KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Moneyman

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 aug 2025 18:27
Moneyman schreef:
16 aug 2025 15:12
Het is natuurlijk niet zo dat iemand alleen maar die ene tekst in de app te zien krijgt. Het gaat om iemand die al een contract heeft afgesloten, daarbij alle relevante informatie heeft ontvangen en pas achteraf, bij gebruik van de app, die onduidelijke tekst ziet. Er is dus in ieder geval geen sprake van een onder misleiding gesloten overeenkomst, en ik vind de bewuste tekst op zichzelf -met het oog op wat ik hiervoor schreef- evenmin misleidend. Hooguit onduidelijk.
Telt misleiding bij het opzegmoment dan niet net zo zwaar als bij het sluiten van de overeenkomst?
Het gaat niet perse om “zwaarder tellen”, het gaat om het totale feitencomplex. Het gaat erom dat je op het moment van opzeggen al de beschikking over alle informatie hebt die je nodig hebt om op te kunnen zeggen.

Als er bij het sluiten van een overeenkomst een onduidelijke button is, heeft dat meer consequenties dan wanneer er tijdens de looptijd een onduidelijke button is. Tijdens de looptijd beschik je immers over je contract met alle bijbehorende email en voorwaarden.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
16 aug 2025 18:56
Als er bij het sluiten van een overeenkomst een onduidelijke button is, heeft dat meer consequenties dan wanneer er tijdens de looptijd een onduidelijke button is. Tijdens de looptijd beschik je immers over je contract met alle bijbehorende email en voorwaarden.
Laten we er niet wederom allerlei niet ter zake doende discussies bij verzinnen. Renate wilde een maandelijkse abonnement afsluiten en was (enkele dagen later) in de veronderstelling dat dit voor een maand was.
Renatemm schreef:
15 aug 2025 15:41
Op 30 mei heb ik een maandelijks abonnement afgesloten bij KPN voor €39, wat ik nodig had voor een mobiele hotspot voor 1 maand aangezien ik geen internet thuis had. Ik was (enkele dagen later) in de veronderstelling dat dit voor een maand was, en heb toen de app geopend, waarin stond 'Einddatum contract 2-7-2025', zie printscreen.
Dat is toch duidelijk verteld.

Of misschien toch niet duidelijk?

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wat begrijpt u niet aan het woord abonnement?

Volgende keer maar pre-paid nemen. Dan is het op = op.

Moneyman

Consumenneke schreef:
16 aug 2025 21:07
Moneyman schreef:
Als er bij het sluiten van een overeenkomst een onduidelijke button is, heeft dat meer consequenties dan wanneer er tijdens de looptijd een onduidelijke button is. Tijdens de looptijd beschik je immers over je contract met alle bijbehorende email en voorwaarden. Mijn antwoord is 100% verbonden met de vraag van TS. Probeer het ook eens…
Laten we er niet wederom allerlei niet ter zake doende discussies bij verzinnen. Renate wilde een maandelijkse abonnement afsluiten en was (enkele dagen later) in de veronderstelling dat dit voor een maand was.
Als je dit “niet ter zake doende verzinsels” noemt, heb je simpelweg geen idee waar dit topic over gaat. Mijn antwoord is 100% gerelateerd aan het probleem van TS. Misschien een idee om dat ook eens te proberen?
Consumenneke schreef:
16 aug 2025 21:07
Of misschien toch niet duidelijk?
Voor jou blijkbaar niet…

En je past weer een bekende discussietruc van je toe: stukjes uit z’n verband trekken. Want TS was in der veronderstelling dat het een abonnement van een maand was omdat ze dacht dat ze direct al opgezegd had. Maar dát laat je net even buiten beschouwing… :roll:

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
Als je unlimited data bestelt bij KPN kun je de looptijd instellen van 24 maanden, 12 maanden en maandelijks opzegbaar. Kies je voor de laatste variant dan zie je looptijd 1 maanden met een i-button bij de prijs. Druk je op die i dan wordt verduidelijkt dat er na die eerste maand verlengd wordt tenzij je van het opzegrecht gebruik maakt.

Druk je niet op die i...

Is dat een onduidelijke button?

Moneyman

Probeer je nu echt direct de volgende discussie te beginnen over een knop waarover het probleem in dit topic helemaal niet gaat…?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

J. Deltoer schreef:
16 aug 2025 21:53
....en hoe valt dat te rijmen met "einddatum contract?"

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:
17 aug 2025 08:33
J. Deltoer schreef:
Dat is de einddatum van het contract met bepaalde tijd. Contracten met bepaalde tijd hebben een start- en einddatum.

Daarna wordt het een contract voor onbepaalde tijd die maandelijks opzegbaar is.

TS gaf al aan heel goed te weten dat ze moest opzeggen om de maandelijkse verlenging te voorkomen.

Haar probleem is dat ze dacht dit meteen gedaan te hebben en in de app bevestiging dacht te zien omdat daar de einddatum ingevuld was.

Alleen was dit de einddatum van het contract voor bepaalde tijd.

Nomaliter maken mensen deze vergissing niet omdat het gangbaar is om een 1-jarig of 2-jarig abbonement af te sluiten. Aangezien de einddatum dan ver in de toekomst ligt, is het duidelijk wat de einddatum betekend.

Maar TS sloot een abonnement voor slechts een enkele maand af. Voor haar was het kennelijk niet duidelijk. Dan rest de vraag, wat nu te doen?

Het antwoord is al gegeven door diverse mensen, alles tijdig betalen en een klacht indienen bij de klachtencommisie. Dan mag die oordelen over de einddatum in de app.

16again

Speedy123 schreef:
17 aug 2025 09:11
16again schreef:
J. Deltoer schreef:
Dat is de einddatum van het contract met bepaalde tijd. Contracten met bepaalde tijd hebben een start- en einddatum.
Daarna wordt het een contract voor onbepaalde tijd die maandelijks opzegbaar is.
Er is slechts sprake van EEN contract.
Dat het contract maandelijks opzegbaar wordt, betekent niet dat het bestaande contract eindigt.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Consumenneke schreef:
16 aug 2025 23:02
Moneyman schreef:
Als je unlimited data bestelt bij KPN kun je de looptijd instellen van 24 maanden, 12 maanden en maandelijks opzegbaar. Kies je voor de laatste variant dan zie je looptijd 1 maanden met een i-button bij de prijs. Druk je op die i dan wordt verduidelijkt dat er na die eerste maand verlengd wordt tenzij je van het opzegrecht gebruik maakt.

Druk je niet op die i...

Is dat een onduidelijke button?
Tja:
Laten we er niet wederom allerlei niet ter zake doende discussies bij verzinnen.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

16again schreef:
17 aug 2025 10:18
Speedy123 schreef:
17 aug 2025 09:11
16again schreef:

Er is slechts sprake van EEN contract.
Dat het contract maandelijks opzegbaar wordt, betekent niet dat het bestaande contract eindigt.
Niemand zegt ook dat het twee or meer contracten zijn. Het is alleen dat de eigenschappen van het bestaande contract veranderen. Van "eerst de eerste fase uitzitten" tot "per maand opzegbaar".

16again

rwolters schreef:
17 aug 2025 11:01
Niemand zegt ook dat het twee or meer contracten zijn. Het is alleen dat de eigenschappen van het bestaande contract veranderen. Van "eerst de eerste fase uitzitten" tot "per maand opzegbaar".
Zolang het contract niet is opgezegd, is "einddatum contract" dus nog niet bepaald.

Speedy123

16again schreef:
17 aug 2025 12:02
rwolters schreef:
17 aug 2025 11:01
Zolang het contract niet is opgezegd, is "einddatum contract" dus nog niet bepaald.
Speedy123 schreef:
16 aug 2025 10:03
https://rechtswinkelrotterdam.nl/nieuws ... erlenging/
Abonnement met einddatum

Als u een abonnement heeft afgesloten met een einddatum, kunt u in principe het abonnement niet eerder opzeggen dan de afgesproken einddatum. U zult uw contract en de algemene voorwaarden van de provider moeten bekijken voor de mogelijkheden om eerder op te zeggen.

Als de einddatum is verstreken en u het abonnement niet heeft opgezegd, wordt het abonnement vaak automatisch verlengd. Vanaf het moment dat het abonnement automatisch verlengd is, geldt er een opzegtermijn van maximaal één maand.
En zo draaien we cirkeltje na cirkeltje. De einddatum is van het contract voor bepaalde tijd. Als die verstreken is en het abonnement is niet opgezegd, DAN wordt het abonnement verlengt met een maand.

Renatemm

Ongelezen bericht door Renatemm »

Bedankt voor alle reacties.

Ik zie dat het bij de geschillencommissie €50 kost om dit beoordeeld te krijgen (die je terugkrijgt als je wint), ik ga even bij mezelf na of ik deze gok wil nemen. Mocht dat zo zijn, zal ik jullie op de hoogte houden van de uitkomst.

Ik zie dat er allerlei vragen zijn en discussies ontstaan zijn, vanuit verschillende standpunten.

Ik dacht dat alles duidelijk was, maar volgens mij waren er nog vragen over de volgende zaken:
- ik wist inderdaad dat ik moest opzeggen, dat heb ik ook nooit betwijfeld. Het ging mij alleen over het feit dat ik dacht dit gedaan te hebben, en toen ik dit wilde controleren dacht te zien in hun app dat ik dit gedaan heb.
- ik ben inderdaad geen klant bij KPN, en wilde dit niet toevoegen aan een bestaand abonnement. Ik wilde een simkaart om in een oude telefoon te doen voor thuis internet, omdat er iets mis was met de glasvezelkabel. Dit omdat ik niet alleen woon en niet de enige ben die thuis internet wil, en ook niet zonder telefoon de deur uit wil. Ik snap niet waarom dit als een vaag/onbetrouwbaar/raar verhaal wordt gezien...

Ik ben overigens benieuwd naar welke stappen jullie zouden ondernemen als je wilt kijken bij een abonnement (internet, spotify, Netflix of je abonnement bij de Bieb of sportschool) of je deze hebt opgezet: log je dan in bij de website of app van deze aanbieder (er van uit gaan dat ze deze hebben) om dit te checken? Wat denk je dan als er staat 'einddatum' met een ingevulde datum?

Speedy123

Renatemm schreef:
17 aug 2025 17:43
Ik ben overigens benieuwd naar welke stappen jullie zouden ondernemen als je wilt kijken bij een abonnement (internet, spotify, Netflix of je abonnement bij de Bieb of sportschool) of je deze hebt opgezet: log je dan in bij de website of app van deze aanbieder (er van uit gaan dat ze deze hebben) om dit te checken? Wat denk je dan als er staat 'einddatum' met een ingevulde datum?
U haalt hier twee verschillende soorten abonnementsvormen door elkaar, die van bepaalde tijd en die van onbepaalde tijd.

Netflix en Spotify zijn normaliter contracten voor onbepaalde tijd (tenzij u een speciale aanbieding gebruikt), ze zijn altijd maandelijks opzegbaar. Ik heb bijvoorbeeld Apple Music. Kijk ik bij Mijn Contracten, dan zie ik bij Apple in het geheel geen einddatum maar een verlengdatum van 10-9-2025.

Ga ik naar mijn KPN abonnement dat ik met een looptijd voor twee jaar heb afgesloten, dan zie ik einddatum van 27-09-2025. Echter ik heb niet opgezegd, dit contract wordt dus per die datum dus een contract voor onbepaalde tijd dat ik maandelijks kan opzeggen. Opzegging kan ik niet terug vinden in de app.

Ga ik naar Mijn Ziggo dan zie ik in het geheel geen contract gegevens. Ik moet mijn oorspronkelijk contract uit de email erbij halen, daarop staat dat het contract 24 maanden loopt, een ingangsdatum en dat na 24 maanden het contract maandelijks verlengt wordt indien niet opgezegd. Opzegging kan ik niet terug vinden in de app.

Ga ik naar Mijn Essent, dan staat er einddatum 5 mrt. 2027. Ook bij dit contract geldt, na de einddatum wordt het een contract voor onbepaalde tijd die maandelijks verlengt wordt totdat ik opzeg. Opzegging kan ik niet terug vinden in de app.

Ik weet wanneer ik opgezegd heb. Maar mocht ik het echt vergeten, dan bepaal of ik heb opgezegd aan de hand van de opzegbevestiging. Die ontvang je altijd wel per email en is belangrijk om te bewaren mocht er later een conflict ontstaan.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Speedy123 schreef:
16 aug 2025 15:37
Consumenneke schreef:
16 aug 2025 15:15
Maar ik vind het wel interessant of vraagsteller kan motiveren waarom en hoe KPN haar/hem op het verkeerde been heeft gezet.
TS zegt daarover:
Ik denk dat ik het abonnement al heb opgezegd en check de KPN app om het zeker te weten, en zie 'einddatum contract 2-7-2025'. Ik denk: 'fijn, ik heb het contract al opgezegd dus hoef niks meer te doen'
Op 3 juni gaat het contract in. Enkele dagen later denkt ze het contract alweer opgezegd te hebben. Ze lijkt in de app en ziet de einddatum van haar contract op 2 juli staan. Daaruit concludeerd ze dat ze niet vergeetachtig is geweest, ze heeft echt al opgezegd.
Volgens mij heeft TS al diverse malen aangegeven dat TS dacht dat ze iets gedaan had. Nergens staat echter dat TS het ook op gezegd heeft en daarvan een bevestiging heeft ontvangen. Met andere woorden TS wist dat het om een abonnement ging en ook dat het dus opgezegd moest worden. Dus die discussie is niet meer nodig.
Blijft over dat TS dacht iets gedaan te hebben. Denken dat je iets doet is geen sterk argument bij een geschillen commissie of ergens anders. TS heeft geen bevestiging van de eerdere opzegging dus conclusie: zie het als leergeld. Deze (denk) fout maak je 1 keer.

Moneyman

De vraag die overblijft, is of TS mocht denken dat die “einddatum contract” inderdaad inhield dat ze al opgezegd had, ook al had ze daar geen bevestiging van ontvangen.

Ik denk dat ze daar bij de rechter niet mee wegkomt, maar dat er wellicht bij de geschillencommissie wel winst te halen is. Hetzij omdat KPN een procedure daar wil voorkomen en gewoon toegeeft, hetzij omdat de commissie eerder geneigd is de consument het voordeel van de twijfel te gunnen dan de civiele rechter.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Renatemm schreef:
- ik wist inderdaad dat ik moest opzeggen, dat heb ik ook nooit betwijfeld. Het ging mij alleen over het feit dat ik dacht dit gedaan te hebben, en toen ik dit wilde controleren dacht te zien in hun app dat ik dit gedaan heb.
Als de opzegging is ontvangen, dan is er opgezegd. De bewijslast zal een probleem vormen.
Renatemm schreef:
Wat denk je dan als er staat 'einddatum' met een ingevulde datum?
Dat is een overeenkomst voor bepaalde duur. Dergelijke overeenkomst kunnen worden voortgezet als overeenkomst van onbepaalde duur via een algemene voorwaarden.

Dirkie

Renatemm schreef:
Allereerst zou ik mijn mail en/of post controleren of
- ik iets wel opgezegd heb
- ik van een opzegging een bevestiging gehad heb.
Tevens zou ik even in het contract kijken wanneer die verloopt want dat staat daar gewoon in.
En over het algemeen weet ik voor hoelang ik een contract afsluit en of deze aan het eind van die periode automatisch stopt of gewoon als zijnde (maandelijks) opzegbaar (met opzegtermijn).
Zo staat bij mijn mobiele abonnement als eind contract datum 19 februari 2027 maar dat komt omdat ik deze begin dit jaar heb afgesloten met een zeer aantrekkelijke korting. En gelukkig blijft mijn abonnement na deze datum gewoon doorlopen en kan ik deze maandelijks opzeggen omdat de contract periode dan geen 2 jaar maar 1 maand wordt. Staat allemaal in de voorwaarden die ik zojuist in de app gezien heb.

Dirkie

Moneyman schreef:
18 aug 2025 12:38
De vraag die overblijft, is of TS mocht denken dat die “einddatum contract” inderdaad inhield dat ze al opgezegd had, ook al had ze daar geen bevestiging van ontvangen.

Ik denk dat ze daar bij de rechter niet mee wegkomt, maar dat er wellicht bij de geschillencommissie wel winst te halen is. Hetzij omdat KPN een procedure daar wil voorkomen en gewoon toegeeft, hetzij omdat de commissie eerder geneigd is de consument het voordeel van de twijfel te gunnen dan de civiele rechter.
TS had een abonnement en wist dat ze het moest opzeggen. Dat is duidelijk.
TS weet niet of ze dit ook gedaan had (ze dacht dit alleen). Ook dat is duidelijk.
En verder is er een verschil tussen een abonnement en een contract periode. In het contract staat welke dienst (in dit geval het abonnement) geleverd wordt. En ook staat daar de periode in waarover deze dienst geleverd wordt. En de einddatum van dit contract staat gewoon in de app. En TS wist ook dat ze een maand contract had wat verlengd zou worden aan het eind van de contract periode anders had ze het niet hoeven opzeggen.
Het enige wat dus blijft is dat TS een aanname gedaan over een actie die zij niet gedaan heeft. En daar is volgens mij alleen TS voor verantwoordelijk.
Wel kan er een beroep gedaan worden op coulance van de kant van KPN omdat TS het niet goed begrepen had. Maar dan moet KPN niet eerst dit topic lezen denk ik

Gesloten