Inderdaad, zoals altijd wanneer het bewezen inferieure mlm-concept weer eens wordt gespiegeld aan het bewezen succesvolle franchising. Er is nogal wel wat verschil tussen die twee. En dan heb ik het niet over de grote initiële investering of de substantiële winstafdracht die jij maar al te graag in het voordeel van mlm wilt uitleggen.Maar stel dat McDonalds financieel WEL voor iedereen was weggelegd. Dan kunnen we het grootste deel van de argumenten die tegen MLM worden aangevoerd ook daar op toepassen.
En die stelling zal wel weer heel wat commentaar opleveren.
Een groot verschil is het degelijk marktonderzoek dat vooraf wordt gedaan waardoor je tot op de kipnugget vooraf al weet welke omzet je gaat maken. Kom daar bij mlm maar eens om. Bovendien hollen de klanten bij jou binnen in plaats van dat je zelf achter de klanten aan kan hollen en maak je vanaf de openingsdag een zeer nauwkeurig te voorspellen winst die de lucrativiteit tot een eenvoudige deelsom tussen investering en opbrengst terugbrengt aan de hand waarvan vooraf bepaald kan worden of het gaat lukken of niet. En dan kan je dus wél het moment voorspellen waarop je geen hypotheek meer nodig hebt. Verder, je krijgt een vaste regio van de markt, zonder dat links en rechts om je heen allemaal concurrentjes opploppen, die je enerzijds nodig hebt om aan te verdienen, maar anderzijds jouw eigen markt verstieren. Bovendien zou ik liever een aandeel hebben in de hamburgermarkt dan in de markt voor vage magneetjes, zalfjes, middeltjes of wat voor onduidelijke produkten er dan allemaal ook via het mlm-cirquit worden aangeboden.
En last but not least; een McDonald vestiging zie je zo snel niet verdwijnen nadat die eenmaal is gevestigd. De mlm-'ondernemingen' daarentegen... Bleek uit de discussie van een paar maanden terug niet dat je daar met een uitval percentage zit van 95% of zo? En die 5% er weliswaar mee door gaat maar voor het overgrote deel nog steeds geen behoorlijke inkomsten heeft?
Zo kunnen we soepel doorredeneren naar de onontkoombare conclusie dat franchising een serieuze marketingtechniek is, en mlm het prutsmethodiekje dat weliswaar misschien niks of weinig kost, maar ook niks of weinig oplevert.