LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het beste besturingsysteem

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Het beste besturingsysteem is?

Windows
14
48%
Mac Os
6
21%
linux
9
31%
anders - namelijk:
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 29

Gast

Re: Het beste besturingsysteem

Ongelezen bericht door Gast »

Even een quote tussendoor:
Volgens mi2g, een brits bedrijf dat onderzoek heeft gedaan naar de online beveiliging van verschillende platformen, zijn het open-source platform BSD en Mac OS X het veiligst ter wereld. Het ging hierbij niet alleen om het systeem, maar ook om de daarop draaiende applicaties.
Gegevens m.b.t. succesvolle inbraken met behulp van zogenaamde malware zijn niet in het onderzoek meegenomen. Wanneer deze wel zouden zijn meegenomen, het zou hier gaan om meer dan 459 soorten malware vanaf begin 2004, dan zou Windows er het slechtst vanaf zijn gekomen.


De conclusie van het onderzoek luidt:
The number of successful hacker attacks against Mac OS X or BSD based online computers has demonstrated a declining trend and accounts for just 4.82% of all breaches recorded, with 11,370 successfully compromised BSD targets of all flavours including Apple.

Linux has become the most breached 24/7 online computing environment in terms of manual hacker attacks overall and accounts for 65.64% of all breaches recorded, with 154,846 successfully compromised Linux 24/7 online computers of all flavours, the study revealed.

The number of successful manual hacker attacks against Microsoft Windows based online computers has remained steady and accounts for 25.19% of all breaches recorded, with 59,419 successfully compromised Windows targets of all versions.


Het artikel vermeldt dat Linux de meeste succesvolle inbraken kreeg te verduren, wanneer het echter om financieel geleden schade zou zijn gegaan, mede veroorzaakt door virussen, trojaanse paarden en wormen, dan zou Windows er het slechtste af zijn gekomen.

Bronnen: Spymac.com en mi2g
[/u][/quote]

Jør
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 sep 2004 22:54

Re: Het beste besturingsysteem

Ongelezen bericht door Jør »

HIER wordt een leuk maar toch ook objectief vergelijk gemaakt tussen winXP en osX. (tip: gebruik het categorieën dropdown menu om door de site te bladeren. De pagina's bevatten veel vergelijkende schermafbeeldingen. erg leuk om te zien!)

hier de site van een gefrustreerde Win gebruiker:
http://www.windows-longhorn.org
Wat loop je allemaal mis met WINDOWS,
en hoeveel loop je eigenlijk achter op de rest?

plezier!

Gast

Re: Het beste besturingsysteem

Ongelezen bericht door Gast »

Lekker dat Windows XP.

De Windows directory is ondertussen 3 Gigabyte
De registry 10 Megabyte

En de local temp zojuist geleegd: 175 Megabyte troep van een hafl jaar.

System recovery heb ik uit staan anders was dat ook nog een paar Gig.

Kortom je hebt tegenwoordig alleen om op te starten al een harddisk nodig waar vroeger een heel bedrijf mee kon werken.

En het verschil? Mooie plaatjes en geluidjes en allerlei opties die je zo lastig vallen dat je ze zo gauw mogelijk uitzet.

En het ene na het andere veiligheidslek moet weer gedicht worden met de zoveelste patch.

XP SP2 dat moet het zijn. Nou het patchen gaat even vrolijk door. Mooi dat je nu in het lijstje van geinstalleerde software de patches kunt verbergen. Kun je tenminste nog zien waarvoor je de computer hebt.

PLJ

Re: Het beste besturingsysteem

Ongelezen bericht door PLJ »

Het beste besturings systeem ooit, in welke situatie ?

- Simpele gebruiker die wil internetten en spelletjes spelen: Microsoft Windows 98SE of XP al naar gelang de geavanceerdheid van de hardware

- Doorgewinterde thuisgebruiker die precies wil weten wat zijn computer doet: een van de Linux distro's

- Hoog Geak gehalte thuis gebruiker die zelf zijn software schrijft en er een aantal servertjes op draait: Open BSD / Unix

- Bedrijf met veel workstations en meerdere lokaties: MS Windows server 2003 / XP of W2K clients of een Unix / BSD oplossing

In het laatste geval is het heel belangrijk om ook even in de berekening mee te nemen wat het kost om de verschillende besturingssystemen te onderhouden. Linux / BSD en zo geeft geen of lage licentie kosten, maar heeft een ervarener beheerder nodig, Windows heeft hoge (errug hoge) licentie kosten, maar kan door een blik stage lopers beheerd worden.

Gast

Re: Het beste besturingsysteem

Ongelezen bericht door Gast »

Wordt veel gesproken over Longhorn als het om Windows gaat.

Deze site bespreekt de nieuwe versie van MAC OS X: http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2 ... tiger.html

Gast

Re: Het beste besturingsysteem

Ongelezen bericht door Gast »

Gates voelt zich niet bedreigd door Linux, althans dat beweert hij.

Maar als dat werkelijk zo is, waarom dreig je terwijl je zelf verre van brandschoon bent op dat terrein, Asiatische regeringen voor het overtreden van patenten omdat ze overgegaan zijn op Linux?
http://www.cnn.com/2004/TECH/biztech/11 ... index.html

Vraag me alleen af of Aziaten daar nu werkelijk zo van onder de indruk zullen zijn; Gates is wellicht iets te gewend geraakt aan de toestanden in westerse landen, waar overheden zoals de Nederlandse niet weten hoe snel ze over hun eigen benen struikelend moeten buigen voor de grote meester.

Jør
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 sep 2004 22:54

Re: Het beste besturingsysteem

Ongelezen bericht door Jør »

Monopolie? Nèeeh!
BRON:NU.NL

'Microsoft betaalde tegenstander'

Uitgegeven: 24 november 2004 14:49
BRUSSEL - Softwarebedrijf Microsoft heeft een van zijn grootste tegenstanders, de topman van de brancheorganisatie CCIA, een bedrag van 9,75 miljoen dollar betaald om zich terug te trekken uit een rechtszaak tussen Microsoft en de Europese Commissie. Dat schreef woensdag althans de Financial Times, die zegt zich te baseren op vertrouwelijke documenten.

Jarenlang klaagde de Computer and Communications Industry Association de praktijken van Microsoft aan om kleinere concurrenten uit de markt te weren. De Europese Commissie legde het softwarebedrijf eerder dit jaar een boete van 497 miljoen euro op.

Microsoft heeft dat besluit aangevochten bij het EU-Hof in Luxemburg. CCIA had zich in die rechtszaak, die nog loopt, aan de kant van de Commissie geschaard maar baarde onlangs opzien door zich terug te trekken.

Microsoft heeft in totaal 19,75 miljoen euro betaald aan CCIA, waarvan dus bijna de helft naar voorzitter Black is gegaan. Het CCIA-bestuur zou akkoord zijn gegaan met de betaling aan de voorzitter.

Eerder al werd bekend dat Microsoft ook een concurrerend bedrijf, Novell, een bedrag van 536 miljoen heeft betaald om zich uit de zaak terug te trekken. Verder heeft Microsoft geschikt met Sun Microsystems en met Time Warner.
en, oh ja - het gevolg

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: Het beste besturingsysteem

Ongelezen bericht door Rustig »

Lees dit eens en vooral het kadertje honeyspots.

kijk hier

Jør
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 sep 2004 22:54

Re: Het beste besturingsysteem

Ongelezen bericht door Jør »

longhorn nu weer uitgesteld?
nou ja, ze lopen toch al ondertussen 5 jaar achter...

Gast

Re: Het beste besturingsysteem

Ongelezen bericht door Gast »

Over ca. 3 maanden is OS X Tiger op de markt en duurt het dan nog 2 jaar eer Microsoft alles gekopieerd heeft.

mr.T

Re: Het beste besturingsysteem

Ongelezen bericht door mr.T »

Heb jaren gewerkt met Windows (95, 98, ME, NT/2000, XP) en werk sinds kort met Mac OSX. Heb gemerkt dat alle stabiliteitsproblemen en veiligheidsproblemen die ik ooit eens had helemaal over zijn. Begrijp niet dat mensen blijven kiezen voor die rommel van Microsoft.

nice
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2005 18:37

Re: Het beste besturingsysteem

Ongelezen bericht door nice »

ik kies tot op heden toch nog voor windows, nu weet ik, ik maak de beetje computerfreak niet blij. maar als je kijkt naar compatibiliteit dan is windows toch meer compatible met spellen, en programma's. linux is hartstikke leuk, maar kan je er ook fatsoenlijk zonder eerst een emulator programma oid. te moeten draaien een spel op spelen? ook voor de mac os x is het naar mijn idee niet makkelijk om software te vinden/krijgen. kijk maar eens bij de mediamarkt, free-record shop of de bartsmit hoe weinig software zij hebben die op een mac draait of op linux. linux is naar mijn mening alleen interresant voor de personen die zelf een server draaien of voor netwerkbeheerders, en mac os x is alleen interresant voor mensen die alleen zo'n ding maar gebruiken voor internet, fotografie, videobewerking en internet. voor het huishoudelijke gebruik is dit naar mijn mening niet echt interresant.

Gast

Re: Het beste besturingsysteem

Ongelezen bericht door Gast »

Hi Nice!

Flauwe reactie van mij maar noem één ding wat je op een mac niet zou kunnen, of waar deze niet suprieur in zou zijn. Ik ben heel benieuwd.
Tis wel een ouderwetse gedachte dat de mac alleen voor grafici geschikt zou zijn.

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: Het beste besturingsysteem

Ongelezen bericht door Rustig »

Zonder beledigend te willen zijn @Nice, vind ik je opinie flink verouderd. Deze stamt nog uit het tijdperk van het OS Classic besturingssysteem.
Alweer drie jaar draaien Apple computers met het OS X systeem, eerst Jaguar en nu Panther en binnenkort komt Tiger. Het OS X systeem laat WinXP ver en ver achter in wat betreft gebruikersvriendelijkheid èn.....heeft géén last van virussen.

Zojuist is de Mac Mini geïntroduceerd en bezoek eens de Apple-sites. wedden dat je je mening herziet.

Gesloten