

HenriZ schreef:
09 apr 2025 19:46
'Eerst betalen, anders geven we schadevrije jaren niet vrij'.

Los van wie er schuld heeft met de factuur, hier is dat systeem niet voor bedoeld.
Zo werkt het niet. Bij wanbetaling ontvangt u een aanmaning. Betaald u deze niet op tijd, dan kan de verzekeraar u royeren en registeren bij het CIS.

En dat is veel erger dan Roydata. Dan kunt u alleen nog terecht bij de Vereende voor een nieuwe verzekering. En daar betaald u pas echt een onvoorstelbaar hoge premie.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

HenriZ schreef:
09 apr 2025 20:52
Maar niet komen klagen als je zelf ergens last van hebt,
Ik ben pas overgestapt, tot twee keer toe zelfs, en nergens last van. Mij hoor je dus niet klagen.

HenriZ

Zo werkt het niet. Bij wanbetaling ontvangt u een aanmaning. Betaald u deze niet op tijd, dan kan de verzekeraar u royeren en registeren bij het CIS.
Zo werkt het dus wel. Weet ik uit eigen ervaring. Royeren en registreren komt pas aan de orde als gebleken is dat de vordering die verzekeraar denkt te hebben, terecht is.

In mijn geval was die onterecht, vandaar dat ik m ook niet betaalde. En toen ging men chanteren met roy data.

Uit de praktijk. Dus beweren dat het niet zo werkt, zinloos. Zo werkt het dus wél.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

HenriZ schreef:
09 apr 2025 23:12
Zo werkt het dus wel. Weet ik uit eigen ervaring. Royeren en registreren komt pas aan de orde als gebleken is dat de vordering die verzekeraar denkt te hebben, terecht is.

In mijn geval was die onterecht, vandaar dat ik m ook niet betaalde. En toen ging men chanteren met roy data.

Uit de praktijk. Dus beweren dat het niet zo werkt, zinloos. Zo werkt het dus wél.
Typisch “N=1”-verhaal.

Overigens is in z’n algemeenheid gesproken iedere financiële dienstverlener bevoegd om haar diensten op te schorten of zelfs retentierecht toe te passen als er sprake is van wanbetaling. Dat “chantage” noemen is tekenend.

HenriZ

typisch hoor.. heel het draadje staat vol met n=1 verhalen, daar zeg je niets van.

Totdat ik iets zeg. Dan kom je met n=1, en vervolgens met een tekst waaruit blijkt dat ik gelijk heb.

Een autoverzekering die weigert om schadevrije jaren door te geven bij beëindiging van een verzekering, om een ter discussie staande open post, is aan het chanteren. Punt. Einde verhaal. Daar is roy data niet voor bedoeld.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik was een tijd geleden vergeten mijn oude autoverzekering op te zeggen. Kreeg netjes een bericht van de nieuwe verzekering dat ze geen schadevrije jaren zagen en vroegen of ik wel de oude had opgezegd. En dat netjes binnen de eerste maand van de nieuwe verzekering. Kon die dus alsnog opzeggen en ze deden niet zo moeilijk over de betaling.

HenriZ

Dat zou al beter zijn, maar lost het probleem niet op. Probleem is enerzijds dat verzekeraars het moeten 'vrijgeven' voor het in roy data staat. Draai dat om. Als iemand een verzekering neemt, of als bestuurder wordt aangemerkt, komt hij/zij in roy data. Als iemand betrokken is bij schade, wordt dat op persoon gemeld aan roy data. En presto; opgelost. Het aantal jaren zonder claim wordt dan voor elke persoon kloppend bijgehouden door simpelweg vanaf registratie tot schades te rekenen. Uiteraard wordt die telling stopgezet zodra er geen verzekering is. En weer herstart zodra er wat verzekerd wordt.

Problem solved. Bijkomend voordeel is dat maatschappijen roy data niet meer als pressiemiddel kunnen gebruiken (wat ze wél doen).

Even tussendoor, voor mensen die mij eigenwijs vinden. (wat ik zondermeer ben)

Schadevrij rijden betekent 'heeft geen schades gereden'. Punt. Dat is de betekenis van die term. Dat verzekeraar 'geen schade geclaimed' als 'schadevrij' willen bestempelen, doet daar niets aan af. Ben je het daarmee oneens? Dan heb ik nog wel wat schadevrije auto's voor je waar ik graag de courante marktwaarde voor zou willen ontvangen van je. Hebben allemaal volgens verzekering geen schade gereden. Succes!

kuklos

HenriZ schreef:
10 apr 2025 00:30
Schadevrij rijden betekent 'heeft geen schades gereden'. Punt. Dat is de betekenis van die term. Dat verzekeraar 'geen schade geclaimed' als 'schadevrij' willen bestempelen, doet daar niets aan af. Ben je het daarmee oneens? Dan heb ik nog wel wat schadevrije auto's voor je waar ik graag de courante marktwaarde voor zou willen ontvangen van je. Hebben allemaal volgens verzekering geen schade gereden. Succes!
Jij weet zelf ook wel dat je nu probeert middels spelen met woorden je gelijk te halen. Verzekeraars kunnen niet zien of iemand nooit schade heeft gehad, ze kunnen enkel zien wat geclaimd wordt en op basis daarvan bepalen zij wat voor hun schadevrije jaren zijn.

Plaats reactie