LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC Spaarplan

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

Volgens mij kan je gewoon sparen op een spaarrekening bij de bank nog sneller sparen met een groter eindbedrag.

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

Gister bericht gehad. Rendement 2004 = 8,0%

Petra12

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Petra12 »

Dat rendement zegt helemaal niets zolang je niet weet wat voor kosten je hebt betaald aan dat Spaarplan. Mij tip: vraag de afkoopwaarde op. Dat geeft een reeel beeld van wat de waarde van je polis is op dit moment. Rendementen zijn leuk voor de bank om de schijn op te houden.

william28

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door william28 »

hoi,
ik heb ook zo'n 8 jaar geleden zo'n abc spaarplan afgesloten, en kreeg ook mijn afschrift waar het bedrag op stond wat we nou zouden hebben, en daar was ik dus ook 2000 euro van kwijt van wat ik ingelegd had.ik weet dat er voor bepaalde spaarregelingen al verenigingen zijn opgericht die daar tegen aan het vechten zijn, weet iemand of dat ook voor het abc spaarplan al is?ik hoor het graag.

groetjes william van ooyen

Anonimo

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Anonimo »

Het misselijke van dit product is de wijze waarop het aangeboden verkocht wordt: ABC Spaarplan. Met deze naam wordt gesuggereerd, dat er gespaard wordt met een historisch bepaald gemiddeld rendement, wat al gauw 8 % zou bedragen. Dat hiervoor belegd dient te worden lijkt mij logisch, maar op een dergelijke risicovolle wijze lijkt mij niet logisch. Daarvoor heb ik de AMEV niet nodig! Dit wordt juist gepresenteerd als een spaarmethode voor mensen die geen verstand van beleggen hebben, of de mogelijkheden niet hebben. Naar aanleiding van mijn reactie op het tussentijdse waardeoverzicht (het eerste in 9 jaar!), waarbij bleek dat mijn rendement maar liefst 50 euro was op een bedrag van ca. 6200 euro, kreeg ik te horen dat de beurscrisis in 2001 en 2002 een dusdanig negatief effect op de waarde van mijn polis hebben gehad, dat het rendement van 9 jaar ineens tot praktisch nul was gereduceerd. Leuk, als je denkt wat te sparen voor je kinderen...
Ik ben geen beurskenner, maar als men bij AMEV melding maakt van belegging in waardevaste fondsen en constant zwaait met florissante rendementsvoorspellingen, dan rijmt dat niet met deze werkelijkheid. Als mensen werkelijk goed voorgelicht zouden worden over de risisco's van dergelijke spaarvormen, wordt men denk ik minder enthousiast en verkoopt het niet meer. Het is geen toeval dat tussentijdse waardeoverzichten achterwege blijven, terwijl dit volgens een vermelding in de de polis wel zou moeten gebeuren! Elk jaar heb ik een vrolijke brief ontvangen over de fantastische beleggingsresultaten (wel tot 15% rendement!), maar over 2001 en 2002 hoorde ik niets!. Naar mijn mening is het ABC spaarplan een keurig dichtgetimmerde vorm van volksverlakkerij, met een prima marketingverhaal waar uiteindelijk alleen de AMEV beter en de kleine man de dupe van wordt. Als je dergelijke risico's wil lopen met je geld, kun je beter zelf naar de beurs gaan. Wordt vervolgd...

arno_doesburg

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door arno_doesburg »

Ik heb het abc spaarplan sinds 1 jan 2004. Ik heb nooit iets gehoort van deze maatschappij. Geen overzichten ofzo. Heb al 2 x gebelt, zegt een mevrouw dat iemand anders contact met me opneemt. En ik hoor niks. Ik heb me ingeschreven op speed en design beurs in utrecht. Daar heb ik me toen ingeschreven bij spaarmax.

Ik zie dat mensen het wel hebben over afkopen, maar mijn vraag ik wat dit gaat kosten. Ik spaar zoals gezegt vanaf 1 jan 2004 25 (0.5 jaar) en daarna 29 euro per maand. Weet iemand wat dit ongeveer gaat kosten wanneer ik hiermee wil kappen. Ik voel me belazerd, en denk dat ik in de maling genomen ben. Het zag er allemaal zo mooi uit.

Ik hoop dat iemand iets weet.

mijn mail is : [email protected]

L. Gubbi

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door L. Gubbi »

mij ex man en ik hebben in 1992 vijf polissen afgesloten. we hebben de totale bedragen overgemaakt op een bankrekening, met 8 procent rente en daarvan werd de jaarlijkse betaling voor de 5 polissen verricht De amev werd destijds bij een onderzoek als beste gehonoreerd.
Er zijn 3 polissen voor de kinderen..Heb destijds alles goed uitgezocht maar dat er zoveel - verborgen - kosten aan vast zitten was niet te controleren...MOETEN OOK DE ABC SPAARDERS IN ACTIE KOMEN IS NU MIJN VRAAG???? Want we zijn allemaal verkeerd voorlicht
gr.loes

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

ik heb ook een abc-spaarplan en toch maar eens de afkoopwaarde opgevraagd:

Ingangsdatum spaarplan 01-03-1997 (einddatum 01-01-2020) en inmiddels 2178 euro ingelegd.
afkoopwaarde op 11-04-2005: 1265 euro !! :evil:

afkoopwaarde opvragen kan via:
http://www.amev.nl/amev/abc
kies vervolgens 'veelgestelde vragen' en dan 'e-mail'.
Ik had de opgave na een week in huis.

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

even een tipje van de sluier hoe dit soort producten werken. Van je inleg word meestal 20-40 % al opgemaakt aan zogenaamde inlegkosten. Voor het restant worden dan daadwerkelijk aandelen gekocht die voor het rendement moeten gaan zorgen.De kosten zijn bedoeld voor het aankopen van de aandelen. (bij verkoop krijg je weer hetzelfde verhaal) hoe lager je inleg hoe hoger dit % is. Hoe meer jaar verstreken zijn hoe lager de jaarlijkse inlegkosten zijn tov het opgebouwde kapitaal. Daarom zal de waarde aan het begin zeker de 1e paar jaar lager zijn al de ingelegde bedragen. Mocht het in die jaren slecht gaan met de beurs wordt de waarde alleen maar lager. Daarnaast zal het beleggingsfonds waarvan de aandelen zijn gekocht nog jaarlijkse kosten in rekening brengen voor het beheren van het beleggingsfonds. Deze kosten zijn vaak ondoorzichtig en kunnen aardig oplopen. De kosten worden meestal in mindering gebracht op de waarde van de aandelen die je hebt gekocht waardoor het rendement op deze aandelen nog minder wordt. Wil je eerder van je polis af dan kan dat meestal wel, echter worden er dan vaak boetekosten in rekening gebracht waardoor de waarde nog lager wordt. Meestal is het verstandiger op de polis premievrij te laten maken. dit wil zeggen dat de gekochte aandelen pas aan het einde van de afgesproken periode vrijkomen maar dat er maandelijks geen inleg meer hoeft te worden gedaan. het voordeel is dat je dan geen boete betaald maar je moet dan wel tot het einde op je geld wachten.

Mijn advies is om altijd alleen maar met een eenmalige grote inleg te werken als je toch graag aan dit soort producten wilt deelnemen. De kosten zijn dan lager en worden maar 1 maal in rekening gebracht. indien je dit niet kunt ga dan gewoon sparen om dat dit meestal meer oplevert ! Heb je grote bedragen koop dan zelf op de beurs. bijv zelf index aandelen (dus geen beleggingsfonds!)van bijv de AEX zodat er een goede spreiding is. je weet dan precies wat je kosten en opbrengsten zijn en kunt zonder al te veel kosten in en uitstappen.

Henk D

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Henk D »

In 1997 zijn we ingestapt in het ABC spaarplan n.a.v. de brochure die er bij toen bij de bank lagen. Die brochure omvat een zin die er niet om liegt en wel deze : zonder risico.
Tevens werd er een rendement behaald tussen de 9,9en 11,1 % de afgelopen 30 jaar.
Gespreid beleggen , dus weinig risico.
7 jaar zijn we doodgezwegen door AMEV over de waarde van ons ABC spaarplan, u leest het goed 7 jaar.
Na 7 jaar valt er een brief in de bus waarin letterlijk staat" dat de werkelijkheid uiteraard grilliger is, en dat dat goede beursjaren worden afgewisseld door mindere" , dit argument wordt door AMEV zelf nota bene onderuit gehaald in een jaarverslag van 2001 of 2002 ( die wij nooit hebben gehad) door daar de rendementen van het ABC spaaplan tot 1969 te vermelden.
Ook kan AMEV de waardes per jaar van af 1997 niet berekenen, terwijl alles bekend is bij AMEV, de rendementen vanaf 1997, de kosten en de inleg die er gedaan zijn.
Waar is dan de huidige waarde aan afgeleid die wordt voorgespiegeld.
Tevens blijken de kosten bijna een derde te bedragen welke van het ingelegde bedrag worden afgetrokken, zodat er geen 25 of 50 of een ander bedrag wordt belegd maar een veel kleiner bedrag wat nooit uit de voorwaarden was op te maken.Dit betekend dat de rekenvoorbeelden in in de brochures nooit hebben kunnen kloppen.
Tevens blijkt dat het gemiddeld rendement de afgelopen 27 jaar iets meer dan 6% te bedragen terwijl in de brochure zwart op wit een rendement tussen de 9.9 en 11.1% wordt beloofd.
Ik heb geeist van AMEV dat zij nu aantoonbaar maken hoe of AMEV dan aan de huidige waarde komt en wat of zij in vredesnaam bedoelen dat de "werkelijkheid uiteraard grilliger is", in afwachting hiervan heb ik een klacht ingediend bij de A.F.M. (autoriteit financieele markt) en contact gezocht met -de Stichting Meldpunt Financieele beleggingsfraude- te vinden onder www.arcanist.nl om mij eventueel bij te staan. Aangifte bij de FIOD/ECD ligt ook nog in de planning omdat wij ons opgelicht en misleid voelen.
Ik raad u aan om ook een klacht in te dienen bij de AFM, zeker gezien het feit dat de voorbeelden in de brochures haast wel zeker niet kunnen kloppen en de hoge kosten nooit duidelijk zijn vermeld en de brochure uit 1996/97 absoluut misleidend blijkt te zijn.Zelfs in de bijgeleverde voorwaarde serie 200 van AMEV staat niets in over de hoge kosten en niets dat het ingelegde bedrag daardoor bijna een derde lager zou zijn.

Henk D

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Henk D »

Mijn vorige schrijven is gebaseerd, dat was ik vergeten op het feit dat er geen enkel rendement is behaald de afgelopen 7 jaar, de waarde is momenteel minder dan het ingelegde totaal.
En voor Loes, ook ik pik het niet.
De brochure was vrijelijk voor een ieder te lezen en de inhoud loog er niet om, het is des te vreemder dat AMEV aan ons vraagd of wij deze brochure willen opsturen omdat zij deze blijkbaar niet meer hebben.

Weet u allen nog ,

WAAR DOEN ZE HET VAN, HET ABC SPAARPLAN ( een snelle manier om rijk te worden)na 15 jaar bijna vertweevoudigd en na 25 jaar bijna verdrievoudigd.30 jaar een rendement tussen 9,9 en 11,1 % en wat AMEV voor die mensen deed kunnen we ook voor u doen.
Met als klap op de vuurpijl op de laatste bladzijde "zonder risico"

Henk D

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Henk D »

Even duidelijk aan die gene die onder de naam "Gast" op dit forum schrijft.
De brochure 1996/97 loog er niet niet om zoals ik eerder heb vermeld, maar wat veel belangrijker is , er staat nergens in deze brochure als in de voorwaarden serie 200 dat de kosten van het ABC spaarplan bijna een derde bedragen van de inleg en worden afgetrokken van de inleg.
Pas in een jaarverslag van of 2001 of 2002 wordt summier melding gemaakt dat de totale kosten van het ABC spaaplan van de maandelijkse inleg worden afgetrokken zodat het belegde bedrag per maand lager blijken te zijn dan werd voorgespiegeld, maar weer niet hoeveel en hoe HOOG of dan wel die kosten mogen zijn zodat iemand van te voren weet waar of hij of zij aan begint en waar of je rekening mee moet houden.Dit lijkt erg veel op wat er bij AEGON gaande is.
Wordt vervolgd....

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

Beste Henk

Mijn post was alleen bedoeld om mensen een idee te geven hoe dit soort producten in elkaar zit, zodat mensen hier hun voordeel mee kunnen doen. Het is al erg genoeg als je als deelnemer in een dergelijk fonds verlies hebt gemaakt. Helaas zijn er nog tientalen vergelijkbare fondsen met dezelfde tactiek.

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

Ik hoor verschillende verhalen:

- Bij fl. 100,- per maand fl. 17,- kosten
- Bij fl. 200,- per maand fl. 28,- kosten

Iemand riep ook dat er de eerste 5 jaar een kostenreserve werd opgebouwd. In die eerste jaren is zo'n kostenreserve duur. Zolang hier geen betrouwbare informatie over is, is hier niet zoveel over te zeggen.

Het lijkt inderdaad op Koersplan van Spaarbeleg. Als iemand fl. 100,- per maand inlegt, dan ging er ongeveer fl 20,- aan kosten en premies af. De rest werd belegd in het Aegon Equity Fund, een wereldwijd aandelenfonds.

Had je fl. 100 gulden per maand op een spaarrekening gezet, dan had je zo'n 4 % rendement kunnen halen. Een Koersplanpolis werd dus eigenlijk pas interessant als het Aegon Equity Fund een rendement van gemiddeld 6.7% per jaar zou behalen. Dit is vrij fors. Het afgelopen 5 jaar heeft het Aegon Equity Fund een rendement behaald van -8 %, dus negatief door de beursdaling van 2 jaar geleden. Het conflict tussen Spaarbeleg en de polishouders betreft het onjuist weergegeven van voorbeeldkapitalen in de folders. (De voorbeeldberekeningen op de polis waren wel correct).

Maar even terug naar het ABC spaarplan. Fortis Obam is een fonds wat een redelijk stabiel rendement heeft behaald van ongeveer 8 % per jaar. Om te kijken hoe dit uitpakt voor het ABC spaarplan moeten eerst de kosten van het produkt bekend zijn.

Henk D

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Henk D »

29 april 2005 brief van Animo op dit forum is veel zeggend, hij/zij heeft 9 jaar lang geen enkele waardeoverzicht gehad van Amev.
En dan een waarde stijging van 50 euro, hoe worden we belazerd.
De leugens die AMEV blijkbaar aanwent om ons zoet te houden werken niet meer.
Blijkbaar zit Amev met de handen in het haar en wordt alles uit de kast gehaald tot leugens aan toe en worden argumenten aangehaald die ze zelf onderuit halen.
Blijkbaar is AMEV inderdaad de enige die hier aan verdiend en wel met de verzekeringkosten die zeer hoog zijn en nooit, ook na 2002 niet duidelijk zijn gemaakt aan potentieele klanten.
Ik raad een ieder aan om een klacht in te dienen bij de AFM (autoriteit financieele markt) over AMEV en het ABC spaarplan, hoemeer hoe beter.
Ik hoop dat een ieder nog de originele brochure heeft en of de offerte.
De beurs is de laatste 30 jaar ook op en neer gegaan dus die argumentatie is totaal niet relevant, daar er gespreid belegt wordt volgens de brochure, dus weinig (of zelfs geen) risico met een hoog rendament.
Tussen de 9,9 en 11,1% de afgelopen 30 jaar volgens de brochure.
Op www.arcanist.nl kunt u ook mogenlijk terecht met uw vragen, misschien dat we ook een stichting in het leven moeten roepen....?
Wordt vervolgt (ik wacht al 3 weken op antwoord van AMEV over hoe zij aan de huidige waarde komen als ze dat niet meer kunnen berekenen?)

Henk D

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Henk D »

Ik wil een ieder oproepen, die net als ik, het niet pikt, om contact te zoeken met dit e-mail adres - www.arcanist.nl - deze stichting kan wellicht voor alle gedupeerden een oplossing gaan betekenen.
Tevens heb ik contact gezocht met de FIOD/ECD en ga aangifte doen inzake het ABC spaarplan, wat ook een ieder ander kan doen die zich ook opgelicht en misleid voelt.
Wordt vervolgd....

Henk D

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Henk D »

Aan alle gedupeerden van het ABC spaarplan.
Volgende week gaat de aangifte naar de FIOD/ECD de deur uit.
Na een klacht te hebben ingediend bij de A.F.M. dus nu ook een aangifte naar de FIOD/ECD.
En die is niet misselijk, ik ben uitgegaan van de brochure, zoals die in 1996/97 voor een ieder, in het openbaar, in de toenmalige VSB Bank was te verkrijgen.
Ik heb gekeken naar de rendementen die zijn voorgespiegeld in de brochure, deze waren gebaseerd over een periode van 30 jaar en komt AMEV uit tussen de 9% en 11%, lees het jaarverslag 2002 wat of AMEV inzake het ABC spaarplan voor rendementen heeft behaald de afgelopen 27 jaar en trek uw conclusie, ik kom op net 6% uit......?
Een gemiddeld JAARLIJKS GEREALISEERD beleggingsrendement van 10% in de brochure, wat we voor al die spaarders in de afgelopen 30 jaar hebben kunnen doen , dat kunnen we ook voor u doen, zelfde brochure.
In de brochure staat zwart op wit laatste pagina ZONDER RISICO, dus waar zijn onze behaalde beleggingrendementen gebleven AMEV ???
Wordt vervolgd.....

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

Ik vond een interessant kostenoverzicht:
Het ABC Spaarplan van AMEV staat hier ook tussen. Nu vraag ik me toch wat af:

1. Weet iemand wat Inv. Perc. Premie is?
2. Staat 'ns' voor 'not specified'?

De aankoopkosten van het ABC Spaarplan zijn hoog: 5.0 %. Het ziet er dus naar uit dat premievrij maken toch het voordeligste is... tenzij je net 5 jaar spaart en alle kosten zijn van je inleg afgehaald en in een reserve gestopt.

Heereveld
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mei 2005 19:08

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Heereveld »

Zoals ik alles lees, is het ABC-spaarplan niets anders dan een vermogensgroeiplan. Ook andere belastingvrije spaarplannen (oud regime) en lijfrentepremies tbv aanvullend pensioen (tot aan de jaarruimte belastingaftrekbaar) kennen een vergelijkbare structuur.
En zij schermen ook met historische rendementen en rendementen na afslag. Maar een fatsoenlijk kostenoverzicht en waardeopbouw zat er nooit in. De laatste 2 jaar kan ik op de overzichten van Avero wat ontwaren, en ik word er niet vrolijk van. Heb een afspraak gemaakt met mijn "adviseur" en struin inmiddels de hele site af op zoek naar informatie. Want als er jaarlijks 10% van de nieuw in te leggen gelden verdwijnt als inhouding en 20% aan kosten/premie verzekering, dan blijft er niet veel over om daadwerkelijk te beleggen. Ik denk er nu dan ook sterk over, om alles maar premievrij te maken, zeker degene die niet voor pensioenopbouw zijn bedoeld. Het wordt tijd, dat de bijsluiters ECHT vermelden hoe de kostenopbouw is, en hoe je eindkapitaal precies wordt opgebouwd. Er is veel geld mee gemoeid (bijna iedereen heeft wel zoiets) en er zijn vele "struikrovers" (Aegon, Avero, Nationale Nederlanden, Fortis, Amev en noem ze allemaal maar op). Misschien tijd voor Radar om zich eens in de schimmige wereld van al deze polissen te begeven.

yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo,

Ik heb ook 3 abc polissen dacht dat dat een safe manier van sparen was,blijkt dus ook al waardeloos te zijn.
Heb inmiddels de afkoopwaardes al opgevraagd.
Ben benieuwd wat me te wachten staat.

groetjes yvonne s

Gesloten