Knap staaltje van naar je toe rekenen. Financien verzwijgt gemakshalve dat in Duitsland een groot deel van de wegenbelasting in de brandstof kosten zit. In plaats daarvan maakt ze liever mist met de opmerking over ''relatieve'' en ''absolute'' waarden!
Brandstofprijzen en belastingen
Het aandeel van de belastingen op benzine en diesel neemt af als de prijs stijgt. De belasting bestaat nl uit twee componenten, btw en accijns. De btw is een percentage van de prijs. De accijns is een vast bedrag per 1000 liter en dus onafhankelijk van prijsstijgingen.
Prijsopbouw benzine in Duitsland en een vergelijking met Nederland
Voor benzine in Duitsland bedroeg de gemiddelde benzineprijs in juni 2005 € 1,205 per liter. De berekende gemiddelde benzineprijs voor de maand juni in Nederland bedraagt 1,356.
Het verschil in belastingdruk tussen Nederland en Duitsland bedraagt 6,3 cent per liter. De Nederlandse absolute belastingdruk is hoger. De relatieve belastingdruk daarentegen is lager dan in Duitsland, althans op dit moment.
Het prijsverschil bedraagt 15,1 cent per liter (Duitsland goedkoper), hoewel de Duitse belastingdruk maar 6,3 cent lager is. De kale prijs in Duitsland is ongeveer 8,8 cent lager dan in Nederland.
Voor de volledige tabellen van deze non-vergelijking:
Het tijdelijke kwartje van Kok was nu ineens nooit als tijdelijk bedoeld. U had het wederom kunnen weten!
Kwartje van Kok al terug via investeringen in wegen
Het kabinet Balkenende-II heeft in het regeerakkoord afgesproken het ‘kwartje van Kok’ niet terug te geven aan de pomp, maar in te zetten voor investeringen in wegen, openbaar vervoer en vaarwegen.
Het Kwartje van Kok, een bedrag van 530 miljoen euro jaarlijks, wordt besteed aan het wegwerken van achterstanden in het onderhoud van wegen, de aanleg van nieuwe wegen, het verminderen van files en aan de verbetering van bereikbaarheid. Ook het onderhoud van het spoor en waterwegen wordt hiermee betaald.
Het 'Kwartje van Kok' is een verhoging van de accijns op autobrandstof van het kabinet Lubbers-Kok in 1991. De accijnsverhoging was structureel. Het kabinet heeft dit nooit bedoeld als tijdelijke maatregel.
Er waren destijds twee redenen voor de accijnsverhoging. Enerzijds was deze nodig om de tekorten op de rijksbegroting terug te dringen. Anderzijds was de maatregel bedoeld om de kosten van het autogebruik meer gelijk te trekken met de kosten van het openbaar vervoer.
De accijnsverhoging bedroeg 18,3 cent (8,3 eurocent) per liter ongelode benzine en 7 cent (3,18 eurocent) per liter voor diesel. De accijnsverhoging was een structurele maatregel. Het kabinet heeft nooit de bedoeling gehad deze maatregel voor een bepaalde tijd in te voeren.
Zijn we het weer eens Robby.
Kwartje van Kok valt in mijn mening onder het kopje volksverlakkerij. En ja ook ik vind dat we tot europese belastingregels moeten komen naast bijvoorbeeld ook een europees subsidiebeleid [bv landbouw].
Dit zal overigens niet altijd [wel vaak] tot een voordeel in Nederland resulteren.