Pagina 3 van 4
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 31 mei 2005 21:12
door jannie 55
mijn zoon was vorige week ook zijn afspraak voor de halfjaarlijkse controle vergeten maar onze tandarts was zo vriendelijk om te bellen waar hij bleef,er werdt een nieuwe afspraak gemaakt en er zijn geen kosten berekend,zo kan het ook
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 01 jun 2005 00:19
door Wim THuis
Naar mijn inzicht heeft die tandarts gelijk.
Ik heb zelf een computerzaak en het gebeurt nog regelmatig dat mensen een afspraak "vergeten".
Wij gebruiken ook een agenda en plannen onze werkzaamheden.
Als er dan mensen zijn die zo denken van, Och dan komt hij toch nog een keer als het me wel weer uitkomt, en dan het liefst de volgende dag, krijgen ze in ieder geval voorrijkosten gerekend wat bij ons een bedrag van € 17,50 is.
Dan durven de mensen nog te zeuren dat we wel duur zijn.
Die mensen werken zelf toch ook en willen daarvoor betaald worden.
Over de hoogte van de rekening van de tandarts wil ik me verder niet uitlaten, maar hij heeft gelijk want het is zijn inkomen.
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 01 jun 2005 10:18
door Gast
wat mij stoort is niet dat ik een nota krijg, maar dat iedere tandarts maar iets rekent zoner dat daar wettelijke regels voor bestaan. Laatst kwam ik op een afspraak met de tandarts, blijk ik ingepland te zijn bij de mondhygiëniste en daar was ik net een paar dagen daarvoor geweest. Dus word ik boos en stuur de tandarts een rekening. toen werd de tandarts boos en gooide mij en mijn kinderen de praktijk uit.
Gelukkig met veel moeite toch nog een andere (veel aardiger)tandarts gevonden
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 02 jun 2005 07:56
door Gastjes
Tjonge jonge, wat een hoop domme opmerkingen staan er op dit forum. Dat je tandarts een rekening stuurt is meer dan normaal. Als hij dat niet zou doen dan zou iedereen makkelijk z'n afspraak vergeten.
En dat de tandarts zo duur is is wel logisch met al die dure apparatuur en mensen die hij in moet huren.
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 02 jun 2005 13:34
door Gast
tjonge jonge, alsof jou inbreng niet van de domme is zeg,
je hebt dan wel gelijk, maar wanneer iemand het niet met je eens is hoeft dat niet te betekenen dat diegene ''domme'' opmerkingen maakt.
het is gewoon zoals hij/zij erover denkt.
als iedereen de tandarts te duur vindt ga dan net als vroeger met je kies-> touwtje->deurklink door het leven, dan bespaar je ook wat uit
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 02 jun 2005 18:25
door jansen.hendriksen
Ook ik had vorig jaar een afspraak bij mijn tandarts gemist. Omdat ik een hernia had. Ik slikte 6 morfine tabletten voor de pijn.
Ik moest op maandag naar de tandarts en had een afspraak van 1 uur i.v.m. kronen.
Ik probeerde op vrijdag mijn afspraak af te bellen omdat het voor mij onmogelijk was om met de vreselijke pijn één uur in de tandartsstoel te liggen. Maar de tandarts was op vrijdag vrij. Wel stond het antwoordapparaat aan om te vertellen dat de tandarts afwezig was, maar ik kon niets inspreken.
Ik belde naar een dienstdoende tandarts om te vragen hoe ik dit kon oplossen. Hij vond het een geldige reden om niet naar de tandarts te kunnen en adviseerde mij gelijk maandagochtend om 08.00 uur te bellen. Ik heb dit ook gelijk gedaan en ook gezegd wat er scheelde, dat ik geprobeerd had vrijdags te bellen, maar dat ik niets kon inspreken. De tandarts vertelde dat ik € 60,- in rekening gebracht zou krijgen. Maar ik vond dat ik er niets aan kon doen. Er moest dan toch een mogelijkheid zijn om een antwoordapparaat in te spreken. Maar dat was er niet. Ik vond het ook een vervelende situatie, dus ik bood aan om € 30,- te betalen. Hier wilde zij echter eerste niets van weten. Ik zei dat ik niet van plan was meer te betalen.
Binnen twee weken werd de hernia echt geconstateerd en lag ik in het ziekenhuis. Ik had dus echt geen smoes. Weer belde ik de tandarts om dit te vertellen. En nadat ik zei dat ik er anders werk van zou maken is ze toen gezwicht om akkoord te gaan met de € 30,-.
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 02 jun 2005 22:10
door inxsnl
Sorry het zal heel cru klinken .
U had ook een ander kunnen inschakelen om voor u te bellen .
Was dit zelfs niet het geval dan had er ook een briefje gedateerd met de juiste datum door de bus gegooid kunnen worden
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 03 jun 2005 13:25
door Bolero
Natuurlijk wordt van iedereen normaliter verwacht op tijd te komen bij een gemaakte afspraak of anders een bericht van absentie of vertraging te geven.
Het verhaal van de vergoeding die in rekening wordt gebracht voor uw gemiste afspraak verdient, indien toegepast, wel een keerzijde te hebben.
Als uw zorgverlener er simpelweg zonder opgaaf van reden niet is of u een half uur of langer, met of zonder opgaaf van redenen, in de wachtkamer laat zitten, terwijl u keurig op tijd was bij uw gemaakte afspraak.
Verstrekt uw zorgverlener u dan ook keurig een creditnota voor de door u opgelopen inkomstenderving, onnodige reiskosten en irritatie???
Als dat zo is dan mag de zorgverlener wat mij betreft wel een nota schrijven voor gemiste of verzuimde afspraken.
Zo niet, dan kunnen zorgverleners die deze oneigenlijke praktijk toepassen beter zichzelf de maat nemen. Ik wens ze daarbij een fijne, lange dag toe.
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 03 jun 2005 15:23
door Gast
'Extra geld verpleeghuizen onnodig'
UTRECHT - 03/06/05 - (Novum) - Verpleeghuizen moeten binnen de huidige budgetten kunnen voldoen aan de minimale zorgstandaard. Dat zegt topman Hans Kennedie van Golden Tulip Hotels, die in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid een onderzoek deed naar de bedrijfsvoering in de verpleeghuissector.
Kennedie kreeg de opdracht van staatssecretaris van Volksgezondheid Clémence Ross-Van Dorp te onderzoeken hoe het mogelijk is dat het ene verpleeghuis veel meer zorg kan bieden dan het andere verpleeghuis met hetzelfde budget. Zijn conclusie is dat de kwaliteit van de zorg in orde is, wanneer de interne bedrijfsvoering deugt.
Verpleeghuizen die slecht functioneren, werken met slechte bedrijfsplannen en hebben te weinig budgetkennis. Binnen de sector wordt bovendien te weinig samengewerkt, en wordt informatie niet of nauwelijks uitgewisseld.
De onderzoekers hebben verpleeghuizen nadrukkelijk vergeleken met de hotelsector, omdat hotels in de bedrijfsvoering vergelijkbaar zouden zijn met de verpleeghuissector. Het viel Kennedie daarbij op dat verpleeghuizen te weinig naar de patiënt kijken en dat het met de aandacht voor levenskwaliteit slecht is gesteld. "We weten bij de intake wat voor medische zorg iemand nodig heeft, maar naar zijn hobby's of favoriete vakantiebestemming wordt niet gevraagd. Verpleeghuizen spreken in plaats van eten en drinken over voedsel en vocht."
'Hospitality' moet volgens de hotelmanager het uitgangspunt worden. De zorg moet overal op eenzelfde niveau zijn ('vijf sterren'). De verpleeghuizen moeten concurreren op 'wonen en welzijn'. "De minimumstandaard moet drie sterren zijn, maar daar mag best meer differentiatie in zitten." Kennedie sprak over verpleeghuizen waar 'de kaarsjes op tafel komen en eten een beleving is'.
Ross laat in een eerste reactie weten geen problemen te zien in meer differentiatie in de verpleeghuizen. Ze is niet bang voor een klassensysteem. "Het is niet slecht om mensen meer keuze te geven in waar ze willen wonen." Met de sector gaat ze bespreken wat moet gebeuren om de bedrijfsvoering op orde te krijgen.
© Tiscali/Novum
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 03 jun 2005 15:29
door Gast
Leuk stukje.
Wat heeft dat met een gemiste tandarstafspraak te maken?
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 03 jun 2005 15:57
door S.
Nou Gast 03 Jun 2005 15:23, dit stukje zou meer passen onder topic " Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE"
S.
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 03 jun 2005 17:27
door kroontje
Ben werkzaam in praktijk, weet u wel hoevaak mensen een afspraak vergeten, het gebeurt dagelijks!! soms meerdere keren!!!
Daar zit je dan met je planning, hierdoor ontstaan wachtlijsten, andere mensen moeten weer op de wachtlijst, want door het niet op komen dagen kost de behandeling dubbel zoveel tijd.
Mensen willen ook vaak op het laatst nog afspraken verzetten, dit geeft een enorme belasting op de praktijkvoering. Alles wordt goed gepland om wachtijden te voorkomen en dan wordt een dag van tevoren alles weer in de war gestuurd. We proberen goede service te bieden maar patienten moeten ook kunnen begrijpen dat gerserveerde tijd in de gezondheidszorg niet iets vrijblijvends is....
1e afspr vergeten coulance, maar bij de tweede keer half tarief is bij ons de regel, calamilteiten daargelaten. En de smoesjes liegen er soms niet om, helaas leert de praktijk dat echt niet alle mensen beschaafd zijn. Als je 3 mnd van te voren een afspraak maakt en je besluit 1 dag voor de afspraak maar liever naar de kapper te gaan.... het gebeurt echt.....
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 04 jun 2005 09:25
door Gast
Het is gewoon de tandarts zijn goed recht om geld te vragen voor de tijd dat hij en de assistente duimen moeten draaien. Als het een controle was dan kan je misschien een oogje dichtknijpen, maar voor een behandeling van een half uur of langer is het terecht dat men wat rekent. En net als in de kappersbranche, waar we helaas geen rekeningen sturen, hebben klanten of patienten vaak ineens liever zin om te gaan winkelen als het zonnetje er is i.p.v. 1,5 uur in de kapperstoel te zitten voor een ander kleurtje en coupe.
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 04 jun 2005 12:31
door inxsnl
Okay kroontje
Zo hoort het te gaan shapoo.
Bedankt voor deze melding
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 06 jun 2005 21:01
door Vissie
Ja hallo mensen! Een Tandarts is een zelfstandig ondernemer en alle ondernemers kennen een ONDERNEMERSRISICO!
Als ik 3 kwartier uitleg geef aan een klant en vervolgens zegt de klant ik denk er nog even over na en loopt de winkel uit, dan kan ik toch ook niet zeggen: Sorry beste klant maar ik moet nog wel even 3 kwartier betaald hebben!
Gewoon ondernemersrisico!!!! en geloof mij; de tandarts heeft in het algemeen heel weinig ondernemersrisico, dus de tandartsen moeten gewoon niet zeuren en een nieuwe afspraak maken!!!
Wel vindt ik dat als een klant vaak niet komt opdagen, hij de klant moet kunnen weigeren.
Zo toerledokiaeee maar weer!!!
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 06 jun 2005 21:38
door acjzr1
Wanneer er een kwaal is waardoor een patient niet kan komen,is dit over het algemeen ruim van te voren bekend en kan de patient dus gewoon afzeggen(over het algemeen 2x24uur voor de geplande afspraak).Ik merk helaas dagelijks in het ziekenhuis waar ik werk dat veel patienten om de meest idiote redenen niet komen opdagen voor specialistische onderzoeken zoals MRI-scans e.d. Het goede weer is dan voor deze mensen voldoende reden om enkele uren voor of zelfs na het geplande tijdstip af te zien van het bezoek.
Ra ra waar komen toch die wachtlijsten vandaan...
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 08 jun 2005 02:09
door Yukkie
Geplaatst op 06 Jun 2005 21:01 door Vissie "Als ik 3 kwartier uitleg geef aan een klant en vervolgens zegt de klant ik denk er nog even over na en loopt de winkel uit, dan kan ik toch ook niet zeggen: Sorry beste klant maar ik moet nog wel even 3 kwartier betaald hebben! "
Misschien moet je een betere uitleg geven?
Gewoon ondernemersrisico!!!! en geloof mij; de tandarts heeft in het algemeen heel weinig ondernemersrisico, dus de tandartsen moeten gewoon niet zeuren en een nieuwe afspraak maken!!!
Geef jij al je klanten goederen mee en stuur je de rekening later?
Nou vertel ......Vissie ? ( die ene extra "s" staat er niet voor niks )
Yuk
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 08 jun 2005 14:20
door eeliane
Werk zelf in ziekenhuis op de poli en als je daar ziet hoe vaak mensen of niet op komen draven of hoe vaak ze hun afspraak verzetten, niet normaal, dat kost ons ('t ziekenhuis) pas veel geld. Als we al die mensen eens een rekening zouden sturen voor t niet komen opdagen op een ziekenhuis afspraak, zouden ze t wel afleren, helaas gebeurt dat (nog) niet. Dus die tandarts heeft groot gelijk, je hebt je maar aan de afspraak te houden, gemaakt is gemaakt en als je afzegt voor 24 uur van te voren hoef je niet te betalen. Zou een zooitje worden, je hebt geen zin en dan gaan we maar lekker niet??!!Kan echt niet, dan wordt het natuurlijk elke dag een stuk of 10 die niet komen opdagen als er geen straf meer op staat! nee goed van de tandarts, betalen!!!
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 05 apr 2006 12:05
door sprokkel
eeliane,
De poortwachtersfuctie van een huisarts:
Werk namelijk zelf voor een huisarts en die worden 's nachts echt gek van de dwazen die bellen.
Kosten voor een gemiste afspraak:
Werk zelf in ziekenhuis op de poli en als je daar ziet hoe vaak mensen of niet op komen draven of hoe vaak ze hun afspraak verzetten, niet normaal, dat kost ons ('t ziekenhuis) pas veel geld.
Waar werk je nu precies als ik vragen mag.
Bij een huisarts of op een poli.
Re: Kosten voor een gemiste afspraak
Geplaatst: 06 apr 2006 13:02
door Bailey
En andersom kan het dus ook:
Mijn vader zou a.s. maandag geopereerd worden. Vanmorgen is hij opgebeld door de secretaresse van de chirurg. De chirurg is vanmorgen even geweest en heeft de afspraken voor volgende week geschrapt omdat hij een paar dagen vakantie neemt.
Dat vind ik dus ook niet normaal. Wij moeten vakantie ver van te voren doorgeven, hij kan er dus zomaar een paar nemen. En dat terwijl er dus mensen geopereerd moesten worden. Mijn vader heeft erg veel pijn en sleepte zich werkelijk naar maandag toe. En nu moet hij dus weer een paar weken wachten, want de komende weken zit de boel weer vol natuurlijk.
Hier komen dus o.a. die wachtlijsten vandaan!