Re: Geldzaken
Geplaatst: 07 okt 2005 11:30
Check,
Volgens mij is het niet zo dat de advocaat de rechter lastig valt met stellingen als ""....ïk dacht te sparen....." etc. In een collectieve rechtsprocedure zoals Consument & Geldzaken deze voert voor (momenteel) 16.000 gedupeerden kan een individuele ervaring van een individuele SprintPlan-deelnemer niet eens over het voetlicht worden gebracht. Het gaat om generieke rechtsinbreuken. Wel misleidend is dat de term ""inleg"" op tweeërlei wijzen werd gebruikt in de SprintPlan-brochures. De maandbetaling (feitelijk een rentebetaling) werd ""ïnleg"" genoemd (uiteraard zwaar misleidend want een rentebetaling is eenvoudig een kostencomponent die je altijd kwijt bent).Tevens werd de inleg (van de lening) in het Aegon Garantiefonds als zodanig aangeduid (hetgeen terecht is !). Kortom, tienduizenden SprintPlan-deelnemers zijn wel degelijk op het verkeerde been gezet.
En dat deelnemers aan financiele producten de voorwaarden en brochures(geldt ook voor de polisvoorwaarden van verzekeringen of de kleine lettertjes op de aankoopbon van een wasmachine of koelkast) niet goed wordt doorgelezen door consumenten is, helaas, een algemeen voorkomend verschijnsel. Verkopers speculeren daar ook op.
De halve Nederlandse economie drijft op (soms misplaatst) vertrouwen op een eerlijke deal tussen verkoper en koper.
Volgens mij is het niet zo dat de advocaat de rechter lastig valt met stellingen als ""....ïk dacht te sparen....." etc. In een collectieve rechtsprocedure zoals Consument & Geldzaken deze voert voor (momenteel) 16.000 gedupeerden kan een individuele ervaring van een individuele SprintPlan-deelnemer niet eens over het voetlicht worden gebracht. Het gaat om generieke rechtsinbreuken. Wel misleidend is dat de term ""inleg"" op tweeërlei wijzen werd gebruikt in de SprintPlan-brochures. De maandbetaling (feitelijk een rentebetaling) werd ""ïnleg"" genoemd (uiteraard zwaar misleidend want een rentebetaling is eenvoudig een kostencomponent die je altijd kwijt bent).Tevens werd de inleg (van de lening) in het Aegon Garantiefonds als zodanig aangeduid (hetgeen terecht is !). Kortom, tienduizenden SprintPlan-deelnemers zijn wel degelijk op het verkeerde been gezet.
En dat deelnemers aan financiele producten de voorwaarden en brochures(geldt ook voor de polisvoorwaarden van verzekeringen of de kleine lettertjes op de aankoopbon van een wasmachine of koelkast) niet goed wordt doorgelezen door consumenten is, helaas, een algemeen voorkomend verschijnsel. Verkopers speculeren daar ook op.
De halve Nederlandse economie drijft op (soms misplaatst) vertrouwen op een eerlijke deal tussen verkoper en koper.