LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] giro 555
Re: giro 555
Wat zijn mnsen toch naief. Laten zich opzwepen door een stelletje bekende nederlanders om te doneren. Waar zijn die geldkloppers nu?
Biafra, Vietnam, Cambodja, India. Hongersnoden, natuurrampen en oorlogsgeweld.
Met zielige filmpjes, die op waarheid berusten kopen wij voor een paar euro ons geweten af. Hier speculeren "goede doelen" op. De strijkstok kan nog steeds blijven bestaan dankzij uw gift.
Biafra, Vietnam, Cambodja, India. Hongersnoden, natuurrampen en oorlogsgeweld.
Met zielige filmpjes, die op waarheid berusten kopen wij voor een paar euro ons geweten af. Hier speculeren "goede doelen" op. De strijkstok kan nog steeds blijven bestaan dankzij uw gift.
Gelukkig zijn er ook organisaties die hun donatuers wel laten
weten wat er precies met het geld gebeurd en laten hier tevens het
resultaat van zien.
Dit zijn helaas veelal de kleine organisaties die ook niet veel uit de pot
van 555 hebben gekregen.
Een van deze organisaties is stichting motherhood. Zij laten op hun
website precies zien waar al het geld naar toe gaat en wie en wat ze er
mee bereiken. Een voorbeeld hiervan vindt u via de volgende link:
http://www.iccompany.com/cgi-bin/mhfin.cgi?prj=tsu
U vindt stichting motherhood via de volgende link: http://www.motherhood.nl . De
grote instanties zouden van hun administratie absoluut nog wat kunnen
leren.
weten wat er precies met het geld gebeurd en laten hier tevens het
resultaat van zien.
Dit zijn helaas veelal de kleine organisaties die ook niet veel uit de pot
van 555 hebben gekregen.
Een van deze organisaties is stichting motherhood. Zij laten op hun
website precies zien waar al het geld naar toe gaat en wie en wat ze er
mee bereiken. Een voorbeeld hiervan vindt u via de volgende link:
http://www.iccompany.com/cgi-bin/mhfin.cgi?prj=tsu
U vindt stichting motherhood via de volgende link: http://www.motherhood.nl . De
grote instanties zouden van hun administratie absoluut nog wat kunnen
leren.
Ik wist het bij voorbaat. Menigeen wist het, want het is allemaal niet nieuw. Een "grote" naam en/of een "grote" organisatie is nog geen garantie voor transparante integriteit dat blijkt als ze aangesproken worden op hun handelen.
Toch hebben de donateurs daar recht op want hun intentie om bij te dragen was zuiver.
De toelichting die de woordvoerders van de geinterviewde organisaties hun donateurs meenden te moeten presenteren mag ronduit arrogant en beschamend worden genoemd. Verwacht mag toch wel worden dat steekhoudende controleerbare argumenten worden aangevoerd.
Het is daarom dringend noodzakelijk deze organisaties met een zeer kritisch oog te bezien als zij weer een beroep op uw gevoel doen.
Dat wil niet zeggen dat U niet meer moet geven voor een goed doel maar wel dat we zeer kritisch moeten kijken wie voor ons de boodschappen mag doen.
En ....... toen sliepen we weer rustig verder?!
Of passeren de vertegenwoordigende 555 organisaties alsnog hun getoonde arrogantie om controleerbare verantwoording aan al die donateurs af te leggen. Zoniet ...... trek zelf uw conclusies.
Toch hebben de donateurs daar recht op want hun intentie om bij te dragen was zuiver.
De toelichting die de woordvoerders van de geinterviewde organisaties hun donateurs meenden te moeten presenteren mag ronduit arrogant en beschamend worden genoemd. Verwacht mag toch wel worden dat steekhoudende controleerbare argumenten worden aangevoerd.
Het is daarom dringend noodzakelijk deze organisaties met een zeer kritisch oog te bezien als zij weer een beroep op uw gevoel doen.
Dat wil niet zeggen dat U niet meer moet geven voor een goed doel maar wel dat we zeer kritisch moeten kijken wie voor ons de boodschappen mag doen.
En ....... toen sliepen we weer rustig verder?!
Of passeren de vertegenwoordigende 555 organisaties alsnog hun getoonde arrogantie om controleerbare verantwoording aan al die donateurs af te leggen. Zoniet ...... trek zelf uw conclusies.
AL JAREN BEKEND... EN TOCH IS HET EEN MASSAHISTERIE OM GELD TE STORTEN. ALS IK ZEKER WIST DAT HET GELD OP DE JUISTE PLAATS KWAM, ZOU IK ER WEL VEEL VOOR OVER HEBBEN.
ik vind het dieptreurig dat die goede doelen ons goed vertrouwen in hun zo misbruiken
het geven is afgelopen
het geven is afgelopen
ik vindt het een schande wat ik op tv gezien heb over 555
ik vraag mij af is er miemand die er wat aan kan doen
en waar is het geld gebleven vr gr wil gagesteijn van rooden
ik vraag mij af is er miemand die er wat aan kan doen
en waar is het geld gebleven vr gr wil gagesteijn van rooden
Ook ik heb met verbazing de berichtgeving gevolgd over de besteding van ons geld via giro 555 door de Hulporganisaties. Bij mijn weten zijn er zeer strenge controles en moet iedere uitgave verantwoordt worden.
Van een 'strijkstok' zou dus geen sprake mogen zijn, lijkt mij.
Vandaag heb ik de websites bezocht van de SHO (Samenwerkende Hulporganisaties), Mensen in Nood/Cordaid, Het Rode Kruis en Terre des Hommes, om te lezen wat hun reacties waren. Zo te lezen lijkt Terre des Hommes de enige te zijn die in de tegenaanval gaat. Er schijnt vanochtend een persbericht uitgebracht te zijn. Deze is te lezen op hun site: www.terredeshommes.nl -> Nieuws. Hierin wordt een heel ander beeld geschetst. Ze overwegen zelfs om stappen te ondernemen tegen Radar wegens onbedoelde misleiding door journalistieke nalatigheid. Zoiets doe je niet voor niets. Blijkbaar hebben zij toch projecten/contracten, die het bewijs leveren dat zij weldegelijk op een verantwoorde manier bezig zijn en dus wel goede hulpverlening bieden.
En dat het onderzoek van Radar mogelijk toch niet juist is uitgevoerd. Wat mij ook opviel op hun site was, dat zij een ISO-certificaat hebben. Dit betekent, dat Terre des Hommes voldoet aan een aantal strenge internationale normen en klant- en resultaatgericht werkt. Mensen die dit kennen, weten dat je zo'n certificaat niet zomaar krijgt. Dit toont aan dat het om een goede, proffessionele organisatie gaat. We moeten dus maar afwachten wat er verder gaat gebeuren en in hoeverre we Radar of de organisaties moeten geloven.
Van een 'strijkstok' zou dus geen sprake mogen zijn, lijkt mij.
Vandaag heb ik de websites bezocht van de SHO (Samenwerkende Hulporganisaties), Mensen in Nood/Cordaid, Het Rode Kruis en Terre des Hommes, om te lezen wat hun reacties waren. Zo te lezen lijkt Terre des Hommes de enige te zijn die in de tegenaanval gaat. Er schijnt vanochtend een persbericht uitgebracht te zijn. Deze is te lezen op hun site: www.terredeshommes.nl -> Nieuws. Hierin wordt een heel ander beeld geschetst. Ze overwegen zelfs om stappen te ondernemen tegen Radar wegens onbedoelde misleiding door journalistieke nalatigheid. Zoiets doe je niet voor niets. Blijkbaar hebben zij toch projecten/contracten, die het bewijs leveren dat zij weldegelijk op een verantwoorde manier bezig zijn en dus wel goede hulpverlening bieden.
En dat het onderzoek van Radar mogelijk toch niet juist is uitgevoerd. Wat mij ook opviel op hun site was, dat zij een ISO-certificaat hebben. Dit betekent, dat Terre des Hommes voldoet aan een aantal strenge internationale normen en klant- en resultaatgericht werkt. Mensen die dit kennen, weten dat je zo'n certificaat niet zomaar krijgt. Dit toont aan dat het om een goede, proffessionele organisatie gaat. We moeten dus maar afwachten wat er verder gaat gebeuren en in hoeverre we Radar of de organisaties moeten geloven.
Laatst gewijzigd door poes op 10 mei 2005 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Beste mensen,
Is het niet mogelijk om een uitzending te wijden aan woord en wederwoord. Maar dan wel met de schriftelijke bewijzen waar het geld van 555 naar toe is gegaan, en de ontvanger met boekhoudkundige bewijzen komt wat hij/zij er mee hebben gedaan.
Vr. groet,[/i]
Is het niet mogelijk om een uitzending te wijden aan woord en wederwoord. Maar dan wel met de schriftelijke bewijzen waar het geld van 555 naar toe is gegaan, en de ontvanger met boekhoudkundige bewijzen komt wat hij/zij er mee hebben gedaan.
Vr. groet,[/i]
Grote teleurstelling of gewoon boter op je hoofd?
Ik kan de reacties daarom ook niet begrijpen.
Ik hoef niet naar Atjeh om te kijken waar het geld blijft.
Kijk naar de projecten die hier in Nederland worden opgestart door de regering.
Met miljarden wordt hier gesmeten ook, van mijn belastinggeld.
Maar wat is het moraal van deze uizending geweest?
Gast
[/b]
Ik kan de reacties daarom ook niet begrijpen.
Ik hoef niet naar Atjeh om te kijken waar het geld blijft.
Kijk naar de projecten die hier in Nederland worden opgestart door de regering.
Met miljarden wordt hier gesmeten ook, van mijn belastinggeld.
Maar wat is het moraal van deze uizending geweest?
Gast
[/b]
3x scheepsrecht een welbekend gezegde. En inderdaad klopt het bij mij helemaal. Heeeeeel lang geleden gedoneerd voor foster parents, toen ooit de postcodeloterij in den beginne en nu dan 555.
Voor mij tevens de laatste keer. Overal kleeft het geld weer aan de strijkstok. Heel triest dat vele mensen hiervan de dupe worden en de instanties er alleen maar beter op worden.
Voor mij tevens de laatste keer. Overal kleeft het geld weer aan de strijkstok. Heel triest dat vele mensen hiervan de dupe worden en de instanties er alleen maar beter op worden.
Ik heb niets gegeven omdat ik niet anders verwacht had het is altijd het zelfde het gaat nooit waar het naar toe moet gaan .
Iedere keer wordt je weer opgelicht.
Arme mensen .
Ik vind ook dat die zogenaamde goede doelen meer verandwoording af moeten leggen wat ze met ons geld doen.
Oplichting moet gestraft worden.
Iedere keer wordt je weer opgelicht.
Arme mensen .
Ik vind ook dat die zogenaamde goede doelen meer verandwoording af moeten leggen wat ze met ons geld doen.
Oplichting moet gestraft worden.
Is er dan niemand die zich opwindt over radar? Met dat quasi-cynische toontje durven ze nog te stellen dat volgens de organisaties zij zich maar 'hadden moeten laten rondleiden'. Mijn b*k viel echt open.. Zulke sterke stellingen durven neer te zetten zonder dat je de organisatie ter plekke de kans geeft om je de projecten te laten zien.. We sturen dus een team 'journalisten' half azië door (wat kost dat eigenlijk?), en niemand van deze genieën komt op het idee ter plekke eens contact op te nemen met de organisaties om te vragen waar ze de projecten kunnen vinden? We kunnen dus wel de lokale bestuurders (en ik heb drie jaar in India gewoond, en heb me ook wel een mening gevormd over de capaciteiten en integriteit van de lokale bestuurders daaar, maar dat terzijde) uit den treure bestoken met vragen, maar even bij het Rode Kruis langs zit er niet in? Ben bang dat Tros toch bevolkt wordt door heel was LOI-journalistiekstudenten..
Ik heb ,tot mijn verdriet ,geen geld gegeven aan giro 555 vanwege eerdere ervaringen met "goede doelen"
Ooit was er 9. milj. gulden zoek bij het Leprafonds.
Het Fosterparentsplan heeft zijn naam veranderd nadat hun malversaties bekend werden.
En dan die man van Terres des hommes, gisteravond.
Je zou er cynisch van worden.
Ik zou willen dat er met grote spoed geld gaat naat Ethiopie gaat, waar op dit moment meer dan 300 000 kinderen gedoemd zijn te sterven als wij niet voor voeding zorgen.
giro 555 heeft minstens 1,5 miljard opgehaald.
Ooit was er 9. milj. gulden zoek bij het Leprafonds.
Het Fosterparentsplan heeft zijn naam veranderd nadat hun malversaties bekend werden.
En dan die man van Terres des hommes, gisteravond.
Je zou er cynisch van worden.
Ik zou willen dat er met grote spoed geld gaat naat Ethiopie gaat, waar op dit moment meer dan 300 000 kinderen gedoemd zijn te sterven als wij niet voor voeding zorgen.
giro 555 heeft minstens 1,5 miljard opgehaald.
poes wrote:
Foster Parents heeft dat in het verleden ook gedaan. Hoog van de toren blazen en achteraf moeten bekennen dat ze er toch een zooitje van hadden gemaakt. Een organisatie die gewoon erkend dat er iets is misgegaan - want waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt - geloof ik. Een organisatie die alles ontkend geloof ik per definitie niet.Er schijnt vanochtend een persbericht uitgebracht te zijn. Deze is te lezen op hun site: www.terredeshommes.nl -> Nieuws. Hierin wordt een heel ander beeld geschetst. Ze overwegen zelfs om stappen te ondernemen tegen Radar wegens onbedoelde misleiding door journalistieke nalatigheid. Zoiets doe je niet voor niets.
Dit toont alleen maar aan dat de organisatie volgens een bepaald, strak stramien georganiseerd is. Het is een tijdje mode geweest dat bedrijven een ISO-certificaat 'moesten' hebben. Nu doen liefdadigheidsorganisaties daar ook al aan mee. Nu poes, word wakker. Er zijn al bedrijven die geen zaken meer doen met dat soort gecertificeerde organisaties omdat die zo stram en strak in een keurslijf zitten. Ze kunnen dan niet meer snel inspelen. Bovendien is zo'n certificaat een momentopname!Wat mij ook opviel op hun site was, dat zij een ISO-certificaat hebben. Dit betekent, dat Terre des Hommes voldoet aan een aantal strenge internationale normen en klant- en resultaatgericht werkt. Mensen die dit kennen, weten dat je zo'n certificaat niet zomaar krijgt. Dit toont aan dat het om een goede, proffessionele organisatie gaat.
Tsja.....niks nieuws onder de zon dus!!!
Hoorde vandaag op het nieuws dat er weer veel kinderen zullen sterven van de honger, en dat ze zeker 10.000.000 nodig zouden hebben om dit op te lossen....wat let de hulporginisaties???
of is het allemaal al weggesluisd????
Tegen de tijd dat hun papierwerk weer is ingevuld, zullen er helaas weer veel kinderen omkomen.......word eens wakker mensen, en kijk eens
om je heen. Ook hier zitten mensen in geldnood, en met een heel klein beetje moeten rondkomen.....ook daar mag wel wat van die berg naar toe. Je word er gewoon depressief van en KWAAD....
Hoorde vandaag op het nieuws dat er weer veel kinderen zullen sterven van de honger, en dat ze zeker 10.000.000 nodig zouden hebben om dit op te lossen....wat let de hulporginisaties???
of is het allemaal al weggesluisd????
Tegen de tijd dat hun papierwerk weer is ingevuld, zullen er helaas weer veel kinderen omkomen.......word eens wakker mensen, en kijk eens
om je heen. Ook hier zitten mensen in geldnood, en met een heel klein beetje moeten rondkomen.....ook daar mag wel wat van die berg naar toe. Je word er gewoon depressief van en KWAAD....
Gelukkig heb ik samen met mijn nicht mijn geld overgemaakt naar mijn ooms die in Sri Lanka wonen. Wij hebben allerlei acties gehouden; potjes bij de kassa, artikel in de regionale kranten (E.D.; Brabant, Gelderland) beursen die hun opbrengsten doneren. Wij hebben zo'n 15.000 euro bij elkaar gebracht, niet zo veel als u allemaal samen maar wél goed besteed! Er zijn 3 huizen van gebouwd, een boot voor gekocht, materiaal voor een school gekocht en mensen hier en daar nog geld gegeven.
Onze "controle" bestaat uit de brieven die wij krijgen en de foto's die wij op de internetpagina zien (www.raja-guesthome.tk)
Mijn nicht en ik zijn beide in Sri Lanka (weligama, tussen Galle en Matara) geweest. Wij kennen de mensen om wie het gaat en zijn blij dat wij op onze eigen manier geholpen hebben.
Met de uitzending werd bevestigd waar ik van te voren al bang voor was.... De mensen die wij niet kunnen helpen, wachten ook nog altijd op een uitkering van de overheid. De overheid van Sri Lanka is erg traag. Helaas kan ik u bedanken voor het bevestigen van mijn vooroordeel.
Onze "controle" bestaat uit de brieven die wij krijgen en de foto's die wij op de internetpagina zien (www.raja-guesthome.tk)
Mijn nicht en ik zijn beide in Sri Lanka (weligama, tussen Galle en Matara) geweest. Wij kennen de mensen om wie het gaat en zijn blij dat wij op onze eigen manier geholpen hebben.
Met de uitzending werd bevestigd waar ik van te voren al bang voor was.... De mensen die wij niet kunnen helpen, wachten ook nog altijd op een uitkering van de overheid. De overheid van Sri Lanka is erg traag. Helaas kan ik u bedanken voor het bevestigen van mijn vooroordeel.
het zal niet waar zijn ... steeds weer die loze beloftes waar "ons" gedoneerd geld naartoe zou gaan..en wie geeft ons de garantie dat het daar aankomt?
Steeds geef je toch maar..als je dat ziet dat intense verdriet van die mensen daar zoals met de tsunami, en we trappen er steeds weer in.
NU zal het toch wel DAAR terecht komen zeker?? OF?
Ja OF? is het toch hoogstwaarschijnlijk geworden...niemand weet waar het allemaal (die mioljoentjes) gebleven is...en weet je wat het ergste is? Nederlanders staan zelf ook niet zo sterk in de schoenen in deze tijd en toch hebben we tedoen met die mensen daar...toch geven we onze laatste euro aan die tsunami mensen...en nu blijkt dat er masaal gegeven is ...miljoenen... is het toch neit moeilijk om ieder goed doel een deel te geven om geholpen te worden?? of is dat zo moeilijk?
Anders stort ze maar op mijn rekening en IK ZORG ERVOOR dat ze binnen een week de centen hebben...zekrr te weten.
Maar ja..begin het gevoel te krijgen dat het allemaal niet op plaats van bestemmin komt waar het allemaal voor opgehaald word ?
TRIEST .......zeer TRIEST...
Steeds geef je toch maar..als je dat ziet dat intense verdriet van die mensen daar zoals met de tsunami, en we trappen er steeds weer in.
NU zal het toch wel DAAR terecht komen zeker?? OF?
Ja OF? is het toch hoogstwaarschijnlijk geworden...niemand weet waar het allemaal (die mioljoentjes) gebleven is...en weet je wat het ergste is? Nederlanders staan zelf ook niet zo sterk in de schoenen in deze tijd en toch hebben we tedoen met die mensen daar...toch geven we onze laatste euro aan die tsunami mensen...en nu blijkt dat er masaal gegeven is ...miljoenen... is het toch neit moeilijk om ieder goed doel een deel te geven om geholpen te worden?? of is dat zo moeilijk?
Anders stort ze maar op mijn rekening en IK ZORG ERVOOR dat ze binnen een week de centen hebben...zekrr te weten.
Maar ja..begin het gevoel te krijgen dat het allemaal niet op plaats van bestemmin komt waar het allemaal voor opgehaald word ?
TRIEST .......zeer TRIEST...
Volgens mij is het al jaren bekend dat organisaties flinke overschotten hebben van al het opgehaalde geld,riante kantoren,grote salarissen voor de top(denk even aan het gevalletje hartstichting)en dat de gelden dan niet op de plaats der bestemming komen verwonderd mij dus niks!.
Een idee voor Tros Radar om eens te kijken in de jaarverslagen waar al dat geld is gebleven?en hoeveel er nog bij Kas is.
Mijn tien euro zitten waarschijnlijk nog in die kas???en hadden bij de slachtoffers voor materiaal,of iets te eten moeten liggen,toch.
In ieder geval goed dat iemand(tros radar) bij deze clubs aan de bel trekt! .
GB te Zeist
Een idee voor Tros Radar om eens te kijken in de jaarverslagen waar al dat geld is gebleven?en hoeveel er nog bij Kas is.
Mijn tien euro zitten waarschijnlijk nog in die kas???en hadden bij de slachtoffers voor materiaal,of iets te eten moeten liggen,toch.
In ieder geval goed dat iemand(tros radar) bij deze clubs aan de bel trekt! .
GB te Zeist
Waar gaat het eigenlijk om !
Geld inzamelen voor steun en wederopbouw van een gebied dat door een natuurramp is getroffen OF tot eer en meerdere glorie van de publieke omroepen en de presentatoren die hieraan een bijdrage hebben geleverd.
Het is triest, dat er middels een grootscheepse tv-show (die wellicht ook het nodige heeft gekost) een avondvullend programma nodig is om mensen vooral te bewegen geld te doneren. Bovendien is het tijdstip waarop deze actie heeft plaatsgevonden ook heel bewust gekozen.
Bekende nederlanders moeten opgetrommeld worden om mensen te bewegen vooral te doneren.
Geven voor een goed doel doe je vanuit je hart en niet omdat het je wordt opgedrongen !
Des te meer respect en bewondering is er voor particulier initiatief. Om daadwerkelijk ook mee te helpen aan de wederopbouw ten koste van de eigen welvaart en voorzieningen.
Geld inzamelen voor steun en wederopbouw van een gebied dat door een natuurramp is getroffen OF tot eer en meerdere glorie van de publieke omroepen en de presentatoren die hieraan een bijdrage hebben geleverd.
Het is triest, dat er middels een grootscheepse tv-show (die wellicht ook het nodige heeft gekost) een avondvullend programma nodig is om mensen vooral te bewegen geld te doneren. Bovendien is het tijdstip waarop deze actie heeft plaatsgevonden ook heel bewust gekozen.
Bekende nederlanders moeten opgetrommeld worden om mensen te bewegen vooral te doneren.
Geven voor een goed doel doe je vanuit je hart en niet omdat het je wordt opgedrongen !
Des te meer respect en bewondering is er voor particulier initiatief. Om daadwerkelijk ook mee te helpen aan de wederopbouw ten koste van de eigen welvaart en voorzieningen.