LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Henry's kitchens

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Gast

Re: Henry's kitchens

Ongelezen bericht door Gast »

Idee: laat ergens een keukenontwerp maken tegen betaling van een uurtarief van laten we zeggen 100 €. Op basis daarvan moet een willekeurige verkoper toch een offerte kunnen maken?

Scara

Ongelezen bericht door Scara »

Geld vragen voor het maken is al jarenlang een optie, maar dit zal dan door de gehele branche gedaan moeten worden.
In het tuingebeuren is dit al heel normaal. Enige gevaar is dat er winkels komen die louter en alleen offertes gaan uitbrengen en niet de intentie hebben om er iets aan te verdienen.
Voorheen was dit bij aannemers ook het geval, ze zorgden dat ze het werk so wie so niet kregen maar vingen wel een bepaald bedrag.
Maar blijft een optie en wellicht komt dit er ooit door.

Gast

Waarom ? Dan maak je de hele branche stuk.

Scara

Lijkt mij niet, zeker niet in een branche waar een offerte zo belangrijk is.

Gast

Oh en waarom dan ?

Scara

Zal even een ander voorbeeld geven.
Wij vragen nu sinds een jaar of 2 een bedrag van 150 euro voor het maken van een expertiserapport cq offerte voor bijvoorbeeld waterschade aan een keuken.
Was het voorheen schering en inslag dat ze offetes lieten uitbrengen, het verzekeringsgeld opstreken en vervolgens het werk niet door ons lieten uitvoeren, sinds 2 jaar is dit aantal nihil.
Dus niet alleen de keukenbranche is een beetje ziek maar ook de consument in veel gevallen, al dan niet door de media.

NB Overigens die 150 euro werden dan weer in mindering gebracht op het order bedrag

Gast

ff checken :lol:

Gast

Beste Davy,

Hoop dat je toch nog keer de moiete neemt mijn kant van de zaak te bekijken.

Daar gaat ie ... Dus ik geef de klant 100% ADVIES, 100% TIJD, 100% TEKENINGEN, 100% KOFFIE EN AANDACHT, 100% KLANTVRIENDELIJK, 100% SERVICE, 100% EEN HEEL GOEDE PRIJS, 100% dus ales is helemaal OK.

In de verkoop geldt de regel dat diegene die de klant aan het einde van zijn shoptocht treft de meeste kans maakt. De klant is ondertussen goed geinformeerd, heeft al wat prijzen, en komt op een gegeven moment uit bij keukenbedrijf X met een gemiddelde kwaliteit verkoper. De klant geeft aan wat hij wil (evt. kopie van de "vrijblijvende offerte van concullega) en hij hoeft helemaal niks meer uit te leggen. Zet de klant aan een kopje koffie en tikt alle artikelnummers over en er rolt een prijs uit. Moet hij nog gaan tekenen alles uitleggen, overleggen met leveranciers en collega's? NEE, hij hoeft alleen maar een prijs te maken. Hij kan op deze manier dus makkelijk iets ondr de prijs gaan zitten. Heeft namelijk helemaal geen "verkoop kosten". En het zal die "fijne eerlijke klant" klant een reis en tijd uitsparen.

Conclusie: klant gaat door de knieen en ik krijg nog geen bedankje voor de moeite. Want de klant "is geen dief van zijn eigen portemoné. Is mijn goede gedrag de week ervoor al lang vergeten.

Op het moment dat je de klant iets op papier mee geeft geef je lekkerlijk alles uit handen. Denk je dat een topkok zijn recepten prijs geeft? Als die andere leverancier het ook zo goed weet dan maakt hij maar een offerte en tekening. Wel zo sportief.

Het is geen kwestie van it's all in the game. Ik ben geen "vrijblijvende offerte maker" maar keukenverkoper/advieseur. Stel jij bent winkelier en "klanten" komen bij jou alleen maar om geld te wisselen en niks te kopen?

Als ik thuis kom wil ik ook het gevoel hebben dat ik een klant goed geholpen heb, een goed product heb kunnen leveren en fijn samen kunnen werken met collega's en leveranciers. Als de klant gelukkig is ben ik dat ook. Maar natuurlijk is het zo dat een bedrijf moet verkopen. Anders heb je over een tijd geen bedrijf meer. Van advies alleen kan geen bedrijf bestaan of je moet consultant zijn.

Neem van mij aan dat er echt heel erg goede verkopers/adviseurs zijn die een incasseringsvermogen hebben van om U tegen te zeggen. Je moet een ware psycholoog zijn om mensen die maar niet weten wat ze willen tegen zichzzelf in bescherming te moeten nemen en partners die het (vaak erg genant) onderling niet eens zijn te helpen.

Het is een leuk vak maar als je bepaalde zaken uit het oog verliest wordt je gierend gek.

Bekijkt het zo. Ik ben zelf ook vaak klant en ik leef mezelf in. Hoef niet het onderste uit de kan. En weet het te waarderen als de verkoper netjes is en moeite doet.

Davy, we stoppen met deze discussie. Hoop maar dat je een goede verkoper treft. Waarbij je echt het gevoel hebt verder te komen. Maar zie hem/haar niet als een geldwolf die jouw offerte mag produceren.

Vriendelijk groet,

Bart (die vandaag weer een klant 100% blij heeft gemaakt) Want een fijn gevoel over een keuken blijkt pas na levering denk daar goed aan!

Scara

Overigens distancieer ik me van al die zogenaamde prijsvechters, is
ook onze markt niet.

Nog een leuk voorbeeld hoe je als klant al wordt bekeken ??

Bij een grote keukenzaak (landelijk) hadden ze spetterende aktiedagen. Er werd van alles georganiseerd, kookdemo,s en er waren clowns die ballonnen uitdeelden en even grapjes maakte met elke klant die binnen kwam, en terloops vroeg wat je kwam doen op deze mooie dag.
De gein zat hem er in dat er 3 kleuren ballonnen waren, 1 stond voor "niet je tijd aan verdoen" 2 stond voor "Orrienterende fase" en kleur 3 betekende voor de verkoper op de vloer "Scoringskansen !! "
Dus zonder dat de bezoeker het wist liep ie met een bordje rond, of ie al dan niet interessant was die dag.

( Gebeurt ook bij aotozaken nu, speciaal met springkussens voor de kleintjes )

Gastronoom

Ongelezen bericht door Gastronoom »

Goh, wat slim!
Dat wist ik nog niet! Learning all the time!
Brilliant idee. Zo bespaar je klant en verkoper een boel tijd.

Tis alleen niet te hopen dat een klein kind een bepaalde kleur ballon
wil hebben. Hahahahaha. De ellende is niet te overzien.
Hele middag een hijgende verkoper in je nek doordat je kind nou net die kleur ballon wil hebben.

S.

Ongelezen bericht door S. »

Jee, hier moest ik vreselijk om lachen en had ongeveer dezelfde voorstelling als Gastronoom; een kleuter die persé een rode ballon (= kooplustig) wil, terwijl zijn ouders enkel de regen van de 2e pinksterdag willen ontvluchten. :D
Of wat te denken van het goedgeklede echtpaar van middelbare leeftijd die aan de clown aangeeft heel gericht op zoek te zijn naar een dure keuken maar ( o-ramp) de rode ballon niet wil aannemen."Nee, we hebben geen kleinkinderen, dank u"
Wat moet zo'n clown dan inventief gaan denken zoals:" zal ik die ballon dan maar met m'n kauwgompje op die vent z'n rug vastplakken"

Scara, worden deze methoden echt toegepast? Of heb jij gewoon een heel levendige fantasie?

S.

Scara

Is geen woord van gelogen.Mazen in het net zijn er altijd te vinden.
Slagingspercentage zal geen 100 % zijn uiteraard.
nb Bij mij zal het ook niet werken, voor we 10 meter verder zijn is de ballon al stuk bij mijn bloedjes :lol:

Gastronoom

Ongelezen bericht door Gastronoom »

Oh, ik geloof het meteen.
De verkooptrucs binnen DE branche kennen geen grenzen.

Maar ik zie inderdaad de meest mooie taferelen voor me.
Misschien iets voor radar om met de verborgen camera op pad te gaan bij zo'n bedrijf en dan expres de verkeerde kleur ballon aannemen.
Levert zeer zeker mooie tv op! Beter dan de zoveelste herhaling van de toffeefee van die Carlo Boszhard of die muts van Verbaan.

Esmarije

Ongelezen bericht door Esmarije »

Reactie op Bart:

De klant gaat door de knieen en ik krijg nog geen bedankje voor de moeite.

Iedereen zegt toch dank je wel als hij/zij de offerte van jou in handen krijgt. Wat verwacht je dan: een bos bloemen, een salarisverdubbeling, een auto??? Hier wordt je al voor betaald. Het is je werk om mensen te informeren. Hoe beter jij dat doet, hoe groter hun dank zal zijn en hoe meer kans jij maakt om de mensen als klant te behouden.

Ik ben geen "vrijblijvende offerte maker" maar keukenverkoper/advieseur.

Dan heeft je baas het er zeker voor over om jouw salaris te betalen voor niets doen. Iedereen wil toch een vrijblijvende offerte. Als jij dat meteen afwijst, krijg je geen klanten hoor. En alsof de keukzenzaken overstromen van klanten. Nee dus. De medewerkers hebben bijna niets te doen. Dus je verdoet je tijd niet aan het maken van een vrijblijvende offerte. Nogmaals: Je voert je werk uit waar je voor wordt betaald. Dat je de mensen als klant kan behouden is mooi meegenomen.

De klanten worden omschreven als geldwolven en dat ze zo goedkoop mogelijk uit willen zijn. Maar het is ook zo dat de prijzen van keuken zo zijn opgeschoefd dat je als klant een vermogen kwijt bent, voor een keuken die voor heel veel minder door de zaak is aangekocht. Pas als de klant aangeeft naar een ander te gaan, kan de prijs opeens aanzienlijk omlaag. Is dat eerlijk werken? Wil je een goede verkoper van keukens zijn, laat dan de ECHTE WAARDE van de keuken direct zien. Dus zonder dat iemand hoeft te smeken om korting of dreigen met een andere zaak. Hoe eerlijker je bent over de WAARDE van het produkt, hoe eerlijk de klanten tegen jou zullen zijn en ook bij jou blijven om de keuken te kopen.

KKM

Ongelezen bericht door KKM »

@Esmarije

Ik wil me niet in een prive discussie mengen, maar doe het in dit geval graag,

Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar hou er ook rekening mee dat niet alle keukenzaken op dezelfde manier werken. demeeste hebben gewone prijslijsten met een normale conditie(korting) hierop waar op aan het eind van het jaar mischien nog een keer een kleine stimulerings bonus word gehaald (mist ze genoeg omzet hebben bij een bepaalde fabikant).

Alles met elkaar worden er onder aan de streep echt geen gouden bergen verdient. Als dit zo was zouden de kleindere zaken waarvan er juist opdit moment veel faiiliet gaan wel blijven bestaan.

Het probleem is echter wel dat veel mensen negatief denken over de keukenmarkt als geheel, inderdaad worden er "veel" fouten gemaakt bij een keuken. 4 a 5 opleverpunten gemiddeld bij mij, ga dan uit dat een keuken uit zo'n 70 a 80 onderdelen (Punten op de order) bestaat, en we met zo'n 5 a 6 leveranciers per keuken werken.

Ook wordt er veel gestunt met sigaren uit eigen doos, helamaal mee eens maar stel ik geef U een goede prijs met voor mij een normale marge, (eind van het jaar moet ik alles afgetrokken toch 4 a 5 % overmogen houden toch ?) U bent 2 a 3 keer bij mij langs geweest en heeft netjes alle tekeningen en offertes van mij mee gekregen. hier mee bent u bij collega's gewest en komt weer bij mij terug met de mededeling dat een ander goedkoper is ( letop ik heb u 3 x 2 uur langs gehad en ik heb 3 x 2 tot 3 uur daarna aan de offete en tekeningen gewerkt urrloon geschat 52 euro = 702 euro kosten salaris)

de collega is 1000,= euro goedkoper wat verwacht u dan dat ik doe, natuurlijk ga je als je zo veel tijd en energie ergens insteek proberen als nog de order binnen tehalen.

Ik zie graag de reacties .....

vr.gr.

KKM

Gast

Beste Esmarije,

Dus jij vindt blijkbaar dat het een goed recht is van een klant om met een schriftelijke offerte en tekeningen de deur uit te lopen en dan elders te gaan shoppen?

De offerte waar vaak veel van de verkoper zijn ideeen in zijn verwerkt is ons eigendom. Dus ik mag gratis voor je een gespecificeerde offerte maken en dan overhandig jij die aan keukenzaak X. Die schrapt wat zaken waar jij toch geen enkel benul van hebt (want je koopt maar eens in de zoveel jaar een keuken) en dan is hij "goedkoper". Jawel wat een verassing!!!

Mag ik dan ook die offerte van keueknzaak X eens nalopen en krijg ik de kans om met argumenten te vertellen waarom je bij mij moet kopen? Want we zijn als klant toch zo eerlijk bezig? Nee, als ik mijn offerte nabel dan blijkt dat je gekocht hebt om dat je "een betere aanbieding had".

Je wil een eerlijke vergelijking maken? Nadat je handteking ergens is gezet zul je nog veel contact hebben me de keukenzaak en de plaatsing kun je helemaal nog niet overzien.

Als ik dan bij een klant hoor dat ze elders 30% korting kregen dan klopt het verhaal niet want dat zou betekenen dat de keukenzaak er geld op toe moet leggen.

Ik schat dat zeker 30% van de klanten met een dubbele agenda werken. Schaamteloos wordt er gebruik gemaakt van je tijd en faciliteiten.

En, nee ik hoef geen bloemen en kaartjes te ontvangen. En snap a.u.b. dat het geld wat mijn baas mij iedere maand betaald ook ergens vandaan moet komen. Wat een kromme redenering "je kan wel vrijblijvende offertes maken want je wordt er voor beltaald". Nou niet door klanten als jij Esmarije. Je richt voor veel geld schade aan door zo te werk te gaan, een economisch delict bijna.

Lekker bij de AH koffie drinken en zonder iets te kopen weggaan.

Ik hoef niet aan iedere klant te verkopen maar ik verdien wel een eerlijke behandling. Behandel de klanten ook eerlijk en vertel ook aan het begin van het gesprek dat de klant geen offerte of schrift en tekeningen mee zal krijgen. En dan moeten ze ook achteraf niet rot gaan lopen doen.

Groet,

Bart

Gast

wij rekenen een vast bedrag voor een offerte.
Is men het daar niet mee eens dan helaas geen offertegesprek.

Kosten zijn 50 euro voor gesprek, offerte en tekeningen.
Die je terug krijgt bij opdracht.

En het werkt prima. Als je de klant maar even tevoren uitlegt waarom.

Rayke

Scara

Gaan de meesten daar mee akkoord ? Of maken jullie ook een schifting ??

Gast

Beste Bart,

Kan het niet laten, je discussie geeft steeds en telkens voer voor een reactie. In jou reactie naar Esmarije toe, die blijkens het verhaal zich min of meer bij mij heeft aangesloten, praat jij ineens over eigendom. Praat jij over intellectuele eigendom of zo? Zo ja, dan pas ik inderdaad op, want anders maak ik inbreuk op je recht en dan kun je naar de rechter stappen om schadevergoeding te eisen. Wow, dit wordt te eng 8) :lol: .

Een economisch delict bijna spreek je over, laat me niet lachen, volgens mij ken je de definitie van een economisch delict niet, zie hiervoor artikel 1 Wet op de economische delicten (WED) :D .

Even alle gekheid op een stokje, zowel in jouw reactie Bart, als die van KMM gaan jullie uit van je eigen principes, op zich is daar niks mis mee. Maar onthoud nu eens een ding, IK BEN KLANT en mij intresseert het niet hoeveel uur jullie aan mij besteden, als je de order binnen wilt halen, dan ga je maar door het stof. Zoniet, dan hoop ik dat je in de toekomst blijvend veel verkopen zult doen en niet op zoek hoeft te gaan naar een andere baan.

Als ik zeg dat ik een vergelijking wil maken en ook naar concurrenten ga en ik vertel je dat eerlijk, met maten en al en de hele mik mak. En jij hebt daar geen trek in, dan zeg je dat gewoon en dan loop ik verder (ik denk dat Esmarije dat ook zal doen). En niet zo zielig lopen doen, met verspilde moeite en eerlijke kans. Als je eerlijk bent, dan zeg je gewoon daar doe ik niet aan mee. Klaar, einde discussie, even goede vrienden.

Maar als je met me meegaat en aangeeft daar wil ik best tijd aan besteden, dan doe je het op mijn voorwaarden en zul je door het stof moeten gaan en dan loop je inderdaad het risico dat de order niet bij je geplaatst wordt en dan zal die kans misschien niet eerlijk zijn, gedane moete etc.Maar zeg nu eens eerlijk, is jullie markt niet een beetje verziekt? Mocht ik al in je redenering meegaan, dan nog is het mogelijk om bij jou die keuken te kopen, want wij komen met een concurerende offerte naar jou toe en jij gaat er onder zitten. Jij doet mee met de meute, jij zegt dan ook niet dat is een goede offerte voor een eerlijke prijs en wij verkopen die keuken niet aan jullie voor een prijs lager, nee ook jij gaat er onder zitten al was het maar voor € 1 euro.
So don't cry, because then its all in the game. Snap je nu het verschil.

Samenvattend voor je:
1. De klant komt bij je binnen en zegt ik wil een vergelijking maken op basis van een keuken, hier zijn de maten en ik wil een vrijblijvende offerte==> Jij zegt a. Nee mijnheer, dit is onze werkwijze niet en zo gaan we niet te werk, ik kan u helaas niet verder helpen==> Even goede vrienden en ik ga verder. Of b. Ja mijnheer, dat is goed, heeft u de tijd==> Dan gaat het op mijn voorwaarden en zul je door het stof moeten gaan! Moeilijk te begrijpen he!

Ik hoop natuurlijk intussen vele potentiele klanten wakker te hebben gemaakt en heerlijk genietend van deze discussies dezelfde werkwijze gaan hanteren, want ik ben van mening dat de keukenmarkt zichzelf al lang een slechte naam heeft bezorgd (waar helaas de goede onder lijden) en je kunt als klant helaas niet meer vertrouwen op de goedheid van een adviseur/verkoper, dus zul je de omgedraaide weg maar eens moeten bewandelen. Dus verkoper doe je best!

Dus Bart, als je praat over eerlijk zijn, dat begint dat bij het begin en niet halverwege.

Gegroet,

Davy (en nu hopelijk echt voor de laatste keer tenzij Bart weer met een heerlijk verhaal komt aanzetten waar ik niet omheen kan, Bart je hebt een streepje voor bij me :lol: ).

Gast

Of b. Ja mijnheer, dat is goed, heeft u de tijd==> Dan gaat het op mijn voorwaarden en zul je door het stof moeten gaan! Moeilijk te begrijpen he!
jammer joh davy ik zal je uit een droom halen.Klanten met jou houding zullen ten aller tijden de hoofdprijs betalen voor hun keuken.al was het maar in de prijs kwaliteits verhouding.
Gewoon een mindere keuken voor een klein beetje minder geld.
De houding van "ik ben meester en jullie zijn mijn slaven"is al een tijdje verstreken.
Gun de verkoper ook wat. Ga op je eerste gevoel af ,dit kan al zitten in een prettig gevoel bij binnenkomen.
Fijt is dat de verkoper veel verder wil gaan bij aardige klanten dan bij mensen die ze het bloed onder de nagels vandaan halen.
Aan het eind van het verhaal heb jij een keuken nodig en
de verkoper niet . De verkoper steekt zijn energie wel in die aardige klant die gewoon aangeeft dat als de verkoper voor bedrag x de keuken kan leveren, hij een order heeft.

de betere verkoper

Gesloten