Billink houdt zich niet aan de wetten en regels
Re: Billink houdt zich niet aan de wetten en regels
Beste Emma,
Wat vervelend om te lezen dat je dit zo ervaart. We begrijpen heel goed dat dit frustrerend voor je is en dat je graag duidelijkheid wilt.
Je hebt helemaal gelijk wanneer je schrijft dat dit precies is waar onze aankoopbescherming voor moeten staan en hoe jij als consument beschermd zou moeten worden. Daarom willen wij dit ook tot op de bodem duidelijk uitgezocht hebben.
Je geeft aan telefonisch en per mail contact te hebben gehad met ons. De eerdere zoekacties in de mailboxen en telefooncentrale hebben niets opgeleverd. Met alleen het ordernummer kunnen wij intern gericht onderzoek doen. Je privacy blijft daarbij gewaarborgd.
Als inderdaad blijkt dat de webshop niet heeft geleverd, zullen wij hen vragen dit aan te tonen, voor zover dat nog niet is gebeurt. Kunnen zij dat niet, dan hoef jij natuurlijk niet te betalen.
Je mag het ordernummer hier delen, of rechtstreeks mailen naar [email protected] of even bellen met 010-4141473 en vragen naar Bart. Dan pak ik het gelijk voor je op.
Hartelijke groet,
Bart den Outer (Head of Operations bij Billink)
Wat vervelend om te lezen dat je dit zo ervaart. We begrijpen heel goed dat dit frustrerend voor je is en dat je graag duidelijkheid wilt.
Je hebt helemaal gelijk wanneer je schrijft dat dit precies is waar onze aankoopbescherming voor moeten staan en hoe jij als consument beschermd zou moeten worden. Daarom willen wij dit ook tot op de bodem duidelijk uitgezocht hebben.
Je geeft aan telefonisch en per mail contact te hebben gehad met ons. De eerdere zoekacties in de mailboxen en telefooncentrale hebben niets opgeleverd. Met alleen het ordernummer kunnen wij intern gericht onderzoek doen. Je privacy blijft daarbij gewaarborgd.
Als inderdaad blijkt dat de webshop niet heeft geleverd, zullen wij hen vragen dit aan te tonen, voor zover dat nog niet is gebeurt. Kunnen zij dat niet, dan hoef jij natuurlijk niet te betalen.
Je mag het ordernummer hier delen, of rechtstreeks mailen naar [email protected] of even bellen met 010-4141473 en vragen naar Bart. Dan pak ik het gelijk voor je op.
Hartelijke groet,
-
SSamantha1987
Ik heb vandaag een topic geopend over mijn ervaring met Billink. Ik kreeg toen van iemand de link naar jouw topic. Ik lees dat je bijna eenzelfde situatie met Billink als ik. Is jouw situatie inmiddels opgelost?VandijkEmma schreef: ↑12 feb 2026 13:55Hallo Allemaal,
Ik ben benieuwd of meer mensen ervaring hebben met een geschil bij een webshop waarbij betaald is via Billink (achteraf betalen).
In mijn situatie ontstond er een probleem rondom levering. Ondanks contact met de webshop en schriftelijke communicatie hierover, bleef Billink bij het standpunt, dat zij geen partij zijn. Zij zijn er alleen voor de administratieve afhandeling van een rekening. Daardoor werd kopersbescherming niet toegepast. Bewijs dat ik heb aangeleverd, werd inhoudelijk niet meegenomen in de beoordeling, wat voor veel stress bij mij zorgde.
Ik vraag mij af of anderen vergelijkbare ervaringen met Billink hebben, met name rondom;
- Kopersbescherming
- Doorverwijzing naar de webshop zonder inhoudelijke beoordeling
Het lijkt mij waardevol om ervaringen te delen en te kijken of dit breder speelt.
Alvast dank voor het delen.
Ik heb het zelfde gehad met billink,met dien verstande dat ik toch betaald heb,en het geld later gewoon terug kreeg,en ja dat duurde 2 weken,maar verder niks aan de hand,zover ik begreep houden ze de factuur niet tegen,maar krijg je het terug
Dat is niet wat Billink stelt. Zij stellen dat je niet hoeft te betalen totdat je het product in goede staat ontvangen hebt. Dat noemen zij de 'koperbescherming'.
Billink op haar website:
Je betaalt nooit voor iets dat niet klopt
Of je nu achteraf, direct of met een aanbetaling via Billink betaalt: je ontvangt altijd eerst je product en betaalt pas als je tevreden bent.
SSamantha1987
vindt dit leuk
-
SSamantha1987
Op die kopersbescherming heb ik ook vertrouwd. In theorie klinkt het heel mooi. Helaas in de praktijk toch te mooi om waar te zijn...Speedy123 schreef: ↑06 mar 2026 14:16Dat is niet wat Billink stelt. Zij stellen dat je niet hoeft te betalen totdat je het product in goede staat ontvangen hebt. Dat noemen zij de 'koperbescherming'.
Billink op haar website:Je betaalt nooit voor iets dat niet kloptOf je nu achteraf, direct of met een aanbetaling via Billink betaalt: je ontvangt altijd eerst je product en betaalt pas als je tevreden bent.
-
StevieNL81
Ik zou vooral niet betalen; dan moet jij in actie komen om het terug te krijgen. Laat het initiatief maar bij hen.
alfatrion
vindt dit leuk
-
Bernard2035
Daar ben ik het helemaal mee eens. Alleen levert het wel heel veel stress op. Tenminste dat is mijn ervaring.StevieNL81 schreef: ↑06 mar 2026 17:20Ik zou vooral niet betalen; dan moet jij in actie komen om het terug te krijgen. Laat het initiatief maar bij hen.
De betaalherinneringen, aanmaningen en daarna sturen ze het door naar een incassobureau. Je moet zelf continue verweer voeren.
De klantenservice komt keer op keer met een standaard verhaal.
In mijn geval heeft de rechter mij in het gelijk gesteld. Dit gaat je niet in je koude kleren zitten. Het is niet zoals het hoort.
-
StevieNL81
Je zou zeggen dat ze behoorlijke kosten maken voor een verloren zaak; klinkt niet als een goed business model. Maar helpt die uitspraak bij het oplossen van het probleem? Neuh...
De mensen die zich wel de stuipen op het lijf laten jagen en hierdoor betalen zijn onderdeel van het business model.StevieNL81 schreef: ↑06 mar 2026 22:33Je zou zeggen dat ze behoorlijke kosten maken voor een verloren zaak; klinkt niet als een goed business model.
Idem de mensen die verstek laten gaan, en geen verweer voeren bij de rechter. Als het al zover komt, dat schatten ze per geval natuurlijk in.
-
HandigeHarrie
Billink bevestigt dat zij kopersbescherming moeten leveren, dat scheelt alvast.Billink schreef: ↑24 feb 2026 16:08Beste Emma,
Hartelijke groet,
Wel vreemd is, dat zij van mening zijn dat de webshop moet aantonen dat NIET geleverd is ....
Emma heeft dat al aangetoond, namelijk met de mail van de webshop dat het artikel niet leverbaar is.
Een webshop kan van alles beweren .... dat is geen kopersbescherming.
Het klopt niet dat Billink de bewijslast omdraait, de webshop moet bewijzen dat het artikel WEL geleverd is.
Een zeer terechte conclusie. Als de klant kan aantonen dat er niet geleverd is of kan aantonen dat de koop ontbonden is, dan zou het verstrekken van die informatie aan Billink voldoende moeten zijn om het incasso traject te stoppen.HandigeHarrie schreef: ↑08 mar 2026 10:03Emma heeft dat al aangetoond, namelijk met de mail van de webshop dat het artikel niet leverbaar is.
Een webshop kan van alles beweren .... dat is geen kopersbescherming.
Het klopt niet dat Billink de bewijslast omdraait, de webshop moet bewijzen dat het artikel WEL geleverd is.
Het heeft er alle schijn van dat Billink alleen het incasso traject stopt indien de webshop daarom vraagt. Defacto is er dan geen sprake van koperbescherming, immers een malafide webshop zal dat niet doen.
Er is dan weinig verschil tussen de andere 'buy now, pay later' bedrijven zoals Klarna, Riverty en In3. Wat verleden jaar februari ook wel duidelijk werd toen deze bedrijven gezamenlijk optrokken in hun gesprekken met de tweede kamer over 'buy now, pay later'.
Die bedrijven hebben overigens exact dezelfde problemen wanneer er niet geleverd is:
https://www.bnnvara.nl/kassa/vraag-bean ... ng-vereist
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /2202660/2
Met name die laatste casus geeft wel aan hoeveel moeite en stress het je kost om van een onterechte vordering af te komen bij de 'buy now, pay later' bedrijven.
@HandigeHarrie: Wanneer wij het ordernummer ontvangen van TS, kunnen wij de betreffende bestelling intern onderzoeken en precies nagaan wat er in deze situatie is gebeurd. Pas dan kunnen wij ook beoordelen welke informatie er bij de webshop beschikbaar is en hoe dit zich verhoudt tot onze kopersbescherming. Tot op heden heb ik geen reactie van TS mogen ontvangen in mijn persoonlijke mailbox.
Jij schrijft:
,,Wel vreemd is, dat zij van mening zijn dat de webshop moet aantonen dat NIET geleverd is..."
>Er staat in mijn eerste reactie dat als de webshop de levering niet aan kan tonen, er niet betaald hoeft te worden.
Jij schrijft:
,,Wel vreemd is, dat zij van mening zijn dat de webshop moet aantonen dat NIET geleverd is..."
>Er staat in mijn eerste reactie dat als de webshop de levering niet aan kan tonen, er niet betaald hoeft te worden.
-
HandigeHarrie
In jullie bericht van 24/2 om 16.08 uur staat toch echt dat de webshop zou moeten aantonen dat het artikel niet geleverd is.Billink schreef: ↑09 mar 2026 15:51@HandigeHarrie: Wanneer wij het ordernummer ontvangen van TS, kunnen wij de betreffende bestelling intern onderzoeken en precies nagaan wat er in deze situatie is gebeurd. Pas dan kunnen wij ook beoordelen welke informatie er bij de webshop beschikbaar is en hoe dit zich verhoudt tot onze kopersbescherming. Tot op heden heb ik geen reactie van TS mogen ontvangen in mijn persoonlijke mailbox.
Jij schrijft:
Emma heeft in het voorgaande duidelijk aangegeven dat zij het ordernummer WEL DEGELIJK heeft gegeven.
Waarom zou zij dat nummer achterhouden, jullie beweren op dit forum dat jullie het gaan beoordelen als ze maar het ordernummer zou geven !
De AFM zal haar bewijsstukken (met de vermelding van het ordernummer) op waarde weten te schatten.