LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Melkonderzoek

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Jee

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Jee »

Hoeveel vitamine A zit er in plantaardig voedsel?
Enkele voorbeelden:

Voedingsmiddel(100g) - A (in mcg)

wortelen - 1454
peterselie, vers - 911
broccoli - 335
abrikozen - 213

melk, halfvol - 16

www.zuiveloffline.nl

Barry Horne

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Barry Horne »

Tja, en ondertussen lopen de kosten in de gezondheidszorg op,
breken de bejaarden hun heupen en moeten ze daar nog zelf
de rekening voor betalen en allemaal omdat ze vroegah naar Joris
de Driepinter keken en braaf hun 3 glazen per dag opdronken.
Ik vind dan ook dat de zuivelindustrie hiervoor aansprakelijk
gesteld moet worden analoog aan de tabakindustrie. Er is
nooit voor gewaarschuwd dat teveel melk kanker en osteoporose kan
bevorderen cq. veroorzaken en degene die schade heeft veroorzaakt
moet de schade betalen! Ten koste van de gezondheid van mens (en dier!) verdienen de veehouders in dit land hun boterham. Denk bij elke hap die je neemt aan het leed en dood en verderf dat je hebt veroorzaakt. Nou smakelijk eten dan, stelletje criminelen (inclusief de lakse en laffe overheid die de rekening van de gezondheidszorg doorschuift naar de belastingbetalers)!!! :evil:

NVV03
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 apr 2005 22:27

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door NVV03 »

Wie onderzoek betaald bepaalt.
Dit is een uitspraak van productschap zuivel. Met die tientallen miljoenen subsidie die de Europese belastingbetaler alleen al voor Nederland betaald voor promotie van zuivel kan je aardig wat bepalen en sturen.

Alleen al voor de huidige reclame campagne wordt 2,5 miljoen Euro uitgegeven. Bron: Adformatie, 16 december 2004

Wim60

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Wim60 »

Bij genoemde opmerkingen valt mij op dat er altijd voor- en tegenstanders zijn. Ik houd het maar bij de opmerking "zolang het woordje -te- er maar niet voorkomt". Op de reactie's zijn veelal niet onderbouwde kreten te horen. Ook informatie die niet juist worden opgeslagen en daarna worden weergegeven. Het is dus wel voor het kalf 10x en voor een baby ongeveer 3x het gewicht. Bij de onderzoeken zijn wel statistische gegevens gebruikt, maar ik vraag mij af of bij bijvoorbeeld de botbreuken niet te simplistisch wordt omgegaan met de geringe feiten. Er zijn tenslotte nog zoveel andere factoren in het spel.
Samenvattend een aardig programma, niet te diepgaand (en dat met 2 professoren). Een gemis vind ik echter een aanvulling vanuit de zuivel als reactie hierop. En hoe goed of slecht is nu Valess??

Fred A

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Fred A »

En de kalfjes worden niet alleen geboren voor de melkproductie en vermoord voor de vleesindustrie. maar wat denk je van de kalfjes die al voor de derde levensweek worden gedood voor het stremsel wat uit hun lebmaag wordt gehaald om kaas mee te stremmen.

Voor iedereen bestaan er geweldige lekkere "alternatieven" voor melk. Zoals rijstemelk en sojamelk. Diervriendelijk, gezond en lekker !

AlexRisa

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRisa »

Het was inderdaad (zoals anderen hier ook al hebben gezegd) wel een erg eenzijdig (negatief) verhaal, zonder harde bewijzen.

Het is goed mogelijk dat IGF-1 helemaal geen kanker veroorzaakt, alleen de groei van tumoren versnelt bij mensen die al kanker hebben.
(En misschien worden we er wel langer en gespierder van. Misschien stimuleren die natuurlijke groeihormonen ook wel de groei van hersencellen.)

En er zitten ook veel goede dingen in melk.
Waarbij natuurlijk een boel voedingsstoffen, ook belangrijk voor het kalf.

Als verzadigd vet ongezond was zou het niet van nature in melk (voor zuigelingen) zitten. Bij lichaamstemperatuur is verzadigd vet vloeibaar, niet vast (zoals bij kamertemperatuur). Niet alle verzadigde vetzuren zijn gelijk; in melkvet zitten er veel met een korte en middellange keten, die zijn waarschijnlijk gezonder dan die met een lange keten.
Daarnaast zit er nog CLA in, een speciaal vetzuur dat helpt tegen kanker en de vetverbranding stimuleert (verkocht als Tonalin).

En wat het eiwit betreft:
Caseïne is misschien niet zo gezond (hoewel het ook wel ergens goed voor is),
maar wei-proteïne juist weer wel.
En dierlijk eiwit is op zich van goede kwaliteit, dwz. het heeft niet zulke ernstige tekorten aan bepaalde aminozuren als de meeste plantaardige eiwitten.

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Hoeveel vitamine A zit er in plantaardig voedsel?
Enkele voorbeelden:

Voedingsmiddel(100g) - A (in mcg)

wortelen - 1454
peterselie, vers - 911
broccoli - 335
abrikozen - 213

melk, halfvol - 16

www.zuiveloffline.nl
Ja, maar voorgevormde retinol (zoals in melk en nog veel meer in lever) is niet hetzelfde als pro-vitamine A (beta-caroteen enzo);
we hebben waarschijnlijk allebei nodig in de voeding.

AlexRisa

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRisa »

Voor iedereen bestaan er geweldige lekkere "alternatieven" voor melk. Zoals rijstemelk en sojamelk. Diervriendelijk, gezond en lekker !
Of die wel zo gezond zijn is ook niet iedereen het over eens.
(Daar zit in Amerika ook een grote industrie achter, die alleen de voordelen benadrukt. Maar er zijn ook tegenstanders en bezorgde wetenschappers die de nadelen laten zien.)
En de romige smaak van volle zuivel evenaren ze niet.

En ze zijn nog veel slechter voor baby's dan koemelk (er is eigenlijk gewoon geen goede vervanging voor borstvoeding met moedermelk).

Barry Horne

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Barry Horne »

Of die wel zo gezond zijn is ook niet iedereen het over eens.
Iig niet de veehouders en de zuivelindustrie.
(Daar zit in Amerika ook een grote industrie achter, die alleen de voordelen benadrukt. Maar er zijn ook tegenstanders en bezorgde wetenschappers die de nadelen laten zien.)
Deze bezorgde "wetenschappers" laten hun "onderzoek" veelal sponsoren door de vlees- en/of zuivelindustrie. De nadelen van soja wordt ironisch genoeg veroorzaakt door de vlees- en zuivelindustrie (de bio-industrie)die in de Amazone grote stukken oerwoud laten kappen om goedkoop veevoer (soja, veelal genetisch gemanipuleerd) te verbouwen.
En de romige smaak van volle zuivel evenaren ze niet.

Smaken verschillen. Na ongeveer een maand plantaardig voedsel is je smaak pas afgekickt van zuivel/vlees en dan leer je pas echt proeven.
En ze zijn nog veel slechter voor baby's dan koemelk (er is eigenlijk gewoon geen goede vervanging voor borstvoeding met moedermelk).
Idd, moedermelk is gemaakt voor baby's dus geeft de moeder aan baby's moedermelk. Koemelk is gemaakt voor kalfjes dus geeft de koe haar kalfjes koemelk.

Alex Romijn

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Alex Romijn »

En de romige smaak van volle zuivel evenaren ze niet.
Niet mee eens. Ik heb jaren geleden veel melk gedronken (en er eczeem aan overgehouden), en was echt een melkliefhebber en nu drink ik vaak soja producten. En ik vind het gewoon even lekker, danwel niet lekkerder.
Het is misschien in het begin wennen aan een andere smaak, maar na een tijd maakt dat niet uit. Ik word overigens na het stoppen met zuivel ook minder tot nooit meer ziek. Daarvoor toen ik regelmatig zuivel dronk of zuivelproducten nuttigde was ik vaak verkouden enzo. Als iemand het was in de buurt dan was ik het ook snel en erg veel slijm. Maar sinds ik geen zuivel nuttig heb ik dat nooit meer.

Alex Romijn

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Alex Romijn »

Ja, maar voorgevormde retinol (zoals in melk en nog veel meer in lever) is niet hetzelfde als pro-vitamine A (beta-caroteen enzo);
we hebben waarschijnlijk allebei nodig in de voeding.
Het is inderdaad anders, maar je hebt een van de beide nodig, dus niet allebei. Het meeste lijkt me vooral te komen uit groente en fruit. En ook uit producten waar het is toegevoegd. Daar zit altijd provitamine A in.
In je lichaam word het dan omgevormt.

joey

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door joey »

Interessante uitzending en wisselende reacties.

Veel mensen reageren emotioneel, zonder op de hoogte te zijn van de echte feiten omtrent melk. Inderdaad het is slecht nieuws voor de boeren, maar is dat een excuus om onze gezondheid te schaden ??
Zuivelprodukten, zoals yoghurt en (rauwmelkse) kaas zijn in zijn geheel niet genoemd in de uitzending, terwijl dat erg goede produkten zijn voor de mens. In zoverre had de schade voor de industrie en de boeren beperkt kunnen blijven ...

Over botontkalking als gevolg van het drinken van melk maar niet te spreken. De eiwitten in melk onttrekken alle Calcium uit het lichaam, anders kunnen ze niet verwerkt worden door het lichaam ! En daarbij zit er geeneens magnesium in melk wat essentieel is voor de opname in het lichaam ! Zie daar de chronische tekorten bij erg veel mensen in deze westerse wereld.

Over de geraffineerde suikerconsumptie maar niet gesproken.....

De commercie rules :evil: ! EN de overheid is blind 8) en het voedingscentrum en gezondheidsraad zijn paradepaardjes van de industrie.... en meneer Katan kwam al helemaal niet met feiten, die zag zijn baan al op de tocht staan en draaide daarom maar om de feiten heen !


16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door 16again »

In de uitzending werden cijfers genoemd onder andere van het aantal heupbreuken per 10.000 inwoners.
Ik hoop dat deze cijfers zijn gecorrigeerd voor bevolkingsopbouw!
Door de vergrijzing in west-europa zijn hier relatief meer ouderen. Elke ouderdomskwaal komt hier dus percentueel vaker voor......

mark99
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2005 09:22

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door mark99 »

Ik vind het hele item over melk een zeer slechte zet van Radar. Er is niets zo ingewikkeld als onderzoek naar voeding, en om dan de (gekleurde) mening van slechts 3 onderzoekers te laten zien is mijns inziens stemmingmakerij. Ook als dat gerenommeerde onderzoekers zijn. Het is net zo makkelijk om voorstanders te vinden. Het grote probleem is dat de meeste voedingsproducten zowel voor als nadelen kunnen hebben, en dat het meestal om kleine risicoverhogingen en verlagingen gaat. Bovendien: door het vermijden van melk verlies je ook de positieve eigenschappen. Voedingssupplementen zijn natuurlijk een lapmiddel en veel duurder dan gewoon een glaasje melk.

Ook worden er allerlei aandoeningen bijgehaald zoals botbreuken en kanker die allemaal een heel ingewikkelde ontstaanswijze hebben waarin heel veel factoren een rol spelen. Het is onmogelijk en debiel om dat zomaar allemaal aan melk toe te schrijven. Het hele voedingspatroon speelt daarbij een rol, naast heel veel andere dingen.

Ook waardeert radar niet genoeg dat wetenschap geen statisch vakgebied is, maar dat wetenschappelijke inzichten veranderen. Wat vroeger beschouwd werd als de waarheid is dat nu niet meer. Een hele tak van wetenschap beschuldigen van decennia lang bedrog is natuurlijk lachwekkend.

Ik heb geen belangen in de melkindustrie. Ik beweer niet dat melk alleen maar goed is, maar de informatie die radar ons voorschotelt is erg eenzijdig, wordt enorm uitvergroot en heeft een beperkte houdbaarheidsdatum.

Zomaar wat suggesties voor volgende radaruitzendingen:

- In aardappels en onrijpe tomaten zit gif (solanine), als je er genoeg van eet ga je dood.
- Als je teveel water drinkt ga je ook dood.
- Soja (de stof genisteïne) verhoogt het risico op darmkanker

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Ik begin onderhand te geloven dat al het eten ongezond is. Ik denk dat ik er maar meer stop!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik drink al vanaf kleins af aan melk, en zelfs nu drink ik nog minimaal 1 liter melk per dag. Ik ben opgevoed met het idee dat melk goed voor je is. kalk bevat etc.

Ik heb al mijn tanden nog, mijn botten zijn nooit gebroken en ik ben nog in blakende gezondheid.

De uitzending over melk van gisteren vond ik op zijn zachtst gezegd nog al eenzijdig belicht en erg negatief gesteld. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die allergisch zijn voor melk(producten) maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen van toepassing is. Ik ben zelf allergisch voor een bepaalde stof in pindas, maar dat geld niet voor iedereen.

Kortom, de algemene conclusies die ik gisteren gehoord heb kun je niet zonder meer op iedereen toepassen.

joey

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door joey »

De bovenstaande reacties getuigen slechts van onkunde en onwetendheid over melk ! Mensen, verdiep je toch eens in de materie en reageer met argumenten ! Ga zelf eens Googlen en op zoek naar de feiten.

Dat met het drinken van veel melk je gezondheid nog steeds goed is, wil niet zeggen dat het niet slecht voor een mens is.
Ons lichaam kan nl. veel aan en verwerken. Kijk maar naar onze overdadige inname van geraffineerde suikers / koolhydraten.
Zie daar de grens van de zgn. ouderdomsziekten, die grens verschuift steeds meer naar voren toe. Over de hoeveelheid auto-immuun ziekten maar niet te spreken.


rokort

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door rokort »

Zoals al eerder aangehaald, veel emotionele en weinig rationele argumenten omtrent de uitzending van gisteravond.

Hulde voor radar om een aangeprate gewoonte van Nederlanders eens onder de loep te nemen. 70% van de wereldbevolking is lactose-intolerant, we zijn het enige dier dat na de zoogtijd stug melk blijft doordrinken, en er zijn wetenschappelijk onderbouwde argumenten om te twijfelen aan het nut van een hoge melkconsumptie. Nog een voorbeeld: er is een strikte correlatie tussen melkconsumptie en borstkanker, dat is een keihard en onweerlegbaar feit. In Nederland staan we betreft beiden zo'n beetje bovenaan, en laat nou net in melk allerlei hormonen en andere stoffen zitten die een overduidelijke rol in borstkanker hebben.

Het is altijd moeilijk iets wat al jaren voor gewoon word gehouden te veranderen of te accepteren dat het misschien niet zo goed is als altijd gedacht, maar "common sense" leert mij dat er wel degelijk iets aan de hand moet zijn. Ik doe al jarenlang wetenschappelijk onderzoek naar kanker en heb nooit begrepen waarom we zo veel melk "moeten" drinken, terwijl er geen overduidelijke ondersteunende bewijzen voor lijken te zijn. Ik vind het prima om af en toe melk te drinken, maar elke dag 2 a 3 glazen? Waar zijn de bewijzen dat het goed voor je is?

Luke

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Luke »

In het onderzoek wordt gesteld dat alleen in Nederland en Zweden veel melk gedronken wordt. Echter ook in (delen van) India wordt veel koemelk gedronken. Er wordt ook gesteld dat de meeste volwassenen koemelk niet kunnen verdragen. Koemelk allergie komt echter bijna niet voor in India. Volgens mij is dat gewoon een kwestie van gewenning. Als ik in India een glas water drink uit de kraan wordt ik ook ziek. Niet omdat het water niet goed is maar omdat er bacterieën in zitten die mijn lichaam niet kent. Mensen uit India kunnen het namelijk wel drinken.
Ik weet niet wat ik van dit melk-onderzoek moet geloven. Wel verbazingwekkend dat die Amerikanen zoveel ophef maken over melk. Laten ze eens kijken naar overmatige consumptie van fast food. In Amerika heb je niet voor niets zoveel mensen met overgewicht. Ik denk dat een glas melk minder schadelijk is. Toch hou ik het voorlopig maar op Karnemelk, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik geen melk lust!

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb ee nbril/lenzen nodig en verdien ruim 4 keer modaal......komt dat ook door melk? Wat een geleuter zeg...en altijd stumpers die erin (willen) trappen..............straks zeker schadevergoedign eisen ook? :P

Gesloten