LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aspartaam schadelijk?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

annielieke,

precies andersom 3 % aspartaam ipv 97%.

maar des alnietemin is het slecht voor de gezondheid in grote hoeveelheden.

dat is elke dag bij elke maaltijd of in de yoghurt om maar wat te noemen.

Peter James
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jan 2005 21:02

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Peter James »

Of aspertaam bij iedereen schadelijk is weet ik niet, maar ik ben er allergisch voor. Dat is bewezen na een allergie test in het ziekenhuis. Ik ben daar op allerlei middelen getest en na gedegen onderzoek kwam als uitkomst een aspertaam allergie. Zelf kwam ik erachter dat ik niet tegen kunstmatige zoetstoffen kan,omdat ik tijdens een lange autorit ineens zeer aggresief werd. Mijn vrouw zat naast me en werd bang en was verbaasd dat het zo ineens kwam. Later bleek ik tijdens het rijden een suikervrij snoepje gegeten te hebben. Ik bleek hiervoor wel vaker woede aanvallen te hebben gehad en at toendertijd veel "light"keelsnoepjes. Nadat ik dus kunstmatige zoetstoffen en aspertaam in het bijzonder niet meer gebruik is mijn aggressie niet meer explosief en grotendeels verdwenen...Het grootste probleem is dat suiker op zich ook zeer slecht voor de mens is. Suikers worden niet alleen voor de smaak aan ons voedsel toegevoegd, maar ook om het langerhoudbaar te maken en cosmetisch. Magenetron snacks bijvoorbeeld zijn voorzien van een suiker laagje dat krokant word tijdens het opwarmen. Van artsen zul je nooit horen dat suikers slecht zijn en kunstmatige zoetstoffen ook. De suiker lobby is zeer machtig en die van de kunstsuiker ook. Gewoon een kwestie van geldelijke belangen. Maar wat die lui nooit kunnen voorkomen is dat je het gewoon niet of weinig gaat gebruiken. Dus ga eens koffie en thee drinken zonder suiker. Eet eens meer hartig beleg op brood en maak eens zelf een bolognesse saus i.p.v. die uit een pakje...(boordevol suiker). Je wordt er absoluut geen minder mens van, hooguit wat slanker. En als je wilt snoepen, dan die met suiker en dan zo min mogelijk. Succes.

Leobkoreman

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Leobkoreman »

Aspartaam is een kunstmatige zoetstof die 160 tot 200 maal zoeter is dan suiker.

Chemisch gezien is aspartaam de methylester van de dipeptide die bestaat uit de aminozuren aspartaat en fenylalanine. De zoetstof heeft de stereo-isomeer L-fenylalanine, de variant met D-fenylalanine smaakt niet zoet.

Aspartaam wordt in de handel gebracht onder de namen Nutrasweet® en Canderel®. Canderel wordt geproduceerd door HSC (Holland Sweetener Company) in Geleen, een joint-venture waarin ook DSM deelneemt. Het door HSC gebruikte productieproces maakt gebruik van biotechnologie, waardoor de opbrengst van de zoete variant optimaal is. Nutrasweet wordt door Monsanto gemaakt met 'conventionele' chemische processen, waardoor evenveel L- als D- ontstaat, en de opbrengst van zoetstof dus minder is.

Aspartaam wordt vooral gebruikt voor het zoeten van 'light' frisdranken en andere voedingsmiddelen die koud bereid kunnen worden. Omdat het bij betrekkelijk lage temperatuur uit elkaar valt en daarbij zijn zoete smaak verliest is het niet geschikt voor koken en bakken.

De toelating van aspartaam in de Verenigde Staten door de FDA liep niet geheel zonder problemen, aanvankelijk was er een vermoeden dat aspartaam de kans op ontstaan van hersentumoren bij laboratoriumratten vergrootte. Bij later uitgebreid onderzoek is echter geen verband aangetoond, en werd aspartaam toegelaten voor menselijke consumptie. Hierdoor is aspartaam één van de meest geteste stoffen die ooit door de FDA zijn toegelaten. Desondanks is nog steeds niet iedereen overtuigd van de veiligheid ervan.

Door het voorkomen van fenylalanine is de zoetstof niet geschikt voor lijders aan de stofwisselingsziekte PKU, hierom staat altijd een waarschuwing op de verpakking van voedingsmiddelen die met aspartaam gezoet zijn.

Ook is voor een kleine minderheid de smaak van aspartaam niet zoet maar zeer onaangenaam, de oorzaak hiervan is waarschijnlijk genetisch, maar nog niet verder onderzocht.

Bron: Wikipedia en zie vooral ook: http://www.aspartaam.nl

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

hoi
nou ik kan duidelijk aangeven wanneer mijn dochtertje aspertaam op heeft
ze is veel feller zeg maar agressiever
nu kunnen ze wel zeggen dat is niet bewezen nou we hebben het diverse keren uitgetest ,en als ze bij iemand is geweest en doorvragen wat ze op heeft
nou dan weten wij het antwoord al
dus ik vind aspertaam heel schadellijk

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

Gewoon goed kijken naar de etiketten van zoetstoffen, er zijn er heus wel een paar goede bij. bijvoorbeeld kruidvat vloeibaar bevat geen aspertaam, en nou ja als je het met mate gebruikt........ Suiker is ook gewoon puur gif.
gr

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

Gek toch dat suiker gif is.Vroeger aten we ook boterhammetje met suiker,en dat was voor ons heerlijk.Het is in deze tijd dat overal wat in zit. De ene keer is het vlees,de andere keer zijn het de eieren,de andere keer weer is het de melk!!!Ik word er niet goed van al dat geze*ik. Niets deugt er van tijd tot tijd.Nu zijn de snacks aan de beurd.
Maar ga maar flink zitten zeuren,ik ga gewoon mijn leven leiden wat ik altijd al deed.Wees verstandig eet een appel schijnt ook niet goed te zijn.Veel plezier verders.

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

gast
vroeger was alles natuurlijk beter, maar je zult het met me eens moeten zijn dat je het dan ook met dat boterhammetje suiker en eventueel nog een stroopsoldaatje deed. en niet zoals tegenwoordig met het enorme aanbod, kijk maar eens op de snoepafdeling van de supermarkt. ze hebben vaak aan twee straten nog niet genoeg om het aanbod te tonen.
gr.

Lintje

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Lintje »

Ikzelf kan niet tegen zoetstoffen, in zo een geval is het dus beter om geen zoetstoffen/ aspartaam te nemen.
Wanneer je hier niet allergisch voor bent , kan het geen kwaad deze te gebruiken. Als je het gebruikt doe het dan wel met mate!! Want te veel is nooit goed. Dit geld voor alle producten dus ook voor zoetstoffen, aspartaam en suiker!!

Ik wilde ook graag weten of iemand weet in welke kauwgom geen zoetstoffen of aspartaam zitten, is namelijk best moeilijk te vinden.

Verder zijn light-producten lang niet zo goed als dat wel eens beweerd wordt!! Vele mensen, waaronder ikzelf, kunnen er namelijk helemaal niet tegen!!

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

Ja lintje, daar komen meer mensen achter dat ze er niet tegen kunnen. Overal zit die troep nu in en de een naa de ander wordt ziek of allergisch maar men weet niet waar van. Ze zouden die troep moeten verbieden en terug naar de normale suiker, daar is nog nooit iemand aan dood gegaan of aanwijsbaar ziek van geworden!!!
Dan worden de pridukten in de supermarkt gehalveerd en zien de consumenten door de bomen het gezonde bos weer eens.
Elke dag zie je op tv of in de supermarkt weer een ofa nder raar produkt er bij komen, hebben we niet omgevraagd! en hert is zekker NIET iets gezonds, dat verkoopt niet. Bah wat een enge wereld nu, ik geef mijn kinderen alleen produkten waarvan ik de herkomst kan zien. Zo dicht mogelijk bij de natuur en dar wil ik mee zeggen, gewoon brood, gewoon toetje (zonder -vet, extra calcium etcetc) gewoon ouderwets snoep (zonder enge toevoegeingen), verse groente en veel vruchten(sappen), geen light produkten!!! en alles met mate. (geen melk trouwens)Wij gezin, ik 39 jaar meiden 12 en 9, man 46 zijn prima van gewicht en hebben geen last van vetzucht en allerlei allergieen.

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

daar is nog nooit iemand aan dood gegaan of aanwijsbaar ziek van geworden!!!
Nou wat dacht je van diabetes en nog meer ziektes.

Het beste is om helemaal geen zoetstoffen te nemen.
De gewone suiker zoals die bestaat is er niet zo lang hoor.

Sacharine bijvoorbeeld bestaat veel langer dan "kristalsuiker"
In de oorlog 40- 45 bestond er sacharine en kristalsuiker bestond helemaal niet.

jopade

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door jopade »

Ik heb nu een kindje van 1,5 jaar, maar twee maanden voor ik zwanger werd van haar was ik ook zwanger, maar kreeg ik een miskraam. Ik leefde toen heel gezond maar gebruikte wel zoetjes. Toen ik las dat dit kwaad kon heb ik het niet meer gebruikt voor en tijdens mijn zwangerschap. Medisch gezien is het volgens mij niet bewezen maar ik nam liever geen risico meer.

ladys

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door ladys »

als u zoetstof wildt gebruiken zonder aspertaam dan kan je natrena vloeibaar nemen daar zit het niet in.Want als je het atkins dieet doet dan mag je ook geen aspertaam

a3tv57

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door a3tv57 »

De wetenschappelijk beoordeling van aspartaam gebeurde door het wetenschappelijk committee voor de voeding van de Europese Commissie in 1984 en 1989. De wetenschappelijke beoordeling staat in het 14de en 21 verslag en kan gevonden worden op de volgende link http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/sc ... ts_en.html

yxzc
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2005 14:57

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door yxzc »

je eet WEL suiker of GEEN suiker
niet iets er tussen in wat uitgevonden is! :roll:

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

jap, helemaal mee eesn, diabetes wordt niet veroorzaakt door het gebruik van suiker, hoe kom je er bij. Het is een insuline tekort (bij DM type 1! (verkeerde werking van de pancreas)of een verkeerde werking van de cellen en daardoor heb je een verkeerde celstofwisseling (Diabetes M type 2). In iedere vrucht zit suiker en in groenten ook, lactose alles is met natuurlijke suikers doorspekt. Diabetes komt niet door het gebruik van geraffineerde suiker. Aspartaam en co. zijn chemische produkten/zeer chemisch bereide produkten die niet nodig zijn!!!!!!

GdM

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door GdM »

Ik geef mijn kinderen(6,9) sowieso geen lightprodukten, uit voorzorg. Wat ik tegenwoordig wel vind, is dat kinderen erg zoete produkten voorgeschoteld worden. Ik geef ze nl. meer water te drinken en leng de limonade wat meer aan, zo wennen ze aan wat minder zoet. Ik kan frisdrank met water aanlengen zonder dat ik ze hoor klagen, dat het niet zoet is. Volgens mij is het dus maar net wat je kind gewend is. De frisdranken zijn veel te zoet. Ik krijg nog wel eens kinderen te spelen, die alleen een merk(!) frisdrank willen drinken en voor water hun neus op halen!! :roll:

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

Dit jaar zijn de patenten afgelopen, welke op aspartaam rusten. Eens kijken, of de e.u. dan WEL stevia als zoetstof gaat goedkeuren. In Nederland mag het niet een als zoetmiddel worden verkocht, doch uitsluitend voor uitwendig gebruik (dat het toch geconsumeerd kan worden is niet van belang voor die vermelding) Zelfs is het in Nederland verboden om meerdere stevia plantjes in bezit te hebben (al waren het drugs) Het is, zoals met zovele zaken, gewoon een geld/macht-kwestie. Nutra Sweet is in handen van Japan (althans van een Japans bedrijf in Japan) en wat gebruiken de meeste Japanners als zoetstof ? Juist, STEVIA, een eerlijk natuurprodukt. Het zou mij dus niets verbazen, dat de "zoetstofbonzen" allang met stevia aan het expirimenteren zijn, zodat er straks iets op de markt wordt toegelaten, waar, JUIST, de nodige patenten op zitten. Vergelijkbare praktijken ziet men o.a. ook terug in de pharmaceutische industrie.......

Annielieke
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 dec 2004 14:15

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Annielieke »

Ik denk dat sowieso de een gevoeliger reageert op bepaalde stoffen dan een ander. Dat er geen bijwerkingen zullen zijn van aspartaam geloof ik niet, de ADH zal echter zeker wel zijn overschreden (maar die ligt ook niet ontzettend hoog..!).

Ik probeer zo gezond mogelijk te leven, maar het budget van een student laat het kopen van macrobiotisch voedsel echt niet toe.

Onlangs is uit onderzoek gebleken dat het slechter is een tijd in de kroeg te verkeren onder mensen die roken dan een flinke fietstocht door de stad tijdens de spits.

Het is een kunst gezond en gelukkig oud te worden en laat iedereen daar maar zijn eigen draai aan geven. Ik rook en drink niet, maar helaas krijg ik wel te veel zoetstoffen binnen. Eigen schuld eigen keuze. Een gelukje: zoetstoffen zijn beter voor de tanden dan suiker
:wink:

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

Er zijn juist vanwege de omstredenheid van aspartaam veel onderzoeken naar gedaan. De onderzoeken van de serieuze wetenschappelijke bureau's zoals TNO de EU, de Duitse keuringsdienst etc. zeggen allen dat normaal gebruik van Aspartaam niet schadelijk is. Alleenj bij overvloedigggebbruik, vanaf 200 gram per dag kunnen milde klachten optreden.

Suiker is echter een ander verhaal. Suiker is een loze calorie waar wij niets mee kunnen. Suiker is "pure white en deadly" Suiker is de allergrootse veroorzaker van Kanker, en hart en vaatziekten (omdat wij niets met suiker kunnen wordt het direct omgezet in vet) . Suiker zorgt voor een groe schommeling in je bloedsuikerspiegel, waardoor je er aan verslaafd raakt. Als je geen suiker eet wordt je moe, maar de behoefte zal alleen maar toenemen en je zal je moeier en moeier voelen.

Het doet me allemaal denken aan de discussie over ve tsin van de jaren 80 , of MSG, ook dat is uiteindelijk niet schadelijk, zoals de serieuze wtenschap al zei. Wat MSG komt van nature voor in kaas, tomaat, vlees, vis, soja....

Dus geen suiker, of honing meer

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

Koolhydraten zijn de grootste 'vetomzetters' in ons lichaam. Niks met de suiker te maken , er is nog nooit! wetenschappelijk bewezen dat suiker schadelijk zou zijn, bij normaal gebruik.
Aspartaam, wijzen veel studies uit, is wel degelijk schadelijk, ook bij normaal gebruik. Veel mensen willen daar niet aan maar het is wel zo.
Suikerziekte heeft niets met suiker te maken maar met het lichaam dat niet in staat is suiker te 'verwerken' op een normale manier.
Te dik zijn, dus te veel vetopslag te hebben, is ook niet de schuld van de suiker maar van het consumptiegedrag. Te dikke mensen doen zich echt niet te goed aan ladingen suiker hoor, daar gaat nog veeeeeeeeeeeel meer vet en koolhydratenrotzooi in, dus die moeten nu opeens niet de suiker de schuld gaan geven.
Dus een normal suikerpatroon is niks mis mee, aspartaam wel en denk niet dat je daar slanker van wordt ofzo want de dikste mensen staan aan de cola-light etc, en de duntjes en de normalen eten en drinken gewoon die trope helemaal niet.
Die lightzooi, dus aspartaan en andere saccharine etc is gemaakt door de fabrikant die dikkerds belooft dat als ze hun lightprodukt maar eten ze vanzelf niet zo veel aankomen of zelfs afvallen, hahahahaha en ze geloven t ook nog.!!!

Gesloten