LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgstelsel en ziekenfondspremies

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
rhodi
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 dec 2003 21:05

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door rhodi »

Hoe zit het met alleenstaanden. Ik betaal nu 25 euro pm bij anderzorg ,incl tandarts. Betekent het nu dat ik per maand ong. 75 euro meer moet gaan betalen zonder tandarts.Hoezo gaan we er volgend jaar op voor uit Zalm :twisted: :twisted:

Kan iemand uitleggen of ik dit zo goed zie :?:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik denk dat mensen elkaar en via de media gek maken, terwijl het in de praktijk allemaal wel mee zal vallen. Waarschijnlijk gaan we inderdaad meer betalen, maar daar staat tegenover dat je ook minder afdraagt van je salaris.

Ook door de zorgtoeslag etc zal het allemaal best meevallen denk ik persoonlijk.

Per dag verschillen de bedragen die je hoort. Laat je niet bij voorbaat al gek maken, maar wacht eerst even af tot bv de premies definitief zijn vastgesteld.

Gerd

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Gerd »

Hoi Rhodi,

Dat klopt. Alleen houdt je werkgever/Uitkeringsinstantie nu ook een percentage op je loon in. Dat moet je nog bij die E 25 optellen. En bij die E 100 moet je ook nog diezelfd inhouding optellen. Dit inhouding wordt bij het nieuwe stelsel terugbetaald via je werkgever door een loonsverhoging (hoe precies is nog niet duidelijk). Afhankelijk van je inkomen alleenstaand onder de E 25.000 ontvang je via de belastingdienst een zorgtoeslag. In september versturen ze die formulieren anders aanvragen!

Gerd

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Gerd »

Hoi Rhodi,

Dat klopt. Alleen houdt je werkgever/Uitkeringsinstantie nu ook een percentage op je loon in. Dat moet je nog bij die E 25 optellen. En bij die E 100 moet je ook nog diezelfd inhouding optellen. Dit inhouding wordt bij het nieuwe stelsel terugbetaald via je werkgever door een loonsverhoging (hoe precies is nog niet duidelijk). Afhankelijk van je inkomen alleenstaand onder de E 25.000 ontvang je via de belastingdienst een zorgtoeslag. In september versturen ze die formulieren anders aanvragen!

Gast

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Gast »

En wat betreft de kleine zelfstandigen? Deze moeten straks ook nog (naast de premie die iedereen al betaalt) een bedrag betalen van max. 1850 EURO. Daar hoor ik niemand over praten.
Ik betaal nu, voor mij alleen, 1620 EURO(part).
Straks wordt dit dus 1100 + 1850!! Dus fors meer!

harkant

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door harkant »

uw radar-uitzending over dit onderwerp noemt nergens de inkomens-afhankelijke bijdrage van 6,25% (maximaal 1875 euro) die door de fiscus wordt ingehouden. De werkgever moet die wel vergoeden, doch de ontvanger moet er wel belasting over betalen dus het verschil is de compensatie voor deze heffing die boven op de premie komt. Bovendien geldt voor gepensioneerden dat de pensioenbetaler niet verplicht hoeft te compenseren dus die mensen betalen in veel gevallen nog eens maximaal 1875 euro bovenop de nieuwe premie.
Uw programma is dus volgens mij bij lange na niet volledig en maakt de zaak alleen nog meer onoverzichtelijk.
We moeten met z'n allen maar afwachten wat er met de centen gaat gebeuren, nietwaar ???

Schildersbedrijf_despil

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Schildersbedrijf_despil »

Wij hebben een klein pensioen opgebouwd. Dit omdat ons schildersbedrijf voor ging, daar het moest blijven bestaan. Mijn man is uit het bedrijf (met personeel) gestapt en omdat hij graag werkt en werkte - hij is nu 69 - heeft hij een eenmanszaak gestart. Wij zijn particulier verzekerd. Zelf ben ik chronisch ziek (o.a. diabeet) mijn man is goed gezond. Welke verzekering kunnen wij het best afsluiten?
Ons E-mailadres is te lang voor het vakje. Maar ik hoop dat dit briefje evengoed overkomt.Ik vind uw uitzending uitstekend!
Groeten, Janny Kuijper-Staal
E-mailadres: [email protected] [/b]

Janine74

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Janine74 »

Ik, alleenstaand, geen kids, wao-tje, ms-patient, ruim 1000 euro per maand aan medicijnen, dus no-claim na eerste week van januari al kwijt.

Ik betaal nu 61,50 voor mijn ziekenfonds met uitgebreide verzekering incl. tandarts. 31,75 is daarvan voor het ziekenfonds, de rest aanvullend. In mijn berekening ga ik minimaal 25 euro (420 euro aan toeslag is hier al vanaf) meer betalen en dat is een flinke knauw uit mijn boodschappenbudget van 150 euro per maand. En dan nog niet eens denkend aan de overige stijgende vaste lasten......

Waarom blijven mensen hier trouwens praten over de 6,25% die gaat ingehouden worden over het salaris, de werkgever is namelijk verplicht om dit te compenseren. Het is toch veel belangrijker wat er werkelijk in het huishoudbudget overblijft?

Grt, Janine

Gast

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Gast »

wat betreft de inhoudingen van salarissen
wij zitten nu alle 2 in het ziekenfonds en verdienen samen boven de 40000, dus ook wij krijgen geen zorgtoeslag
ook al reken ik de inhoudingen van salaris erbij, komen wij als gezin met 3 kinderen ongeveer 250euro per jaar duurder uit en dan moet er waarschijnlijk nog een aanvullende verzekering erbij

j.van mourik
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2005 22:26

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door j.van mourik »

Misschien een idee om zaterdag 24 September om 13.00 uur mee te doen het binnenhof in Den Haag te omsingelen uit protest tegen de verharding in de maatschappij en het harde rechtse beleid van het kabinet.
Het platform keer het tij wil een krachtig signaal afgeven dat het genoeg is geweest met het beleid van dit kabinet dat volgens opiniepeilingen nog maar door 19% van de bevolking word gesteund.
Iedereen is welkom keer je rug naar het kabinet en het gezicht naar de samenleving.
Dit gaat iedereen aan geef elkaar de hand en laat je stem horen!!!!!!

Gast

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Gast »

Als ik radar was zou ik eerst maar eens goed kijken, of aan de kijker uitleggen hoe een ziekenfons verzekerde aan een nominale premie kan komen van 2300 euro per jaar,
Wat is hier vergeten, of is dit inderdaad gekleurde berichtgeving.
Hierbij de uitleg van dit voorbeeld:
"Verschillende kijkers hebben gereageerd dat de in de uitzending genoemde ziekenfondspremie niet overeenkomt met hetgeen zij zelf gewend zijn om te betalen. Dit komt doordat wij voor de voorbeelden hebben gekeken naar de totale kosten van de zorgverzekering voor de consument. In de voorbeelden zoals getoond in de uitzending is namelijk niet alleen rekening gehouden met de nominale ziekenfondspremie (die verzekerden rechtstreeks aan het ziekenfonds betalen) en de premie voor een eventuele aanvullende verzekeringen maar ook met de wat meer "verborgen" kosten zoals hieronder weergegeven.

Het betrekken van deze "verborgen" kosten in de voorbeelden is van belang om een eerlijke vergelijking te kunnen maken met de basisverzekering omdat de overheid zowel een aantal premieverhogende als premieverlagende maatregelen heeft genomen die doorwerken in de hoogte van deze "verborgen" kosten. Zou je alleen de premie vergelijken die men zelf aan de verzekeraar betaalt dan geeft dat een onvolledig beeld omdat er ook nog een deel premie en extra loonbelasting via het loonstrookje wordt geïnd.

Voor Ziekenfonds verzekerden zijn de "verborgen" kosten van de zorgverzekering:
• Werknemersdeel van de inkomensafhankelijke ziekenfondspremie wat wordt verrekend via het loonstrookje (= 1,45% x salaris (maximaal EUR 29.640,-))
• Extra loonheffing over het werkgeversdeel van de inkomensafhankelijke ziekenfondspremie wat eveneens wordt verrekend via het loonstrookje (= 6,75% x salaris (maximaal EUR 29.640) x belastingpercentage)
• Daarnaast gaat het Ministerie van VWS er vanuit dat iedere ziekenfondsverzekerde gemiddeld EUR 90,- retour ontvangt i.v.m. de no claimkorting. Dit bedrag hebben we weer afgetrokken van de totale kosten van de zorgverzekering in 2005.

• Voor particulier verzekerden zijn de "verborgen" kosten van de zorgverzekering:
• Extra loonheffing over een eventuele bijdrage in de ziektekosten door de werkgever.

Met vriendelijke groet
Redactie Radar

mariëtte20

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door mariëtte20 »

Hoe zit het nou met mensen die in ploegendienst werken en die een basis loon van €30000en een toeslag van €10000 op jaarbasis.
We zitten wel in het ziekenfonds maar krijgen wij nu nog een zorgtoeslag of kunnen wij daar naar fluiten?
Dan komt het hier op neer dat wij er aanzienlijk op achteruit gaan.


VrG Mariëtte

japio

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door japio »

Uw uitleg is correct.
Wat u en "de regering" echter vergeet in alle koopkrachtplaatjes is dat voor particulier verzekerden de werkgeversbijdrage tot en met 2005 aan de werknemer wordt betaald en in 2006 wordt afgedragen aan de Belastingdienst. Dat is nogal een verschil!
Indien dit juist was weergegeven blijft er van de plussen bij particulier verzekerden weinig over.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door topery »

Met vriendelijke groet
Redactie Radar
Sinds wanneer reageert de redactie als Gast?

caddygirl
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 sep 2005 22:47

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door caddygirl »

Ik wil even kwijt dat ik zelf werkzaam ben bij een zorgverzekeraar ( alweer 5 jaar) en dat ik me kapot schaam dat zelfs wij nog niets weten over het nieuwe zorgstelsel!

Vind het echt belachelijk hoe het allemaal verloopt!

Sorry moest t ff kwijt :evil:

mariëtte20

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door mariëtte20 »

Weet iemand nu al hoe het zit met iemand die ploegentoeslag krijgt of dit nu met het nieuwe zorgstelsel ook meegerekende wordt?
Dat was niet zo. Zodoende zaten wij altijd in het ziekenfonds.
Moeten wij nu meer betalen ? Gaan wij er veel op achteruit of niet?

Relhok

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Relhok »

Onderstaande is niet bedoeld als zielig verhaal.
Ik ben zo iemand die geniet van pre-pensioen. Ik ben particulier verzekerd tegen ziektekosten. Maandelijks ontvang ik inkomsten uit 4 verschillende bronnen. Geen van die bronnen gaat mijn ink.afh.bijdrage betalen. Dat kost mij dus gewoon netto 1.875,00 euro per jaar (156,25 euro per maand). Ik krijg geen zorgtoeslag (inkomen te hoog). Bovendien houdt geen van de bronnen rekening met de ink.afh.bijdrage die de andere bronnen al inhouden.
Dat betekent dat de door mij betaalde ink.afh.bijdrage veel hoger wordt dan de max 1.875,00 euro. Dit is niet te voorkomen (is mij verteld). Het teveel betaalde wil ik graag terug ontvangen. Bellen met de belastingdienst (0800-0543). Na 35 minuten bellen werd ik doorverbonden met persoon nr.6. Hij was de eerste die mijn vraag begreep. Ja, het teveel betaalde krijg je terug na het invullen van het inkomstenbelastingbiljet (in jun-2007 ontvang je dan het teveel betaalde in heel 2006). Nee, je kunt het niet via een soort voorlopige teruggaaf al in 2006 verrekend krijgen. Dus in 2006 krijg je maandelijks nog eens 156,25 euro minder te besteden (afhankelijk van het totale inkomen, dit is maar een voorbeeld). Je krijgt het wel terug, maar daar moet je dan wel op wachten tot jun-2007.
Uiteraard ben ik de enige niet waar dit voor geldt.
Strikt genomen geldt het voor iedereen met meer dan 1 inkomstenbron (denk aan iemand met 2 goed betaalde parttime banen).
Hopelijk komt er tijdig een oplossing voor.

winnie89

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door winnie89 »

Ik snap er al helemaal niets meer van, ze zeggen dat ze naar 6miljoen mensen het formulier hebben gesturd, maar wij hebben nog steeds niets.
Maar ze spreken o :? ok over dat een heel groot deel zorgtoeslag krijgt, maar als alleenstaande wordt de grens rond de 25000 per jr gehouden en voor een getrouwd stel zonder kinderen en beide fulltime werken rond 40000 daar klopt toch niets van, als 2 mensen weken dan komt een heel groot deel van de bevolking toch over het bedrag heen, houdt dus in dat wij alleen meer betalen en geen recht hebben op zorgtoeslag, Kabinet denkt NIET aan de middeninkomers daar zouden ze Zeker naar moeten kijken en de grensen een eind verhogen zodat wij er ook op vooruit kunnen gaan.

:twisted:

Leintje98

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Leintje98 »

Misschien een tip voor mensen die NET boven de grens van 25.000 en 40.000 zitten?!

Ik riep het hardst van allemaal dat ik WEER buiten de pot pies. Ik, alleenstaande, 33 jaar en gemeente Ambtenaar. Mijn bruto jaarsalaris is ongeveer 29.000 euro per jaar. Ik betaal een particuliere premie van 113 euro, maar krijg hier 80 euro per maand van vergoed door mijn werkgever, netto betaal ik dus maar 33 euro per maand. De ziektekostenvergoeding zal volgend jaar vervallen, want mijn werkgever is niet gek en gaat natuurlijk niet EN de 6,5% inkomensafhankelijke premie betalen EN mij nog eens compenseren. Tel de 90 euro basispremie eens op bij de eventuele extra verzekering (tandarts, therapieen etc.), ik schat dat dit zo'n 35 euro zal gaan kosten, kom ik op een bedrag van 125 euro per maand dat ik zelf moet gaan betalen.

Ik krijg de 80 euro dus niet meer van mijn werkgever en ga er netto dus ruim 105 euro per maand op ACHTERUIT! Al 3 jaar hebben wij geen looncompensatie ontvangen en de secundaire arbeidsvoorwaarden worden ook steeds meer geschrapt. Niet alle particulierverzekerden zijn dus de "groot-geld-verdieners".

Nu de tip: Ik ontving ook het formulier voor de zorgtoeslag. Ik begreep er helemaal niets van, tot ik de bijlage (rekenhulp) een goed ging lezen. Ik ben, ivm de grens van 25.000 euro, uitgegaan van bruto jaarsalaris, maar in de uitleg noemt men het "verzamelinkomen". Toen ik mijn aangifte van vorig jaar erbij pakte, bleek dat mijn verzamelinkomen fors lager is dan mijn bruto jaarsalaris, namelijk 20.000 euro. Ik heb het formulier dus snel ingevuld en terug gestuurd naar de belastingdienst. Misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar ik heb me voorgenomen dat ALS ik recht op iets heb het ook echt ga aanvragen!!!

Groet,
Marjoleine
Amsterdam

quatta

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door quatta »

Derkse,
Wat een ondoordachte en ongenuanceerde opmerking. Denk je nu werkelijk dat ambtenaren er door het nieuwe zorgsteltsel op vooruit gaan? Laat ik je uit je nachtmerrie helpen. Thans is het zo geregeld dat ambtenaren inderdaad particulier verzekerd zijn. Dit zijn echter uiterst goedkope verzekeringen. Door het nieuwe zorgsteltsel zullen ambtenaren er qua premie in ieder geval ook op achteruit gaan. We zitten dus blijkbaar in hetzelfde schuitje. Dus voortaan; denk even na voordat je een groep van mensen als zakkenvullers afschildert.

Gesloten