Ik heb het hele woord 'statushouder' niet genoemd, simpelweg omdat die geen significante oorzaak van het opdrogen van de sociale woningvoorraad in de periode 2004-2008.Cro schreef: ↑13 feb 2026 09:39Zijn daar ook daadwerkelijk cijfers van, want dit argument zie je vaak ook van politici, denk aan een Wilders, maar ook Mona Keijzer nog redelijk recent. Maar ook veel claims op social media als Twitter e.d., echter Ik mis ergens een solide onderbouwing dat de 'schuld' bij de migranten ligt en hoewel migratie natuurlijk ook invloed heeft, en niet voornamelijk bij de politiek die verzuimt zaken te regelen die goed zijn voor doorstroom en nieuwbouw.
Want de bekende cijfers lijken een ander beeld te geven, waar de laatste jaren zo'n 10% van de beschikbare woningvoorraad naar instromende statushouders ging en de jaren daarvoor maar een 5-7%. 10% is nog steen 10%, maar ik zou 10% niet willen duiden als de hoofd oorzaak als 90% dus niet naar statushouders gaat.
De extreme groei van Nederland kwam toen niet van de asielzoekers, het grootste gedeelte van de groei kwam door immigratie uit andere EU landen. De sociale woningvoorraad slonk als sneeuw voor de zon toen de grenzen open gingen aan het begin van deze eeuw.
https://www.parool.nl/nieuws/toestroom- ... gle.com%2F