LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kabinet bezuinig maar op de studiefinanciering!!!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Gast

Re: Kabinet bezuinig maar op de studiefinanciering!!!

Ongelezen bericht door Gast »

elles,

als je ouders er erg op achteruit zijn gegaan qua inkomen, kun je daar bij de IBG melding van doen en kijken ze naar een recenter salaris (van vorig jaar geloof ik). Misschien helpt het wel...

Gast

He losers,

iedere aap kan overal en altijd en bijbaantje krijgen, zo niet, vraag dan nu maar vast WW aan want dan wordt het later toch niks. Wees blij met wat je kan krijgen aan Stufi en het feit dat collegegelden e.d. nog geen fractie zijn van de werkelijke kosten. Rijke pa, gefeliciteerd, zo niet, los het op, het recht van de sterkste geldt altijd. En houdt alstublieft op met dat oudhollands zeuren. Dit soort gasten zijn later de personen die dit land nog verder om zeep helpen (en daar zijn er nu al genoeg van) met hun gemiep over ongetwijfeld CAO's, prepensioenen en Arbogelul. Zorg voor jezelf, behalve voor degenen die dit echt niet kunnen, anders een minimaal vangnet (en geen hangmat). Dhr. de Waal, over 6 jaar bent u minister-president en kunt u uw speeches hergebruiken, verander alleen ja in nee (of andersom), plastic poppetje.
Wat betreft allochtonen: Leve de allochtoon, zij doen wat jullie nalaten, en als niet, zij zijn tevreden met wat jullie te min vinden. Alle (en dan bedoel ik ook alle, waarschijnlijk utopie, maartoch) grenzen open en dan maar zien hoe jullie huilen om je overheid.
Kortom, nee, het is allemaal niet eerlijk. Precies! Learn to live with it!
Heerlijk, ff je hart luchten als je semi-zat bent (doch oprecht).

Laters,

Mark

Gast

ff een reactie op melanie.

ik ben thuiswonend en krijg meer als 200 studiefinanciering. dit is omdat ik naast mij nog 2 zussen heb die studeren en ouders heb die niet veel inkomen hebben. ouders zijn gescheiden, me moeder plukt van de sociale dienst omdat ze een ongeluk heeft gehad en me pa werkt maar verdiend geen vetpot.

dus dat alles bij elkaar komt dan op 200 euro. ik heb de boel niet opgelicht maar zo kijken ze daar.

Gast

misschien een oude topic...maar ik moet het toch effe kwijt:

ik ben 20, krijg ook 74 euro in de maand en mijn ouders betalen mijn studie en ziektekosten. Daarnaast werk ik bijna 16 uur in de week. Ik werk al sinds mijn 12e en vind het ook echt niet erg om te werken...hoort erbij...

wel steekt het me dat sommigen een aanvullende beurs krijgen en wij niet....omdat mijn broer en ik 6 jaar schelen en ik dus net op het HBO kwam toen hij eraf ging, mijn ouders weer de volle mep moesten betalen. Als je 2 kinderen hebt die tegelijkertijd aan het HBO studeren krijg je als student een aanvullende beurs, maar ik dus niet en mijn broer ook niet...(en mijn ouders zitten 10 euro boven de inkomensgrens...dus da's nog fijner...)

ik heb geen geldproblemen en kom echt wel rond, maar voor mijn ouders vind ik het echt belachelijk...overal zijn mensen die wel geld krijgen, omdat hun kinderen toevallig wel iets eerder na elkaar geboren zijn...mijn ouders moeten 2 keer de volle mep dokken...

voor de rest: sommigen krijgen nu eenmaal meer...so be it.... later als ik docente ben krijg ik ook geen topsalaris, dat laten we gewoon over aan het bedrijfsleven :shock:

henk10

Ongelezen bericht door henk10 »

Voor studenten maken jullie echt extreem veel taalfouten! Ben net afgestudeerd en verbaas over het vreselijk slechte Nederlands van de hoogst opgeleiden.

Toch nog maar even oefenen voordat jullie sollicitatiebrieven gaan schrijven. Het blijft lastig natuurlijk 'het kofschip' en de juiste voorztesels gebruiken maar toch maar even nalezen.

Xindi

Ongelezen bericht door Xindi »

Ik vind het dus absoluut niet oneerlijk dat sommigen meer studiefinanciering krijgen dan anderen. Dat ligt nu eenmaal aan het inkomen van je ouders. Je kan wel zeggen dat ouders anders maar bij moeten springen, maar sommige ouders kunnen dat gewoon niet! Die hebben daar geen geld voor.

Ik krijg zelf ook meer studiefinanciering dan gebruikelijk. (ook rond de 290 euro, thuiswonend) Daarnaast werk ik ook nog ongeveer 10 uur in de week. De studiefinanciering gaat bijna helemaal op aan mn opleiding. Ik moet veel ontzettend dure boeken kopen van bijna 100 euro per stuk. Het geld van mijn bijbaantje gebruik ik alleen voor dagelijkse dingen, zoals eten op school, kleding ed. Als ik geen hoge beurs kreeg, had ik moeten lenen, want mn ouders hadden het niet kunnen betalen. Ik vind dat iedereen moet kunnen studeren, ook de wat minder bedeelden en dat is door de aanvullende beurs goed mogelijk. Ze moeten hier niet verder op bezuinigen.

Xindi

Ongelezen bericht door Xindi »

Oh, en even voor Gast 19 nov. 20:09 uur:

Misschien wat beter nadenken de volgende keer als je aan kinderen begint. Niet zo handig als je (nog) studeert he? En waar is de vader van de kinderen in dit geheel?? Tip voor iedereen hier: begin pas aan kinderen als je je diploma hebt, als je getrouwd bent en jij en partner genoeg verdienen!

net

Ongelezen bericht door net »

denkt er wel iemand aan dat je basisbeurs 55 mbo 72 hbo is en dat je een aanvullende studiebeurs aan kunt vragen hierdoor wordt je beurs een stuk meer maar is wel inkomens gebonden aan inkomen ouders
en geloof mij als ouder het is echt niet overdreven hoor 290 studiefinanciering allen per maand al 45 kwijt voor particuliere studentenverzekering dan nog 1500 collegegeld, 700 boeken 250 readers e.d.plus die 500 aan ziekenfonds. nou we hebben het hard nodig en werken ook nog eens allebei als ouders hard.
ligt natuurlijk wel aan het aantal kinderen wat je hebt en of die ook studeren.
bij ons zijn er dat dus 1 op vmbo, 1 op mbo en 1 op hbo

groetjes.

Gast

hey henk

volgens mij mag jij je eigen berichten ook wel even nalezen want daar zitten ook genoeg spelfouten in

hahahaha skkl

dvsdfgdsvf

Ongelezen bericht door dvsdfgdsvf »

Ik vind het bijzonder jammer als de overheid ons (studenten) kort op studiefinanciering aangezien we later voor een groot deel aan belastinginkomsten gaan zorgen. We moeten vier jaar of langer studeren en van alles wat we hierdoor hierna gaan verdienen moeten we 50% inleveren. Hiermee dragen we naar mijn mening genoeg bij aan de samenleving in nederland en moeten we niet ook nog de vier jaar dat we studeren op een houtje te bijten. Wat is nou 1000 euro per jaar meer per student dit is x4 4000 euro per student en dit betaald zich zeker terug door het aantal studenten wat door dit extra'tje WEL hun studie afmaken i.p.v. halverwege stoppen met hun studie wegens geldgebrek.

Gast

graag wil ik even reageren op deze discussie, ik ben van mening dat de kosten niet gelijk zijn. Zelf ben ik (zoals vele) thuiswonend en heb ik de luxe dat ik hier zonder kosten kan wonen. Wassen, eten, slapen etc, dit in tegenstelling tot andere die huur moeten betalen eten moeten kopen etc dus die kosten zijn wel degelijk verschillend van elkaar. Begrijp me niet verkeerd extra studie financiering is niet weg maar de kloof in studiefinanciering is wel degelijk terecht.

mvg

Gast

Hallo, ben ik nou de enige die die reactie van xindi belachelijk vind!!!
in plaats van dat je waardering hebt voor het feit dat ze het opvoeden van twee kinderen kan combineren met een studie waardoor ze later aan het werk kan en dan dus niet afhankelijk is van de sociale zekerheid, ga je lopen zeuren over de keuzes die ze gemaakt heeft wat betreft kinderen. ze heeft twee kinderen, nou en? heeft ze daardoor minder rechten dan studenten zonder kinderen?! maakt haar dat minder dan iemand die op z'n 40 ste een kind krijgt omdat de carriere altijd op de eerste plaats heeft gestaan met alle medische gevolgen vandien?!

als je kijkt naar hoe weinig mensen in vier jaar afstuderen, kan je er alleen maar waardering voor hebben dat ze het allemaal kan combineren!

en over die studiefinanciering; die regels zijn algemeen, er zullen dus altijd mensen zijn die net overal buiten vallen, maar er zijn ook nog een heleboel aanvullende regels die heel veel mensen blijkbaar niet kennen. ze moeten de studiefinanciering zeker niet verlagen, eerder verhogen. maar een beter idee is misschien het hele systeem om te gooien en bijvoorbeeld gewoon het collegegeld vergoeden en dan diegenen met ouders met lagere inkomens nog wel extra geld geven. zou een heleboel geld besparen aan administraieve rompslomp.

anja10

Ongelezen bericht door anja10 »

Zijn al die klagers wel eens op het idee gekomen om te werken naast hun studie? Werkt enorm goed. En natuurlijk heb je het niet breed maar het lijkt me niet dat studenten geld moeten ontvangen om het breed te hebben.

Gast

ik wou even zeggen dat er ook nog altijd mensen zijn met ouders met inderdaad een hoog inkomen... MAAR:
Mijn ouders verdienen veel, waardoor ik het minimum krijg, waarmee ik niet rond kan komen, maar mijn ouders zijn zo dat ze (misschien een van de weinige) NIET bijspringen in mijn kosten!
En ik vind het ook erg vervelend dat wanneer je het allemaal niet haalt alles moet terug betalen... Je moet het dan maar ergens vandaan zien te halen, want iedereen weet.. het is dan allang OP!

claudia007

Ongelezen bericht door claudia007 »

studiefinaciering wordt bepaalt als je thuis woont en van het inkomen van je ouder allebei ook al zijn ze gescheiden en als die samen boven de 3ooo euro verdienen krijg je het minimum van 57.23 zoals ik en ik vind dat het niet eerlijk verdeeld is want mijn vader draagt niet bij aan mijn studie dus het is veel te weinig ik vind het belachelijk hoe ze het doen :x

Studente uit groningen

Ongelezen bericht door Studente uit groningen »

Het is idd, er zijn te grote verschillen tussen de hoogtes van de studiefinanciering. Zelf krijg ik het minimum en voor mij is het een drempel om verder te studeren, ik kan het anders niet betalen. Dat ouders meer verdienen wil namelijk ook niet zeggen dat zij veel aan hun kind uitgeven, sommige ouders die minder verdienen kunnen meer aan hun kind besteden en wie heeft er uiteindelijk dan minder inkomen??? Het kind van de zogenaamde 'rijke ouders'

Gast

tsja, dan zal ik de studenten met werkende ouders aanraden dat ze het studiefinancieringboekje voor hun neus gooien. mijn ouders hebben het absoluut niet breed, maar als ik het niet redt zou me pa toch echt zn gedeelte bij moeten dokken.

ik heb naast mn studiefinanciering nog een bijbaantje, miss een id voor sommigen?

Studiegast

Ongelezen bericht door Studiegast »

Studiefinanciering is een tegemoetkoming in de studiekosten. Vanaf invoering is rekening gehouden met een ouderlijke bijdrage.
Bij een laaginkomen kan extra stufi worden aangevraagd daarnaast is er nog de leen mogelijkheid bij het IBG die inkomensonafhankelijk is.

In mijn studietijd was uitwonende beurs 200 euro, kwam je ook al niet mee rond dus bijbaantje. Aangezien de gemiddelde studie 20 uur p.w. is kan dat makkelijk.

jeroen1979

Ongelezen bericht door jeroen1979 »

Je kunt ook gaan werken en daarnaast studeren. Er wordt wel erg gemierd hier. Ik vind het prima te doen naast mijn fulltime baan. Dus gewoon werken als je niet rond komt.

Gast

Ik ben voor het Franse model.

JE mag iedere studie doen je wil (tenzij Num Fix), je moet wel aan een bepaalde studieeis voldoen, maar je betaald geen collegegeld en je boeken zijn tegen een sterk gerduceerd tarief.

Ze gaan ervauit dat je levensonderhoud zelf voorziet, doordat je nog bij je pere en maman woont en je keist voor een studie bij je in de buurt, waarvoor je een ov kaart kijrgt.

Als je buitenshuis wil wonen dan moet je dat zelf bekostigen, als je een bijzondere studie doet, waarbvoor je niet vlakbij kan studeren kan ej op campus, als je ouders dit niet kunnen betalen kan je aanspraak maken op een beurs voor levensonderhoud.

Gesloten