Vorig jaar zijn we overgestapt van de ANWB naar Routemobiel.
We hebben 2 auto 's waarvan er ééntje ouder is dan 35 jaar (geen pechhulp bij RM dat klopt dus, maar staat ook op hun site en in de noorwaarden)
Onderstaande is dus gebeurd met de "normale" auto, niet met de old-timer..
Met de auto op terug reis merkte ik in Duitsland (ongv. 200 km v/de NL grens) dat er speling zat in het stuur.
Dit werd steeds erger.
Ik ben dus gestopt bij een tankstation en heb gebeld met de pechservice.
Het hele verhaal uitgelegd en
daarna vertelde men mij dat ik niet met de juiste afdeling belde, maaar ik zou teruggebeld worden door de buitenland service. (later merkte ik dat ze me ook even dóór hadden kunnen verbinden... zucht.... de eerste kosten waren dus alvast binnen).
Goed ik werd inderdaad (na 34 min!!) teruggebeld en kon wéér mijn hele verhaal doen.
Daarna stelde men mij nog wat vragen, dat is natuurlijk logisch. Deze waren in 1e instantie redelijk, maar werden later redelijk merkwaardig... of ik gecontroleerd had of ik lekke banden had? Of ik zeker wist dat het stuur wel vast zat? Of ik niet op ijs/ijzel aan het rijden was? etc. ect.
Ik begon me toen al een beetje te ergeren.
Afijn, uiteindelijk vertelde de beste man mij dat hij hulp ging sturen, dit zou 30 tot 45 min. gaan duren. (in de voorwaarden staat: binnen 30 min
).
Goed wij wachten op de ADAC (duitse ANWB)
De hulp kwam, maar
niet in de vorm van een monteur o.i.d. Nee, een sjofele figuur met een aftandse afsleep vrachtauto..
hmmm, merkwaardig.. Maar goed vol vertrouwen met deze man in gesprek.
Ja, hij ging hem meenemen,
Ja, naar een garage
Ja, daar zou men ernaar gaan kijken, c.q.. repareren.. MORGENOCHTEND!
Ik moest met hem mee om de sleutels in te leveren en wat papieren te tekenen.
Daarop vroeg ik hem of de vervangende auto dáár stond? Of waar die eigenlijk was?
De man keek heel verbaasd, hij wist niets van vervangend vervoer...
Ik wéér bellen met RM (allemaal via een 06 naar NL tegen xxx €), hoe dit nou zat.
De man van RM zei dat vervangend vervoer afhankelijk was van de diagnose door een vakgarage dáár in Duitsland.
HUH??
Ik vroeg hem dus hoe ik me dat moest voorstellen om 21.00u 's avonds. Zo'n diagnose door een garage, die zijn toch echt gesloten 's avonds!
Tja...
Wat blijkt:
* Je auto wordt ter plekke dusdanig gerepareerd dat je ermee thuis kan komen
Nou nee, niet dus! Niet als ze een afsleper sturen en geen monteur. Die kun je dus zowiezo al afstrepen, Ze sturen geen (
nooit) een monteur, alleen afsleepbedrijf!
* Je auto kan binnen 24uur gemaakt worden, dan moet (kan
) je erop wachten.
Fijn hoor!!
Je zal ergens in een land staan met je hele gezin met kleine kinderen of een baby... Waar je misschien de taal ook nog es niet machtig bent!
24 uur wachten!
Wel even
zelf zorgen voor de overnachting, eten en de rest. En dat uiteraard ook even
zelf dokken!
* Je auto kan binnen 48 gerepareerd worden;
YEP! Dan mag je kiezen; vervangend vervoer, of terug per bus/trein/etc. of hotel (met max. 3 man)
ok! TOP! geregeld dus!
Maareuh.. euh... maar je auto dan?
TJa.. die moet dan even zelf ophalen dus!
Ja u leest het goed, de auto zelf ophalen!
Eventjes terug, even terugrijden/vliegtuig, trein/ etc. naar plaats .... in Europa, weet ik hoeveel kilometer om even je auto op te gaan halen!
Die overigens
gerepareerd wordt door een garage die je niet kent en waar je
niet bij bent!
Deze reparatie is overigens ook
voor eigen kosten
oke, oke, de ANWB heeft welliswaar vergelijkbare voorwaarden met 'binnen 48 uur' en zo, maar daar krijg je tenminste wél professionele hulp ter plaatse en zijn de zaken gewoon beter geregeld.
(dit weet ik overigens uit eigen ervaring en die van familie en van vrienden)
Mijn stelling: GEEN ROUTE MOBIEL!
Dit is geen pechhulp in het buitenland, dit is gewoon een afsleepdienst in het buitenland waarbij je alleen in 1e instantie in het Nederlands geholpen wordt (voor dure telefoongesprekken ook nog).
Totaal nutteloos!