LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chipkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Eh pineut even ter correctie.

Kinderen tot en met 3 jaar hebben ten alle tijden vrij vervoer. Of hun hierbij een zitplaats innemen doet niet ter zake. Hun tellen namelijk nog niet mee.

Voor de rest is de OV chipkaart nog in volle ontwikkeling en worden er vermeende fraudegevoeligheden nog aangepakt.

Over de prijs is men er veelal wel uit.

Houdt echter wel rekening met het uitchecken in de bus, tram of metro, want dit kost je gewoon even 4 euro welke hoogstwaarschijnlijk niet is terug te vorderen. Voor overstappen heb je 35 minuten de tijd. Het instaptafief loopt dus na het uitchecken en binnen 35 minuten overstappen op een ander vervoersmiddel met OV chipknip gewoon door. Pas na deze minuten wordt er opnieuw een instaptarief gerekend.

In sommige gevallen zijn jullie als passagier wel voordeliger uit en in andere gevallen weer niet.

Per kilometer wordt er een tarief van 0,11 cent gerekend. Het instaptarief is 0,67 cent. Een 1 zonekaart is voor dit jaar en volgend jaar 1,60 euro. Je bent dus voor 1 zone met de OV chipkaart pas duurder uit na 8 kilometer duurder uit. Denk daar maar eens over na.

Pascal62
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2006 22:09

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Pascal62 »

De OV kaart in het Rotterdamse net.

Iemand schreef de strippenkaart gaat er in 2007 eruit, dat is niet waar ik dacht pas 2009. Prijzen voor 2007 zijn al bekend.

Kan een controleur een nieuwe OV kaart controleren? Nu nog niet dacht ik, en kan je eigenlijk vrij reizen.

En je kan wel restitutie krijgen als je kan aantonen dat er wat fout ging.

En er gaat veel fout! Tip controleer echt wat je reist.

Er zit b.v. een ernstige fout in het systeem waardoor je de hele dag elke reis reist met 4,-- dus max tarief.
Dat had ik zelf ook, hoe dat kan ja daarvoor zou je eigenlijk meer inzage in het systeem moeten hebben, zou ik best wel meer van willen weten. Wie weet meer?

Poortjes zijn ook zonder kaart te openen.

Poortjes zijn te langzaam.

Poortjes zijn erg gevoelig voor vandalisten.

Ik denk dat de RET veel inkomsten gaat missen door deze invoering.

De TNO heeft het systeem ruim 1 jaar geleden al veel gebreken geconstateerd en daardoor niet bruikbaar genoemd, toch verder?

Ruim 1/3 van de automaten doen het niet, of maar half.

Nog verder gaan? haha

Persoonlijk geef ik het geen toekomst, en verspilt geld.
Rotterdan is gewoon een groot experiment, elke dag wordt er wel gesleuteld aan de poortjes en andere onderderen.
Was er dan niets kant en klaars te koop?

Ik denk dat er echt aandacht aan besteed moet worden.

En wanneer treed de RET directeur nu af, dat had hij beloofd!?
Of is halve invoering met alle fouten een invoering?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

De RET directeur heeft niets te maken met de invoer van het nieuwe reisdocument. Hun zijn aangewezen door de minister Verkeer en Waterstaat om als test gebied te fungeren.

Het probleem met terugvragen van geld als er wat fout is gegaan is niet te achterhalen. Je zult daar zelf rekening mee moeten houden. Resitutie is altijd mogelijk, maar dat is enkelt wanneer het systeem aantoonbaar gefaald heeft.

Deze manier van reizen is de toekomst. Voor de 1 zal dit goedkoper worden en voor de ander duurder.

Nog even de term: Grijsrijden..... Deze term bestaat al lang niet meer. Je rijdt gewoon Zwart. Je hebt niet betaald voor het juiste aantal zones en dus ben je in overtreding. De hoogte van boete is hetzelfde als zwartrijden. Zwartrijders zul je altijd houden. De poortjes zijn buiten de voorgeschreven manier altijd te open. Je geeft een trap en hij is open. Dit is verplicht. Wat denk je als er paniek in de tent is en de poortjes kunnen niet geopend worden... De gevolgen zijn niet te overzien. Dit moet dus wel, want anders worden er mensen doodgedrukt tegen poortjes welke niet opengaan.

De blauwe kastjes welke voor OV studentenkaarten en andere abonnement- of kaarthouders bedoelt zijn, worden na invoer verwijdert.

De controleurs krijgen dalijk een apparaatje waarmee ze de chipkaart kunnen uitlezen. Voor ons als chauffeur wordt dit niet meer mogelijk al zijn ze er wel mee bezig om dit mogelijk te maken. Het enige dat de chauffeur tot nu toe hoort is een piepje bij in- en uitchecken. Het is tot nu toe inderdaad mogelijk om direct uit te checken op het moment je bent ingecheckt. De gevolgen zijn voor jezelf. Wanneer er controle binnen komt dan hebben wij als chauffeur mogelijkheid de chipkaartautomaten te blokkeren waardoor niemand meer kan in-, of uitchecken. Ook dit zal in de toekomst worden aangepast.

Pascal62
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2006 22:09

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Pascal62 »

Ik denk dat Maarten als mederwerker te positief is over het geheel.

Ik heb de OV kaar nu 1 maand ben bezig met mijn derde restitutie formulier!!!

Als je de uitdraaien bekijkt klopt het dikwijls niet, ze hebben daar ook niet direct een antwoord op waarom dat zo is.

Ik heb maar besloten lekker terug te gaan naar de strippenkaart ik hoop dat velen volgen!

Heb je een abonnement erop hoef je niet te vrezen, maar met een bedrag erop ben je aan de goden overgeleverd.

Jammer dat de testers zelf hun mond moeten houden, gelukkig zijn bepaalde medewerkers meer loslippiger :lol:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Wij als medewerkers krijgen dalijk ook genoeg problemen, want ook wij krijgen een OV chipkaart. Wij moeten maar hopen dat de contracten voor vrijvervoer, welke zijn afgesloten met collega bedrijven, dan ook nog gelden of juist is overgenomen. Zo niet dan mogen ook wij gaan betalen......

Hoe de afwikkeling mbt klachten en restitutie is daar houd ik mij niet mee bezig. Dat is voor klantenservice. Die hebben daar een zicht op jouw gegevens en soort abonnement.

Je kunt voorlopig je pas nog in het blauwe kastje bij de poortjes steken. Zo gaan de deurtjes vanzelf open. Helaas wat die blauwe plekken betreft zijn dat veelal de mensen die teveel haast hebben. Dus simpele oplossing: Neem iets meer geduld en ga desnoods niet op het laatste moment van huis. Zo heb je tijd voldoende. Ik reis nu regelmatig met OV en ook ga ik via de poortjes en ik heb geen probleem. Gewoon minder gehaast zijn daar los je alles mee op.

Vanaf april mei 2007 wordt de strippenkaart op de metro bij de RET tot het verleden, maar dat gaat problemen opleveren dus maak je niet te druk. Dalijk krijgen ze een enorme klachtenstroom en wordt de boel vanzelf tijdelijk opgeschort. Kijk maar eens naar de problemen welke er nu nog zijn. Deze zijn nooit opgelost voor deze periode.

Ik ben niet positief als medewerker, maar ik ben afwachtend. Nu loopt iedereen elkaar gek te maken. Wacht gewoon af.

Het allermooiste is dat heel het systeem via GPS werkt. Op het moment dat dit systeem in Amerika wordt uitgeschakeld werkt dat systeem niet meer. GPS is een navigatie systeem welke van Amerika is en via Amerikaanse satelieten werkt.

Pascal62
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2006 22:09

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Pascal62 »

Grappig via GPS, nu snap ik de afwijkingen in prijs van de heen en terug reis. 1.72 heen en retour 1.76. Maar dat is metro die verplaats niet. :lol:

Ja die kunnen ze uitschakelen en encrypten in geval van, maar dan doen wel meer dingen het niet, is nog wachten op het nieuwe EU GPS systeem.

Niet dat ik altijd te veel betaal soms wordt er niets geregisteerd, al staat er duidelijk op het display een bedrag en gaat de poort open.
Dan zie ik op de strook alleen check-out. Leuk als ik wordt gecontroleerd.

jvitegem
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 sep 2006 00:07

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door jvitegem »

Ik heb een vraag.

Ik snap niet waarom elke willekeurige partij tegenwoordig een eingen chipkaart systeem wil hebben...
Alle Nederlanders hebben een chipknip, die kan je volgens mij perfect gebruiken om te betalen ook in het OV. Waarom moet er dan een nieuw systeem bedacht worden??? Dat kost enorm veel geld en ik zie het nut niet...

bigdutch
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2007 07:44

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door bigdutch »

ik ben zelf buschauffeur geweest, als je wist hoeveel chauffeurs zijn overvallen en dat niet in de krant komt, het is gewoon een vergemakkeling, geen geld op de bus geen overval meer.

of: komt een oud vrouwtje in de spits de bus in, ja ff wachten hoor, mijn kaart zit onder de boodschappen.
ik heb mijn kaart al, ik loop zo door bij de poortjes nadat ik mij heb ingelogd, het gaat snel.

natuurlijk zal er een adder onder het gras liggen, maar ik heb ook ooit eens 50cent betaald voor 1 zone nu, verhogingen heb je altijd.

carassius_auratus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 jan 2006 10:49

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door carassius_auratus »

Wat ik niet terug kan vinden zijn de tarieven die gaan gelden als je kiest voor een anonieme kaart. Er wordt alleen gesproken over de geregistreerde versie. Voor het gebruik van bus, metro of tram vind ik dat persoonlijk helemaal niet nodig. Als ik een klacht of opmerking heb, dan bel ik zelf en krijg ik uiteindelijk een antwoord terug dat direct de prullenmand in kan. Ik kan zonder duidelijke tariefinformatie (in bijvoorbeeld handige tabelvorm) geen goede afweging maken.

Ik vrees dat onze persoonsgegevens via onze portemonnee zullen worden afgetroggeld. Want je mag kiezen: geregistreerd reizen, of anoniem tegen verhoogd tarief. Ik snap niet waarom alle OV-bedrijven zo graag mijn gegevens willen hebben. Statistiek bedrijven (en dan net als van de KPN ongevraagd adviezen opgestuurd krijgen), Big Brother is Watching You, of nog erger: verhandelen?

En wat ik al helemaal nooit zal gebruiken is automatisch opladen. Daarmee verlies je het zicht op de bedragen die je aan OV besteedt. Het besef dat je iets koopt en ervoor betaalt wordt op deze wijze naar de achtergrond gedirigeerd, er staat immers altijd tegoed op je kaart. Het schept de illusie van 'gratis' openbaar vervoer. Wat is er nou beter voor de OV-bedrijven dan hele hordes reizigers die volslagen prijsonbewust reizen? Ideaal ook om sluipenderwijs tariefsverhogingen door te voeren. Kassa!

Maar wat ik ronduit schandlig vind is dat je als je iemand op het perron wilt uitzwaaien nota bene een zogeheten 'passagerecht' op je kaart moet gaan zetten. Echt idioot. Het station verdwijnt langzaam maar zeker uit de openbare ruimte.

O, en het smerigste nieuwe woord van 2006: 'reisproduct'. Bah.
Geeft meteen aan wat voor soort 'creatieve breinen' er meedenken met de invoering van dit systeem.
Laatst gewijzigd door carassius_auratus op 17 jan 2007 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door kampvuur »

Over de persoonsgegevens kan ik m.i.z. zeggen dat niet alleen O.V dit willen gaan doen, maar bijna alle instantie's er een wereldomvattendende Big. Brother systeem erop loslaten.

Er komt een tijd...en dat duurt echt niet zolang meer, dat alle gegevens in enorme date-base opgeslagen zullen worden.
Later zal men overgaan op een chip, de zgn slimme kaart, LUCID-PROJECT smart-card. dna, bankgegevens, werkelijk alle persoonsgegeven, nog veel erger..ALLE transactie's zullen hiermee in de toekomst alleen maar mee gedaan kunnen worden.
Dit vooruitzicht moet men alleminst vrolijk stemmen.
Dit is een microchip onderhuids ingespoten, z.g.n om diefstal of verliezen mee ter voorkomen.

Beetje off-topic dit, maar indirekt is de O.V -chip. en vele andere in omloop zijnde passen de voorloper hiervan.
Ben het eens dat alleen een chip-knip ook voldoende zou zijn geweest. Maarr....ze willen over een aantal jaren alle bank/en chip passen onderbrengen onder 1 systeem. (met zender)
Denk overigens dat de politiek het meest belang bij heeft ieder uitgebreiden persoonsgegevens, en zodoende de hele wandel en gangen van elke individu in kaart kan brengen. (in het kader van War on Terror!)

Maar even genoeg over dit onderwerp.

bigdutch
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2007 07:44

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door bigdutch »

even uitzwaaien? tje de junk die geld nodig heeft staat er ook, hoevaak gebeurd het niet dat ook een passagier word overvallen en niet alleen de buschauffeur, maar neem dan geen persoonlijke kaart.

natuurlijk hoef je niet mee te doen en wat dan?
moesten we laatst ook niet met de bankpas naar de bank om daar je gegevens achter te laten? daar staat ook je burgernummer op (sofinummer), nou wat kan de bank daar nou allemaal mee?

een collega op de bus, oogkas bewerkt met enige vuisten, de beste man kan zijn werk niet meer doen, alleen omdat hij vroeg naar een geldig plaatsbewijs.

enkele anderen, beroofd van hun geld (staat zelden in de krant, maar gebeurd)

maar dit alles is begonnen met de bankpas, ooit zei er 1, ik werk niet mee aan het computertijdperk, helaas moest hij wel zijn geld halen bij de bank en........... met een pinpas.

en juist nu nog waan je je eigen in het land der junken, kijk op de metro stations en voornamelijk onder de grond, nee heerlijk veilig is het daar.

maar jullie hebben gelijk, ik vind het een goed systeem.

laatst ging ik met de metro te Amsterdam, kaartcontrole... 12 jongeren die geen kaart hadden en niet met de metro moesten, allen aangehouden, div messen in beslag genomen plus de gestolen dingen die nog even weggooiden.

metro Amsterdam, zat onbetaalde gasten in de metro, alleen jij betaald.

belating aangifte doen? code aanvragen
geld nodig? pinpas aanvragen

en nog meer, het is niet te stoppen, uiteraard klagen doen we toch wel, maar sta even stil bij de gedachte.......werken we gewoon niet allemaal mee?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Het is een helaas niet meer te stoppen produkt.

Nog even terugkomend op de vraag waarom het niet op een normale chipkaart kan, omdat 'iedereen' deze wel zou hebben het volgende.

De OV chipkaart is een contactloze kaart. Vanwege dit is het niet mogelijk om de huidige chipkaart te gebruiken. Ook zijn de chipknip kaarten vele malen storingsgevoeliger en moet de apparaten van tijd tot tijd regelmatig intern goed schoongemaakt worden. Ook werkt dit systeem trager. Je kunt nu gewoon je portemonee in je broek-of jaszak houden en er langs halen. Systeem is sneller. Aan het einde van de rit kun je je gereden bedrag zien.

bigdutch
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2007 07:44

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door bigdutch »

Jullie hebben allemaal gelijk, maar wat doen we er tegen? we lopen allemaal met de grote massa mee

bussie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2007 18:04

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door bussie »

Als buschauffeur in Rotterdam heb ik natuurlijk te maken met de aanloop naar de OV-chipkaart.
En de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat,wij als chauffeurs,het hele verhaal en systeem een enorme giller vinden.
Zwart of grijs rijden met bus of tram wordt heerlijk simpel gemaakt,voor nog geen euro de hele stad door met bus of tram.
Het contact met de passagier daalt naar het niveau 0.
De RET heeft de invoer van de OV-chip alweer uitgesteld,alle poorten op de metrostaions moet vervangen worden.
Toch fijn dat mijn baas Pedro alles positief ziet.
Hij hoeft die poorten ook niet te betalen,dat doen we met zijn allen.
Een tip voor de mensen die lekker goedkoop willen reizen straks.
Stap in een bus,haal je pasje langs de lezer,ingecheckt,wacht tot de bus stopt bij een volgende halte,check dan uit door je pas weer langs de lezer te halen bij bv de achterdeuren en ga weer lekker zitten en reis de rest voor niks mee.
Zorg ervoor dat als je uitstapt op je bestemming dat je pasje diep in de kontzak of tas zit en voila voor nog geen euro ben je er,stap je binnen 35 min over,herhaal dan deze grap,dan betaal je geen instaptarief.
De OV bedrijven kennen dit maasje en doen er niks aan.
Dusssssssssssssss profiteer.

carassius_auratus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 jan 2006 10:49

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door carassius_auratus »

Dat het contact met de chauffeur/conducteur tot 0 gereduceerd wordt is kwalijk. Op die manier verlies je als chauffeur/conducteur een stuk menselijkheid. Je verwordt tot een decorstuk en kunt geen blijk meer geven ook een mens van vlees en bloed te zijn: het korte contact/praatje waarmee je dit deed is je afgenomen.

Eén van de redenen dat winkelpersoneel een naambordje moet dragen is om de klant/overvaller bewust te laten worden dat ze mensen zijn, net als zij, en dus ook menselijk behandeld willen worden. Maar het haalt het natuurlijk niet bij live interactie.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Het is zelfs zo erg met de OV kaart waarmee je, volgens mijn collega van de RET, goedkoop kunt reizen dat de chauffeur buiten het sociale contact ook zijn controlerende functie kwijtraakt. Het is tot nu toe nog niet mogelijk voor de bestuurder om de kaart uit te lezen om te kijken of iemand (voldoende) betaald heeft. De enige die dit apparaatje hebben zijn de controleurs. Nu is er sprake van om deze nog meer te laten controleren in de bus, tram en metro, maar vooralsnog is het inderdaad profiteren.

Verder wordt het probleem uitchecken dalijk ook verscherpt. Het wordt dan lastig om je pas langs de scanner te halen zodra je in de bus reist. Ook zal de kaart gelezen worden op het moment dat deze diep in je kleding of portemonee zit. Dus op dat moment check je weer opnieuw in. Overigens is het ook nog steeds mogelijk om tijdens de rit al uit te checken, omdat deze scanners niet gedeactiveerd worden zodra de deuren dicht zijn. Ook daar wordt aan gewerkt. Ook door deze kinderziektes is de invoering verruimd.

Bright
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 jun 2005 16:00

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Bright »

Ik heb geen chipknip en wil die ook niet.
Nu zou ik een OV-chipkaart moeten nemen? Wel, die neem ik ook niet.

Ik heb geld, waarom kan ik daar geen kaart mee kopen? Het is toch een wettelijk betaalmiddel? Ik neem niet tig kaarten, voor alles wat, die ik eerst nog moet 'opladen' (lees: alvast aan de vervoersmaatschappijen betalen) en pas later dat geld innen (ermee reizen)

Als de kaart definitief is, betekent het in ieder geval dat ik definitief uit het OV stap. Niet dat ik zo vaak ga, maar dat is dan wel voorbij, want zo'n chipkaart kopen om zo af en toe te reizen is onzin.

Laten ze eerst ervoor zorgen dat de kwaliteit van het vervoer verbeterd, dat kunnen ze niet, laten ze dan ook niet zoiets invoeren, want dat kunnen ze ook vast niet!

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik heb er gisteren eentje besteld via de site van de RET, deze maand is de kaart nog gratis. Ik reis misschien 1 of 2 keer per jaar daar met het openbaar vervoer (behalve de trein dan), maar ik vind het toch wel makkelijk om er eentje te hebben. Voor het geval dat.

bussie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2007 18:04

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door bussie »

@ maarten 1234

Hoi collega,

Je noemde naast het sociale contact ook de controlerende taak die de chauffeur kwijtraakt.

Je weet dat de meeste conflicten met de passagier hun oorsprong hebben bij het betalen.

Straks zal het zo zijn dat als iemand te weinig reistegoed heeft op zijn chipkaart wij diegene daar op moeten wijzen,als de passagier dan alsnog mee wil dan zal hij/zij een chipkaart bij mij moeten kopen,voor zover bekend kost zo'n kaart €4.50,nu kopen ze een enkeltje van €1.60 of €2.40 en daar maken ze al bonje over,laat staan die €4.50.
Ik voorspel een toename van de agressie.
Vanmorgen speelde een knaap zijn strippenkaart met geldig stempel door aan zijn vriendje,ik zag dat en wees dat vriendje daar op,de reactie was als volgt.
"je hebt me gesnapt kl...zak,je bent een k leier"
Ik bedoel maar,mijn werk wordt er zeker niet makkelijker door.

Over het systeem,wij zijn verplicht bij het eindpunt de motor af te zetten i.v.m. geluidsoverlast.
Bij de bussen van de 900 serie schakelt dan ook het hele OV-chipsysteem uit.
Het duurt 6 a 7 min voordat dit systeem weer opgestart is nadat wij de motor weer gestart hebben.
Dat houdt nu in dat we,zou het zo blijven ons standpunt met 6 a 7 min ingekort wordt of we nood gedwongen bij hersteltijd van 3 min de motor toch moeten laten draaien.

Waarom niet gewoon het Greyhound systeem,deur gaat open,men stapt in,gooit een muntstuk in een automaat en hekje gaat open,geen controle nodig,zeer goedkoop en zeer ontmoedigend om zwart te rijden.

Nog een andere niet terzake doende oplossing van het agressie probleem zou het invoeren van bv het roostersysteem zijn wat bv gehanteerd wordt in Canada,een chauffeur kiest zijn dienst voor een periode van bv een jaar,elke dag rijdt hij dan dezelfde dienst gedurende een jaar.
Gevolg,hij leert zijn passagiers kennen en zij hem en dat werkt zeer goed tegen agressie.

Groetjes bussie (peter)

bussie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2007 18:04

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door bussie »

Hoi,

Om te beginnen,ik heb het al 17 jaar goed naar mijn zin als buschauffeur,maarrrrrrrrrrr.

Er is een deel van de passagiers (mensen) die er blijkbaar een sport van maken mensen in een bepaalde beroepsgroep als vuil te behandelen.

Er wordt mij weleens gezegd door vrienden,"je zou een boek moeten schrijven over je belevenissen".
Wie weet doe ik dat nog weleens,gelukkig zijn er meer positieve dan negatieve kanten aan mijn werk,hier wat negatieve gedargingen van passagiers.

Het compleet genegeerd worden,niet terug groeten.
Arrogant en uitdagend bekeken en behandeld worden.
Op de grond of busvloer spugen voordat bepaalde types instappen.
Gaan schreeuwen dat ze ineens uit willen stappen bij bv een stoplicht en als dat niet werkt je uitmaken voor oud vuil.
Het zich gedragen als ronduit dom en dan gaan schelden dat je te laat bent,bv vanmorgen.
Door de storm van eergisteren hadden de overslagbedrijven en terminals in de havens vertraging,het hele havengebied stond vol met vrachtwagens,gevolg overal rond Rotterdam files.
Op de Slinge in R,dam -Zuid ging het stapvoets,de mensen zien de bus als een slak in de file aankomen en moment dat ze instappen beginnen ze te schelden dat ik te laat ben,zijn ze blind?
Het,om te plagen op de stopknoppen drukken,zodat je elke volgende halte voor niks je deuren open gooit.
Ik heb daar sinds jaren een oplossing voor,na 3 keren op de knop drukken voor niks rij ik linea recta naar het eindpunt en stop nergens meer,ik meld dat dan even netjes via de omroep dat als mensen er echt uit willen ze even naar voren moeten komen.
Nog een mooie,het al bellend instappen,je voelt je als chauffeur dan echt een deurmat.
Of als ze hun strippenkaart neerleggen en of niks zeggen of simpel zeggen naar huis,volkomen duidelijk waar iemand woont waarschijnlijk.
Bij een halte van meerdere buslijnen hun hand niet uitsteken,hoe moet de chauffeur in hemelsnaam weten dat ze met hem mee willen?

Genoeg negatief,positief is het volgende.
Die bejaarde dame die ik op een zondagochtend buiten de halte voor de kerk afgezet heb omdat ze anders te laat zou zijn.
Die aardige man met zijn Newfoundlander waar ik elke keer naar zwaai.
Die blinde Turkse man die altijd bij je blijft voor een praatje.
Nel die elke dag een pak koekjes brengt op het eindpunt.
En al die andere passagiers die vrolijk instappen en altijd in zijn voor een praatje of geintje.
Voor die mensen doe ik het en omdat ik het gewoon heerlijk vindt om met die bak door de stad te rijden.

Groetjes

Gesloten