Koninklijke Nederlandse Munt zit maar wat te prutsen ten koste van consumenten

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Moneyman

Re: Koninklijke Nederlandse Munt zit maar wat te prutsen ten koste van consumenten

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
02 feb 2026 10:48
Ik kan ook niet anders concluderen dat de verkoper een stomme fout heeft gemaakt. Uiteraard ga je voor 6 gram zilver (staat op dit moment op 2,21) geen rechtszaak starten. Niettemin zou het beter zijn als KNM de fout richting TS zou herstellen, al dan niet via de verkoper. Dat kan volgens mij het beste door het setje terug te sturen, en dan het geld terug.
De verkoper heeft juist niets fout gedaan, KNM wel.

En helaas kan terugsturen niet zomaar: er is geen herroepingsrecht.

witte angora

Re: Koninklijke Nederlandse Munt zit maar wat te prutsen ten koste van consumenten

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zeg ik toch? KNM heeft iets fout gedaan, dus die zou iets moeten herstellen.

Moneyman

witte angora schreef:
02 feb 2026 13:11
Dat zeg ik toch? KNM heeft iets fout gedaan, dus die zou iets moeten herstellen.
Je eerste zin was dat de verkoper een stomme fout heeft gemaakt. Maar KNM is niet de verkoper.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Je hebt gelijk, ik bedoelde de KNM, Die heeft iets fout gedaan. Slip of the toetsenbord zullen we maar zeggen. :wink:

Zwartkate

Ongelezen bericht door Zwartkate »

Andere vraag: stel dat vanaf het begin af aan duidelijk was dat die munt 10 gram zou wegen en dat de KNM dat ook als specificatie had opgegeven, zou TS dan dat setje nog steeds voor hetzelfde bedrag hebben willen kopen?

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Zwartkate schreef:
02 feb 2026 14:57
Andere vraag: stel dat vanaf het begin af aan duidelijk was dat die munt 10 gram zou wegen en dat de KNM dat ook als specificatie had opgegeven, zou TS dan dat setje nog steeds voor hetzelfde bedrag hebben willen kopen?
Zeer zeker niet. Ik koop het als belegging. Ik koop voornamelijk < 99,9% zuiverheid juist omdat ik die goedkoper kan vinden dan typische beleggingsmunten. Van de bijna 200 < 99,9% zilver munten die ik tot nu toe heb gekocht, is dit de enige die ik boven spot heb gekocht.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
02 feb 2026 12:53
Is dat zo? Wanneer aangekocht bij KNM geldt dat namelijk wel:
https://www.knm.nl/veelgestelde-vragen

k2p

16again schreef:
02 feb 2026 16:30
Moneyman schreef:
Toch staat dat er niet letterlijk :lol:

"Wanneer u echter niet tevreden bent met uw bestelling, dan kunt u binnen 14 dagen na ontvangst gebruik maken van uw herroepingsrecht."

Er wordt nergens gespecificeerd wat het herroepingsrecht is. En als je terugvalt op de wet, geldt de herroepingsrecht dus niet op edelmetalen.

Moneyman

16again schreef:
Moneyman schreef:
Geen idee, ik baseer me op TS:
k2p schreef:
29 jan 2026 15:11
Daarnaast vallen edelmetalen niet onder het herroepingsrecht.
Ik denk dat TS hier alleen een denkfout maakt: het herroepingsrecht op edelmetalen geldt alleen niet voor edelmetalen als de prijs direct gekoppeld is aan de koersprijzen. Dat is bij een muntenset echter niet het geval.

Je zou, als de termijn nog niet verstreken is, TS hiermee wel eens de oplossing in handen gegeven kunnen hebben.

Moneyman

k2p schreef:
02 feb 2026 16:41
16again schreef:
Toch staat dat er niet letterlijk :lol:

"Wanneer u echter niet tevreden bent met uw bestelling, dan kunt u binnen 14 dagen na ontvangst gebruik maken van uw herroepingsrecht."

Er wordt nergens gespecificeerd wat het herroepingsrecht is. En als je terugvalt op de wet, geldt de herroepingsrecht dus niet op edelmetalen.
Toch wel, er wordt immers expliciet gesproken over "alle artikelen". Dus ook voor jouw setje.
3. Kan ik mijn bestelling retourneren?

Voor alle artikelen die u bij ons koopt, geldt de wettelijke garantie. Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene is of moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten. Wanneer u echter niet tevreden bent met uw bestelling, dan kunt u binnen 14 dagen na ontvangst gebruik maken van uw herroepingsrecht.

k2p

Ow wacht, ja sorry. Er gaan twee dingen door elkaar. Wettelijke garantie: het product voldoet niet en mag dus inderdaad terug als je het daar kocht. Maar niet tevreden terwijl er niks mis is met het product? Jammer, het is edelmetaal, dus geen algemene herroepingsrecht.

Moneyman

k2p schreef:
02 feb 2026 16:53
Ow wacht, ja sorry. Er gaan twee dingen door elkaar. Wettelijke garantie: het product voldoet niet en mag dus inderdaad terug als je het daar kocht. Maar niet tevreden terwijl er niks mis is met het product? Jammer, het is edelmetaal, dus geen algemene herroepingsrecht.
Maar waar baseer je dat op?

De uitzondering voor edelmetalen geldt voor baar goud/zilver enz, niet voor een muntenset.

De wettelijke omschrijving van die uitzondering is "‘een overeenkomst waarbij de prijs van de zaken of diensten gebonden is aan schommelingen op de financiële markten waarop de handelaar geen invloed heeft en die zich binnen de ontbindingstermijn kunnen voordoen". De prijs van dat muntenset hangt niet af van de koers en kan dus gewoon geretourneerd worden.

Dat staat ook gewoon letterlijk in de hiervoor geciteerde voorwaarden.

k2p

Moneyman schreef:
02 feb 2026 17:24
Maar waar baseer je dat op?

De uitzondering voor edelmetalen geldt voor baar goud/zilver enz, niet voor een muntenset.

De wettelijke omschrijving van die uitzondering is "‘een overeenkomst waarbij de prijs van de zaken of diensten gebonden is aan schommelingen op de financiële markten waarop de handelaar geen invloed heeft en die zich binnen de ontbindingstermijn kunnen voordoen". De prijs van dat muntenset hangt niet af van de koers en kan dus gewoon geretourneerd worden.

Dat staat ook gewoon letterlijk in de hiervoor geciteerde voorwaarden.
De set bestaat uit een sterling zilveren penning en 3,88 euro aan muntjes. In de eerste reactie in deze thread is web.archive al aangehaald: de set kostte doorgaands 32 euro en nu de zilverprijs hoog staat, ineens 44 euro. Een andere themaset met twee stuks zilver (uit 2004) kostte een halfjaar terug nog ook nog maar 32 euro en nu wel 72 euro. En er zijn meer themasets die ik zo kan noemen. Natuurlijk kan het nu duurder zijn omdat ze nu ineens 'populair' zijn, maar ze zijn nu populair vanwege het zilver. En ik vermoed dat na de zilverhausse ze massaal gedumpt gaan worden (voor de vroegere prijs). De themaset uit 2016 zónder zilver is overigens niet in prijs omhoog gegaan.

Moneyman

Ik heb even bij een aantal andere aanbieders gekeken: overal is gewoon het herroepingsrecht van toepassing. Ook op jouw set.

Bij welke verkoper heb jij het gekocht?

Plaats reactie