LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wachtijden belachelijk voor huurhuis

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Gast

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben nu al 3 jaar aan het reageren op huizen en ik heb nog steeds niets. Nu heb ik het geluk dat ik niet perse het huis uit moet en dat ik op mijn 18e gelijk heb ingeschreven.

Maar een goede vriend van mij was door zijn moeder het huis uit gezet en hij kreeg geen urgentie verklaring. De gemeente vertelde ons dat je die alleen krijgt wanneer je in een 'levensontwirchte situatie' zij een urgentie kunnen geven. Naar onze mening was dit ook het geval aangezien hij op straat stond en nergens heen kon. Ondertussen kostte het 55 euro per keer dat hij een urgentie aan vroeg.
Nu is hij dus nood gedwongen gaan kopen!

Margerietje

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door Margerietje »

Gast schreef:Had je niet eerst kunnen bedenken dat je een ander huis wilt, en pas daarna aan kinderen beginnen? Niet handig zo. Iedereen moet wachten op een mooier en groter huis, jullie ook.
Gast schreef: Nou, doe dat dan! Kopen is beter dan huren en hier komen klagen.
Zeg gast, naar mijn idee kun jij je helemaal niet inleven in de problemen waar andere mensen voor staan. Heel veel mensen kunnen niet kopen omdat ze te weinig verdienen. Wij kregen vroeger ook geen hypotheek van de bank en zitten daarom nog steeds gehuurd. Ik denk dat jij zo'n rijkeluiszoontje of -dochtertje bent die nooit een tegenslag heeft gehad. Misschien woon jij al in een koophuis en hebt fijn geld van de belastingdienst ontvangen via hypotheekrenteaftrek, geld waar wij hard voor moeten werken.

Maar toch zijn er maar weinig mensen op deze aarde die nooit een tegenslag zullen meemaken, dus geloof me, ook jij bent een keer aan de beurt. En ik mag hopen dat je dan ook tegen een muur van onbegrip aanloopt. Ik wens Kristel heel veel succes met de bevalling en hoop dat ze heel vlug een betaalbaar huurhuisje krijgt.

Gast

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door Gast »

Ik denk dat jij zo'n rijkeluiszoontje of -dochtertje bent die nooit een tegenslag heeft gehad.
Integendeel, ik heb altijd duur moeten huren (omdat ik niet lang genoeg ingeschreven stond jarenlang op de particuliere markt gehuurd) en duur moeten kopen. En tot de laatste cent zelf de lasten op moeten brengen, en dat betekent soms fors overwerken om wat extra uurtjes salaris binnen te slepen.

Ik vind het trouwens niet eens zo goed om je geld van je ouders te krijgen. Zij hebben het trouwens ook hard nodig!
Misschien woon jij al in een koophuis en hebt fijn geld van de belastingdienst ontvangen via hypotheekrenteaftrek,
Ik krijg omdat ik in een koophuis woon 86 euro per maand terug van de belasting. Maar bij aankoop van mijn flat heb ik meer dan 6.000 euro overdrachtsbelasting moeten betalen. Dat betekent dus dat ik 6 jaar lang geld van de belastingdienst terug moet krijgen voordat ik dat terugverdiend heb. En als je dan na 6 jaar verhuist begint het allemaal weer overnieuw.

En dan praat ik nog niet eens over onroerend zaak belasting die je als huiseigenaar betaalt, en rioolrechten, enz.

Kimmy May

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door Kimmy May »

Heel goed, hoor, Gast!
Ook heel fijn voor je dat jij het financieel allemaal zo dik voor elkaar hebt.
Ik hoop voor je dat jij nooit in zo een situatie terecht komt als de mevrouw in kwestie, want dan praat je wel anders.

Margerietje

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door Margerietje »

Wat ik ook nog heel erg oneerlijk vind, is dat mensen die gaan scheiden gewoon een eensgezinswoning toegewezen krijgen, terwijl die even goed in een flatje kunnen gaan zitten. Dat zijn blijkbaar wel urgentiegevallen! Hoe oneerlijk kan het zijn, als je dat vergelijkt met de verhalen hierboven, van een vrouw die van een tweeling in verwachting is en in een flat woont zonder lift?

Gast

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door Gast »

wij zijn aan een huurhuis gekomen via direct-wonen.nl . we zijn slechts een paar maanden ingeschreven geweest. huurprijs 450 euro voor 5 kamer woning

Gast

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door Gast »

als alles goed gaat kunnen wij misschien woningruil gaan doen met iemand,
hij (man alleen) in ons kippenhokje en wij in zijn eensgezinswoning,
weet iemand of ze daar nou nog streng over zijn en bepaalde voorwaarden aan zijn?
kan nl op hun website niets vinden hierover!

Johannes44

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door Johannes44 »

Huren heeft natuurlijk voor- en nadelen. Als starter is kopen gewoon geen optie momenteel. dan is huren de enige optie.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door sprokkel »

De reden waarom er geen betaalbare huurwoningen meer zijn.

Slooptoeslag voor directeuren woningcorporaties
AMSTERDAM (ANP) - Directeuren van woningcorporaties die veel goedkope huurwoningen slopen of veel dure huizen laten bijbouwen of woningen laten verbouwen, krijgen een hoger salaris. Dat blijkt uit een onderzoek onder de vijftig grootste corporaties van de Volkskrant dat het blad vrijdag publiceerde.
De corporaties hanteren sinds begin dit jaar nieuwe regels voor de beloning van directeuren. De hoogte van het vaste loon wordt voor 40 procent bepaald door het aantal en de waarde van huizen 'in transitie', zo staat in de adviesregeling van de vereniging van woningcorporaties Aedes.
Dat betekent dat het loon deels afhankelijk is van het aantal woningen dat gesloopt, verbouwd of bijgebouwd wordt. De gemiddelde salariskosten van een directeur stegen in 2004 met 6 procent, terwijl bij de tien corporaties die de meeste huizen sloopten de kosten van de salarissen met 8,5 procent stegen.
De gemiddelde salariskosten bedragen ruim 170.000 euro per jaar. Volgens de Volkskrant hebben de corporaties de afgelopen twee jaar 35.000 goedkope huizen met een maandhuur tot 326 euro afgebroken. ,,Een ondernemende directeur neemt extra risico's'', aldus Aedes-voorzitter Van Leeuwen. ,,Daar is de beloning op gebaseerd. Bouwen en slopen vragen bovendien extra inspanningen en kwaliteiten.''

wilco2005
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jan 2005 16:31

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door wilco2005 »

Wat een flauwekul lees ik hier zeg. Als je een urgentieverklaring hebt, heb er wel degelijk wat aan. Je krijgt dan voorrang op reguliere woningzoekenden.
Van het totale woningaanbod worden woningen geselecteerd welke voor urgentie in aanmerking komen. Met een urgentieverklaring heb je op veel kortere termijn een woning.

Let wel, een urgentieverklaring krijg je niet zomaar. Als dat wel zo zou zijn, heb je niets aan de verklaring, omdat je dan alsnog lang moet wachten. Hoe meer mensen er een urgentieverklaring krijgen, des te langer de wachttijden voor urgenten wordt.
Dus daar schiet je dan niets mee op, de echte urgenten worden hier niet mee geholpen, en de reguliere woningzoekende moet nog langer wachten.

Wilco

Peru

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door Peru »

Ik woon in het zuiden des lands en probeer al 6 jaar van deze flat af te komen :roll: en gezien de enorme rij wachtenden, 150 à 200, voor mij kan ik er nog wel wat jaartjes bijtellen. Helaas. En kopen is voor mij helemaal geen optie. Een urgentieverklaring voel ik niks voor, want dan moet je maar accepteren wat je wordt aangeboden en dat zijn gewoonlijk niet de beste huizen, cq. buurten.

yule2002
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2005 12:37

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door yule2002 »

Maasdelta, onze onvolprezen woning corporatie. Doordat alles samengesmolten is tot deze ene woningbouw corporatie is de kwaliteit behoorlijk achteruit gegaan. Zolang je binnen de lijntjes blijft van hun beleidsvorm gaat alles goed, althans, dat hopen we. Maar wat als er nood aan de man is. Door omstandigheden moet je het huis verkopen waar je in woont. Niet vrijwillig maar met enige dwang van de bank. Dan moet je eens een huis proberen te krijgen op korte termijn. Nou, vergeet het maar. We hebben geprobeerd een urgentie verklaring te krijgen. Dat gaat alleen nog maar op woonlasten of op medische gronden. In alle andere gemeente zijn er nog veel meer gronden om zo’n verklaring te krijgen, behalve als Maasdelta het voor het zeggen heeft. Op woonlasten moet je dan de helft op bij-stands niveau overhouden. Dus net teveel om van dood te gaan maar te weinig om van te leven. En ondanks dat ik niet helemaal gezond ben, dotter behandeling gehad, hernia operatie, stukje van de dikke darm weg gehaald, dat is alles. En daar komt nog bij dat ik het vertikt om me af te laten keuren en gewoon aan het werk wil blijven, dus mankeer ik niet genoeg om de dokter tevreden te stellen en verdien dan teveel om minder dan de helft van het bij-stands niveau over te houden. In feite wordt je gestraft omdat je blijft werken. Wat zeggen ze dan? Ga eens kijken bij particuliere verhuurders. Nou, als je eenmaal daar verdiept hebt, krijg je het vanzelf wel aan je hart. Huur prijzen vanaf € 700 per maand is normaal en dan ben je echt goedkoop uit. De gangbare prijzen liggen allemaal rond de € 800 - € 1250 per maand. En ik moest me huis verkopen omdat ik de hypotheek niet meer op kon brengen! Fijn advies is dat. Nog zo’n fijn advies krijg je dan, ga eens kijken bij Cita Romana, of dat een beter en goedkopere oplossing is. Aan goede adviezen geen gebrek. Nog zo één, als je een huis koopt moet je gelijk inschrijven als woningzoekende. Dus je moet al ver van te voren weten dat je later je huis moet verkopen en dan woningzoekende wordt. Is dat niet hetzelfde als je bij je geboorte al in laten schrijven voor een verzorgings tehuis? Je wordt tenslotte op een dag oud en moet je verzorgd worden, kan je er maar beter vroeg bij zijn. Nee, dan kan je beter met je gezin op straat komen te staan. Thuis de rest van de familie in de stress en over de **** en ik probeer dan rustig te blijven, alles bij elkaar te houden en een oplossing zoeken. Wat doet een mens dan? Die klimt in de pen en schrijft het van zich af. Helpt misschien geen zier, maar lucht wel op want luisteren doen en kunnen ze niet bij Maasdelta.[/b][/b]

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik snap dat dat heel vervelend voor u is, maar het heeft niets met Maasdelta te maken. Ook op allerlei andere plekken, misschien wel overal, is het verkopen van je huis geen reden voor urgentie, en dus zit je in de problemen.

Ik zou niks anders weten dan een goedkoper huis kopen

yule2002
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2005 12:37

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door yule2002 »

Het spijt me je te moeten teleurstellen, maar het ligt wel degelijk o.a. aan Maasdelta. Als zij niet zoveel sociale huurwoningen hadden verkocht en nog steeds doen, dan was er heel wat minder woningnood. Als je mijn mail goed leest, dan begrijp je dat kopen geen optie is als je in deze toestand je huis moet verkopen. Maar wat is dan wel Urgentie? Is het al zover gekomen in onze sociale staat dat een gezin wat op straat komt te staan niet urgent is? Je zal wel gelijk hebben. Tenslotte is het onmenselijk om iemand die geen druk heeft om te verhuizen een week of zo langer te laten wachten op een andere woning...... :?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door SJZ »

Het spijt me je te moeten teleurstellen, maar het ligt wel degelijk o.a. aan Maasdelta.
Echt niet hoor. Ik woon in een koophuis in een grote stad, en als ik ineens mijn huis moet verkopen (het zou mij ook kunnen overkomen) dan moet ik ook inschrijven 3 jaar wachten voordat ik een flat in een achterbuurt kan krijgen. En ik woon ver bij Maasdelta vandaan.
Als zij niet zoveel sociale huurwoningen hadden verkocht en nog steeds doen, dan was er heel wat minder woningnood.
Dat snap ik niet. Zodra een woningbouwvereniging een huis verkoopt (bijvoorbeeld aan de zittende bewoners) dan is er 1 huis minder dat verhuurt wordt, maar ook een gezin minder dat een (huur)woning zoekt. Dat verandert toch niks?

Stel, in een dorp is het als volgt:
2 gezinnen in een koopwoning
8 gezinnen in een huurwoning
1 gezin dat een huis zoekt

Nu verkoopt de woningbouwvereniging 2 huizen. Dan wordt de situatie:
4 gezinnen in een koopwoning
6 gezinnen in een huurwoning
1 gezin dat een huis zoekt

Volgens mij is aan de woningnood niks verandert. Om de woningnood te verminderen moet je HUIZEN BOUWEN. Maar dat kost geld. De woningbouwvereniging moet dus huizen verkopen, zodat ze geld verdienen en kunnen BOUWEN. Na een tijdje wordt de woningnood volgens mij dan eerder kleiner door huurwoningen te verkopen.

yule2002
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2005 12:37

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door yule2002 »

Dat is een leuk rekensommetje wat je hier neer zet, maar klopt niet helemaal. Wat doe je met die gene die geen hypotheek kunnen krijgen? Een starter met een uitkering of het minimum salaris komt ook niet aan een woning zo. De rente mag dan wel mooi laag zijn, maar de eisen voor een hypotheek zijn er niet minder om geworden. Neem nou mijn bedrijfstak. Toen ik voor een hypotheek ging was ik nog inernationaal chauffeur. Mijn salaris was mooi opgekrikt met overuren en onkosten vergoedingen. Allemaal mooi, maar er zijn maar heel weinig banken die dat mee nemen met een hypotheek aanvraag. In mijn geval lukte het wel, maar nu zijn mijn overuren weggevallen alsmede de onkostenvergoedingen. Weet je wat het basis salaris is van een chauffeur die aan zijn top zit? Zonder overwerk en onkosten? Dan ligt hij met een normaal gezin van 4 mooi aan de geeuw honger! Ander voorbeeld, hier wordt een complete wijk gesloopt en gerenoveerd. Nu staan er ongeveer 122 huur woningen. Als alles klaar is zijn er nog maar 22 huurwoningen over, de rest wordt koop woningen, dus volgens mij wordt de woningnood voor huurders alleen maar groter.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door SJZ »

Dat is een leuk rekensommetje wat je hier neer zet, maar klopt niet helemaal. Wat doe je met die gene die geen hypotheek kunnen krijgen?
Die kunnen zowel VOORdat de woningbouwvereniging verkoopt niet kopen en daarNA nog steeds niet. Maar meer woningnood is er niet!

yule2002
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2005 12:37

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door yule2002 »

Niet meer woningnood????? Er verdwijnen 100 woningen uit het verhuur bestand, maar het gat wordt niet groter.....dat vind ik knap bedacht. 100 woningen minder om te verdelen onder de woningzoekende..... :wink:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door SJZ »

Niet meer woningnood????? Er verdwijnen 100 woningen uit het verhuur bestand,
Ja, die verdwijnen uit het VERHUURbestand. Maar die woningen verdwijnen niet! Er blijven gewoon mensen in wonen. Er verdwijnen geen woningen uit het woningbestand.

yule2002
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2005 12:37

Re: wachtijden belachelijk voor huurhuis

Ongelezen bericht door yule2002 »

Volgens mij snap je niet wat ik bedoel. Het gaat mij niet om de totale woningnood maar om de woning nood in de VERHUUR. Op deze manier verdwijnen er teveel huizen voor de VERHUUR. Gevolg, mensen die snel een huis nodig hebben kunnen niet meer geholpen worden. Dat er geen woningen verdwijnen snapt iedereen. Maar als je een wijk heb met 122 huur woningen, je verbouwt, sloopt en renoveert de wijk dat er nog maar 22 huurwoningen overblijven en honderd KOOP woningen, komen er toch mensen die niet kunnen of willen kopen op een wachtlijst te staan die steeds langer wordt door het verdwijnen van HUURHUIZEN.

Gesloten