LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
villa_cees
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 okt 2003 18:14

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door villa_cees »

Too 23,

Heb je al een advocaat?

vr.gr. Cees

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door Piet »

Wat betekent deze uitspraak nu voor mij?

(Hieronder mijn mening, zoals ik het lees)

Het geldt dus alleen voor gedupeerden die:

1) Op de dag dat het contract is getekend, getrouwd waren of een geregistreerd partnerschap hadden en een bewijsstuk hiervan aan Dexia hebben gestuurd
2) Het contract hebben getekend na 1 februari 2000
3) Het contract moet niet mee ondertekend zijn door de partner genoemd in punt 1
4) De niet mee getekende partner moet het contract hebben vernietigd op grond van artikel1:89 BW (d.m.v. een verstuurde vernietigingsbrief)
5) Je mag niet akkoord zijn gegaan met Dexia Aanbod of een andere regeling waarin je afstand hebt gedaan van je rechten.

Je moet dus aan ALLE 5 voorwaarden voldoen.

Vervolgens moet Dexia in het bezit zijn of worden gesteld van de volgende gegevens:
De vernietigingsbrief van de partner en een bewijs (op te halen bij de gemeente) dat je op de dag van het afsluiten van het contract gehuwd was of een geregistreerd partnerschap was afgesloten.

Wat mag Dexia nu niet doen:

Gedupeerden die aan het bovenstaande hebben voldaan dagvaarden.
Dagvaardingen, die reeds zijn ontvangen door de gedupeerde maar waarvan de startdatum nog niet is bereikt, door laten gaan als zij tenminste 24 uur van te voren in bezit zijn van de in punt 1 en 4 genoemde bewijsstukken.
In eindafrekeningen en aanmaningsbrieven dreigen met gerechtelijke procedures

Wat mag Dexia wel doen:

Eindafrekeningen sturen
Aanmaningsbrieven sturen
Incasso bureaus inschakelen om een vordering kracht bij te zetten.
BKR registratie wijzigen in A codering (wanbetaler) als je niet betaalt

Wat mag een incasso bureau wel doen:
Brieven met een betalingseis sturen

Wat mag een incasso bureau niet doen:

Gedupeerden dreigen met gerechtelijke procedures.
Zij handelen immers in opdracht van Dexia

Nu komt de grootste klap voor Dexia:

Dit betekent dus dat je kunt stoppen met betalen zonder gedagvaard te worden!

Je moet dus wel voldaan hebben aan de 5 hierboven genoemde voorwaarden.

Ik lees in het vonnis NIETS over het stopzetten van incasso procedures door incasso bureaus zoals gesuggereerd wordt in diverse media berichten en op de site van Payback.
Alleen het niet DAGVAARDEN is genoemd in het vonnis.

Ik lees ook niets over de termijn van verjaren, voor mij betekent dit dat alle twee de mogelijkheden onder het vonnis vallen:
1) Vernietigd binnen drie jaar na zetten handtekening op het contract
2) Vernietigd binnen drie jaar na ontdekken van de niet mee getekende partner.

Als ik er naast zit of iemand denkt hier anders over dan hoor ik het graag.

Groeten,
Piet

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door croosjes »

too23,je kan altijd contact opnemen

gompie
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:40

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door gompie »

Piet,

Je zegt dat men niet op het aanbod mag in zij gegaan om aan de genadeloze incasso's van dexia te ontkomen.

Mijn contracten waren reeds vernietigd door mijn egaa,alvorens ik het aanbod ,op aandringen en bangmakerij van dexia heb ontertekend.

Ook het aanbod is niet door mijn eega ondertekend?

Wat nu????
Uiteraard is een antwoord van iemand anders ook welkom,als het maar sirieus is.
Al vast bedankt

Erik
Berichten: 312
Lid geworden op: 07 jul 2003 15:26

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door Erik »

Op de dag dat het contract is getekend, getrouwd waren of een geregistreerd partnerschap hadden en een bewijsstuk hiervan aan Dexia hebben gestuurd
1: Hoe doe je dit dan? Het is makkelijk aan te tonen dat je voor die dag getrouwd ben door een kopie van de trouwakte te sturen. Maar Dexia kennende zullen ze wel zeggen dat je mogelijk daarna misschien gescheiden ben voor het moment dat je het contract tekende dus hoe toon je aan dat je op die bewuste dag dat je het contract tekende getrouwd was?

2: Kan je dit bewijs achteraf nog sturen? Waarchijnlijk wel

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo Gompie,

Als je contracten zijn vernietigd door je partner en je partner heeft niet mee getekend op het Aanbod dan staat de weg open om een procedure te beginnen.

Je kunt eerst berekenen of je in aanmerking komt voor toevoeging (gesubsidieerde rechtsbijstand).
Daarna kun je kijken welke advocaat je kunt benaderen.
Je kunt ook overwegen mee te doen met een gezamelijke actie, hierdoor blijven de kosten laag.
Alles over toevoeging, advocaten en gezamelijke acties kun je vinden op www.platformaandelenlease.nl

Wil je geen procedure beginnen en wachten op de definitieve uitspraak in de Eegalease zaak, dan kan dat ook.
Hou er wel rekening mee dat je daarna zelf moet gaan procederen, de Stichting Eegalease doet alleen het voorbereidende werk.

Groeten,
Piet

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door 16again »

Op zowel ANP als www.nu.nl:
De bank Dexia mag voorlopig geen incassoprocedures beginnen tegen een grote groep klanten
De uitspraak rept volgens mij met geen enkel woord over incasso!
Dexia kan dus m.i. gewoon door blijven gaan met intimiderende brieven van incassoburos, en de daarbij horende (dreiging van) incassokosten.
Ook nieuwe incassoprocedures kunnen gewoon gestart worden.

Enige bescherming die deze uitspraak biedt is dat indien betaling ondanks incasso toch uitblijft, de eegalessee voorlopig niet kan worden gedagvaard.
De bedoeling is dat in April het huurkoopverhaal duidelijk is, waardoor een hoop individuele rechtzaken overbodig worden. De uitspraak is dus vooral slecht nieuws voor het advocatengilde!

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Nou, laat de incassobrieven maar komen, ze gaan direct de prullenbak in.

lhardeman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door lhardeman »

Welkom terug Janneke.

Gr. Anne.

gompie
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:40

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door gompie »

Piet,
Bedankt voor je antwoord,ik ben al bezig met een advokaat

groetjes

Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door Chris G »

De uitspraak staat nu ook op "rechtspraak.nl" en is te bekijken op onderstaande link:

http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtl ... ljn=AR7482

fer
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2004 16:55

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door fer »

een vraag
het stoppen van incasso voor wie geld dat nu
heb een wv3d van 1998 na verlening afloop in 2004 zit met restschuld nu heeft dexia twee brieven gestuurd en gisteren 14 dec telefonisch gedreigd met incasso en bkr registratie
partner heeft wel vernietigings brief gestuurt
wat als incasso alsnog komt
hoe te handelen

groet fer

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door CB »

Geplaatst op 15 Dec 2004 10:00 door Erik


--------------------------------------------------------------------------------

Op de dag dat het contract is getekend, getrouwd waren of een geregistreerd partnerschap hadden en een bewijsstuk hiervan aan Dexia hebben gestuurd
1: Hoe doe je dit dan? Het is makkelijk aan te tonen dat je voor die dag getrouwd ben door een kopie van de trouwakte te sturen. Maar Dexia kennende zullen ze wel zeggen dat je mogelijk daarna misschien gescheiden ben voor het moment dat je het contract tekende dus hoe toon je aan dat je op die bewuste dag dat je het contract tekende getrouwd was?

2: Kan je dit bewijs achteraf nog sturen? Waarchijnlijk wel
Weliicht staat het in een uitreksel van de Burgelijke Stand bij de gemeente.

Kost wat, maar dan heb je ook wat. :roll: :wink:

Succes!

mvrgr
CB

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door Hans A »

Wil je geen procedure beginnen en wachten op de definitieve uitspraak in de Eegalease zaak, dan kan dat ook.
Hou er wel rekening mee dat je daarna zelf moet gaan procederen, de Stichting Eegalease doet alleen het voorbereidende werk.
Piet,

dit is iets wat jij altijd als "iest wat heel zeker is" plaatst op dit forum.
Volgens mij moet je zeggen dat het mogelijk is dat je daarna zelf moet gaan procederen.
Volgens mij is het afwachten.
Er bestaat al een hele lijst van producten die onder huurkoop vallen.
Verder geeft de rechter nu een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet worden om incassoprocedures te verbieden.
Als deze lijn wordt door gezet is het uiteindelijk misschien mogelijk om hele groepen (bijv. produkten of dergelijke) te clusteren en in een keer te vernietigen. Ik verwacht eerlijk gezegd dat het zoiets gaat worden. De rechters zitten echt niet te wachten op zo'n 20 duizend afzonderlijke rechtzaken. Bovendien heb je nadat de hogeraad uitspraak heeft gedaan geen advocaat meer nodig als je zeker bent dat je aan de voorwaarden voldoet.Het lijkt mij dan meer een kwestie van: voor de rechter verschijnen, hamerslag, klaar, VOLGENDE.

Groeten Hans.

rimatru
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2004 00:09

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door rimatru »

waarom is er sprake van dat termijn waar men steeds over spreekt! wil dat zeggen dat je buiten alles valt wanneer een contract is aangegaan in 1999??? gisteren hebben wij een brief ontvagen met de te betalen restschuld van een van onze drie contracten die verstreken was! helemaal blij na t nieuws van rtl... nu spreekt de cons.bond over het termijn van febr 2000, terwijl we eerder in zee zijn gegaan met de legio-ellende... vallen we weer uit de mand! fijne uitspraak voor ander gedupeerde.....

a survivor
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 jan 2004 13:55

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door a survivor »

Tja, ook ik heb een contract afgesloten in november 1999.
Dus alle uitspraken van Eegalease vs Dexia gelden niet voor mij?
Wat is het verschil tussen deze paar maanden?

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door aert0001 »

Beste survivor,

er is weinig verschil, alleen om een class action te kunnen voeren heb je een aantal overeenkomsten nodig, Eegalease verkiest hierin om deze te gebruiken, zodra men voorwaarden gaat creeren vallen er altijd mensen tussen wal en schip, maar niet al te negetief denken eegalease is één mogelijkheid, en zeker niet de beste of verstandigste, na hun procedure moet je alsnog zelf aan het werk, vraag daarvan eerst maar de kostprijs op, er zijn andere betere alternatieve om in actie te komen

En de uitspraken gelden zeker ook voor jou, alleen via een andere route,
b.v. in groepsverband je recht halen!

groetjes, Ton

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door Piet »

Hoe kom ik aan een bewijsstuk dat ik getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had ten tijde van het afsluiten van het contract?

In het vonnis wordt hierom gevraagd, maar het is sowieso handig om dit nu al aan te vragen en naar dexia te sturen en je advocaat.

Een uittreksel van de huwelijksakte/geregistreerd partnerschap is te verkrijgen bij de gemeente waar dit is afgesloten.
Dus als je nu in een andere gemeente woont als daar waar het is afgesloten dan kun je dus niet terecht bij je huidige gemeente.
Je moet dit dus ophalen of schriftelijk of via e-mail aanvragen bij de gemeente waar je getrouwd bent cq het geregistreerd partnerschap hebt afgesloten.Wel een legitimatiebewijs meenemen.
De kosten zijn 10.39 euro (in mijn geval).

Groeten,
Piet

Wilfred
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:01

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door Wilfred »

Piet,

Ik waag je mening in twijfel te trekken.

Hedenmorgen heb ik in mijn woonplaats (ik ben heel ergens anders getrouwd) een "Bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens" gehaald, waarop de huwelijksdatum staat vermeld en de naam van degene met wie ik gehuwd BEN.

In mijn geval kostte dit € 4,10. Dit conform de aanwijzingen van Eegalease. Wel expliciet vermelden welke gegevens je nodig hebt!

Mvg
Wilfred

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: Uitspraak kort geding Stichting Eegalease vs Dexia

Ongelezen bericht door Dubio »

Piet,
Heb jij een vrouw?!
Dan natuurlijkwel eentje die de keuken niet uitkomt en die (achteraf gelukkig voor je) niet mee mag beslissen waar het geld naartoe gaat.

Gesloten