LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] grijskenteken

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Pajoop

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door Pajoop »

Het zijn niet allemaal grachtengordeltractoren, die nu genaaid worden door de regering met het afschaffen van het grijze kenteken voor particulieren! Ik dacht altijd dat tenminste de overheid nog redelijk betrouwbaar zou zijn, maar achteraf een prijs met 600% verhogen? Als Appie Heyn dat zou doen kwam er geen hond meer in de winkel. Het zou het programma RADAR sieren om eens aandacht te besteden aan al die tienduizenden gedupeerde particuliere grijsrijders die geen enkele wet hebben overtreden en in goed vertrouwen in het verleden een bepaalde keuze hebben gemaakt. En dat was gewoon legaal, niks geen gefoezel en gefrommel. Ik wordt af en toe kotsmisselijk in dit land

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Rob Dekker, ik generaliseer niet.
Ook ik ben afhankelijk van mijn auto wanneer het woon-werk betreft.
Alleen vraag ik me af waarom iemand daar een gigantisch grote bak voor nodig heeft.
Met een kleinere auto kom je er ook hoor en betaal je aan wegenbelasting nog minder ook dan met je grote bak met grijs kenteken.
Jammer dat al die grijsrijders dat niet willen zien.

Rob Dekker

Ongelezen bericht door Rob Dekker »

Meneer/mevrouw Gast,

Iedereen heeft de wettelijke vrijheid om de (bestel)auto te kiezen die hem/haar past. Inclusief de bij het grijze kenteken behorende fiscale voordelen.

Wilt u voor anderen gaan bepalen welke auto zij moeten gaan rijden?
Dat is gelukkig inmiddels een gepasseerd station. Herinnert u zich de Trabant nog uit het communistische Oost-Duitsland?

Gast

Ik bepaal niks voor een ander.
Ik vind alleen dat een ander wel het zelfde tarief kan gaan betalen dan ik doe.
Wel zo eerlijk.
Dat een zwaardere auto duurder is is vrij logisch.
Een ieder kiest zelf voor de auto die hij wil, maar betaalt daar niet naar.
Is dat dan eerlijk?
Nee, dus, wil je een grote zware auto rijden, betaal dan ook voor een grote zware auto.

Rob Dekker

Er is sprake van een geel- en een grijs MRB tarief. IEDEREEN kan daar wettelijk geregeld vrij voor kiezen. Een bestelauto is overigens UITSLUITEND met het grijze tarief verkrijgbaar.

Indien het de overheid niet meer uitkomt dat er teveel mensen, om hun moverende redenen, voor een bestelauto kiezen, het zij zo. De overheid is de wetgever dus kunnen zij de wet wijzigen. Maar dan wel zodanig dat mensen nog een vrije keuze hebben. Alleen nieuwe gevallen hebben die keuze. De huidige gevallen hebben die keuze al gemaakt onder de wettelijke criteria die ten tijde van hun aankoop gold. Zij hebben die keuze gemaakt op basis van hun beschikbare budget. Met terugwerkende kracht de keuze van deze mensen veranderen is niet in overeenstemming met hun budget. Zij hebben nooit kunnen anticiperen op de achteraf gemaakte wijziging van de wet.

Dus heel simpel; respecteer als wetgever de condities waarop de huidige eigenaren hun keuze gemaakt hebben. Dat is wel zo behoorlijk. De burger mag een consistent en bonafide beleid van de overheid verwachten.

Voor de rest verwijs ik naar mijn eerdere schrijven hierover want ik begin in herhaling te vervallen.

roekenbosch

Ongelezen bericht door roekenbosch »

Tros Radar is een consumentenprogramma.
Ik bén zo'n consument, die op volstrekt legitieme wijze veel blije kilometers heeft gereden met een grijs kenteken!
Gewoon, omdat onze wetgeving dit toestond.

Ik begrijp best dat er langzamerhand teveel particulieren rondrijden in zo'n grijskentekenbus.
Da's nooit "de geest van de wet" geweest.
Maar om dan zo "rucksichtlos" de regeling te stoppen.....zééér on-nederlands!!!

Dus pleit ik voor een overgangsregeling, bv. ingaande per 1 december.
Maar dat dan wel netjes vooraf aankondigen s.v.p. en niet zoals met de PC-privé regeling, dan de ene minuut op de andere!!!!

Hopelijk hebben de regenten in Den Haag "feur ut volluk, ut gepeupel, ut kleutjesvolk"

Hé.......dat lucht op........

DaniëldW

Ongelezen bericht door DaniëldW »

Gast, ik zal het eens kort en bondig proberen uit te leggen en eerst een vraag stellen. Heb je deze pagina wel eens bezocht?

http://www.belastingdienst.nl/mrb/5a58a92.htm

Hier zie je dus dat een bestelauto niet zomaar een bestelauto is.
En lees vooral vanonder eens wat er bij "LET OP"staat

Het komt er voor de huidige grijsrijders op neer dat we volgend jaar de volle mep mogen betalen voor een auto die fiscaal nog steeds aan de inrichtingseisen moet voldoen.
Bankje erin, tusenschot verwijderen, ruiten erin?
Vergeet het maar. Je hoeft alleen je tussenschot nog maar te verwijderen of je voldoet al niet meer aan de Wet BPM.
Officieel moet je hem dan laten keuren door de RDW aangezien het V(rachtauto)-kenteken of B(edrijfsauto)-kenteken komt te vervallen.

Voorbeeld: ik heb een Seat Inca 1.9 SDI bj 1999 km-stand 365.000

Stel ik wil alleen mijn tussenschot eruit omdat mijn stoel dan verder naar achter kan en geef niks op. Ik woon vlakbij de grens, dus Douane controle heb ik zo zitten (3 weken geleden nog zelfs).
Onderstaand verhaal is fictief, maar zal worden bewaarheid

- Dag meneer,Ik zie dat u een bedrijfswagenkenteken voert:
-Ja dat klopt
- Ik zie dat uw tussenschot is verwijderd
-Ja dat klopt ik moet nu toch voor een personenauto betalen dus kan dat schot er wel uit, kan mijn stoel tenminste verder naar achter
-Ik zie op uw kentekenbewijs staan dat u 0 euro aan BPM betaald heeft.
-Ja het is toch een bedrijfsauto?
-Mijnheer uw auto voldoet niet meer aan de inrichtingseisen voor de Wet BPM, ik zie mij genoodzaakt proces-verbaal op te maken en u een naheffing BPM op te leggen + u te verplichten een keuring te laten uit te voeren bij de RDW
(En als ik pech heb nog een naheffing van 100% er bovenop)

In geval van mijn auto is het BPM-bedrag iets van 1169 euro.
Gast zou jij dat nog uitgeven aan een auto met die kilometerstand?
Grijsrijders zijn dus verplicht aan de inrichtingseisen te blijven voldoen, maar mogen wel voor een personenauto betalen.
En het is al meer gezegd hier, grijs betaalt niet te weinig maar geel te veel

Ten tweede het grote bakkenverhaal, hoeveel mensen denk je dat er in de categorie Inca (waaronder ikzelf), Caddy, Partner,Berlingo vallen enz enz enz??

tukkertje

Ongelezen bericht door tukkertje »

Ik heb op 1 december bij de tweedekamer staan kijken. Dat die mensen zelk niet kunnen rijden, dat snap ik. Dat ze zelf de jas niet aan kunnnen krijgen kan ik ook nog snappen. Maar die auto waar ze in vervoert worden, ja die met die ster, die zakt niet zo hard in warde als mijn grijse kenteken. Voor de aanschaf prijs van zo'n auto kan ik met de nieuwe regel (550% extra) meer dan 50 jaar gratis rijden. En dit is geen hobby sponseren?
Tukkertje

johnnie

Ongelezen bericht door johnnie »

Hallo RADAR,

AKTIE AKTIE AKTIE AKTIE AKTIE AKTIE

:evil: Johnnie

The Dixie Rebel

Ongelezen bericht door The Dixie Rebel »

Hoi Tukkertje,

Ik weet het, je kunt er beter over zwijgen. Die lui hebben trouwens overal vrijstelling voor, zonder gordel rijden (terwijl de politie toekijkt) noem maar op en wij maar betalen. En Als je goed naar ze keek, dan zag je dat ze ons gewoon als uitschot van de maatschappij zien. De klootzakken daarbinnen lieten ons gewoon in de kou staan, wetend dat we om 12 uur Den Haag weer uit moesten. Ik heb er verder geen woorden voor, maar ik weet nu wel voor 100% door deze demo waar we aan meededen. WE HEBBEN GEWOON DE VERKEERDE HUIDSKLEUR. En nu moeten ze niet zeggen dat ik discrimineer, nee de regering discrimineerd de autochtone samenleving, die heeft dus geen rechten, alleen maar plichten. Van geen wonder dat ze ons gewoon toelieten tot het plein. Ze wisten gewoon dat we niks zouden bereiken. En het ergste is nog wel dat we zelfs door de pers worden gemeden, over sencuratie gesproken.

The Dixie Rebel
S.W.R.A.

`n lelijke witte op grijs

Ongelezen bericht door `n lelijke witte op grijs »

wat een mooie maatschappij in deze tijden van saamhorigheid, 1 of ander ziek persoon (gast) die lol heeft in de ellende van een ander.
maar wacht af, jou naaien ze ook nog wel, tenzij je associaal leeft.
want van een kale kip valt niet te plukken, melk de werkman maar uit.
dan heb ik ook nog een idee voor een kliklijn, want als je in het weekend al die bedrijfswagens ziet rijden, dan geloof ik niet dat dat allemaal woon werk verkeer is.
particulieren naaien ,ondernemers ook onderuit halen.
en dan bedoel ik ook onze brave dienders met de pet die met staatseigendom thuis een bakkie gaan halen.

laat ze maar snel beslissen dat grijs -grijs blijft anders is total los rijden de enigste optie, en al is de kans klein, ik hoop dat de tegenpartij dan zo`n galbak is die plezier heeft in andermans leed

The Dixie Rebel

Ongelezen bericht door The Dixie Rebel »

hier wordt dus ook al censuur toegepast, wat een land nederland, kunt nog beter in rusland wonen, daar weet je tenminste waar je aan toe bent, staat heel de tekst vol met *******
We worden hier met ons allen gewoon monddood gemaakt :cry: :cry: :cry:

Gerard E

Ongelezen bericht door Gerard E »

Wanneer je als fatsoenlijke burger de eindjes bij elkaar probeerd te knopen door ieder dubbeltje om te draaien, word je meteen weer gestraft. Voordeel is een vies woord in Nederland. Voordeel mag alleen door de overheid worden verstrekt wanneer je 65, een AOW hebt en chronisch ziek bent. Als je dan geluk hebt krijg je van de overheid 125,- euro. Yes . . . mensen een éénmalige 125,- euro!
Maar door zelf zuinig aan te doen en met eer en geweten in een auto met grijs kenteken rond te rijden, wordt keihard afgestraft. Dus voor velen geen bewegingsvrijheid meer en maar hopen op de éénmalige 125,- euro. Dank u wel overheid! Jammer dat u het niet kunt zien maar ik lig echt op mijn knieën van dankbaarheid. :cry:

guusw

Ongelezen bericht door guusw »

KAALPLUKACTIE. Den Haag heeft besloten:
a. Wij willen af van het “grijs kenteken”.
b. Wij gaan de huidige grijsrijders kaalplukken als misdadigers.
Wijn (in opdracht van Zalm) is op een zeer felle, bijna psychopathische manier gefixeerd op het aanpakken van de huidige grijze rijders, heeft alle rede opzij wordt gezet, oogkleppen opgedaan, zijn oren dichtgestopt en is voor alle protesten onbereikbaar. Verder “misbruik” moet ten allen tijde voorkomen worden en geen middel wordt geschuwd. Er mag geen enkele grijze auto meer voor een normale prijs verhandeld kunnen worden. Einde discussie.
De huidige particuliere rijders krijgen samen een boete (verhoging MRB) van 240 miljoen per jaar. Dat is 1.500 Euro gemiddeld per auto. Hun misdrijf: Grijs autobezit. Enige argument: Ze hadden het kunnen weten. Gevolg: Waardevermindering auto: in ons geval ca. 15.000 Euro ineens bovenop de normale afschrijving. Alternatief DOKKEN naar de staatskas, elk jaar opnieuw. Dat heet een WURGCONSTRUCTIE.
Kapitaalvernietiging? Dat interesseert econoom Wijn geen zak. Alleen die 240 miljoen moet er komen! Daarom pakt hij bewust, met opzet dus, de botte bijl en hakt spaanders.
De gevolgen zijn veel erger dan eerst werd vermoed. Naast 160.000 gezinnen die geheel buiten hun schuld zwaar gedupeerd dreigen te worden is een groot deel van de invaliden de klos; instellingen als tafeltje dekje, de dierenambulances en nog onnoemelijk veel meer moeten allen dokken en is het voor veel kleine zelfstandige bedrijfjes voordeliger om maar de “boete” van verhoging MRB te betalen over hun huidige auto i.p.v. bijtelling bij het salaris, of zelf onmogelijk om de auto als grijs erkent te krijgen. Ook “echte” bedrijfswagens verliezen inruilwaarde en moeten versneld worden afgeschreven. De kapitaalvernietiging van het totale 800.000 grote grijze autopark kan zeker op 5 miljard worden gesteld en daarvan wordt geen cent door Zalm en Wijn betaald! Die interesseert alleen die 240 miljoen per jaar plus versnelde afvoer naar Polen en Roemenië, want de vervangingsmarkt laat weer veel geld naar de staatskas rollen.
De zware gevolgen in de autohandel, onderhoud en ombouwbedrijven worden in de Haagse discussie verzwegen, evenals de bijbehorende honderden ontslagen.

Overgangsregeling? Onze auto van nog geen jaar oud, moet nog meer dan 10 jaar mee. Wat heb ik dan aan een overgangsregeling waarbij na x jaar toch moet worden gedokt, terwijl de auto onverkoopbaar blijft? Onacceptabel. De auto is volkomen legaal gekocht.

Nieuwe auto’s Zalmkleurig of Wijnrood met nieuwe regels? OK, ieder weet dan waar hij aan begint. Maar voor het bestaande wagenpark een UITSTERF CONSTRUCTIE, waarbij het kenteken bij de AUTO blijft horen.

Rob Dekker

03 December 2004 12:00

Particulieren moeten binnenkort voor hun 'auto met grijs kenteken' ruim vijf keer meer wegenbelasting gaan betalen dan nu. Duizenden doen hun bestelbus of Caddy in paniek de deur uit. Zin en onzin op een rij.

De meeste bestelwagens worden in de motorrijtuigenbelasting zeker vijf maal zo duur als nu.

Door Rob van Ginneken

De prijs van gebruikte bestelwagens is met minstens een kwart gekelderd. Dat is geen wonder ook, vertelt een grote autohandelaar. Hij wil ons - anoniem - wel een kijkje in de keuken geven. ,,De particulier met zijn dubbelcabine bestelauto is volkomen in paniek, omdat rijden met een auto op grijs kenteken volgend jaar veel duurder wordt. De autohandel krijgt dus veel bestelwagens aangeboden. En aangezien we er al zat hebben staan, bieden we heel laag op zo'n wagen. Maar zelfs dan gaat de deal tot onze verbazing vaak gewoon door. Ik heb bijvoorbeeld een Opel Vivaro bestelauto van een paar maanden oud staan. Ruikt nog nieuw, heeft 38 mille gekost en gaat nu voor 22.500 weg."

Angst slechte raadgever
De eigenaar moet in die paar maanden tijd dus zo'n 50 procent afschrijving hebben geslikt. Op internetsites als Marktplaats.nl merk je dat autohandelaren bewust op de paniek inspelen door juist om bestelwagens te vragen. Ze betalen weinig en verkopen die bestellers in het buitenland voor een prikkie door. In het oostblok vinden ze zo'n jonge besteller uit Nederland wel aantrekkelijk. De consument zou er lering uit moeten trekken. Angst is een slechte raadgever en je kunt op dit moment beter gewoon even wachten. Vooral omdat er de komende maanden sowieso niet veel aan de hand is.

Laten we de feiten maar eens op een rijtje zetten, ervan uitgaande dat de besluiten van de Tweede Kamer in de senaat bekrachtigd worden. Na maandenlang gekrakeel is eindelijk besloten om op nieuw aangeschafte bestelauto's dezelfde 'luxebelasting' (bpm) te heffen die we van personenauto's kennen. Een indrukwekkende meerprijs. Bovendien moet elke particuliere bezitter vanaf midden volgend jaar het volle personenautotarief aan motorrijtuigenbelasting betalen. Dat doet pijn, want in de meeste gevallen ligt dat tarief meer dan vijf keer zo hoog als nu.

De aankoopprijs van bestelauto's als de Opel Vivaro (links) en de Ford Transit Connect is nu laag; de rijkosten stijgen echter enorm.

Volle pond
Ontsnappen kan alleen wanneer de auto aantoonbaar door een bedrijf wordt gebruikt. De loodgieter en de bakker krijgen de bpm terug en blijven ook een 'bestelniveau' wegenbelasting betalen. Voor hen is de auto immers gereedschap. De particuliere rijder wordt dus voor het volle pond aangeslagen. Op 1 januari begint de omslag al voorzichtig, want dan gaat de wegenbelasting voor alle grijs gekentekende auto's (ook die van bedrijven) een stapje omhoog. Gemiddeld praat je dan over 76 euro per jaar meer, meldt het Ministerie van Financiën. Om het allemaal extra ingewikkeld te maken geldt die verhoging weer níet voor gehandicapten die noodgedwongen in een omgebouwde bestelauto rijden.

Voor particulieren volgt medio volgend jaar - waarschijnlijk 1 juli - de echte 'knock out'. Vrijwel geen consument zal het dan meer in zijn hoofd halen om een nieuwe besteller te kopen, want die kost hem even veel als de luxe personenversie van diezelfde auto. Je moet er immers dezelfde bpm over betalen. Ook bij de bestelauto's die nu al in gebruik zijn, gaat de nieuwe aanpak pijn doen. De gebruikers moeten vanaf medio 2005 dezelfde wegenbelasting betalen die op een zware personenauto wordt geheven.

Wie toevallig een besteller met benzinemotor rijdt, komt redelijk met de schrik vrij, omdat die brandstof in personenautoversie ook lager wordt belast. Maar verreweg de meeste bestelwagens zijn zware dieselmodellen en die worden in de motorrijtuigenbelasting zeker vijf maal zo duur als nu. Gelukkig heeft de consument nog een dik half jaar om rustig over acties na te denken.

Belasting particulier
-Wie nu privé rijdt in een diesel bestelautootje van rond de 1000 kilo, betaalt 112 euro per jaar aan motorrijtuigenbelasting. Vanaf 1 juli zal dat in bijvoorbeeld Utrecht (tarieven verschillen per provincie) rond de 660 euro worden.
-Rijdt u privé in een diesel bestelbus van 1.800 kilo, dan is de rekening nu 260 euro per jaar, en vanaf midden volgend jaar rond de 1.500 euro.
-Voor bedrijven geldt alleen de kleine belastingverhoging vanaf 1 januari op álle bestelwagens. Gemiddeld is dat zo'n 76 euro.
-Na midden volgend jaar zal een lichte besteller op benzine rond de 292 euro per jaar aan belasting kosten.
Zelf berekenen? www.belastingdienst.nl.

Wat gaan ze kosten?
Een particuliere koper die niet maalt om de hogere wegenbelasting en die toch nog een nieuwe bestelwagen wil aanschaffen, moet niet te lang wachten. Tot medio volgend jaar kan hij nog bpm-vrij kopen. En dat scheelt fors. We vroegen Ford eens uit te rekenen wat er op het prijskaartje van enkele populaire bestelwagens zou staan als er nu al bpm op werd geheven.

Zo zou een Transit Connect met 75 pk motor liefst 19.073 euro kosten. Nu staat er exclusief btw 11.495 euro in de prijslijsten. Er zit 5.394 euro bpm in dat enorme verschil. De luxe Transit 260S 125 pk TDCi Cool Edition is met zijn huidige belastingvrije prijs van 21.995 euro een veelgevraagd model, maar bij een stickertje met 36.495 euro zal de particulier ademloos afhaken. Op bestaande bestelwagens gaat de overheid niet alsnog bpm heffen.

Wijs met grijs
Wat te doen als u zo'n auto met grijs kenteken heeft? Het advies van onze anonieme grote autohandelaar klinkt ons logisch in de oren: ,,Voorlopig helemaal niets doen! Tal van particulieren ruilen hun besteller nu in voor zo weinig geld dat het ze duizenden euro's kost. Volstrekte onzin. Waarom zou je niet gewoon doorrijden? Dat kost je volgend jaar hoogstens een paar honderd euro meer wegenbelasting. Als we een jaartje verder zijn, is de vorst uit de lucht. Misschien is het nu juist hét moment om zo'n goedkope besteller van iemand over te nemen. Van het prijsverschil kun je nog járen de duurdere wegenbelasting betalen."

Bron. BN/DeStem.

René van Zon

Ongelezen bericht door René van Zon »

Beste Radar redactie. Soms moet je de mensen zelf aan het woord laten. Dat is ook uw kracht.
Daarom deze opsomming in willekeurige volgorde naar aanleiding van de zeer geslaagde demonstratie op het Malieveld.
(met dank aan Rob van de Landroverclub die dit daar optekende!)
En hier zitten alle ondernemers en gehandicapten nog niet eens bij......

- Een hobby manege eigenaar uit Grouw heeft voor het transport van zijn paardetrailer een zware 4x4 in gebruik (Nissan Patrol 1987, diesel 1800 kg). Op de open laadbak haalt hij zowel stro en hooi voor de stallen en voert hij "stront" af naar een Gemeentelijk depot. Deze gepensioneerde eigenaar is absoluut geen ondernemer. Woont toevallig landelijk en houd van paarden!!!! Heeft deze 17 jaar oude Patrol dus erg "zakelijk" in gebruik!! Zijn MRB gaat in uw voorstel van € 260,- naar € 1460,- per jaar.

- Een jong stel uit het Brabandse Uden rijdende in een prachtige "Custom painting" gespoten Chevrolet VANdura V8 (1992, LPG 2300 kg). Deze "Custom Van" is hun hobby. De VAN wordt gekoesterd en voor dagelijks gebruik is er een middenklasser beschikbaar. Ze rijden er ongeveer 5000 km per jaar mee, voornamelijk naar "USA Car meetings". Zij stellen heel duidelijk dat ze absoluut geen belastingontduikers zijn. Deze auto is door het RDW als bestelwagen toegelaten en als zodanig is er altijd belasting betaald!!!. De auto hebben ze 5 jaar geleden van hun zwager overgenomen. Deze heeft de wagen 7 jaar voor zijn stratenmakers bedrijf gebruikt. Als de belastingsvoorstellen door gaan, wordt de Chevrolet "op papier" weer terug verkocht aan hun ondernemende zwager!!! Ze blijven doorgaan met hun hobby, maar wensen niet "opgelicht" te worden.

- Een Scouting groep uit Haarlem (inderdaad, bekende van me) heeft op dit moment 2 Mercedes 406 D (+ 1985, 2600 kg) vrachtwagentjes in gebruik. Hun aan de rand van de duinen gelegen clubhuis werd zowat wekelijks door vandalen en/of inbrekers bezocht. Opgeslagen spullen werden vernield of gestolen. Een Haarlems Verhuurder trok zich enkele jaren geleden dit lot aan en schonk de Scouting twee afgeschreven vrachtauto's, inclusief een parkeerplek op hun bedrijfsterrein. Uiteraard zijn onderhoud en alle verder kosten voor rekening van deze Scouting groep. Alle materialen gaan nu opgeslagen in de vrachtauto's wekelijks heen en weer naar het honk. In uw belastingsvoorstel gaan de kosten van MRB op jaarbasis bijna € 3600,- omhoog. En dat in een jaar waarin eveneens de Gemeentelijke subsidie gaat vervallen (weg bezuinigd). Berekend is dat dit samen tot een contributie verhoging van ongeveer € 20,- zal leiden. Of de ouders bereid zijn deze verhoging van 25 % te trekken zal de tijd leren!!!!!!

- Een jongstel uit de omgeving van Ermelo met 4 kleine kinderen op de 2e bank van hun Hyundai H 100 bestelbusje met dubbele cabine (1999, diesel 1500 kg). Hij is kostwinner, zij huisvrouw. "Dit is een enigste voor ons betaalbare vorm van autorijden, waarin wij ons met 4 kinderen en de bijbehorende kinderfietsjes kunnen vervoeren!". Zij wonen ver buiten het dorp en brengen dagelijks de kinderen naar de rand van het dorp, van waaruit de kinderen zelf op de fiets door rijden naar hun scholen. Vroeger reed er een schoolbus, maar die is in 2000 "weg bezuinigd". Op de terugweg gaan de boodschappen voor het grote gezin achterin mee terug. Zij zijn zich niet bewust van enige vorm van "misbruik of belastingsontduiking" en wensen daarom ook niet zo "getekend" te worden. Zijn gaan in de voorstellen ruim € 1000,- per jaar meer MRB betalen. Hun huishoud budget laat dat niet toe, dus moet de Gemeentelijke Schoolbus maar weer terug komen!!!!

- Een WAOer van 58 jaar met vissport als hobby. Na 40 jaar in de bouw gewerkt te hebben, inmiddels afgekeurd met versleten kniegewrichten. De WAO is geen vetpot (U wel bekend). Een ruime personen auto waarin zijn vis materiaal en zijn speciale vis stoel kon worden meegenomen was onbereikbaar. Een kleinen bestelwagen was een goed alternatief. Omdat het hele bedrijfsleven dieselt, is het 2 e hands aanbod ook uitsluitend in diesel uitvoering. Dus 2 jaar geleden na lang zoeken een nette VW Caddy (met de noodzakelijke automatische versnellingsbak) gekocht (2000, diesel 1400 kg). Door de jonge leeftijd en de automaat niet echt goedkoop, maar de sportvisser had er wel een persoonlijke lening voor over. Door uw belastingsvoorstel zal deze Caddy van € 184,- naar € 1084,- stijgen. Dat is een verhoging van bijna 600 % ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! Voor de uitzonderingsregels voor gehandicapten komt deze heer niet in aanmerking. Hij kan nog lopen!!! Gezien zijn WAO uitkering, zal hij dus zijn hobby vaarwel moeten zeggen!! Toen de sportvisser van deze verhoging hoorde, ging hij eens informeren voor een alternatief op benzine. Zou fors in de MRB moeten schelen. Helaas, de VW dealer wilde wel verkopen maar absoluut niet zijn huidige Caddy Diesel meer inruilen. Volgens de dealer is alleen in het Oostblok nog interesse in deze "dieseltjes", maar dan wel zonder de automaat !!!!. Oftewel deze straks 5 jaar oude Caddy is voor deze WAOer een molensteen aan het worden.

- Een volkstuinen Collectief uit Amsterdan-Sloterdijk. Het Collectief bestaat voornamelijk uit 65 + ers uit Amsterdam Oud-Zuid. Om de kosten te drukken, hebben zij een kleine kiepauto (ex-Amsterdamse reiniging) voor het transport en afvoeren van het afval van de volkstuintjes. Deze Ford Transit kieper (1992, diesel 1850 kg) staat om praktische redenen op naam dan de penningmeester bij het RDW geregistreerd. Laten registreren op het collectief is namelijk niet mogelijk!!!. Door uw belastingsvoorstel zal het collectief zo'n € 1200,- per jaar meer kwijt zijn. Komt neer op een verhoging van de vaste lasten met € 100,- per maand. En dat in een jaar dat Amsterdam ook de subsidie heeft afgebouwd!!

- Een schietvereniging uit het Limburgse Malden. Als vereniging ben je niet als ondernemer ingeschreven. Hebben in 1999 een zo goed als nieuwe VW Transporter T4 (diesel) aangeschaft. Om veilig en gezellig naar (buitenlandse) schietsport evenementen te reizen, hebben vrijwilligers van de schietclub in deze Transporter, geheel conform de inrichtingseisen grijs kenteken, een 2e zit rij en een stalen kluis in gebouwd. De kluis, bedoeld voor het veilig vervoeren van hun wapens en de munitie, staat ook in een speciaal door "Bijzondere wetten" afgegeven verordening. Door een "foutje" is de inbouw van de dubbelcabine gelijktijdig met de inbouw van de kluis uitgevoerd. Bij de verplichte RDW keuring voor de ingebouwde dubbelcabine bleek dit op de weegschaal een totaal van 2300 kg op te leveren!!! Met het huidige "grijs"-tarief overkomelijk. Alles eruit slopen en wederom inbouwen kost tenslotte ook geld. In uw belastingsvoorstel zal dit echter erg duur uitpakken. Een verhoging van € 1660,- per jaar zal door de penningmeester niet meer te verantwoorden zijn. En wie wil er een VW Transporter diesel met 2300 KG eigen gewicht op kenteken nog kopen??????

- De Bloemendaalse Reddingsbrigade (en ook andere Reddingsbrigades langs de Noordzee kust) zitten met de vraag hoe zij straks voor hun "grijs"-kanteken voertuigen zullen worden aangeslagen??? Hun (noodzakelijke) zware terreinwagens, o.a. een Mercedes Unimog (1985, diesel 3100 kg !!!) worden als ze deze als particulier moet gaan aanmelden echt onbetaalbaar. Heb hun door verwezen naar de landelijk bond "Reddingbrigades Nederland". Hier is een landelijke actie op zijn plaats. Voor alleen al de Unimog trekker stijgt de MRB van € 460,- naar € 2700,- per jaar !!!

- Een ambtenaar, werkende bij het Min. van Financiën (!!) in Den Haag en rijdende met een "grijze" KIA Sorento uit 2002 is het beslist oneens met zijn baas. Als medewerker van het ministerie is hij zich niet bewust dat hij "foute" dingen doet. Sterker nog, hij houd zich juist 100 % aan de wetgeving!!!!!.

- De beheerder van de "Artis"-klas in Haarlem (soort kinderboerderij) rijdt privé een Mitsubishi L200 pick-up (1995, diesel 1700 kg). Het beheren van deze "Artis"-klas is een (inmiddels minimaal gesubsidieerde) uit de hand gelopen hobby. Wel een dankbare hobby. Hele schoolklassen bezoeken regelmatig zijn "Artis"-klas om uitleg te krijgen over wat "leeft en groeit". Voor het dagelijkse voer voor zijn dieren rijdt hij met deze pick-up drie maal per week de diverse "Supers" in de omgeving af. Hier kan hij de over datum geraakte versproducten gratis weghalen. Omdat de "Supers" steeds scherper calculeren, loopt het overschot aardig terug. Steeds meer kilometers zijn nodig om de noodzakelijke dagelijkse kost (voor de dieren) bijeen te schrapen. Ook balen stro en zakken mest liggen regelmatig in de laadbak. Zijn vaste lasten zullen met de voorgestelde belastingsmaatregelen wederom met ongeveer € 150,- per maand stijgen.

- Een 43 jarigen man uit Zandvoort heeft Politiehonden als hobby. Omdat zijn gezin niet altijd in een door de honden vuil geworden auto wensen te rijden, is een ex-KPN bestel autootje bij gekocht. Kun je ook wat vaker ieder zijn eigen weg gaan!! Deze inmiddels 12 jaar oude Ford Courier (uiteraard een diesel, KPN rijdt niet anders, 1300 kg) is speciaal voor het vervoer van de honden ingericht. In uw belasting voorstel zal de MRB van € 168,- naar € 924,- stijgen. Voor deze hobbyist (en zijn gezin) "over the limit". Ondanks dat hij er 2 jaar geleden nog voor € 1000,- aan heeft opgeknapt, zal het Fordje gezien de dagwaarde wel richting sloop gaan. Het alternatief is een (onbelaste) aanhanger en een keertje meer tegen de Politie (bij ingeroepen assistentie) nee zeggen. Ook zijn gezin heeft af en toe het recht om met de éne nog overgebleven luxeauto op stap te mogen.

- Een wielerclub uit Achterveld met een zelf ingerichte "wedstrijd leiding annex bezemwagen". In dit geval een grote Mercedes 508 D bestelbus uit 1986 (diesel 2800 kg). Ombouw tot Camper met een kwart tarief "kan" een alternatief zijn. Gezien de leeftijd van deze Mercedes zal de voorgestelde belastingsverhoging wel "enkeltje sloop" worden.

- De heer en mevrouw X (wilde hun naam verder niet noemen, dacht dat ik van de overheid was!!!). Zijn sinds 1993 met de VUT en verstokte caravan rijders. Trokken altijd de Caravan met de "bus van de baas". Omdat deze na de VUT werd ingeleverd, kochten ze in hun laatste nog werkende jaar (1992) een nieuwe Daihatsu Rocky Diesel op grijs kenteken. Ze zijn toch maar met zijn tweeën en gingen met de VUT 30 % in inkomen achteruit. Als 4 jaar later in 1996 de inrichtingseisen voor grijskenteken worden aangescherpt, voldoet deze Rocky niet meer aan de "grijs"-eisen. Met veel verlies (auto is op slag nog maar 1/3 waard, zodat ze in 4 jaar ruim 20.000 gulden verliezen) wordt de Rocky ingeruild op een iets jongere Land-Rover Discovery (1994, diesel 1800 kg). Volgens de LR dealer en het RDW voldoet de Land-Rover "ABSOLUUT" aan alle grijskenteken eisen. Een forse aderlating, maar de Caravan kan weer betaalbaar door Europa getrokken worden. Door uw belastingvoorstel zal het toeren door Europa helaas een stuk duurder worden. De heer X was inmiddels al wezen kijken voor een leuk appartement in Spanje. Deze belastingsingreep werk alleen maar drempel verlagend. Zijn Discovery (en zijn bankrekening, zoals hij mij nadrukkelijk melden) voert hij dan uit en neemt hij mee naar Spanje. Twee keer een stevig verlies leiden bij de verkoop gaat de familie X te ver!!!.

- Een fanatiek 58 jarigen wedstrijd mountainbiker uit Strijen heeft zijn in 1996 nieuw gekochte Opel Campo Pickup (diesel 1800 kg) ingericht als rijdende werkplaats voor zijn wedstrijd materiaal. Over de laadbak staat een polyester huif, waarin rekken voor zowel zijn beide wedstrijd fietsen als zijn reserve materiaal op uiterst professionele wijze zijn ingebouwd. Voor de deelname aan de evenementen heeft hij zo alles "binnen handbereik". In het dagelijks leven werk hij bij een import bedrijf en heeft hiervan een "luxe leasebak" ter beschikking. Zijn relatief zware Campo pickup doet nu € 260,- per jaar. Na de belastingsverhoging gaat deze diesel € 1524,- per jaar kosten. Een forse extra aanslag op zijn "wedstrijd budget". Temeer dat zijn sponsor heeft aangekondigd dat als gevolg van de stijgende kosten hij het volgend jaar wat rustiger aan te moeten gaan doen. Vooralsnog geen reden om te stoppen met de wedstrijdsport. Is nu op zoek naar een bedrijf, welke op papier zijn Campo wil "overnemen", zodat het "grijze"-ondernemers tarief via hem gesponsord kan worden, zijn beide partijen goedkoop uit!! Voorbeeld van een creatieve Nederlander.

- Een bewoner van een woonwagenkamp "uit het zuiden des lands" was heel resoluut. Zijn in prachtige "Custon painting" uitgevoerde klassieke Amerikaanse Ford V8 pick-up (1985, LPG 2800 kg) gebruikt hij om zijn 3500 kg zware wooncaravan te verplaatsen. De Pick-up zal bij het doorgaan van de belastingsverhoging een MRB bedrag van € 2672,- moeten opbrengen. Zal wel exporteren naar België worden, daar zijn ze niet zo "***lig". Omdat de man ook over een rijbewijs C beschikt, gaat hij op zoek naar een "nieuwe" Amerikaanse Ford V8 pick-up in vrachtwagen uitvoering (diesel V8, rond de 4000 kg "schoon aan de haak"). Deze doet als vrachtwagen zelfs minder per jaar ( n.l. € 228,-), t.o.v. de € 448,- voor de huidige pick-up op LPG. Vindt het "schofterig" dat de minister zo met de huidige bezitters solt!!!!

- Leden van de Land-Rover Club Holland zetten een heftige discussie op. Hun hobby Land-Rover's (veelal diesel + 1800 kg) zijn gemiddeld 15 jaar oud!!!!. Omdat het een hobby is, beschikken de meeste eveneens over een (lease-)personenauto voor dagelijks gebruik. Enkele verzamelaars hebben zelfs meerdere Land-Rover's in hun bezit. Deze hobby Land Rover's zijn vaak afkomstig van de Domeinen (of gered van de sloop!!), zijn met liefde gerestaureerd en worden uitsluitend gebruikt voor het bezoeken aan club evenementen. Sommige rijden slecht 3000 km per jaar. Een alternatief is schorsen en wachten tot het een 25 jaar oude klassieker is geworden. Is er voor deze meer als 15 jaar oude "Young timers" geen alternatief???? Hun hobby wordt gemiddeld € 100,- per maand (per Land-Rover) duurder. Voor vele zal de voorgestelde belastingsverhogen het einde van hun hobby inluiden.

- De Stichting Dieren Ambulance Haarlem en hoogst waarschijnlijk ook hun collega's in de rest van Nederland, maken zich ernstige zorgen over de voorstelde belastingsverhogingen. Zij zijn geen ondernemer en weten nog niet hoe het "grijze"-tarief op dit soort vrijwilligers stichtingen van toepassing zal zijn. Alleen al in Haarlem rijden ze met 4 grijskenteken voertuigen, 3 bestelbussen en één terreinwagen rond. De drie bestelbussen zijn door vrijwilligers van de stichting volledig verbouwd tot dieren ambulance. Zelfs kleine operaties aan gewonde (aangereden) dieren zijn ter plaatse uitvoerbaar. De terreinwagen is bedoeld voor ophalen van gewonde dieren uit de duinen en van het strand. Ook de paardentrailer gaat indien nodig hierachter. Omdat zij als stichting volledig afhankelijk zijn van donaties, is het elk jaar weer stoeien om rond te komen. Ook hier is de subsidie kraan geknepen een zullen ze vanaf 2007 het zelfs geheel zonder moeten stellen. Een (berekende) extra kostenpost ten gevolge van de hoge MRB zal op ongeveer € 5000,- uitkomen. Daaroverheen nog de sterk gestegen brandstof prijzen. Zal er op neer komen dat er één, mogelijk zelfs twee auto's zullen moeten worden afgestoten. Omdat ook de Politie en de Brandweer regelmatig een beroep op deze vrijwilligers groep doet, hopen zij op een aangepaste regeling.

Er waren die dag zeker nog wel 1000 soortgelijke verhalen op te tekenen. Helaas heb ik niet iedereen kunnen spreken. Om de manifestatie ordelijk en zonder overlast te laten verlopen, moest er ook één en ander "geregeld" worden. De Marshall's van de Land-Rover Club Holland hebben deze taak vrijwillig op zich genomen.

Schor

Ongelezen bericht door Schor »

Na 24 jaar wordt je n.a.v. een reorganisatie aan de kant gezet, CWI regels worden niet goed nageleefd en ontslag volgt alsnog d.m.v. rechter. Van de "blikken handdruk" netjes 42% belasting betaald en van het restant en onze spaarcentjes een nieuwe auto gekocht, i.v.m. inlevering bedrijfsauto. Onze droom was een Transporter T4 na 5 jaar om te bouwen tot kleine camper, de resterende BPM nabetalen en genieten geblazen. Nog geen anderhalf jaar later blijkt deze droom een nachtmerrie te worden. Nog steeds geen werk, een auto die onbetaalbaar wordt, inruilen is ook geen optie, met het hoogste bod tot nu toe verliezen we € 14000,00 in nog geen 1,5 jaar. In wat voor land leven we toch dat dit zomaar allemaal kan. De bobo's in Den Haag hebben het allemaal zo goed geregeld, ja voor hun zelf!! Een minuut in dienst betekent voor hun een wachtgeld uitkering van 6 jaar!! De toekomst ziet er voor hun ook goed uit, 30% erbij in 2007 toemaar. Ik mag na 27 jaar werken maar liefst een uitkering ontvangen van maar liefst 70% voor 2,5 jaar en daarna rest de bijstand. Als je éénmaal 45 jaar geweest bent in dit land, sta je aan de kant. Ik ben van mening dat ik er alles aan doe om aan de slag te komen.Maar door die economische crisis die ons aangepraat wordt in Den Haag, houdt Jan met de Pet de hand op de knip, want die trekt toch altijd aan het kortste eind en moet denken aan de toekomst en op deze mensen draait de economie. Want die zakkenvullers die besteden niets, zitten te potten en ritselen van alles, daar moet de economie het niet van hebben. Geloof dat we maar moeten gaan emigreren.

Gast

Het blijft in veel gevallen een verhaal van hobbyisten die hun hobby nu op een andere manier moeten gaan organiseren. Zie verslag van de 'demonstratie". Je geeft zelf perfect de argumenten weer.
Dus goede zaak omdat de overheid niet moet meebetalen aan de hobbys van burgers!

Rob Dekker

Je wordt al wat genuanceerder in je radicale mening. Je hebt het al niet meer over ALLE grijsrijder. Nu moet je nog leren begrijpen dat wettelijke afspraken er zijn om te worden nagekomen. Mensen waren hun "hobby" nooit begonnen als de overheid de "bedoeling" van het grijze kenteken op de geeigende manier had gecommuniceerd via bijvoorbeeld postbus 51 en/of de Staatscourant. Op geruchten en rumoer kan een burger zijn beslissingen niet baseren. Dus dat "u-had-het-kunnen-weten" verhaal kan voor de overheid geen rechtvaardiging zijn om eenzijdig en achteraf een afspraak op te zeggen. Daarmee verandert zij met terugwerkende kracht de wettelijk legale keuze van aankoop. Dat is een niet eerder vetoond onbehoorlijk bestuur. Dat past een democratische rechtsstaat als Nederland niet. De burger mag in een rechtsstaat van de overheid een consistent en bonafide beleid verwachten.

Rob Dekker

Ten tijde van de wetsbehandeling in de tweede kamer heb ik een heel dossier aangelegd van schrijnende grijskenteken gevallen. Ik zal er daar af en toe eentje van in dit forum plaatsen.

Auteur: margreet
Datum: 16-11-2004 12:21

Gachte leden van het CDA,

Ik heb begrepen dat er gisteren negatief is besloten over ons inkomen en onze koopkracht.Is dit het laatste debat geweest of volgt er nog een kamerronde? Ik weet niets van politieke programma's en hoe besluitvorming gaat.
Maar ik weet wel dat wij met een inkomen van 1350 per maand, 100 per maand moeten gaan inleveren. Dit over de huur die al sterkverhoogd is de laatse jaren, de prijzen van textiel die al verdriedubbeld is, de gewone boodschappen die sinds de euro verdubbeld zijn in prijs, het gas dat omhoog gaat, de ziekenfondspremie die verschikkelijk veel omhoog is gegaan en zelfs dreigt te verdwijnen voor een duurdere particulier verzekering. Verlaging of wegvallen van huursubsidie, nauwelijks tot geen loonsverhoging, Schoolkosten die omhoog gaan etc..etc...
Hoe wil het CDA dat wij staande blijven onder deze zware financiele druk? Wij moeten in iedergaval de auto verkopen.
die zal niet veel meer opbrengen, 13 jaar oud. Weg investering die voor 8 jaar bedoeld was.Zo hadden we het berekend. Sparen voor een bepaald bedrag en dan een auto kopen die weer jaren meekan, zelf onderhouden natuurlijk voor de garage is geen geld.Alle investeringen van mijn man,
de hele zomervakantie aan de auto geknutseld, alles is weg. Ik kan u vertellen dat mijn man er echt overspannen van is.
Hij kan er niet meer tegen op. Hij probeert door hard te werken voor zijn gezin te zorgen maar alles wordt hem uit handen geslagen. Hij loopt al bij een therapeut, maar dit doet hem de das om. Ook ik begin aardig uit evenwicht te raken. Ik val voortdurend uit tegen alles en iedereen. Want we zien het niet meer zitten; hoe moeten wij deze situatie oplossen.
Juist voor dit hele gedoe had ik besloten om een werkstersbaantje te nemen om toch iets meer ruimte in de financien te creeren. Iedereen verklaard me voor gek dat ik dit niet zwart wil doen. Ik verdien er dus niet werkelijk veel aan. Nu blijkt dat deel nog niet eens voldoende te zijn om de nieuwe belastingen voor de auto op te vangen. Hopeloos toch?
Nog meer werken kan ik niet. Ik mag van de arts niet eens werksters werk doen vanwege een borstkanker operatie met bijbehorende kleirverwijdering. Mijn arm is niet meer geschikt voor zwaar werk. Maar wat moet jeals je ziet dat je man in een depressie raakt van alle financiele problemen. We leven al zo zuinig als het maar kan. ALdi, kringloop, kleding van kennissen en dat terwijl mijn man niet eens werkeloos is.
Als u nu onze auto afneemt en daar niets voor in de plaats zet kan hij ook zijn werk wel vergeten, ga in Friesland over de vlakte maar eens door weer en wind naar je werk, 20 kilometer heen+20 kilometer terug terwijl hij chronische voorhoofdsholte ontsteking heeft en zijn lever verwerkt de afval stoffen niet goed (ziekte van Gilbert).
Wat bent u met ons van plan? Zeg het maar, geef maar advies, wij weten het echt niet meer.
M.van Schuylenburg-Linnemann

Gesloten